Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
startproblemen T4
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
startproblemen T4
Mijn T4 1995/2,5/280.000km deed het prima tot verleden week. vanaf toen start ie de ene keer direct en de andere keer kost het veel moeite om 'm aan de praat te krijgen. Bij het omdraaien van de sleutel duurt het dan lang voordat de motor aanslaat om vervolgens weer metéén af te slaan. Nadat ik de procedure heel wat keren herhaal en doorstart slaat de motor wél aan en blijft ie lopen.
Wie kan me aangeven wat de oorzaak kan zijn?
Alvast dank, John
Wie kan me aangeven wat de oorzaak kan zijn?
Alvast dank, John
Re: startproblemen T4
Merk je verschil als je hem sochtends start of als hij al een keer warm gedraaid is?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: startproblemen T4
Ja ik merk verschil. Als de motor warm is lijkt er geen probleem.
John
John
Re: startproblemen T4
Ook last van veel witte rook tijdens het doorstarten?
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: startproblemen T4
is het een benzine?
Er is een tijdje geleden hierover ook een topic geweest.
Ging geloof ik over de opvoerpomp in de tank.
Wellicht even de zoekfunctie gebruiken?
Er is een tijdje geleden hierover ook een topic geweest.
Ging geloof ik over de opvoerpomp in de tank.
Wellicht even de zoekfunctie gebruiken?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: startproblemen T4
Nee er is geen witte rook tijdens het doorstarten.
Re: startproblemen T4
Als ik je andere topics bekijk heb je dus een 2.4 Diesel.john hawinkels schreef:Ja ik merk verschil. Als de motor warm is lijkt er geen probleem.
John
Zou zomaar kunnen zijn dat je brandstofpomp aan revisie toe is.
Vervroegingsregeling werkt niet.
I.c.m. pomptiming niet exact op tijd staan, herken ik dit probleem wel.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: startproblemen T4
Als de motor warm is start hij goed begrijp ik.
Doen alle voorgloeipitjes het wel?
Aangezien deze diesel direct inspuit zal hij meestal makkelijk starten als de omgevingstemperatuur boven de +/- tien graden ligt.
Dan is de gloeitijd zeer kort en merk je minder snel dat er een of meerdere gloeipitje niet goed werken.
Groetjes Wim
Doen alle voorgloeipitjes het wel?
Aangezien deze diesel direct inspuit zal hij meestal makkelijk starten als de omgevingstemperatuur boven de +/- tien graden ligt.
Dan is de gloeitijd zeer kort en merk je minder snel dat er een of meerdere gloeipitje niet goed werken.
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: startproblemen T4
Veel dank voor de reacties, het helpt.
De motor start nog steeds op dezelfde wijze; pas na aanhoudend starten slaat ie aan en af en aan en af en aan.. Eenmaal gelopen dan is er geen startprobleem meer tot een dag later.
Hoe ontdek ik of álle voorgloeipitjes het ook werkelijk doen?
Dat is misschien nog een proefje voordat ik naar de brandstoftoevoer laat kijken. Ik ben redelijk handig met de T4. Kan ik er zelf iets aan doen?
De motor start nog steeds op dezelfde wijze; pas na aanhoudend starten slaat ie aan en af en aan en af en aan.. Eenmaal gelopen dan is er geen startprobleem meer tot een dag later.
Hoe ontdek ik of álle voorgloeipitjes het ook werkelijk doen?
Dat is misschien nog een proefje voordat ik naar de brandstoftoevoer laat kijken. Ik ben redelijk handig met de T4. Kan ik er zelf iets aan doen?
Re: startproblemen T4
De beste manier is meten of er stroom loopt door de voorgloeibougie van elke cilinder.
Stroomklemmetje aansluiten op multimeter en om kabeltje van voorgloeibougie plaatsen, iemand het contact laten inschakelen, (NIET STARTEN) dan start de voorgloeitijd.
Loopt er stroom op het moment van voorgloeien? dan OKE
Dit herhalen bij elke cilinder.(Wel elke keer contact uit en weer inschakelen)
2e methode (minder betrouwbaar), neem een eenvoudige 12volt tester met controleled sluit de klem aan de + van de accu.
Contact uitschakeld laten!!!! Draden van voorgloeibougies losnemen.
Houd de pen van de tester op het aansluitpunt van de voorgloeibougie 1t/m5.
ledje licht op,,,,OKE. zo niet ? vervangen.
Trouwens als hij warm is start hij toch direct? lijkt mij geen brandstofprobleem.
Groetjes Wim
Stroomklemmetje aansluiten op multimeter en om kabeltje van voorgloeibougie plaatsen, iemand het contact laten inschakelen, (NIET STARTEN) dan start de voorgloeitijd.
Loopt er stroom op het moment van voorgloeien? dan OKE
Dit herhalen bij elke cilinder.(Wel elke keer contact uit en weer inschakelen)
2e methode (minder betrouwbaar), neem een eenvoudige 12volt tester met controleled sluit de klem aan de + van de accu.
Contact uitschakeld laten!!!! Draden van voorgloeibougies losnemen.
Houd de pen van de tester op het aansluitpunt van de voorgloeibougie 1t/m5.
ledje licht op,,,,OKE. zo niet ? vervangen.
Trouwens als hij warm is start hij toch direct? lijkt mij geen brandstofprobleem.
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: startproblemen T4
Hartelijk dank,
Ik ga testen en laat de uitkomst weten.
john
Ik ga testen en laat de uitkomst weten.
john
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: startproblemen T4
Wellicht ook een idee om een anti-terugslag klepje in je brandstof aanvoerleiding vanaf je tank te zetten?
Hiermee voorkom je dat de brandstof terugstroomt richting brandstof tank.
Als jij heel lang moet doorstarten kan het zijn dat het tankelement een scheurtje vertoond.
Gebruik de zoekfunctie hiervoor maar eens
Nadat de auto reeds gelopen heeft die dag, heb je voor de rest niet echt last meer schreef je.
Bij deze buiten temperaturen koelt het motorblok wel binnen 2 uur goed af.
Als je dan bijvoorbeeld na 3 uur wachten er mee gaat rijden, dan zou je moeten gloeien,
zeker met een 2.4 diesel. Slaat hij dan goed aan, dan is het in mijn ogen geen gloeibougie verhaal maar een brandstof verhaal.
Je kunt eventueel met een ampere-tang de gloeibougies controleren door tijdens het gloeien te meten.
Wel zou ik je zeker adviseren om de koude start hendel links naast je stuur, te gebruiken om de inspuiting iets te vervroegen waardoor de bus iets gemakkelijker aanslaat.
Bovenstaande tip met het anti-terugslag klepje is wellicht de goedkoopste en snelste oplossing om het uit te sluiten.
Groetjes en succes
Peter
Hiermee voorkom je dat de brandstof terugstroomt richting brandstof tank.
Als jij heel lang moet doorstarten kan het zijn dat het tankelement een scheurtje vertoond.
Gebruik de zoekfunctie hiervoor maar eens
Nadat de auto reeds gelopen heeft die dag, heb je voor de rest niet echt last meer schreef je.
Bij deze buiten temperaturen koelt het motorblok wel binnen 2 uur goed af.
Als je dan bijvoorbeeld na 3 uur wachten er mee gaat rijden, dan zou je moeten gloeien,
zeker met een 2.4 diesel. Slaat hij dan goed aan, dan is het in mijn ogen geen gloeibougie verhaal maar een brandstof verhaal.
Je kunt eventueel met een ampere-tang de gloeibougies controleren door tijdens het gloeien te meten.
Wel zou ik je zeker adviseren om de koude start hendel links naast je stuur, te gebruiken om de inspuiting iets te vervroegen waardoor de bus iets gemakkelijker aanslaat.
Bovenstaande tip met het anti-terugslag klepje is wellicht de goedkoopste en snelste oplossing om het uit te sluiten.
Groetjes en succes
Peter
Re: startproblemen T4
Als het inderdaad de bendix is dan kun je het proberen door het asje waar op het tandwieltje uitdraaid ,iets te smeren, (gangbaarmaken)
mvgr Coen
mvgr Coen
Re: startproblemen T4
accu al vernieuwd?john hawinkels schreef:Mijn T4 1995/2,5/280.000km deed het prima tot verleden week. vanaf toen start ie de ene keer direct en de andere keer kost het veel moeite om 'm aan de praat te krijgen. Bij het omdraaien van de sleutel duurt het dan lang voordat de motor aanslaat om vervolgens weer metéén af te slaan. Nadat ik de procedure heel wat keren herhaal en doorstart slaat de motor wél aan en blijft ie lopen.
Wie kan me aangeven wat de oorzaak kan zijn?
Alvast dank, John
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: startproblemen T4
Afdicht van je gas hendel?
O ring en asje vervangen... de diesel loopt terug na een dag wachten.
Zeker als er s morgens geen witte rook komt. Dan krijgt hij geen diesel.
O ring en asje vervangen... de diesel loopt terug na een dag wachten.
Zeker als er s morgens geen witte rook komt. Dan krijgt hij geen diesel.