Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

slopelrijder's belevenissen,rijkunsten en T4 Projectdingetjes

de titel zegt het al, alle projecten die ik aan mijn T4 doe (ga doen)
met foto's van de bezigheden en resultaat.

mijn T4 ; 2,5 TDI 88pk 2002 , dubbel cabine op moment van aankoop 169.700 km gereden
voorkant
Afbeelding
zijkant
Afbeelding

de eerste projectjes die ik ga doen :
EGR afdoppen
luchtfilter
intercooler opbouwen (102 pk versie)
chippen naar 115 pk , meer voor brandstof verbruik dan voor de kracht, ik rij aardig wat km's per jaar
bleutooth handsfreeset inbouwen
usb stroompuntjes
betere speakers en radio
geluids en warmte isoleren
de achterzijde intimmeren
de rest van de werkzaamheden? nog geen idee, maar ik zal regelmatig vragen stellen en bij uitvoering de foto's van de resultaten laten zien

btw; het originele topic heb ik laten verwijderen, door de "foto plaatstip's"( waarvoor dank) was het erg onhandig leesbaar geworden, vandaar deze nieuwe! ik wil het graag leesbaar houden dus de berichten etc. ontopic houden
Bijvoorbaatdank en veel leesplezier! Gerard
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdinge

Bericht door slopelrijder »

1e projectje;
zelf een egr plaatje gemaakt, 2 pakkingen gekocht en geplaatst;
Afbeelding

luchtfilter vervangen voor een K&N filter, en omdat ik toch bezig was, gelijk de toeter die er in zit verwijderd
Afbeelding

Het verschil van de luchtfilters; de gelige is de originele, de paarsige is het K&Nfilter, het grotere luchtdoorlaateffect is goed zichtbaar
Afbeelding

het K&N filter geplaatst
Afbeelding

de stickers op het filterhuis geplakt!
Afbeelding

Het hele spul weer gemonteerd, gelijk het pollen/interieurfilter vervangen, als je toch bezig bent...
Afbeelding
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdinge

Bericht door powerpiep »

Lijkt een beetje op mijn project!
Succes ;)
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdinge

Bericht door slopelrijder »

een nieuwe stap in de goede richting, de usb voeding aanleggen/maken voor de diverse gadget's zoals tomtom,dashcam en telefoon te laden.

via een gestelde vraag de tip gekregen om via kroon elektronixs de usb 5volt 3 ampere! omvormers te bekijken, ik heb er gelijk maar 5 besteld!
3 stuks voor in de voorcabine, 2 stuks om straks in de laadruimte/betimmering te gebruiken.

Afbeelding

met het nodige knutsel en soldeerwerk een houderplaatje gemaakt.
op (verstandig)advies er een schakelaar tussen gemaakt! immers niemand wil met lege accu staan toch?
Afbeelding

en dat hele knutselwerk, moet natuurlijk ook nog ingebouwd worden, daarom het "loze"schakelaar afdekkers verwijderd, asbak eruit, het frame losgeklikt, en daar het plaatje ingemaakt/vastgelijmd.
helaas was de opening naast de sigarettenplug niet breed genoeg, en moest ik er een klein beetje uitvijlen...maar, het ziet er al aardig uit toch?
Afbeelding

en dan natuurlijk INGEBOUWD!! wel "effe vrotten"om alle kabels etc. er in te fröbelen, maar....het resultaat is er naar!
het past, en het werkt.....( wel zo handig natuurlijk :knipoog )
Afbeelding
op naar het volgende project dus! dat wordt isoleren!en al kabels etc. "voor leggen" tbv muziek en 2e accu , immers de panelen zijn er dan toch af.af doe ik eerst mijn deur kabelboom repareren????
moeilijk die keuze's! :bifun
Laatst gewijzigd door slopelrijder op 15 jun 2016, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdinge

Bericht door Erdem50 »

Netjes allemaal!
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdinge

Bericht door slopelrijder »

wel, de intercooler is geplaatst....dat ging niet echt makkelijk...
zaterdagmiddag begonnen, maar alles moest zo "strak" en "verwrongen" gemonteerd worden.....ergens klopte er iets niet.
omdat ik vanmorgen nog ergens heen moest, dus de oude situatie hersteld......( je moet wat)
gisteravond dus achter de computer, uitzoeken hoe het allemaal zou moeten zitten....blijkt dus via de eldiape.com site, dat de bovenzijde bovenop de bracket moet en de onderzijde eronder.....klein detail maar toch.....
over kleine details gesproken, wat staan alle vacuum slangetjes straks gemonteerd in mijn bus, net alsof ze overal 1 cm te kort kwamen ofzo ( volgend projectje dient zich dus weer aan.... :nuts )
na vanmorgen eerst wat gehobby't te hebben op de 50 mtr, bij thuiskomst opnieuw de poging ondernomen tot montage van de intercooler.....
en hij zit dus......
Afbeelding

natuurlijk ook de motorkap bekleding uitgesneden en afgetaped...., zat er bij controle ook nog een plastickap die het luchtgat afsloot erin geplaatst, die dus verwijderd, teneinde beter de rijwind te kunnen benutten....
de plastic luchtinvoerkap en motorruimisolatie staan in bestelling......maar, voorlopig doen we het dus maar zo....een afgetaped gat.....
Afbeelding

overigens; de gloeispiraalindicator knippert tijdens het rijden.....ik begreep dat het een remschakelaarprobleem zou moeten zijn.....maandag dus maar een nieuwe halen en plaatsen....
aan de ene kant ergelijk, dat je een auto koopt met net geen 170.000 km en dan zoveel (kleine) problemen ermee, aan de andere kant, gelukkig kun je er nog relatief veel zelf aan doen....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdinge

Bericht door Multivan Generation »

Je interkoeler aan de onderzijde zit ook verkeerd.
Die moet ook bovenop de beugel komen met de trillingsdemper er onder..

En een knipperend voorgloei lampje is een algemene indicatie dat er een fout in de motorcomputer software is weggeschreven.
Je conclusie is derhalve wellicht wat kort door de bocht :knipoog
Het kan zo veel meer zijn namelijk..
Had je dit ook al voordat de interkoeler geplaatst werd?
Zo nee, dan verdenk ik de turbodruk/temp sensor.

Groeten Peter
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdinge

Bericht door slopelrijder »

Peter, ik had hem eerst zo gemoteerd als jij gezegd had, maar toen zat het allemaal zo strak/verwrongen dat de slangen half dicht zaten(geknikt)...en dat is zeker niet de bedoeling, zoals het nu zit, zijn de slangen zo goed als zonder spanning gemonteerd....

het knipperende gloeispiraalindicator, deed hij al VOOR de intercooler montage.....sterker nog, nu na lange rit (180 km) met de intercooler erop, knippert het niet meer..(gloeit wel bij starten, dus niet stuk)
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdinge

Bericht door Multivan Generation »

Waar zat het probleem dan? Linkerzijde vanaf de turbo weg,
of rechterzijde vanaf interkoeler richting EGR?
Wat heb je allemaal gemonteerd beginnend bij de turbo?>

Normaal vanaf turbo een kleine 4 cm recht naar boven slang,
dan een inlaat geluidsdemper van een 8 cm hoog,
dan een lange slang naar interkoeler ingang,
Interkoeler en dan een slang van interkoeler naar EGR.

Wat zou kunnen is dat je de 4 cm slang + geluidsdemper mist,
en de slang aan de rechterzijde verkeerd om geplaatst hebt..
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdinge

Bericht door slopelrijder »

Peter, het zijn 2 complete slangen, hetzelfde model zoals de tekening op jouw site, dus dat "stukje met inlaatgeluiddemper" heb ik er niet "los" bijzitten.
de zijde van de egr is aan de "korte" kant, zo als de slangen zaten aan de intercooler, heb ik ze gemonteerd....wat tevens het zelfde was als op site tekening.
voorlopig werkt het iedergeval....(maar het kan altijd beter natuurlijk)en om nu de slangen door te snijden en er aanpassingen aan te doen dat lijkt mij niet de bedoeling.
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

even een update; nav wat pb contact tussen peter(multivan) en mij blijkt dat ik dus een caravelle neus op de bus heb..... :bonk tsja, je kunt niet alles weten..... :ie
dus ander bracket gekocht en nu zit/past het perfect! (peter bedankt voor je advies :yes )
(iemand nog een voorzijde bracket voor een 102pk intercooler nodig? gratis af te halen)

parrot bleutooth set ingebouwd, werkte eerst niet, wat bleek, 1 (van de 2) zekeringetjes stuk.....2 nieuwe er in gezet...presto... het werkt!!!!!( hoerahoera)

EN contact gehad met chipmeister...ze hebben een "herfst"actie.. "slechts" €250,-- voor het chippen en....volgende week afspraak daar in leusden.....

volgende project.....de deurkabelboom herstellen en weer inbouwen, het "noodset" gaat in dan de reservedelenbak...( hoop het niet nodig te hebben maar je weet maar nooit....)
en dan... isoleren, het word en "dubbel project"...tegen het "kale"metaal 6 mm neopreen ( hele bus dus) , in de "kofferbak" idem maar OOK nog eens tapijt en dan in timmeren.....twijfel wel nog steeds of ik nu wel of niet voor de camper ombouw ga....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

Updatetje....
de kabelboom van mijn deur is bijna zover om er in gezet te worden....
ondertussen wel de schakelstangen etc geolied met die teflonolie die peter( mg) adviseerd.
een gouden tip, het schakelen gaat idd heerlijk soepel!!

een toptip dus;, BEDANKT PETER,!

en het volgende (dure) project heeft zich aangekondigd...... :huilen :huilen ....
na het chippen een tijd weggeweest, maar vanmorgen.......starten ging goed...maar bij wegrijden.....dikke rookwolken, niet soepel willen lopen, inhouden.....en het gloeispiraal was weer aan het knipperen....
dus ik moet er toch aan geloven.....
een nieuwe verstuiver met naaldhoogtesensor .....maar komt de keus...zet ik er gelijk 2traps verstuivers in of niet?
en scheelt dat in de brandstof of niet?
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door Multivan Generation »

Een nieuwe verstuiver met hoogte sensor kost rond de 350 euro,
is zelf te plaatsen en daarmee ben je dan klaar, als dat het is natuurlijk (even uitlezen).

Ga je voor 2 traps verstuivers dan heb je er meteen 5 nodig, die je wellicht 2de hands koopt.
Logischerwijs laat je die eerst even testen voordat je ze er in zet,
want ja een verkoper op zijn/haar mooie blauwe ogen vertrouwen,
is tegenwoordig binnengaan in een darkroom zonder kapotje :knipoog
Dus met die verstuivers om weer on topic te gaan, kun je geluk hebben, maar ook dat ze aan revisie toe zijn,
dus reken even vlot de aanschafprijs+ ruim 550 euro voor revisie er bij.

En ja, als je voor 2 traps verstuivers gaat, dan is het toch zeer raadzaam/noodzakelijk om de software om te laten bouwen van 1 traps naar 2 traps verstuivers, anders is de stationairloop beroerd en rookt ie behoorlijk tijdens het rijden.
Daarmee is wel iets van verbruiks winst te halen, maar vooral een mooiere motorloop en je bent van dat blauwe roken af..wat zo kenmerkend voor een 88 pk is.
Dus extra geld investeren voor een software aanpassing moet je eerlijkheidshalve dan ook in ogenschouw nemen.

Groetjes en succes met de afweging

Peter
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

zo, de foto's van de gerepareerde kabelboom in fotoemmer gedaan....

de kabelboom "nog omwikkeld"/ intakt zoals het er uit kwam.
Afbeelding

de kabelbreuken in de kabelboom... het zijn er nog al wat... ik heb dus alle kabels die door het scharnierpunt heen gaan uitvoorzorg vervangen, ik heb geen zin er een paar te laten zitten, en dan volgend jaar het weer te moeten doen..... :nuts
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de eerste herstelde kabelbomen , van de centrale deurvergrendeling
Afbeelding

ik heb hem ook direct bij de aansluiting in de deur moeten herstellen, het was nog heel, maar wel al een "mantelbreukje" in de aardkabel, ik heb er dus krimpkousjes overheen gekrompen....
Afbeelding

de herstelde kabelboom voor de elektrische ramen
Afbeelding

closeup bij een stekker ervan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de soldeer opstelling....simpel maar effectief.....
Afbeelding

en het eindproduct......ik ben er best trots op.....
ik kon gelukkig een andere kabelboom "lenen" om deze te kunnen herstellen..tevens kon ik het mooi gebruiken om alle stekkers op de juiste kant/plek/hoogte weer aan elkaar te "tapen"...
dat is dus heel belangrijk kwam ik achter... volgende keer een "mal"maken met de stekkers aangetekend welke waar horen en op welke "hoogte"tov elkaar....hopenlijk( ik ga er eigenlijk wel van uit :bonk ) heb ik het goed gedaan en is een volgende keer niet nodig....

dat blauwe "omwikkel"tape is eigenlijk van dat "zelfplakkende" rekverband, dat is soepel en hecht toch aan elkaar!
als vervangende kabel heb ik hittebestendig 220V stroomdraad gebruikt, dat heeft een "siliconen"mantel en is daardoor heel erg soepel.... hopenlijk (en daar ga ik vanuit) voorkomt het door zijn soepelheid breukvorming....

Afbeelding
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door matje86 »

:wjw :werkaanT4 :yes :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie