Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 project Henk-1

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Mickel Moen »

Wel of ik een expert ben, wil ik niet zeggen.

Ik heb ook zeker geen verklaring. Het is ook voor het eerst, dat ik over het bestaan van dit probleem lees.

Zeker is, dat ik hier in het geheel geen last van heb.
Het is mij in ieder geval nooit opgevallen.

Ik zie dat Henk een ander soort wol heeft gebruikt.

Afbeelding

Is dit Black Mountain Henk?

Mijn wol is van Doscha, een Nederlandse fabrikant. Ik heb het nagezocht bij Doscha. Zij vermelden hier het volgende over:
Stinken:
Het is het wolvet (lanoline) dat bij oxidatie gaat stinken. Onze wol wordt hiervan ontdaan door het wassen.
http://www.doscha.nl/faq

Afbeelding

De andere samenstelling van de wol, zou de verklaring kunnen zijn.

Henk, ik zie, dat je de wol er nog maar net in hebt. Mijn advies, "ruik" het nog een tijdje aan.

Misschien moet jouw wol nog wat acclimatiseren. Wacht eerst een droge periode af.

Verder ben ik benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn. Ik start daarom een nieuw topic hierover.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb zojuist ook even op de site van Black mountain gekeken:

Over het wassen van de wol:
I have heard that there were some issues with the moth resistance of some sheep wool insulation?

We understand the treatment used by a competitor during the period 2001 - 2005, although well meaning, was not totally effective. To reassure you, this method was never used by other European manufacturers, including Black Mountain. Our wool is thoroughly washed before it arrives at our factory and is treated to protect against moths for the life of the product and perform to the same standard as modern carpets and other textiles. Black Mountain has never had a complaint regarding product quality, including moth infestation – a record that we are proud to maintain.
Over de geur:
Does your sheep wool insulation have a distinctive smell?
Black Mountain sheep wool insulation is similar to the smell you get when installing a new carpet. Most customers do not notice a smell at all but where it is noticeable, the smell will usually pass within 3 days and is not unpleasant.
http://www.blackmountaininsulation.com/faq
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Henk-1 »

Zo vandaag ff flink bezig geweest.
Alle schapenwol verwijderd uit de laadcabine , dat stinkt vreselijk .
6 m² zelfklevende geluid absorberende plaat gekocht bij gamma en geplaatst in de schuif deur , achterdeuren en alle zijpanelen. Had net genoeg.

Morgen testen of het geluid ook minder is.
DSCF2818.JPG
DSCF2821.JPG
DSCF2823.JPG
DSCF2827.JPG
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Oviivo »

Niet bang voor vocht, Henk?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Henk-1 »

Oviivo schreef:Niet bang voor vocht, Henk?
De tijd zal het leren :ikrij :toppie

Rij geluid is stukken minder .
Ga de wielkasten ook aanpakken.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: T5 project Henk-1

Bericht door _alain_ »

Heb je ook ontdreuning geplaatst?
Ik ben nu bezig met de mijne vol met bitumen te hangen :knipoog
Qua isolatie ben ik nog niet helemaal uit, maar ik heb nog wel wat tijd om dit topic te volgen (en lessen uit te halen).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Multivan Generation »

Dit schuimrubber gaat na verloop van tijd een beetje afbrokkelen,
en sorry voor de uitdrukking, maar als ik 'verkankeren' schrijf,
dan weet je meteen wat ik bedoel.

Dus laten we hopen dat je er lang plezier van zult hebben.
Groetjes Peter
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 project Henk-1

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef:Dit schuimrubber gaat na verloop van tijd een beetje afbrokkelen,
en sorry voor de uitdrukking, maar als ik 'verkankeren' schrijf,
dan weet je meteen wat ik bedoel.

Dus laten we hopen dat je er lang plezier van zult hebben.
Groetjes Peter
Verpulveren was dan misschien een beter gekozen woord geweest Peter.
Maar verpulvert dit wel als het donker zit en is dit niet alleen als het onder invloed is van UV straling?
Bij Armaflex ( isolatiemateriaal) op dezelfde basis is dit in ieder geval alleen als het bloot word gesteld aan UV straling.
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Henk-1 »

_alain_ nee heb geen ontdreuningplaat geplaatst, bitumen is een goed idee :yes

Peter
Dit schuimrubber gaat na verloop van tijd een beetje afbrokkelen
beetje vaag statement :bonk , hoeveel tijd ? hoeveel afbrokkelen ?
Ben niet van plan om 20 jaar in deze T5 te gaan rijden :ikrij :ie
Zal over 5 jaar de boel los halen en kijken of je gelijk hebt.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Henk-1 »

Ben nu bezig om de wielkasten te betimmeren.
Heb via werk rubber matjes weten te bemachtigen.
Hiermee laat ik de boel dempen. Aan de binnenkant
De boel stevig in elkaar gezet.
DSCF2831.JPG
DSCF2832.JPG
DSCF2833.JPG
Eerst kerst vieren daarna moet ik werken , dus volgend jaar verder :gekte :nuts :yes
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Multivan Generation »

ktmkrik schreef:Verpulveren was dan misschien een beter gekozen woord geweest Peter.
Maar verpulvert dit wel als het donker zit en is dit niet alleen als het onder invloed is van UV straling?
inderdaad, daar kon ik even niet op komen op dat woord. :toppie
Ik heb soortgelijk spul in de motorruimte gehad en na een jaar of 4 begon het te verpulveren.
Ongeveer de helft was toen weg.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 project Henk-1

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef:
ktmkrik schreef:Verpulveren was dan misschien een beter gekozen woord geweest Peter.
Maar verpulvert dit wel als het donker zit en is dit niet alleen als het onder invloed is van UV straling?
inderdaad, daar kon ik even niet op komen op dat woord. :toppie
Ik heb soortgelijk spul in de motorruimte gehad en na een jaar of 4 begon het te verpulveren.
Ongeveer de helft was toen weg.
Zal dan hoogstwaarschijnlijk door de warmte gekomen zijn, van Armaflex heb je ook twee soorten 1 die niet tegen warmte kan en de ander wel.
Denk zelf dat dit soort isolatie materialen niet echt geschikt zijn voor dit soort toepassingen.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T5 project Henk-1

Bericht door matje86 »

Henk-1 schreef:_alain_ nee heb geen ontdreuningplaat geplaatst, bitumen is een goed idee :yes

Peter
Dit schuimrubber gaat na verloop van tijd een beetje afbrokkelen
beetje vaag statement :bonk , hoeveel tijd ? hoeveel afbrokkelen ?
Ben niet van plan om 20 jaar in deze T5 te gaan rijden :ikrij :ie
Zal over 5 jaar de boel los halen en kijken of je gelijk hebt.
over 5 jaar mag je met die bak , stadskanaal niet meer in


umweltzone
maar het ergste waar mag je dan nog rijden met de D.........
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: T5 project Henk-1

Bericht door Marcel.S »

lood is goede geluids iso.

voor riool wordt dat gebruikt, zit ook zo'n laagje schuim in dat absorbeert het geluid en lood laat het bijna niet door .

lood is erg zwaar , daar hebben ze wat op gevonden door een kunststof samen te stellen die de zelfde isolerende eigenschappen heeft . een bedrijf die dit heeft is Jacosol .

dat slaapmatjes spul zal vergaan, alleen onder een motorkap wat sneller dan in een afgesloten holle ruimte beetje vettigheid er op spuiten houd het vocht er uit en werkt misschien zelfs verstevigend zodat het niet vergaat .
(niet aan te raden onder je motorkap)

armaflex vergaat ook zonder uv, waterleidingen die met een circulatie tempratuur werken van rond de 80 gr is het na een jaar al hard .
voor koeling is het zeer geschikt , maar warme leidingen worden toch snel ingepakt met wolschalen .

in een auto kan het ook lekker warm worden .
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 project Henk-1

Bericht door ktmkrik »

Marcel.S schreef:lood is goede geluids iso.

voor riool wordt dat gebruikt, zit ook zo'n laagje schuim in dat absorbeert het geluid en lood laat het bijna niet door .

lood is erg zwaar , daar hebben ze wat op gevonden door een kunststof samen te stellen die de zelfde isolerende eigenschappen heeft . een bedrijf die dit heeft is Jacosol .

dat slaapmatjes spul zal vergaan, alleen onder een motorkap wat sneller dan in een afgesloten holle ruimte beetje vettigheid er op spuiten houd het vocht er uit en werkt misschien zelfs verstevigend zodat het niet vergaat .
(niet aan te raden onder je motorkap)

armaflex vergaat ook zonder uv, waterleidingen die met een circulatie tempratuur werken van rond de 80 gr is het na een jaar al hard .
voor koeling is het zeer geschikt , maar warme leidingen worden toch snel ingepakt met wolschalen .

in een auto kan het ook lekker warm worden .
Dan hebben ze de verkeerde armaflex toegepast Marcel, er is er 1 die wel tegen warmte kan nl.
Plaats reactie