Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Auto heeft nogal wat achterstallig onderhoud, dus die gloeibougies zouden misschien nog de originele kunnen zijn.
Zal ik best de intercooler en de ventilatoren verwijderen voor ik er aan begin? Accu losmaken heb ik al ergens gelezen.
Zal ik best de intercooler en de ventilatoren verwijderen voor ik er aan begin? Accu losmaken heb ik al ergens gelezen.
fotogalerij NR 330
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Indien lange neus alleen IC, dan is het te doen, zorg dat je bij los en vastdraaien in het verlengde van de gloeier blijft, niet knakken zeg maar. Er terug in met beleid, ik had toen der tijd de mijne warm gereden, kwamen makkelijk los en lekker warm
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
quote="Rauwesnuit"]Auto heeft nogal wat achterstallig onderhoud, dus die gloeibougies zouden misschien nog de originele kunnen zijn.
Zal ik best de intercooler en de ventilatoren verwijderen voor ik er aan begin? Accu losmaken heb ik al ergens gelezen.[/quote]
Interkoeler verwijderen , radiator en ventilatoren hoef je niet te verwijderen , gewoon beetje naar voor klappen , op deze manier:
Om de gloeibougies te verwijderen heb je een lange 1/4" dop van 10mm nodig. Dat werkt het makkelijkste.
:
Zal ik best de intercooler en de ventilatoren verwijderen voor ik er aan begin? Accu losmaken heb ik al ergens gelezen.[/quote]
Interkoeler verwijderen , radiator en ventilatoren hoef je niet te verwijderen , gewoon beetje naar voor klappen , op deze manier:
Om de gloeibougies te verwijderen heb je een lange 1/4" dop van 10mm nodig. Dat werkt het makkelijkste.
:
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
En controleer dan meteen ook of de pluggen die over de gloeibougies schuiven niet beschadigd zijn , toen ik onlangs de gloeibougies van mijn T4 vervangen heb , zag ik dat meerder pluggen gebroken waren (broos geworden van ouderdom denk ik)
Ik heb dan een nieuwe kabelboom besteld . Want als de pluggen beschadigd zijn, maken ze ook geen contact en dus geen voorgloeiing ....
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Ok thanks voor de tip over de radiator. Had ik wel al gezien op youtube, maar dat was dan bij een VR6 model. Ik heb geen airco dus geen hinder van al die rommel in de motorruimte
Ik ben van plan zo'n speciale lange sleutel te kopen voor gloeibougies in/uit te draaien. Sommige versies kun je dan wel kantelen onder een bepaalde hoek. Is dat dan gevaarlijk om de draad in het motorblok te vernielen of niet?
Onderdelen kan ik nog niet bestellen, winkel is pas maandag weer open...
Ik ben van plan zo'n speciale lange sleutel te kopen voor gloeibougies in/uit te draaien. Sommige versies kun je dan wel kantelen onder een bepaalde hoek. Is dat dan gevaarlijk om de draad in het motorblok te vernielen of niet?
Onderdelen kan ik nog niet bestellen, winkel is pas maandag weer open...
fotogalerij NR 330
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Zo,
ik heb de gloeibougies thuis liggen. Ze zijn van het merk Beru. Iemand bekend hiermee?
Ik was +-110 euro kwijt voor alle 5 samen. Dit weekend eens vervangen... Ben benieuwd hoelang ik er nu over zal doen
ik heb de gloeibougies thuis liggen. Ze zijn van het merk Beru. Iemand bekend hiermee?
Ik was +-110 euro kwijt voor alle 5 samen. Dit weekend eens vervangen... Ben benieuwd hoelang ik er nu over zal doen
fotogalerij NR 330
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Das best wat centen, op ebay.de was ik de helft kwijt. Beru is goed
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Goeie avond allemaal,
Zaterdag heb ik de gloeibougies succesvol vervangen, mijn weekend kon niet meer stuk
Bij de montage ook montagevet van Bardahl gebruikt om corrosie tegen te gaan.
@ pascal: Slechts 1 plug van de gloeibougies was gebarsten, heb dit zo gelaten en zonder problemen weer gemonteerd.
Ben er zo'n 3 uur mee bezig geweest.
Ik heb gezien dat de gloeibougies zijn bedekt met veel roet, is dat normaal? Zo een beetje:
Ook was er ééntje met wat diesel ofzo erop. Is dat normaal? Het was de 5e cilinder, dus helemaal rechts als je voor de auto staat.
Tijdens de werken wel nieuwe problemen gezien, een koelvloeistoflek. In het expansievat zat ook aardig wat minder vloeistof, uiteraard direct bijgevuld. Hieronder heb ik wat foto's gezet van de plaats waar het vandaan zou kunnen komen:
Dit is onderaan de radiator, deze buis loopt naar boven richting het motorblok (zie volgende pic.)
Hier lijkt het lek vandaan te komen?
Maar er is nog een plaats waar er koelvloeistof vandaan komt. Dat is op één vd leidingen die richting het interieur gaan, net achter het expansievat, net voor het schutbord. Daar zit een leiding met een schroefdopje, die ook VERSE resten toont van koelvloeistof. Dit hele gebeuren is nog maar recent btw...
Zaterdag heb ik de gloeibougies succesvol vervangen, mijn weekend kon niet meer stuk
Bij de montage ook montagevet van Bardahl gebruikt om corrosie tegen te gaan.
@ pascal: Slechts 1 plug van de gloeibougies was gebarsten, heb dit zo gelaten en zonder problemen weer gemonteerd.
Ben er zo'n 3 uur mee bezig geweest.
Ik heb gezien dat de gloeibougies zijn bedekt met veel roet, is dat normaal? Zo een beetje:
Ook was er ééntje met wat diesel ofzo erop. Is dat normaal? Het was de 5e cilinder, dus helemaal rechts als je voor de auto staat.
Tijdens de werken wel nieuwe problemen gezien, een koelvloeistoflek. In het expansievat zat ook aardig wat minder vloeistof, uiteraard direct bijgevuld. Hieronder heb ik wat foto's gezet van de plaats waar het vandaan zou kunnen komen:
Dit is onderaan de radiator, deze buis loopt naar boven richting het motorblok (zie volgende pic.)
Hier lijkt het lek vandaan te komen?
Maar er is nog een plaats waar er koelvloeistof vandaan komt. Dat is op één vd leidingen die richting het interieur gaan, net achter het expansievat, net voor het schutbord. Daar zit een leiding met een schroefdopje, die ook VERSE resten toont van koelvloeistof. Dit hele gebeuren is nog maar recent btw...
fotogalerij NR 330
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
ik heb dan weer een ander probleem met mijn '91 1.9d. Startte gewoon niet onder de 5°C, nu nieuwe gloeibougies gestoken en dat probleem is al verholpen. Maar de gloeispiraal gaat niet uit op het dashbord? Heb hier al een beetje gezocht maar ik kan zo geen pasklaar antwoord vinden. Iemand nog 'n suggestie?
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:29
- Locatie: Rockanje
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Heb eenzelfde probleem. 2.5 tdi 2000.
Slecht starten bij kou.
Bougies vervangen, leken nog in orde. tweede plug van links ook bros beschadigd, deze opnieuw geisoleerd.
De vijfde zat bij mij ook onder de olie ofzo.
Heb trouwens de hele radiateur ervoor weggeklapt, was misschien niet nodig maar ik had wel goed zicht.
Helaas is het niet beter geworden?!?
Kan ik iets met vagcom uitlezen waar ik wat aan heb?
Pomp timing? Weet alleen niet precies waar ik naar moet kijken.
Voorgloeirelais zie ik ook niks raars aan.
Heb vandaag alle groepen gelogd.
grt, Marcel.
Slecht starten bij kou.
Bougies vervangen, leken nog in orde. tweede plug van links ook bros beschadigd, deze opnieuw geisoleerd.
De vijfde zat bij mij ook onder de olie ofzo.
Heb trouwens de hele radiateur ervoor weggeklapt, was misschien niet nodig maar ik had wel goed zicht.
Helaas is het niet beter geworden?!?
Kan ik iets met vagcom uitlezen waar ik wat aan heb?
Pomp timing? Weet alleen niet precies waar ik naar moet kijken.
Voorgloeirelais zie ik ook niks raars aan.
Heb vandaag alle groepen gelogd.
grt, Marcel.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Bus warm rijden tot die op bedrijfstemperatuur is:
Dan met vagcom kiezen voor engine(01)
vervolgens voor measurement blocks
daarbij kiezen voor kanaal 000
dan go en in het 2de venster aflezen, dat is de timing met software compensatie.
Klik vervolgens op basic settings (software compensatie wordt dan uitgeschakeld) en je ziet de hardwarematige timing in hetzelfde 2de vakje.
Om dit inzichtelijker te maken kun je dan nog op TDI timing klikken.
Ideale waarde is rond de 56 - 58.
Groeten Peter
Dan met vagcom kiezen voor engine(01)
vervolgens voor measurement blocks
daarbij kiezen voor kanaal 000
dan go en in het 2de venster aflezen, dat is de timing met software compensatie.
Klik vervolgens op basic settings (software compensatie wordt dan uitgeschakeld) en je ziet de hardwarematige timing in hetzelfde 2de vakje.
Om dit inzichtelijker te maken kun je dan nog op TDI timing klikken.
Ideale waarde is rond de 56 - 58.
Groeten Peter
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:29
- Locatie: Rockanje
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Ben bang dat die optie niet in de lite versie zit. Dacht ik?
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?
Dat is jammer..Marcel Slufter schreef:Ben bang dat die optie niet in de lite versie zit. Dacht ik?