Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

geluids en warmteisolatie

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Mickel Moen »

Lambiek schreef:Ik vraag me eigenlijk af of het isoleren wel nut heeft ? Geluid reductie dat geloof ik wel.

Maar temperatuur ????
De bus is voorzien van een groot oppervlakte enkel glas.
En daarbij nog groot oppervlakte tentdoek v/h hefdak.
Beide isolatie waarde van ......

Dus na bepaalde tijd is het gewoon net zo koud of warm als buiten. En met geïsoleerde wanden zal dat dan iets langer duren, maar zal geen uren zijn.

P.s ik heb de bus zelf ook geïsoleerd.

Oja , oplossing voor het probleem bietje extreme en bietje schapenwol :jump

Groeten Lambiek

Precies,

Ik citeer daarom nog een keer van mijn blog en laat het daar verder bij:
Het isoleren van een camper is een veelbesproken onderwerp op de diverse fora met soms regelrechte foutieve informatie. Helemaal als mensen het isoleren van een camper vergelijken met het isoleren van een huis. Daarom hieronder mijn benaderingswijze.

Een bus is per definitie een beroerd object om te isoleren.

Maar wat willen we eigenlijk isoleren?

Laat ik beginnen met het belangrijkste:

WIE LAST VAN VOCHT HEEFT, VENTILEERT SLECHT.

ISOLEREN VAN EEN BUS IS VOORAL EEN KWESTIE VAN VERHOGEN VAN HET COMFORT.

Aangezien ik de verbouw van mijn bus als amateur-zelfbouwer benaderd heb en niet als wetenschapper, hierbij in het kort mijn ervaringen en motivatie van de keuzes voor mijn bus, een VW T5 met hefdak.

1. Vloer:

Primair thermisch(een koude vloer is erg onprettig) een laag X-trem daarop een multiplex vloerplaat, dan vinyl (mal voor de uiteindelijke rubber vloer), in het woongedeelte hierop verwarmingsfolie (ideaal voor warme voeten als het koud is) en tenslotte een rubber toplaag.
Secundair akoestisch

2. De wanden;

Primair akoestisch. Ik heb een bus met dubbele cabine omgebouwd. De binneenwanden bestaan gedeeltelijk uit kunststofpanelen en gedeeltelijk uit hardboard panelen. Tussen deze panelen en de stalen buitenwand heb je dus een holle ruimte. Deze heb ik, voorzover mogelijk, geïsoleerd met schapenwol in dezelfde dikte als de diepte van de holle ruimte. Super makkelijk aanbrengen: wandje open, schapenwol erin, wandje dicht. Dit scheelt behoorlijk in rijgeluid en de bus werd er behoorlijk stiller van.
Secundair thermisch.Het heeft geen zin om het isoleren hier te benaderen als het isoleren van een huis. De te isoleren oppervlakten zijn miniem. Daarnaast bestaat een groot gedeelte van de wanden uit enkel glas. Isoleren tegen de warmte is wat ik het meest direct merk. Als ik 's ochtends wakker wordt en de zon staat te branden aan mijn kant van de bus, voel ik het metaal van de ongeïsoleerde D-stijl al aardig warmte stralen. Het naastgelegen paneel is dan nog heerlijk koel. Een probleem die warme stijl: In het geheel niet! Tijd om op te staan. Kortom het isoleren van de wanden scheelt natuurlijk in warmteoverdracht naar binnen, maar met al die ramen is het effect natuurlijk niet geweldig.
En hoe zit het dan met het isoleren tegen de kou. Tja het scheelt altijd iets, maar de invloed van het hefdak is vele malen groter. Om het verschil in isolatiewaarde van diverse materialen heb ik me daarom niet druk gemaakt. Zoals a vermeld, schapenwol is prachtig materiaal om aan te brengen. Het vult de holle ruimtes mooi en isoleert akoestisch goed. De thermische isolatie is mooi meegenomen. Hier geldt het adagium: Alle beetjes helpen, maar overdrijf niet.

3. Het hefdak.

Het kunststof hefdak beslaat het gehele dak. In gesloten stand is het voordeel van kunststof, dat de warmte- en koude-overdracht veel minder is, dan een stalen dak. Dat is al een voordeel. Onder het dak zit een bedplaat die de ruimte tussen dak een bedplaat bij gesloten toestand geheel afsluit. In deze ruimte het tentdoek en een eenpersoons "eierdoos"matrasje. Zowel thermisch als akoestisch behoorlijk isolerend.

In openstaande stand is de situatie compleet anders. Dan wordt een groot gedeelte van de oppervlakte van het dak bepaald door het tentdoek. Akoestische isolatie is dan duidelijk, vrijwel nihil, maar we rijden niet en horen de vogeltjes 's ochtends vroeg fluiten.
Het voordeel van een hefdak is dat het geweldig ventileert. Ten eerste door het doek. Als er een stevige wid op staat, voel je de wind aan de binnenkant. Ten tweede door de ventilatieopeningen. Bovenin mijn SCA-dak zit over de gehele breedte een ventilatiegleuf. Afhankelijk van de weersomstandigheden en het tijdstip ('s nachts ventileren we meer), worden er bij geregeld door het meer of minder openen van de twee halfronde ventilatieopeningen. Je begrijpt, dat thermische isolatie minimaal is. Bij lage temperaturen en/of bij een harde koude wind, isoleer ik het dak daarom aan de buitenkant met een zelfgemaakte hefdaksjaal. Hierbij blijft een gedeelte van het tentdoek vrij voor de nodige ventilatie.
En wat doe je dan in het algeheel met de kou: Simpel. Ik heb een klein keramisch kacheltje (800-1200 Watt) in de bus. Het effect hiervan is vele malen groter, dan welke isolatie dan ook. We hebben het kacheltje zelden continu aan en de hoogste stand gebruiken we ook zelden. Het is natuurlijk inhoudelijk een kleine ruimte.

4. De ramen.

Verweg de grootste koudebrug van de bus. Ook hier geldt weer, dat je meer last hebt van de warmte dan van de kou. De cabineramen isoleren we met een extern Silverscreen. Makkelijk aan te brengen en isoleert zeer goed tegen de warmte en zeker ook tegen de kou, maar zoals gezegd het effect van een kacheltje is vele malen groter.
Voor de overige drie ramen hebben we aan de binnenkant een rolgordijn met aan de buitenzijde een reflecterende laag. Meer voor verduistering, maar thermisch isoleert het ook enigszins. Deze ramen zijn beplakt met folie en dit materiaal houdt veel UV tegen en dat scheelt ook enigszins.

Door al deze maatregelen hebben we een zeer comfortabele bus. Rijdend stil. Bij stilstand met open dak bij warm weer prima op temperatuur te houden door de zeer groot te maken ventilatieopeningen. Bij koude prima warm te houden met de vloerverwarming en het keramisch kacheltje.

Last van condens hebben we nooit. Hoogstens bij een grote luchtvochtigheid een vleugje op de ramen en het onbedekte metaal van het chassis. Niet van betekenis. Maar zoals al aangegeven; Ik ventileer optimaal. Hierin speelt 's nachts ook mee het geringe verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur. Met de vloerverwarming aan ongeveer 4 graden. Zonder nog minder.

Ik hoop dat ik hiermee aangegeven heb, dat je in de discussie over de verschillende materialen vooral moet letten op de eigenschappen die in de bedoelde toepassing van belang zijn.
Een vergelijking met isolatiematerialen in de bouw acht ik daarom misplaatst. Je hebt het over totaal iets anders.

Ik wens iedereen die gaat isoleren veel succes met de keuze.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: geluids en warmteisolatie

Bericht door Marcel.S »

jan2009 schreef:Even een uitspraak van "slopelrijder " : .twijfel wel nog steeds of ik nu wel of niet voor de camper ombouw ga....

Als het geen camper wordt kan je gewoon volstaan met Xtreme tegen de grote vlakken , de kachel aan en gaan met die bus.

:driveT4 :knipoog
ik was misschien een quote vergeten , maar ik reageerde op Lambiek :toppie
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Plaats reactie