Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bilstein B14 set; doen of niet?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door Oviivo »

Ik ben erg blij met mijn bussie, maar het bochtengedrag vind ik niet geweldig. Het is natuurlijk geen sportwagen, maar ik vind dat het strakker mag.

Is een Bilstein B14 set aan te raden? Ik kom steeds hierop uit als ik wat rondzoek naar iets fatsoenlijks.
Is het ook voor een zware Cali? Ik heb helemaal geen ervaring met verlaging e.d. dus graag jullie overwegingen.

En: wat kost het? (inclusief montage en uitlijning, wants dat laatste is dan ook nodig denk ik).
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
VWT5GP
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2012, 08:37

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door VWT5GP »

Zoals je wellicht zelf al gelezen hebt is de Bilstein B14 momenteel een van de absoluut betere verlaging sets voor de VW T5 op de markt.

Op onderstaande link is hier al veel over gesproken.
http://www.t5-board.de/threads/welches- ... ost-992079

Of er verschil in zit voor een zware cali durf ik niet te zeggen.

Huidige inbouwprijs incl. set Bilstein B14 excl. uitlijnen c.a. 1450,00 omgeving Zeeland ( N-brabant ).
Uiteraard dient hij dan nog uitgelijnd te worden.

Succes met de keuze...
Bijlagen
ssw.png
ssw.png (241.72 KiB) 3042 keer bekeken
bilstein B14 HA 15mm spoorverbreding 2.jpg
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door jos_br »

Wij hebben er nu een paar gemonteerd (en uitgelijnd) onder zwaardere bussen en deze set doet het echt geweldig!

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door heemskerk »

Mijn ervaring was niet geweldig met een Bistein+Eibach set, juist doordat ik permanent met een nagenoeg onbeladen bus reed (ongeveer 2k/kg. Comfort zero. Iedere kiezel was als een erwt onder het matras. :knipoog
Met een (zwaar) beladen Transporter zou het wel eens goed tot z'n recht kunnen komen zoals Jos aangeeft. Mogelijk dat het met een Sleurfornia een goede combinatie is vanwege het hogere leeggewicht?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door Oviivo »

heemskerk schreef:Mijn ervaring was niet geweldig met een Bistein+Eibach set, juist doordat ik permanent met een nagenoeg onbeladen bus reed (ongeveer 2k/kg. Comfort zero. Iedere kiezel was als een erwt onder het matras. :knipoog
Met een (zwaar) beladen Transporter zou het wel eens goed tot z'n recht kunnen komen zoals Jos aangeeft. Mogelijk dat het met een Sleurfornia een goede combinatie is vanwege het hogere leeggewicht?
Met welke set precies heb je ervaring? B en dan nummertje?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
ricos
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 feb 2007, 13:19

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door ricos »

Mag ik vragen wat jij eronder hebt gelegd dan Heemskerk?
Ik rijd sinds kort een lege Multivan en zit er ook over te denken om deze een stukje lager te leggen.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door heemskerk »

Ik weet het niet zeker, ik dacht de B-8 configuratie. Ik heb de set toen der tijd overgenomen van een leaserijder die na een half jaar de set er onder vandaan moest halen omdat hij zijn Transporter in moest leveren bij de leasemaatschappij.


Overigens kreeg ik de indruk dat Koni (de rode variant) hét summum is of heb ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door Multivan Generation »

heemskerk schreef:Ik weet het niet zeker, ik dacht de B-8 configuratie. Ik heb de set toen der tijd overgenomen van een leaserijder die na een half jaar de set er onder vandaan moest halen omdat hij zijn Transporter in moest leveren bij de leasemaatschappij.


Overigens kreeg ik de indruk dat Koni (de rode variant) hét summum is of heb ik dat verkeerd?
Als je niet geeft om wat zwartgeblakerde exemplaren, dan zou dat wel wel kunnen.

@ Oviivo,
Is niets voor jou joh, is niet OEM :knipoog
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:
heemskerk schreef:Ik weet het niet zeker, ik dacht de B-8 configuratie. Ik heb de set toen der tijd overgenomen van een leaserijder die na een half jaar de set er onder vandaan moest halen omdat hij zijn Transporter in moest leveren bij de leasemaatschappij.


Overigens kreeg ik de indruk dat Koni (de rode variant) hét summum is of heb ik dat verkeerd?
Als je niet geeft om wat zwartgeblakerde exemplaren, dan zou dat wel wel kunnen.

@ Oviivo,
Is niets voor jou joh, is niet OEM :knipoog
@ Peter:

Inderdaad! ligt de troep ook nog bij jou in de tuin of zit je er verder vandaan?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door Multivan Generation »

De wind stond gunstig,
dus geen last van gehad.
sgsdebruyn wellicht wel..
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door Anno »

Mijn T5GP heeft wat verkorte veren, zowel voor als achter. Geen extra stab. stang en geen andere dempers.

Over het rijgedrag ben ik zeer tevreden. Mijn T5 stuurt nu veel strakker zonder dat mijn contactlenzen / gehoorapparaten en kunstgebit meteen op de wagenvloer ligt. Verkeersdrempels zijn echter nu helemaal niet meer geliefd bij mij.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door heemskerk »

Anno schreef:Mijn T5GP heeft wat verkorte veren, zowel voor als achter. Geen extra stab. stang en geen andere dempers.

Over het rijgedrag ben ik zeer tevreden. Mijn T5 stuurt nu veel strakker zonder dat mijn contactlenzen / gehoorapparaten en kunstgebit meteen op de wagenvloer ligt. Verkeersdrempels zijn echter nu helemaal niet meer geliefd bij mij.
Dmv een Eibach setje op de originele dempers Anno?
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Bilstein B14 set; doen of niet?

Bericht door Anno »

Het was een H&R setje.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Plaats reactie