Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

vragen over de T4
fredje
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2011, 19:46

stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door fredje »

Gister heb ik mijn T4 2,5 TDI van 1997 naar de garage gebracht om het achterste gedeelte van het startslot te laten vervangen omdat hij af en toe traag startte,nu heb ik hem s'middags opgehaald en meteen merkte ik al dat de stuurbekrachtiging niet meer werkte,op het dashboard knipperde het gloeispiraallampje.De auto was prima in orde toen ik hem daar bracht op het slot na en ik kreeg hem zo terug.De monteur had niets gemerkt zei hij.
Ze zouden hem vandaag nakijken en net belde de monteur dat er een stalen ring bij een veer gebroken was die met de stuurbekrachtiging verband hield,dit moest al het geval zijn geweest volgens hem toen ik de auto bracht,woest ben ik,dat is pertinent niet waar!!!! ze hebben overal naar garages gebeld om zo'n ring op de kop te tikken en net belde hij net dat ze er een bij een sloperij gevonden hadden en morgenochtend is hij klaar.Ik houd mijn hart vast,klinkt dit iemand van jullie bekend in de oren?klinkt dit logisch?wat moet ik hier nu mee,het is een erkende garage maar volgens mij is er een knoeier aan het werk geweest die de ring bij het werk aan het stuurslot gebroken heeft.Hoop voor morgen nog iets van jullie te horen.
Groeten
Fred
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door Multivan Generation »

Vreemd verhaal,
Accupool los (ter extra veiligheid)
je haalt de kappen los rondom de stuurkolom,
je trekt een 6 polige stekker los.
Met een klein bitje en een tangetje haal je het schroefje uit de contactblokje.
Je plaatst de nieuwe in omgekeerde volgorde en klaar.
Is ongeveer een half uurtje werk (op het gemakje).

Dus weet niet wat het garage bedrijf allemaal gedaan heeft en op de rekening heeft gezet,
maar ergens klopt er iets niet.
Kijk op rekeningnummer ook even naar :
onderdeelnummer: 6N0 905 865 moet er op staan
+ nog wat arbeid en that's it!

Vraag ze even hoe ze de werkzaamheden stap voor stap hebben uitgevoerd(ik heb je boven al uitgelegd hoe het gedaan zou kunnen/moeten worden),
en je weet meteen wat meer over hun kunnen.

Groeten Peter
fredje
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2011, 19:46

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door fredje »

Hallo Peter , bedankt voor je snelle reactiel,ik zal hem morgen mee nemen, ik heb 146€ betaald, voor het achterste gedeelte van het contactslot,te laten repareren,dat verhaal over de ring en de veer begrijp ik ook niet, de monteur zij dat deze ring eraf moest om bij het te vervangen deel te komen.
En deze ring was kapot het schijnt een hardstalen ring te zijn die een veer tegen moet houden, bij het de bocht in sturen kwam ook het stuur niet terug ed , en dat ging voor dat hij naar de garage ging prima!
gr Fred nogmaals bedankt voor je snelle reactie!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door Multivan Generation »

Ze hebben dan dus het stuur er af gehaald,
daaronder zit inderdaad een veer,
Die er voor zorgt, dat het stuur niet naar beneden zakt,
maar dit was onnodig.
Hier is een paar maanden geleden nog een topic over geweest. (zoekfunctie even gebruiken)

Die veer kost 3,50 euro en die ring kost 0,70 euro (zie de bijlage voor de nummers)

Ter indicatie: het onderdeel contactblokje kost rond de 30 euro.
De rest is dus arbeidskosten.

Zie de bijlage:


Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad , wat Peter zegt is correct.
Om het contactblokje te vervangen , hoeft het stuur er helemaal niet vanaf.
Als die garage het nodig vind om daarvoor het stuur eraf te halen , de ring en veer eraf te halen , en dan het complete stuurslot eraf te halen ,alleen maar om dat plastieke blokje te vervangen , dan zijn het simpelweg grote klungels ! Die zouden dan beter hamburgers gaan bakken , in plaats van aan autos te werken , en dan ook nog eens veel geld afhandig te maken van klanten...

Wat ik er helemaal over vind , is het feit dat ze dan nog het lef hebben om de boel met defecte ring terug te geven aan de klant en dan te zeggen dat het zo al was.
:muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door Multivan Generation »

En als het zo'n kwalitatieve garage is,
dan zou je ook best wel een airbag storing kunnen hebben.
Als ze hem op contact hebben gezet, terwijl de airbag niet aangesloten was..
fredje
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2011, 19:46

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door fredje »

Bedankt voor jullie reacties,neem ze mooi mee morgen de stoom komt nu al uit mijn oren
Ik heb gelukkig nooit wat met de bus maar kan voortaan beter even het forum raadplegen zodat ik een beetje beslagen ten ijs kom.
Weten jullie misschien nog een goede spuiter die in het voorjaar mijn bus kan spuiten of mag ik dat hier niet vragen?
Groeten,
Fred
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door Multivan Generation »

Natuurlijk mag je dat vragen (spuiter) maar vaak is het een stuk gemakkelijker om een regio waarin je zoekt te vermelden.
fredje
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2011, 19:46

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door fredje »

Sorry daar dacht ik niet aan maar logisch,ik woon in amsterdam dus Noord Holland,Utrecht of Flevoland die richting.
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door mastercraft »

Waarschijnlijk onkunde van mij maar wat heeft het loshalen van het stuur te maken met een door een servopomp aan gedreven stuur bekrachtiging?
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door Multivan Generation »

Heeft met gevoel te maken.
Doordat er een onderdeel ontbrak of defect was in de stuurkolom,
zat er hier heel veel meer mechanische weerstand,
wat het gevoel geeft/gaf,
alsof er geen stuurbekrachtiging was.
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door mastercraft »

Aha oke. Dat is duidelijk idd.
Bekrachtiging werkte maar anders dan anders. Thanks Peter :jumpklap

Vind wel dat als het geen merk garage is maar een alles reparateur je er niet van uit mag gaan dat het binnen een half uur klaar is. Als je ergens bekend mee bent is het altijd makkelijker sleutelen.
Maar de monteur had wel eerlijk moeten zijn. Als hij had gezegd dat er met demonteren een ring kapot was gegaan had de eigenaar waarschijnlijk gezegd van vervang het maar.
Nu ga je idd meteen van het ergste uit. Beetje dom van het bedrijf maar ja.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door Erwin L »

fredje schreef:Bedankt voor jullie reacties,neem ze mooi mee morgen de stoom komt nu al uit mijn oren
Ik heb gelukkig nooit wat met de bus maar kan voortaan beter even het forum raadplegen zodat ik een beetje beslagen ten ijs kom.
Weten jullie misschien nog een goede spuiter die in het voorjaar mijn bus kan spuiten of mag ik dat hier niet vragen?
Groeten,
Fred
Voor wat betreft het spuiten: ik heb goede ervaringen met Van Oudenaren in Zaandam
T5 1,9 Tdi 2004
fredje
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2011, 19:46

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door fredje »

Ik kom net terug van de garage,bus nog niet klaar,nieuwe klemring was weer gebroken bij monteren en volgens de monteur hadden ze stad en land afgebeld voor zo'n klemring maar niet te krijgen,ze gingen nu zelf iets frutselen maar dat kan toch niet?de eerste beste garage die ik bel,VW Smit in Buitenveldert had er genoeg ,waar ben ik terechtgekomen!is Bovag garage 5 min.afstand van mijn huis,op mijn garage .nl een 9 van zijn klanten en dan zo'n flutzaak.Ik had jullie antwoorden laten zien maar hij zei op julie manier was het erg moeilijk bij te komen i.v.m.diefstal dus deed hij het zo,rare logica.Ik hoop dat het goedkomt ben bus al 3dagen kwijt maar ze maken zich niet druk en je praat tegen een muur.nog bedankt voor de spuiter ik zal contact met hem opnemen
Groeten,
Fred
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stuurbekrachtiging werkt niet meer na slotreparatie door garage

Bericht door Pascal-141 »

fredje schreef:Ik kom net terug van de garage,bus nog niet klaar,nieuwe klemring was weer gebroken bij monteren en volgens de monteur hadden ze stad en land afgebeld voor zo'n klemring maar niet te krijgen,ze gingen nu zelf iets frutselen maar dat kan toch niet?de eerste beste garage die ik bel,VW Smit in Buitenveldert had er genoeg ,waar ben ik terechtgekomen!is Bovag garage 5 min.afstand van mijn huis,op mijn garage .nl een 9 van zijn klanten en dan zo'n flutzaak.Ik had jullie antwoorden laten zien maar hij zei op julie manier was het erg moeilijk bij te komen i.v.m.diefstal dus deed hij het zo,rare logica.Ik hoop dat het goedkomt ben bus al 3dagen kwijt maar ze maken zich niet druk en je praat tegen een muur.nog bedankt voor de spuiter ik zal contact met hem opnemen
Groeten,
Fred
Hoe kunnen ze nou zo'n ring kapot doen ???
Bij demonteren snap ik het dat de ring kapot gaat , maar bij monteren van een nieuwe ring ? Dat zit gewoon geklemd over de stuuras !
Gewoon ringetje met beleid over de as schuiven , en verder tikken , dat is het . Het ringetje dient alleen om de veer te op te spannen.
Zelf iets "frutselen" ?? Je hebt het hier wel over je stuur !! Daar wil je toch geen "gefrutsel" aan ? :muur Als dat brouwsel loskomt tijdens het rijden ... en je stuur blokkeerd ... dat wil je niet meemaken ... :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie