Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mist vermogen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Mist vermogen

Bericht door Jefta »

Na erg veel zoeken en navragen weet ik het nog niet (zeker) :bonk

Maar rij a 2 jaar met een ACV uit 1997. Kilometertand is een respectabele 420.000km

De auto rijdt goed, start netjes, loopt rustig en verbruikt weinig olie. Alleen van het begin af aan heeft hij te weinig vermogen en verbruikt hij teveel (1 op 10 als ik geluk heb)

Intussen heb ik echt alles nagelopen wat ik maar kan verzinnen:

Chiptunen
LMM vervangen
Turbodruk nagekeken (rijdend uitlezen)
Inlaat gereinigd (egr afgedopt)
Kathalysator eronderuit
Vacuumslangen vervangen
Brandstofpomptiming op tijd gezet

Nu ben ik geneigd om de verstuivers de schuld te gaan geven en zou ik die dan willen vervangen (eerst een compressiemeting doen voor de zekerheid) voor de bosio fratelli 520 (als ik dan toch bezig ben, ga ik er liever echt op vooruit)
Toch zijn er genoeg die de verstuivers NIET de schuld geven, maar zeggen dat ik het elders moet zoeken. Ben eigenlijk erg benieuwd naar meningen en vooral dingen die ik alsnog kan uitsluiten.

Probleem is voornamelijk het missen van vermogen (vooral in bergen (zelfs bij flauwere hellingen moeten terugschakelen)en of met aanhanger)
Het verbruik erg hoog (vaak haal ik de 1op10 niet, terwijl mijn vorige T4(precies dezelfde uitvoering) makkelijk 1op12 haalde(dus het ligt niet aan mijn rijstijl :toppie )
Veel roetuitstoot (zou een milieudelict aan mijn broek krijgen, gelukkig kunnen ze mijn kenteken niet lezen dan :bifun )
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Mist vermogen

Bericht door sgsdebruijn »

Rotte/versleten pomp?
Mijn pomp had een defecte veer bij de 1 van de plunjers en een lekje bij ik dacht de stopklep. Was verder wel helemaal ok, afgeregeld en getest op specs bij Buchli.

IC druk ok? Waar laten chippen? Loopt/trekt de bus nu beter met kouder weer als hij warm is? Als eens een diode geprobeerd ipv lmm om te testen, ik heb hier een omgebouwde lmm voot tot 99 bussen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
BorderFox
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 feb 2012, 01:41
Locatie: Lelystad

Re: Mist vermogen

Bericht door BorderFox »

Wat zijn de ervaringen met een tussen geplaatste diode in de LMM?? Ik heb erover gelezen maar ervaringen zijn altijd welkom. :yes
Afbeelding
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Mist vermogen

Bericht door sgsdebruijn »

Puur om te testen, kan je zonder pc je lmm makkelijk testen, geeft de max lmm waarde maar is de boel niet netjes foppen. Na mijn tuning een paar jaar terug gebruik ik dat niet meer.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Mist vermogen

Bericht door Jefta »

Chippen is via peter gebeurd, daar is niks mis mee.

Diodemod is ook geprobeerd, maar buiten nog veel meer roet (zelf bij stationair gas geven blijft hij dan echt verschrikkelijk veel roet geven) geen gewenst resultaat.

Merk inderdaad verschil met dit weer, pakt iets beter op. Wat ik sowieso altijd merk is dat hij niet in een mooie vloeiende lijn naar de 4000 toeren gaat, maar boven de 3000 lijkt hij iets in te houden.

Ic is nagekeken, slang lekte, maar na reparatie merkte ik gek genoeg ook niet heel veel verbetering. Heb nu een front mount ic van een t5 bijna binnen. Wil die proberen met nieuwe slangen, maar verwacht er niks van eigenlijk.

Hoe ben je achter je problemen gekomen met je brandstof pomp?
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Mist vermogen

Bericht door sgsdebruijn »

Zat al een lekje bij wat bleek achteraf bij de klep, toen naar Bucli waar ze ook die veer constateerde. Liet de distri doen dus wilde ook graag de pomp weer ok hebben

Pomp verstuivers turbo, is het echt dieselrook of ook wat blauwig.
Wat is het exacte olieverbruik?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Mist vermogen

Bericht door Jefta »

Olieverbruik tot nu toe praat je over een litertje per 10.000km .. dus geloof niet dat ik daar over mag klagen.

Roet is wel echt zwarte rook, alleen als hij koud is, is het een blauw grijzige kleur ..

Zou willen weten hoe je de pomp zou kunnen testen, weet iemand of ik dat via vagcom zou kunnen uitlezen??
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Mist vermogen

Bericht door sgsdebruijn »

Wat zeggen die mensen dat je elders moet zoeken, waar dan naar hun idee?

Hoe is het met de speling op het asje van je turbo? Je zou moeten kijken of de airflow voldoende is, komt er wel voldoende lucht binnen.
Een turbo revisie kost een paar 100 euro,is nog te overzien als dat nodig mocht zijn maar als je rook niet blauw is wellicht overbodig, wel ff het asje checken.
Pomp kost ook zoiets 200 a 300 als je de belangrijkste pakkingen laat vervangen incl afstellen en testen op specs.

Verstuivers zijn er ook makkelijk uit te halen maar als je naar die andere wilt gaat het wel in de papieren lopen ivm ECU aanpassing, zonde van je eerdere tuning. Wellicht ook lastiger omdat je een 8-bitter hebt (niet via ODB te chippen) een Johan dat wellicht nog niet gedaan heeft, maar dat zou je na moeten vragen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Mist vermogen

Bericht door Jefta »

Snap dat je met een 8bit tragere berekeningen maakt, maar moet met zulke aanpassingen toch niet uitmaken(het ontbreken van canbus ontlast de computer weer)

Turbo is bij mij ook nog steeds een twijfel gevalletje, maar hij geeft nette waardes aan als ik hem rijdend uitlees.. Alleen mijn vorige t4 hoorde ik piepen als hij ging spoelen, deze is zo stil .. :bonk

Punt is dat gereviseerde verstuivers duurder zijn als met bosio nozzles.. In beide gevallen veel geld, dan het geld extra kwijt zijn voor de software maakt het iets dragelijker.
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Mist vermogen

Bericht door sgsdebruijn »

Je kan van de pomp volgens mij wel de inspuithoeveelheid zien in VAGCOM maar een slechte verstuiver niet helaas.
Je hebt ook echt geen foutmeldingen in de ECU?

Heb je al eens het vacuumslangetje van de wastegate afgehaald (stangetje al gecontroleerd?) en dan gekeken hoe de bus trekt, je meet goede waardes dus zou geen verschil mogen maken maar is wel makkelijk te controleren
Pas wel op, je hebt dan geen beveiliging meer op te hoge druk, dus mag tot 3000rpm doortrekken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Mist vermogen

Bericht door Geert G »

Een ding staat als een paal boven water, er komt te weinig lucht/of tevéél diesel in deze ACV. :gif
Zwarte rook is onverbrande diesel.
Bij deze km-stand is een verrotte N75 klep, die Wastegate aanstuurt ook niet ondenkbaar. Het is immers een slijtdeel.
Boven de 200.000km worden ze onbetrouwbaar.

Bosio PP520's vergt een software aanpassing + turbo opnieuw afstellen.
Tip: Maak een afspraak met Jos-Br. http://www.jbautoservice.nl
Hij kan PP520 monteren + afpersen op de juiste inspuitdruk, softwareaanpassing + alles mechanisch goed afstellen.
Alle eventuele verborgen gebreken komen hier dan ook meteen aan het licht.
Zou zo maar kunnen dat je daarna je bus niet meer terug kent. :lach
En met een grijns van oor-tot-oor weer rondrijdt.
Bijlagen
N75 Klep 1e Generatie ACV  VW 701 906 283
N75 Klep 1e Generatie ACV VW 701 906 283
N75 Klep ACV.jpg (4.34 KiB) 1763 keer bekeken
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Mist vermogen

Bericht door sgsdebruijn »

N75 kan je dus uitsluiten door de slang van de wastegate af te halen, kijk wel uit met hoge toeren en de boel kapot rijden doordat de druk niet afgelaten zal worden.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie