Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

vragen over de T5
Plaats reactie
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Thé Vier »

Oviivo schreef:
Thé Vier schreef:Ja hoor ik ben ook aan de beurt. Cali is 7,5 jaar oud. Een half jaar geleden nog niets gezien nu aan de zijkant van de spoiler en onder het rubber van het dak.
Kunnen we niet even een inventarisatie houden om hoeveel gevallen het nu gaat op dit forum?
Hmm, vervelend om te horen. :troost

Wat betreft de inventarisatie; wat is je doel?
VW erkent het probleem, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Voor de statistiek; er zijn veel meer T5 Cali rijders in NL en B dan zich hier op het forum hebben aangemeld, dus die cijfers zullen niet representatief zijn.
Inderdaad zullen lang niet alle California-rijders lid zijn van dit forum, dan wel reageren. Bovendien de 6 jaar en jongere gevallen hebben so wie so niet te klagen. Maar de oudere auto's worden eigenlijk de dupe van een productiefout bij VW. Wanneer we daarvan een aantal gevallen kennen kunnen we misschien ergens een oproep plaatsen om meer gevallen te verzamelen bv via Radartv/lotgenoten?
Ik stel hierbij dus op de voorgrond, dat VW (en geen dealer of importeur) aansprakelijk is voor de schade en dat het een gevolg is van een productiefout en dat hierdoor een recht zou moeten bestaan op garantieregeling ook voor auto's ouder dan 6 jaar. Misschien is de 12 jaar carrosseriegarantie wel van toepassing, ook al is er geen gaatje te vinden. Ik denk maar wat hardop....
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

hey ,
ben net de california gaan wegbrengen naar de garage , donderdag of vrijdag zou hij klaar zijn .
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Thé Vier schreef: Ik stel hierbij dus op de voorgrond, dat VW (en geen dealer of importeur) aansprakelijk is voor de schade en dat het een gevolg is van een productiefout en dat hierdoor een recht zou moeten bestaan op garantieregeling ook voor auto's ouder dan 6 jaar.
Thé, wat ik heb begrepen van de buitenlandse fora is dat tot 6 jaar oud VW de reparatie betaalt, maar dat er ook gevallen zijn van auto's ouder dan 6 jaar waar een splitsing van de kosten afgesproken is, VW een deel, de rijder een deel.
Niet helemaal onredelijk: na een aantal jaren kun je enorm gaan steggelen over en weer over wie voor welk deel verantwoordelijk is (heb je wel altijd goed voor je bus gezorgd? Ga dat maar eens wel/niet bewijzen, je bent zo 12 jaar procederen verder...), je hebt al een aantal jaren zonder schade gereden, er is al een aantal jaren afgeschreven, enz. Dat wordt een eindeloos gesteggel. Of gewoon afspreken: "Niet zeuren over-en-weer, het wordt gerepareerd, ook al is de auto wat ouder, en we delen de kosten".

Ik zou eerst de schade eens laten opnemen en bij VW laten documenteren door een dealer. En dan even afwachten met wat voor voorstel VW komt. Misschien valt het wel mee!
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Witteklim schreef:hey ,
ben net de california gaan wegbrengen naar de garage , donderdag of vrijdag zou hij klaar zijn .
Bedankt voor de statusupdate. Ik ben benieuwd naar het resultaat. :groteogen

Ik ben volgende week aan de beurt (voor alleen het dak). :peace
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

Tegen mij vertelde de dealer dat er 72 werkuren nodig waren waarvan vw 35 u betaald en de rest voor de dealer is :nuts
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

bvddobb schreef:
Thé Vier schreef: Ik stel hierbij dus op de voorgrond, dat VW (en geen dealer of importeur) aansprakelijk is voor de schade en dat het een gevolg is van een productiefout en dat hierdoor een recht zou moeten bestaan op garantieregeling ook voor auto's ouder dan 6 jaar.
Thé, wat ik heb begrepen van de buitenlandse fora is dat tot 6 jaar oud VW de reparatie betaalt, maar dat er ook gevallen zijn van auto's ouder dan 6 jaar waar een splitsing van de kosten afgesproken is, VW een deel, de rijder een deel.
Niet helemaal onredelijk: na een aantal jaren kun je enorm gaan steggelen over en weer over wie voor welk deel verantwoordelijk is (heb je wel altijd goed voor je bus gezorgd? Ga dat maar eens wel/niet bewijzen, je bent zo 12 jaar procederen verder...), je hebt al een aantal jaren zonder schade gereden, er is al een aantal jaren afgeschreven, enz. Dat wordt een eindeloos gesteggel. Of gewoon afspreken: "Niet zeuren over-en-weer, het wordt gerepareerd, ook al is de auto wat ouder, en we delen de kosten".

Ik zou eerst de schade eens laten opnemen en bij VW laten documenteren door een dealer. En dan even afwachten met wat voor voorstel VW komt. Misschien valt het wel mee!
Na garantie komt coulance inderdaad. Ik denk dat je inderdaad een goede kans op coulance hebt, zeker als je trouwe VW service klant bent geweest.

Lijkt me redelijk en billijk; http://nl.wikipedia.org/wiki/Redelijkhe ... illijkheid
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door ratlookcalifornia »

Vandaag campercentrum Amersfoort gebeld en inderdaad geen garantie ( te verwachten) en ook geen coulance meer ( iets minder te verwachten aangezien het van binnenuit komt) aangezien de auto in zijn 7e jaar zit (ergens eind 2007),......roest van binnenuit ( 10-12 jaar garantie) is ook geen optie om te volgen dus mag ik me gelukkig prijzen dat er maar een minimaal plekje te zien is en voor de rest nog goed te doen. Mocht het erger worden dan laat ik hem wel spuiten in de toekomst.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

ratlookcalifornia schreef:Vandaag campercentrum Amersfoort gebeld en inderdaad geen garantie ( te verwachten) en ook geen coulance meer ( iets minder te verwachten aangezien het van binnenuit komt) aangezien de auto in zijn 7e jaar zit (ergens eind 2007),......roest van binnenuit ( 10-12 jaar garantie) is ook geen optie om te volgen dus mag ik me gelukkig prijzen dat er maar een minimaal plekje te zien is en voor de rest nog goed te doen. Mocht het erger worden dan laat ik hem wel spuiten in de toekomst.
Hmm, dat is dan weer slechter nieuws.

Maar ik denk dat de herstelkosten zouden kunnen meevallen als je het dak "in plaats" behandeld. Nu halen ze het eraf en dat is veel werk.
Voor wat betreft de dakspoiler, tja, ik hoor/las eerder geruchten over een soort overzetkap. :nuts

Komt je bus uit Duitsland? Je zou bij de/een Duitse dealer kunnen informeren over coulance. Niet geschoten enzo.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door ratlookcalifornia »

Heb over de kap ook gehoord bij Campercentrum,....zijn ze nog mee bezig wat ik begreep. Denk dat ik er zo lekker bij laat, geen idee hoe ik in Duitsland verder zou moeten plus het probleem is nog amper zichtbaar dus zelf bij te houden voor zover ik in kan schatten...... Ga er nog eens een nachtje over slapen.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door LAYCA »

Niet iedereen heeft verstand van het combineren van 2 metaalsoorten.
Maar ik mag verwachten van professionele bouwers dat ze dit weten.
Staal en aluminium verdragen elkaar niet.
Dit is en heel verhaal maar een voorbeeld van deze corrosievorming is de zuil van volta hier wordt materiaal opgeofferd om elektriciteit te verkrijgen (batterij).
Kijk op Wikipedia als als je wil weten hoe dit werkt.
Vrij vertaald is de enige remedie deze 2 materialen goed te isoleren/beschermen.
Er zijn zat toepassingen waar het wel goed gaat.
Om even terug te wijzen naar Engeland
De austin healey heeft een carrosserie van aluminium maar het chassis is van staal.
Oplossing: isolatie/kunststof tussen deze delen.

Groetjes Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Thé Vier »

Ik zit in hetzelfde schuitje. Overspuiten is het advies volgens de nieuwe methode van VW. Wel zelf dokken.
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

dag iedereen ,
ik ben net de california gaan afhalen in de garage .
het dak is volledig afgeschuurd , dan een soort zinklaag en herspoten .
de spoiler is nieuw en er is een doorzichtige bescherming gekleeft waar het dak in de spoiler komt .
de dealer zei uit ervaring te weten dat het dak soms wat lakschade geeft aan de spoiler , vandaar de doorzichtige bescherming .( deze bescherming valt totaal niet op )
en ik heb ook een nieuwe daktent gekregen :adhd
ze gingen de rekening opsturen , normaal alles gratis zoals afgesproken maar ik had ook nog nieuwe winterbanden .
ik houd jullie nog op de hoogte van de rekening maar dit zou dus normaal 0 euro moeten zijn .

alle werk ziet er super uit , niets op aan te merken
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Witteklim schreef:een doorzichtige bescherming gekleeft waar het dak in de spoiler komt
Bedankt voor de update :toppie

Dat van die beschermfolie is een goed idee. Dat moet ik zelf eens aankaarten maandag, of zelf gewoon doen.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door ratlookcalifornia »

Witteklim schreef:dag iedereen ,
ik ben net de california gaan afhalen in de garage .
het dak is volledig afgeschuurd , dan een soort zinklaag en herspoten .
de spoiler is nieuw en er is een doorzichtige bescherming gekleeft waar het dak in de spoiler komt .
de dealer zei uit ervaring te weten dat het dak soms wat lakschade geeft aan de spoiler , vandaar de doorzichtige bescherming .( deze bescherming valt totaal niet op )
en ik heb ook een nieuwe daktent gekregen :adhd
ze gingen de rekening opsturen , normaal alles gratis zoals afgesproken maar ik had ook nog nieuwe winterbanden .
ik houd jullie nog op de hoogte van de rekening maar dit zou dus normaal 0 euro moeten zijn .

alle werk ziet er super uit , niets op aan te merken

............en welk bouwjaar had je ook alweer Witteklim ?
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

De wagen is van 6e maand 2010
Plaats reactie