Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Pronleem met koude start
Pronleem met koude start
Even voorstellen
Ben een vw T4 uit 7 nov 2000 Tyoe motor ABL 1900 turbo diesel
Laatste weken problemen met koude start (onder de 10 graden) gebruik starthulp(spuitbus)
Heeft de motor een minuut gedraaid dan is het maar even tikken en hij slaat aan.
ik heb de volgende vragen
Hoe test je op een , eenvoudige manier de gloeibougies en wat moet je daarvoor allemaal uitbouwen
waar moet je opletten.
groetjes Paul
Ben een vw T4 uit 7 nov 2000 Tyoe motor ABL 1900 turbo diesel
Laatste weken problemen met koude start (onder de 10 graden) gebruik starthulp(spuitbus)
Heeft de motor een minuut gedraaid dan is het maar even tikken en hij slaat aan.
ik heb de volgende vragen
Hoe test je op een , eenvoudige manier de gloeibougies en wat moet je daarvoor allemaal uitbouwen
waar moet je opletten.
groetjes Paul
Re: Pronleem met koude start
Ik zou toch maar uitkijken met die starthulp....daar is je blokkie niet echt blij mee....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Pronleem met koude start
gebruik je de koudstart ook ?
de hendel onder je verlichtingsknop ?
spuitbussen moet je mijden , alleen gebruiken in noodgevallen
als hij met hendel ook slecht start , kan het het gloeisysteem zijn ...
de hendel onder je verlichtingsknop ?
spuitbussen moet je mijden , alleen gebruiken in noodgevallen
als hij met hendel ook slecht start , kan het het gloeisysteem zijn ...
Re: Pronleem met koude start
wat gebeurt er als je spuitbuis gebruikt
is er een eenvoudige manier om de gloeipluggen te testen.
paul
is er een eenvoudige manier om de gloeipluggen te testen.
paul
Re: Pronleem met koude start
met een ampère tang over de kabel naar de gloeibougies.
Moet bij ong. 80 Ampère beginnen en wegvallen bij ong 32 Ampère.
Is dit minder dan weet je of er 1 of meerdere gloeipluggen kapot zijn.
bv start bij 60 eindigd op 24 1 plug kapot
Bij start 40 eindigd op 16 2 pluggen kapot
etc.
Moet bij ong. 80 Ampère beginnen en wegvallen bij ong 32 Ampère.
Is dit minder dan weet je of er 1 of meerdere gloeipluggen kapot zijn.
bv start bij 60 eindigd op 24 1 plug kapot
Bij start 40 eindigd op 16 2 pluggen kapot
etc.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Pronleem met koude start
Startpilot gebruiken is altijd schadelijk voor de motor . Door het hoogontvlambare gas in te spuiten , en dan te starten zal de motor inderdaad sneller aanslaan , maar dat komt omdat door dat gas een veel hogere compressie ontstaat in de cilinders , met andere woorden : de drijfstangen en krukas krijgen zodanig op hun donder dat motorschade geen uitzondering is .plammaas schreef:wat gebeurt er als je spuitbuis gebruikt
is er een eenvoudige manier om de gloeipluggen te testen.
paul
Voor een noodstart is het OK , maar om het voor langere tijd te gebruiken is het zeker niet aan te raden.
Er werd al 2x gevraad of je de startvervroeger (hendel) gebruikt , daar werd nog geen antwoord op gegeven ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Pronleem met koude start
Ik gebruik met een koude start altijd de koud start hendel
sorry dat ik dat niet vermeld heb.
Verder heb ik zitten denken --is er niet een of andere sensor kapot, omdat de motor onder een bepaalde temp
niet start.
Paaul
sorry dat ik dat niet vermeld heb.
Verder heb ik zitten denken --is er niet een of andere sensor kapot, omdat de motor onder een bepaalde temp
niet start.
Paaul
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Pronleem met koude start
Werkt het deurcontact van de bestuurdersdeur nog ? Gaat de binnenverlichting nog aan als je de bestuurdersdeur opent ?plammaas schreef:Ik gebruik met een koude start altijd de koud start hendel
sorry dat ik dat niet vermeld heb.
Verder heb ik zitten denken --is er niet een of andere sensor kapot, omdat de motor onder een bepaalde temp
niet start.
Paaul
Het voorgloeirelais word namelijk ook aangestuurd door dat deurcontact
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- René
- Berichten: 5269
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Pronleem met koude start
Wat is de km stand van het tuffie, kan ook zo maar dat het blokkie aan zijn einde aan het komen is.
Compressie test is dan een goede oplossing om dat te bevestigen/ontkennen.
Starthulp is dermate schraal dat alle aanwezige olie in de cilinder oplost en dat is juist nodig voor wat smering.
Gevolg extra slijtage op je zuigerveren en zuigers. Gevolg extra starthulp nodig enz.............
Grtzzz René
Compressie test is dan een goede oplossing om dat te bevestigen/ontkennen.
Starthulp is dermate schraal dat alle aanwezige olie in de cilinder oplost en dat is juist nodig voor wat smering.
Gevolg extra slijtage op je zuigerveren en zuigers. Gevolg extra starthulp nodig enz.............
Grtzzz René
-
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11
Re: Pronleem met koude start
Heeft iedere T4 uit 2000 dat? Ik heb er nog nooit van gehoord (en dus ook nog nooit gebruikt). Nu heb ik geen startproblemen, maar ik vroeg het me toch af.Pascal-141 schreef:...of je de startvervroeger (hendel) gebruikt...
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Pronleem met koude start
Geldt niet voor een TDI
Egbert
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Pronleem met koude start
alle T4 vanaf 1991 tot de laatste bouwjaren , die een 1.9td en 2.4d motor hadden , zijn daarmee uitgerust . En dat ding zit er niet voor niksedwardfotografie schreef:Heeft iedere T4 uit 2000 dat? Ik heb er nog nooit van gehoord (en dus ook nog nooit gebruikt). Nu heb ik geen startproblemen, maar ik vroeg het me toch af.Pascal-141 schreef:...of je de startvervroeger (hendel) gebruikt...
TDI's hebben dat niet , daar word dat via de ECU geregeld
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11
Re: Pronleem met koude start
Oke, Thanks
Re: Pronleem met koude start
Bij welke km stand moet je vrezen dat het je motorblok zelf is (1,9 TD)?Berrie en Rene schreef:Wat is de km stand van het tuffie, kan ook zo maar dat het blokkie aan zijn einde aan het komen is.
Compressie test is dan een goede oplossing om dat te bevestigen/ontkennen.
Mijn startbougies zijn allemaal vervangen twee jaar geleden. Toen had ik hetzelfde probleem als de vraagsteller. Inderdaad is wat ik er toen van begrepen heb het zo dat als hij met starthulp wel start en het is niet het relais dat het dan het meest wsl is dat het je voorgloeiers zijn.
Nu is het op dit moment bij mij zo dat mijn motor bij vorst niet gelijk start, ondanks gebruik hendel. Als ik dan mijn contactsleutel weer even terug draai en dan opnieuw probeer slaat hij wel gelijk aan. Dit is nu al een heel aantal keer gebeurd. Verder niet echt een probleem, behalve dat ik me dan afvraag of er iets mis is en ik iets moet doen of niet. Moet ik me dan zorgen maken over mijn motor of weet iemand een andere mogelijke verklaring aan te wijzen?
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008