Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

geluids en warmteisolatie

vragen over de T4
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

geluids en warmteisolatie

Bericht door slopelrijder »

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ben er niet uit.......

voor de vloer /tegen het motorruim zal ik voornamelijk een ontdreuning moeten gebruiken, zoiets als dynamat.... (prijzig, maarja)

Echter voor de wanden en plafond wil ik polyesterwol dik 15 mm en op plaatsen waar het kan 25mm dik gebruiken.
de binnenzijde plak ik daarna af met dikke plastic of alu folie, zodat het een dampdichte laag heeft.
(http://www.zilenz.nl of http://www.merford.com )
Methford heeft ook akothermD20

nu is de vraag, wie heeft er ervaring mee?
en wie weet of er op langere termijn geen (roest)problemen ontstaan??

gaarne een antwoord!
bij voor baat dank
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door slopelrijder »

Overigens ben ik ook aan het kijken naar polyethyleenschuimen zoals reimo xtrem isolatie en armaflex

ondertussen zie ik een beetje door de bomen het bos niet meer....
het moet wel betaalbaar blijven natuurlijk.....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb X-trem gebruikt.
Kun je prima op maat snijden en verlijmen, zodat er geen condens tussen komt.
Voorbeeld:
https://www.jasicamp.nl/isolatie+materi ... nr___50017

Lijmen gaat prima met bison tix

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb het niet zo op isoleren met een dampdicht laag.

Over het algemeen bestaat een isolatie-constructie uit een buitenwand, de isolatie en de binnenwand. Afhankelijk van het gebruikte isolatiemateriaal zit er dan al dan niet nog een dampremmende laag tussen de isolatie en de binnenwand. De dampremmende laag wordt aangebracht ter bescherming van het isolatiemateriaal. Bij een huis is de buitenwand in de regel van ademend materiaal, waardoor vocht eventueel ook nog met een spouw, naar buiten kan verdwijnen.

En hier zit hem met het isoleren van een bus nu net de kneep. Die bus is van staal, een niet ademend en ook nog eens corrosiegevoelig materiaal. Daarnaast is de wand één grote koudebrug. Zoals gebruikelijk in een bus (een auto) is dit dan afgedekt met wat plastic- of boardpanelen. Het blijft een grote koudebrug, waarbij terecht overal kieren en op diverse plaatsen afvoergaatjes zijn aangebracht.

In een bus kan het water dus niet naar buiten door de wand en eventueel condensvocht moet dus of weer verdampen of loopt door de afvoergaatjes uit de bus.
Wat doe je nu als je een dampremmende laag aanbrengt. Je sluit het isolatiemateriaal op. Eventueel aanwezig vocht ook. Hoe je ook plakt, er zullen altijd plekken zijn, waar vocht in de constructie kan komen. Het komt er makkelijk in, maar gaat er moeilijk weer uit. Bij een huis kan het vocht altijd aan een kant weer verdwijnen. (Wellicht ken je de verhalen van mensen die een houten vloer, zowel aan de bovenkant als aan de onderkant dampdicht geïsoleerd hadden: Na een aantal jaren helemaal rot.)

Afbeelding

Breng je een dampdichte laag in een bus aan, dan is dit volgens mij vragen om moeilijkheden.

Vandaar, dat ik ook bij schapenwol uitgekomen ben. Schapenwol heeft als eigenschap, dat het vocht in de vezels op kan nemen. later als de luchtomstandigheden gunstiger zijn, staat het dit vocht weer af. Het isoleert ook nog eens super eenvoudig. Wandje open. De wol met wat spuitlijm vastplakken en wandje weer dicht. Neem wol die iets dikker is dan de te vullen ruimte, dan klemt het ook nog eens tussen de buitenwand en de binnenwand. Ik heb zelf twee diktes gebruikt, zodat je het op iedere plek pas kunt maken. Kieren en gaten verder mooi open laten. De fabrikant van Doschawol geeft ook nadrukkelijk aan, dat er GEEN dampremmende laag toegepast moet worden.

Afbeelding

Als je X-trem toepast, moet je zeer nauwkeurig volkomen aansluitend op het staal plakken. Is te doen hoor. Ook hier geen dampremmende lagen toepassen want dan gaat het vocht zich concentreren op de plekken waar geen X-trem geplakt is.

Afbeelding

Zie voor meer informatie hierover mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/p/isolati ... latie.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 08 dec 2014, 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Gobert »

Ik heb toch een andere visie, niet ten aanzien van de dampwerende laag, wel ten aanzien van het materiaal.

Als wol nat wordt zuigt het zich helemaal vol. Om het droog te krijgen moet je het laten uitlekken.
Moderne materialen nemen nemen echter (nagenoeg) geen vocht op en hoeven dus ook niet uit te wasemen.
Dompel beide materialen maar eens onder in een emmer water. Simpel proefje, maar het zegt genoeg.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Mickel Moen »

Ik vrees dat wij het niet eens worden.

Waterdamp gaat niet zomaar tussen de wolvezels zitten. Het wordt opgenomen in de vezels. Als het water in straaltjes van jouw ramen en dan eventueel in de isolatie drupt doe je iets anders verkeerd. Dan ventileer je namelijk niet goed.
Ook een schaap gaat heus niet dood van een regenbuitje.

En als je met de bus te water raakt heb je een geheel ander probleem, dan doet de isolatie er niet meer toe.

Ik heb de wandjes diverse keren open gehad. Kurkdroog.

Nu even over andere materiaal. Zoals al gezegd, hebben we het hier over waterdamp, wat in de constructie komt. Bij schapenwol wordt dit tot 35% van het eigen gewicht van de wol opgenomen door de wol. Bij ander materiaal? Juist, er gebeurt niets door de isolatie, dus zoekt de damp de koudste plekjes op en condenseert daar. Deze eigenschap van schapenwol wordt ook wel technisch isoleren genoemd. Overigens is schapenwol,niet een of ander excentriek materiaal. Het is gewoon te verkrijgen als isolatiemateriaal voor de bouw.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef: Overigens is schapenwol,niet een of ander excentriek materiaal. Het is gewoon te verkrijgen als isolatiemateriaal voor de bouw.
In ons huis hebben ze minerale wol gebruikt en soms wel 30 cm dik.
Daarbij hebben ze wel dampdoorlatende folie gebruikt.

Ook heb ik liever Xtreme isolator ipv minerale wol,
bedenk eens wat minerale wol in de schuifeur kan doen,
daar zit de bedieningsstang naar het slot die daar van voor naar achter doorheen loopt.
In de voorportieren zit je met naar boven en naar beneden bewegende ramen.
Dan is een harder isolatie materiaal ook gewoon veel gemakkelijker te gebruiken.

@ Geert, jij bent voor schapenwol gegaan, daar had je je redenen voor.
Anderen zijn het niet met je eens, ook prima toch?

groeten Peter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Mickel Moen »

Peter,

Ja hoor ook prima en dat weet jij ook. Wie mijn blog leest, zal weten, dat ik het altijd over mijn keuzes heb en waarom. Verder moet iedereen het helemaal zelf weten. Pas als ik van mening ben, dat een redenering niet klopt reageer ik.

TS vraagt informatie en die geef ik.

In de schuifdeur heb ik schapenwol wel toegepast, daarbij ruimte gelaten voor de bewegende delen.

In de voorportieren heb ik inderdaad geen wol aangebracht. Hier een stuk schuimachtig materiaal met een toplaag van alufolie.Had ik nog liggen. Stuk zit op het voorzetstuk voor het raammechanisme. Daarnaast rond de speaker een stuk eierdoppenschuim. Overigens hier met name gericht op de akoestiek.

Op de vloer X-trem

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door slopelrijder »

Mickel moen, bij isoleren is het dauwpunt van belang.
door een dampdichte laag aan te brengennaan bij de WARME zijde, voorkom je dat (warme) VOCHTIGE LUCHT in de isolatie kruipt.
droge lucht zal minder makkelijk condenseren, waardoor het dauwpunt verschuift naar de buitenzijde van de isolatie.

dat is ook de reden dat een "warme" constructie beter is dan een "gewone" .
immers een aan de buitenzijde ingepakte constructie, maakt dat de condens "buiten" de constructie optreed.....dus bijv. Tempex gestuct en met spachtelputz huis is de beste oplossing voor een goed leefklimaat
maar een bus aan de buitenzijde isoleren en spachtelen is nu niet bepaald een beetje fraai gezicht.... :bifun :ie

condenstechnische een bus isoleren is dus een pittige uitdaging!
in iedergeval, als de panelen er af gaan, zal de tectielspuit ruimhartig gebruikt gaan worden....
ook al heb ik een T4"wijsneus"(2002) die als het goed is een verzinkte carrosserie heeft

ik denk toch dat ik voor peter multivangeneration zijn wijze van isoleren ga.
X tremplaten, de naden afpurren, overtollige afsnijden en met aluplakband aftapen tegen vochtindringing.
de stylen etc worden met "niet uitzettend montageschuim" geisoleerd. Hier en daar zal ik al extra kabels "voormonteren".

hoeveel m2 heb ik nu nodig overigens? Ik schat circa 16m2....klopt dat?


btw, vochttechnisch in de bouw is mij genoeg over bekend, ben freelance uitvoerderB&U... iemand nog die een uitvoerder zoekt? Ik ben benieuwd eschikbaar per direct!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn op de site van Reimo speciale paketjes samengesteld voor de T4.
Wellicht kun je daar meteen achterkomen hoeveel het is :knipoog

groeten Peter
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Endebendebus »

Je kunt je afvragen hoe zwaar je wilt isoleren...De meeste kou komt van de ramen, en in welk seizoen ga je in je bus zitten?
In het voor en najaar kan het best fris zijn maar met een paar personen op een paar vierkante meter en een hond, heb je al snel frisse lucht nodig. Dus ventileren is het beste. :toppie
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Lambiek »

Ik vraag me eigenlijk af of het isoleren wel nut heeft ? Geluid reductie dat geloof ik wel.

Maar temperatuur ????
De bus is voorzien van een groot oppervlakte enkel glas.
En daarbij nog groot oppervlakte tentdoek v/h hefdak.
Beide isolatie waarde van ......

Dus na bepaalde tijd is het gewoon net zo koud of warm als buiten. En met geïsoleerde wanden zal dat dan iets langer duren, maar zal geen uren zijn.

P.s ik heb de bus zelf ook geïsoleerd.

Oja , oplossing voor het probleem bietje extreme en bietje schapenwol :jump

Groeten Lambiek
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Lambiek »

@Endebendebus

Das toevallig.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Endebendebus »

@Lambiek...Ja grappig :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Marcel.S »

mocht je in het vroege voor jaar gaan of late najaar , of zelfs wintersporten , er zijn natuurlijk ook van die dingen met isolatie voor je ramen , aan de buitenkant hebben ze meer nut naar mijn mening, in de zomer werkt dat ook het beste.

en voor je hefdak is er nog zoiets als een busmuts .

ventileren moet je altijd , vocht wordt minder snel warm dan droge lucht geld het zelfde als in huis .

en een goede kachel zou ook helpen :winter
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Plaats reactie