Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 naar camper ombouwen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Hoi,


Ik ben van Belgie, 20 jaar, en heb me een weekje geleden een T4'tje gekocht.
Ik dénk dat ik er niet zo veel geld voor betaald heb, hij heeft slechts 156 000 km's.

Er waren wel wat minpuntjes, zo heb ik een paar roest krassen, niet veel en niet groot,
linker voorlicht zat los, binnenste cardanhoes rechts gescheurd, rolletjes vd schuifdeur aan vervanging toe, ...

Ik wil er een 'ingericht' busje van maken waar ik een bed kan hebben, waar ik iets of wat opbergruimte heb, evt een tafeltje, en waar ik ook nog steeds een motor of iets anders kan in meenemen, dus even een plannetje uitgetekend.
De 4 planken die als bed dienen, kunnen makkelijk eraf genomen worden aangezien deze steunen op hoekprofielen aan de kastjes, de linkerkast is even hoog als het bed dus word het een onderdeel van het bed. Enkel vraag ik me nog af waar ik met die matras naartoe moet als ik iets meeneem of het bed niet gebruik..
Als ik de planken weghaal, met opzet 4 zodat ze klein genoeg zijn om makkelijk op te bergen, heb ik een meer dan ruime gang over voor dingen mee te nemen. Oja, het is omgekeerd gemaakt, mijn schuifdeur zit eigenlijk aan de andere kant :lach De kast die tot boven gaat is maar als voorbeeld, heb nog geen uitwerking van de kast gemaakt, dat zie ik nog wel.
Ook komt er laminaat in van beuk, die heb ik al ondertussen!

Wat denken jullie van de inrichting?


Dusss ondertussen deze week de cardanhoes vervangen, het licht een nieuwe kader gegeven en afgesteld, en de remleidingen lichtjes bijgewerkt omdat ze een klein beetje roest vertoonden. Nu dus normaal gezien klaar voor de keuring..
Hier in België mag je je remleidingen niet bijwerken, vanaf dat ze wat roest vertonen word je afgekeurd en verplicht nieuwe te steken. Dus hopelijk volgende week door de keuring, zonder nieuwe remleidingen! :yes

Ondertussen ook al gekeken om hem een stel andere velgen te geven, ik heb zoiets op het oog voor een leuk prijsje :

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen ! ( én keuring ) :knipoog
Laatst gewijzigd door japser op 29 apr 2015, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

Re: Witte t4 terug proper maken!

Bericht door nabunneke »

welkom , vooralleer dat ge met de inbouw begint zou ik eerst de bus laten keuren als lichte vracht of hy is reeds gekeurd in elk geval ga eerst met de wagen langs de keuring en vraag alle inlichten aan de station chef want het is ni simpel meer in la belgiek om maar iets te veranderen aan uw busje,uw inrichting vind ik persoonlyk heel mooie maar de afmetingen moet je toch wettelyk doen wat betrefd uw alu velgen wees zeker dat ze de juiste laad index hebben alsook uw banden.
het kost bakken geld en nen hoop geloop om het in belgie klaar te krygen .
toen ik de myne kocht was dit een ziekenwagen ingeschreven als ziekenwagen fout van de partu verkoper dus naar de keuring 3 x bus was techn in orde maar verkeerd ingeschreven afin 3 x de keuring gedaan 2x maal naar de dif en dan opnieuw naar de keuring voor de papieren alleen om zot te worden ik bedoel voorralleer ge hier iets klaar krygt nou nou
maar als je het geduld hebt en doorzet kom je erwel myn respect heb je in in ieder geval want je pakt het echt naar behoren aan als 20 jarige .
ik wens je veel plezier met je bus en prettige feestdagen
groeten nabunneke
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Hoi!


Al een hele tijd geleden.
Cardanhoezen vervangen, remleidingen wat opgekuisd, nieuwe rechter koplamp en afgeregeld, en nog wat kleine dingen
dussss, door de keuring geraakt :yes

Ondertussen er al een lange tijd aan bezig, en het interieur is zelfs zo goed als af.


Plannen zijn ondertussen verandert.
Om te starten ben ik via mijn vader die in een hout bedrijf werkt achter een zes-tal multiplex platen met bruin-groene afwerking geweest. Dan ook dunne houten platen om mijn zijplaten na te maken.
Ik wou hem ook isoleren. Om de kostprijs wat te drukken en omdat hij toch steeds warm gestald staat heb ik gekozen voor simpele rockwool.

Afbeelding

Al een klein testplaatje uit hout gemaakt :

Afbeelding

Dan maar beginnen isoleren. Wat is rockwool makkelijk om tussen het frame te steken.
De hele middag rockwool in mijn handen gehad, en geen enkele keer jeuk, goed nieuws dus.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna begonnen met alle zijpanelen na te maken. Geen simpel klusje aangezien veel panelen gescheurd waren, hoeken eraf, dus het was wat proberen opmeten en gokken hoe alles net moest komen. Hier al een groot deel gemonteerd :

Afbeelding
Afbeelding

Wat een rommel ... :nuts

Afbeelding

Zo.
Alle panelen gemonteerd, en als ondervloer acoustische isolatie gelegd.

Afbeelding

Dan meteen begonnen samen met mijn vader laminaat te leggen. ( overschot op mijn vader zijn bedrijf, mooi meegenomen :toppie )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo, die ligt netjes.

Afbeelding

Dan werd het ook tijd om eens aan de buitenkant van de bus te denken. Want zo ziet hij er toch echt niet uit..
Andere velgen gevonden ( moeten nog een keertje gekuist worden ), ondertussen ook zijwindschermpjes besteld. Aangezien mijn antenne kapot was ook maar meteen een nieuwe besteld, en parkeersensoren geïnstalleerd.

Afbeelding


Nu kan het echte werk beginnen, hem ombouwen naar een camper.
Ik heb me lelijk mispakt aan het werk dat erin kruipt. Ik dacht 'Oh even een kastje bouwen hier en daar'.
Niet dus. Eens begonnen had ik al snel door dat niets recht is. Door de laminaat en onderplaat en isolatie loopt de vloer niet mooi recht, de wanden zijn schuin en de linker is schuiner dan de rechter, overal hoekjes en kantjes, en aangezien ik alles mooi aansluitend wou maken en volledig waterpas wist ik dat het een serieus werk zou zijn..

Ik wou vooraan tegen de scheidingswand een kast maken aangezien dat een grote plek is die ik anders niet zou benutten.
Aangezien ik als bed het ikea Lycksele bed als basis ga gebruiken ben ik verplicht om er schuifdeurtjes van te maken. Anders kan je ze niet meer opendoen als je bed plat ligt, wat ook niet echt handig is.. :nuts

Alleen spijtig dat de schuifdeurtjes wel wat extra plaats innemen. Ik heb multiplex platen van 18mm dik gebruikt, dus ik moest een halve cm rand overhouden, dan 18mm plaat, daartussen ook een aantal millimeter speling met de andere deur, en nog eens 18mm voor de andere plaat. Dan verlies je al snel wat plaats in eigenlijk een kastje dat maximaal benut moet worden. Maar al bij al, goed meegevallen!

Afbeelding
Afbeelding

Al het begin van de onderplaat voor de schuifdeurtjes:

Afbeelding

Zo afgewerkt en klaar op de grond voor de deurtjes:

Afbeelding

Even foto's vergeten trekken. Het kastje is af, schuifdeurtjes werken perfect.
Dan wou ik de wielkasten maken, maar aan de linkerkant doortrekken. De wielkast is volledig toe tot na het wiel, daarna wou ik er ook kast van maken. Die moet open kunnen door een deurtje dat omhoog kan.

Afbeelding

De kabels van de parkeersensoren achter mijn zijplaten laten doorlopen tot in de bumper.
Zo, daar zit het ding van de parkeersensoren goed :

Afbeelding

Het deel dat toe mocht is volledig af. De rest staat klaar voor een deurtje te maken.

Afbeelding

Ondertussen ook begonnen aan de andere wielkast. Deze mag gewoon helemaal toe zitten. Kan ik niets mee doen.

Afbeelding

Nu deze af is kan een testopstelling van het bed gemaakt worden. Het onderstel heb ik eraf gehaald. Enkel de lattenbodem met scharnier is van belang. Het plan is om dit een goede cm en een half boven de bakken de laten lopen. Zodat ik wat speling heb met gewicht op, en ook omdat de scharnierpunten wat breder zijn dan het frame zelf, dus marge inbouwen.
Als scharnier had ik gezien dat ikea het simpelweg met een bout met een borgmoer had gemaakt die je maar een keer of 2 moest aandraaien, idd de moer zal niet loskomen en speling om te scharnieren heeft ie. Dus dat ook maar gedaan.

Afbeelding

Ik wil aangenaam kunnen slapen en plaats hebben, het bed is 144 op 2 meter ongeveer. En dat is dus ook de reden waarom het echt wel schuifdeuren moesten zijn :knipoog

Afbeelding

De voetjes moeten verlengd worden. Eerst dacht ik om ze er allemaal van te halen en andere te maken. Maar aangezien de schuine stukken van het frame die ervoor zorgen dat het in een positie klikt en mooi schuift aan het ene pootje hangen heb ik besloten om de originele voetjes in zijn geheel te laten, dan kan ik ook als het bed er even uitmoet het met één bout terug op het originele onderstel schroeven en hup, daar is mijn originele zetel weer!
Ik wou de voetjes uit ijzer maken, maar aangezien mijn grootvader die me helpt een schrijnwerker in hart en nieren is, wou hij niet van dat idee horen. Het moest en zou uit hout gemaakt worden. Dan maar wieltjes uit de doe-het-zelf gehaald die niét konden draaien, en van rubber zodat het de vloer niet beschadigd en zacht loopt. Houten plaatjes gemaakt afgemeten op hoe hoog het bed moest komen, 2 gaten per voetje in het frame geboord, lange bout door en klaar!

Afbeelding

Maar nu werkte het systeem om hem op zijn plaats te klikken en daar te houden nog niet.
Dan een volle metalen spil gehaald van 10mm, gaten geboord van 9mm in mijn wielkasten, spil wat schuin afgeslepen en erin geslaan. Works like a charm. Tot mijn verbazing héél erg stevig, ik krijg er geen beweging in.
Aangezien de V in het frame vrij groot is en mijn spil vrij klein had het nogal wat speling. Daarom heb ik aan de andere kant de spil een cm verder naar rechts gestoken en een mm of 3 hoger. Weg speling!

Afbeelding

Zo zit ie mooi op zijn plaats, en kan je ook zien dat mijn deurtje in mijn linker (wiel)kast ondertussen af is.

Afbeelding

Afbeelding

ZO. Nu nog onder het bed een kast maken onder het bed, ook weer met klapdeurtjes. Het moet mooi aansluiten met het einde van de wielkasten en het begin van het bed. Zo word alles één mooi geheel en kan ik binnenin de kast opendoen en als het bed plat ligt langs de achterdeuren ook. Eigenlijk wil ik ook nog een klein kastje aan de achterkant maken die hoog hangt, maar daar ben ik nog niet zeker van. Alles moet daarna mooi afgewerkt worden met siliconen, binnenkanten van de kastjes bekleden, tussenplankjes maken in de kastjes, afwerken met de instapbakken, alle roest aan de buitenkant wegwerken, de auto volledig polieren aangezien hij mat en al wat vergeeld is geworden, andere velgen steken, die wachten nog op nieuwe banden, ... Nog een héle hoop werk dus.

( Oja, mijn schuifdeur is nog steeds niet inorde aangezien ik de verkeerde rolletjes besteld had :bonk )
Nu dus wachten op de goede rolletjes. Ondertussen staat het zo tijdens de werken, belgenland, regen.. :lach

Afbeelding

Vanaf nu update ik het topic ! :wjw
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Pascal-141 »

Is deze gekeurd als lichte vracht ?
ga je hem dan opnieuw laten keuren naar camper als "alleenstaand geval" ?

Als hij ingeschreven staat als lichte vracht , kun je ieder jaar voor de keuring de hele handel er wel terug uithalen ... dat is niet leuk natuurlijk.

het lijkt wel mooi te worden !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Hoi,

Nee hoor, staat gewoon als lichte vracht.
Mijn bed kan met één bout los, en een keuken komt er niet in.
Dus als ik die bout losdraai en m'n bed eruit neem, heb je een camionette met kasten.
'Mijn werk-camionette, voor mijn werkmateriaal in op te bergen :toppie )
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Pascal-141 »

japser schreef:Hoi,

Nee hoor, staat gewoon als lichte vracht.
Mijn bed kan met één bout los, en een keuken komt er niet in.
Dus als ik die bout losdraai en m'n bed eruit neem, heb je een camionette met kasten.
'Mijn werk-camionette, voor mijn werkmateriaal in op te bergen :toppie )

Goed zo ! :toppie

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Lambiek
Berichten: 404
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Lambiek »

zo serieus klusje , knap hoor.

mooi verslag
hoe krijg je in 1 bericht zoveel foto's , dacht dat max 3 was.
is daar een trucje voor ?????

groeten
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

ik upload de foto's via share.pho.to , en dan [ i m g ] de link [ / i m g ]
dan moet 't lukken normaal!
Lambiek
Berichten: 404
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Lambiek »

japser schreef:ik upload de foto's via share.pho.to , en dan [ i m g ] de link [ / i m g ]
dan moet 't lukken normaal!
Jasper , moet ik i m g tussen haakjes zelf erbij schrijven ???

Op mij telefoon krijg de url niet gekopieerd en geplakt in het scherm vh bericht.
Doe jij het op telefoon of computer ?

Groeten en bedankt
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Hoi,

als je een bericht aan het typen bent kan je iets erboven ook op img klikken, dat staat naast URL en Normaal, en letterkleur.
Als je daarop klikt komt de code er en moet je er enkel nog de url van je foto tussen plakken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

Mooi gemaakt :toppie
En als je nog schuifdeur rollertjes voor in de rail moet hebben,
die heb ik hier nog liggen :knipoog

groeten Peter
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

Die rolletjes zijn in goede staat, toch bedankt!
Ik weet niet wat de vorige eigenaar met die onderste rolletjes heeft gedaan, maar de baan waar het in loopt
zit helemaal vol met vuil, heeft wat roest, en de onderste rol ervan is gewoon weg, dus schuurt 't nu in plaats van erop rollen.
Heb ze zelfs al 2 keer in mijn handen gehad :knipoog
Hopen dat het scharnier snel toekomt.


Gisteren verder gewerkt, begonnen met de kast te maken die onder het bed komt.
Langs de kant die binnen komt wil ik een klapdeurtje. Het moet mooi op gelijke hoogte staan met al de rest.
Zodat als mijn bed niet uitgeklapt is en dus zetel is, ik langs daar in mijn kast kan. Echter als mijn bed uitgeklapt ligt kan ik
er niet aan. Daarom heb ik hem tot vanachter gemaakt, zodat als het bed uitligt je er aan de achterkant aan kan. Daar zonder deurtje omdat ik van plan ben om de grote dingen daarin te steken. + omdat je te weinig plaats hebt om daar een deurtje open te doen.

Goed.

Afbeelding
Afbeelding

Zo, zit ie er mooi onder. Nu is mijn inrichting ruw af. Afgezien van de afwerking zoals silicoon en bekleding in de kasten.

Afbeelding
Afbeelding


Aangezien het vanachter open is kan ik wel de grote dingen erin schuiven als het een zetel is.

Afbeelding

En zo als het een bed is :

Afbeelding
Afbeelding

Na er gisteren wat mee gereden te hebben heb ik wel al meteen een paar foutjes opgemerkt...
als ik een bocht neem, slaan mijn schuifdeuren naar de zijkanten... Ze klappen er zo hard tegen dat een zijwand van die
kast al los geslaan is.. Iemand met een goed idee om de schuifdeurtjes vast te zetten? Ze moeten enkel vast kunnen als ik
ga rijden, maar het moet wel een simpel systeempje zijn dat ik ze op 2 secondjes kan vastzetten en losmaken..

Ook bij remmen slaat het klapdeurtje open van de kast onder mijn bed, de magneetjes zijn duidelijk niet sterk genoeg
Nu dat kan ik oplossen met een schuivertje ervoor te zetten.

:wjw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4866
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Hanz »

Voor de schuifdeurtjes misschien een kogelsluiting?
kogelsluiting.png
kogelsluiting.png (50.23 KiB) 3145 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

Mocht je bovenstaande willen hebben,
volgens mij heb ik die nog liggen in de kelder..

En kijk/google anders ook eens naar Pushlock

Schuifdeurtjes kun je vergrendelen door een latje in het profiel te leggen,
met een staafje aan de bovenzijde waarmee je het latje er uit kunt trekken :knipoog

Groeten Peter
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: T4 naar camper ombouwen

Bericht door japser »

De kogelsluiting en latjes systeem snap ik niet hoe ik het zou moeten toepassen :bonk
Dat pushlock systeem lijkt wel nog interessant!
Plaats reactie