Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

bvddobb schreef: En Ivo, had je hem ook in Amersfoort gekocht?
Nee, ik heb hem particulier gekocht in Duitsland en zelf geïmporteerd. Leve Europa!

En zo weer fijn terug on topic :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

Deze morgen telefoontje van de garage gekregen ,
de nieuwe dakspoiler is binnen gekomen ,
het hefdak zal worden behandeld en herspoten ,
en indien ze bij de demontage de tent stukdoen , wat volgens de dealer heel reeel is , krijg ik deze ook nieuw.
volgende zaterdag ga ik tot daar alles regelen en een afspraak maken .
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

Afspraak gemaakt , op 9 december mag hij een weekje binnen .
72 werkuren waarvan vw duitsland ongeveer 35u betaald en de rest voor rekening van de dealer . :adhd
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

72 werkuren :ie

Maar dat zit hem met name in de dakspoiler, denk ik.

Ik ben benieuwd naar het resultaat :peace
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
onela
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2014, 14:38

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door onela »

Witteklim, wij zitten met eenzelfde probleem. Onze garage beweerde eerst dat er in België geen regeling was ivm corrosie aan het dak. Ik heb toen verwezen naar de fora in het VK, in Duitsland en naar jouw geval. Nu zijn ze zich in allerlei bochten aan 't wringen om toch niet te moeten tussenkomen.
Wij hebben onze wagen in juni 2014 tweedehands gekocht. Hij is nu 4 jaar oud. Blijkbaar is hij vanaf 80.000 km niet meer onderhouden geweest in een VW garage, maar wel in een andere garage. Nu beweren ze dat mijn garantie om die reden wegvalt. Maar ik zie het verband niet tussen regelmatig onderhoud en corrosie die veroorzaakt is door een fabrieksfout. Hoe is het bij jullie gegaan? Heb ik gewoon een moeilijke garagist of hebben zij gelijk?
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

hey onela ,
onze california hebben wij ook in juni 2014 gekocht en is nu ook 4 jaar oud ( 52.000 km , ondertussen 62.000km ) .
wij hebben hem bij een onafhankelijke dealer gekocht die enkel 2dehands en campers verkoopt ( wel recht over een vw garage ).
het is een ingevoerde uit duitsland en is nooit in belgie op onderhoud geweest( ondertussen wel een eerste keer ) .
het onderhoud is wel steeds stipt gebeurd en vermeld in het onderhoudsboekje , maar dan wel in duitsland .
toen we de eerste keer naar de officiele vw dealer gingen voor een onderhoud ( ongeveer 2 maand geleden , denk ik ) vertelde ik ook van de corrosie aan het dak , de dealer zei direct op de hoogte te zijn van het probleem en dat ze reeds enkele gevallen hersteld hadden .
de dealer ging als de wagen binnen kwam voor onderhoud foto's van het dak nemen ( de corrosie is nog heel miniem bij onze california , je moet er bijna achter zoeken om iets te zien )en opsturen naar duitsland voor garantiaanvraag .
dit alles zonder te vragen of mijn onderhoudsboekje wel ingevuld was , en het was de eerste keer dat ik in deze garage binnen kwam .
twee week later telefoon gekregen van de dealer dat het in orde was voor garantie .
de 9de mag hij binnen voor nieuwe spoiler en het dak zal behandeld worden en herspoten en dan heb ik terug 6 jaar garantie .
ik dacht dat je garantie overal binnen europa telde ongeacht naar welke officiele dealer je gaat .
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Vandaag bericht van het Campercentrum; hefdak wordt onder garantie hersteld :toppie
Dat is het antwoord wat in de lijn van de verwachting ligt. (sorry doemdenkers)

Nu nog de details en planning bespreken; het kan al binnen 2 weken :groteogen

En nu maar hopen dat ze aan mijn eisen qua behandeling van mijn eigendom kunnen voldoen (anders gezegd; ik ben een Pietje Precies).
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Oviivo schreef:Vandaag bericht van het Campercentrum; hefdak wordt onder garantie hersteld :toppie
Dat is het antwoord wat in de lijn van de verwachting ligt. (sorry doemdenkers)
Hee, Ivo, mooi, jij ook!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Multivan Generation »

Oviivo schreef:Vandaag bericht van het Campercentrum; hefdak wordt onder garantie hersteld :toppie
Dat is het antwoord wat in de lijn van de verwachting ligt. (sorry doemdenkers)
Als je mij daarmee bedoeld,
dan heb ik helaas andere ervaringen.
Auto met 6 jaar lakgarantie geeft na 5 jaar opbollende lak bij de deurschanieren.
Antwoord: meneer zal zijn auto wel niet goed onderhouden :alarm ---> afgewezen

Even een vermelding/lijstje gemaakt met alle (!) producten die ik thuis heb en voor de auto gebruik :lach
Nogmaals ingediend. Er zat immers roest/corrosie onder de lak en de lak zelf was ongeschadigd.
Weer afgewezen met als motivatie, dit is geen roest van binnen uit, en dan moeten er gaten invallen,
anders kan dit niet onder garantie verholpen worden. Waar komt het dan vandaan??

Is het een gekend probleem, dan kan het garantie/coulance zijn.
Ben je een van de weinigen, dan wordt het zo afgewezen,
er is zelfs geen expert namens VW komen kijken.. :ie

Ander voorbeeld:
Golf 4 met corrosie op de achterklep greep, binnen de 10 jaar (periode van de lakgarantie op die auto).
Afgewezen. Corrosie op beide voorspatschermen, zelfde auto, wel na flink aandringen, en overhandiging van een zelfstudieprogramma,
waarin precies getoond werd welke preventieve roestbehandling op welk paneel is toegepast, toegekend..
Was uiteindelijk een gekend probleem.

Maar ik ben blij voor jullie dat het zo opgelost zou kunnen worden.
Lak kan al in een paar uur droog zijn onder invloed van warmte/lampen.
Voor de kit is wellicht meer droogtijd en gecontrolleerde luchtvochtigheid vereist.

Wellicht iets te veel van het goede, maar wordt er tijdelijk ook gratis een leenauto ter beschikking gesteld?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Hoi Peter,

Ik denk dat met name VW D hier de boel bepaald en het is in ieder geval een heel bekend euvel. Dus als PON vanuit D goedkeuring krijgt, kunnen zij gewoon een NL dealer werk verschaffen met centjes vanuit D.

Precieze details heb ik nog niet, wel een planning. Ben de bus een werkweek kwijt, met name vanwege "droogtijd". Vervangwagen; ik denk het niet, nog niet gevraagd. Ik heb wel gevraagd of ze de bus komen halen :knipoog Gelukkig heb ik de luxe van een leasewagen ernaast (en wat fietsen ...)

Ik maak me nu meer zorgen over de kwaliteit van het herstelwerk, want ik laat liever niemand aan mijn auto ...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Multivan Generation »

Hoe doe je dat dan als je auto voor een beurt weg moet?
Of doe je dat zelf?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Multivan Generation schreef:Hoe doe je dat dan als je auto voor een beurt weg moet?
Of doe je dat zelf?
Het gaat hier om het hefdak, Peter.

Vloeistofjes kan de lokale VW dealer maar verder rij ik gewoon naar Amersfoort. 1 keer per jaar maximaal. Als extraatje doe ik soms zelf een filtertje of zo. Hoezo?

EDIT; sorry, ik snap het; je bedoelt omdat ik liever niemand aan mijn auto laat. Nou, qua beurten heb ik dat vertrouwen dan weer wel. Het gaat mij meer om cosmetisch.
Bijvoorbeeld dat ze laatst de rubber afdekkap van mijn huishoudaccu opensnijden om makkelijker bij de polen te kunnen voor een accutest. Daar krijg ik jeuk van. Je ziet er niets van, maar toch :muur
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Details;

Het hefdak wordt volledig gedemonteerd en opnieuw gespoten (externe spuiter). Er is een speciaal proces voor het spuitwerk, door PON voorgeschreven. Blijkbaar met zinkprimer e.d. Het omliggende rubber wordt vernieuwd.
Er is geen garantie op de garantie reparatie. Maar men "heeft er nog geen een teruggezien" na de reparatie.

Het tentdoek wordt gecontroleerd en er volgt eventueel een advies voor vervanging, zoals eerder in dit topic beschreven. In mijn geval is het tentdoek in goede staat, dus ik verwacht geen vervanging nodig. Behalve als ze het tijdens de reparatie beschadigen?!

Over 2 weken ben ik aan de beurt.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
onela
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2014, 14:38

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door onela »

Goed nieuw! Ondanks de tegensputterende reactie van de garagist hebben we na een week al groen licht gekregen van VW. Ook al was het onderhoud niet iedere keer in een officiële volkswagengarage gebeurt, toch valt de schade nog onder de garantie. De wisselstukken zijn ondertussen besteld.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Mooi zo!
Plaats reactie