Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

vragen over de T4
Plaats reactie
Banana 2punt0
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43

2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Banana 2punt0 »

Hallo TVriendjes,

Mijn spanrol is kapot gedraaid en daardoor is de multiriem er vanaf gelopen.
Voordat ik onderdelen ben gaan halen heb ik meteen de kilometerstand van de distributieriem bekeken en deze is over 15 duizend km. ook aan vervanging toe... dus deze ook meteen maar vervangen... dus.
Nu zat er aardig wat olie tegen het blok aan de riemenkant die dus behoorlijk nat en zwart was.
Ik ben dus ook meteen van plan de nokkenas-keerring en de krukas-keerring preventief te vervangen.

Kom ik dus bij de dealer en toon hem het kenteken en het chassisnummer, krijg ik dit te horen;
Ik heb 2 (!?) distributieriemen op mijn AAB motor lopen. Dus ik heb 2 complete sets besteld.
Ik dacht dat ik maar 1 distributieriem en 1 multisnaar had... ik bedoel.. ik heb geen airco, geen toeters of bellen.. gewoon een 2.4D.. maar goed.. :muur

Verder krijg ik vaak te horen en te lezen dat er een speciale tool moet zijn om de reparatie uit te kunnen voeren. Echter kan ik in het forum niet zoeken op 2.4D ,dus krijg ik eigenlijk alleen de tips en trucs voor het distributieverhaal van TDI´s te zien... en daar kan ik niet zoveel mee denk ik.

Nu weet ik toevallig dat de meesten hier heeeeeeel handig zijn :knipoog en dat er ook nog steeds behoorlijk wat 2.4Dieseltjes rondrijden.
Mijn vraag is dus of er mensen zijn die mij tips kunnen geven over waar ik op moet letten.. het is voor mij ook voor het eerst dat ik dit ga doen namelijk.. eens moet de eerste keer zijn, :wjw

Alvast bedankt luitjes!! :zwaai
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Harry 341 »

De andere riem zit op de pomp,die moet ook vervangen worden...en let ook goed op de trillingsdemper...De onderste grote poelie op de krukas..
Daar kunnen ook scheurtjes inzitten..zou ik meteen mee vervangen.
Geef ook even aan waar je (ongeveer) woont...wellicht een wjw ler in de buurt die kan helpen?
grt.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Banana 2punt0
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Banana 2punt0 »

Jeeeeeetje Harry, wat ben je er weer snel bij... maar blij toe!
Goeie tips man. Die trillingsdemper ga ik ook meteen effe bekijken.

Mocht er inderdaad iemand zijn die deze "Operatie" van dichtbij wil meemaken en trek heeft in een bakkie koffie/thee, ik woon in:

LINSCHOTEN

Das vlakbij (ten zuiden van) Utrecht.
Stuur me anders effe een PB voor de adresgegevens... en vermeld ook meteen effe welk gebak ik moet gaan halen! :yes

....en Harry.... jij bent uiteraard ALTIJD welkom. :toppie :T44EVER :werkaanT4
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door rradd »

Zoekterm ‘‘ distributieriem ‘‘ gebruiken en dan kom je heel wat tegen zoals waterpomp ook vervangen ed
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Banana 2punt0
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Banana 2punt0 »

Ja :toppie rradd.. dat weet ik wel. ..maar je zoekt je suf omdat bijna alle onderwerpen over TDI's gaan.. en omdat in mijn zoeken "2.4D" genegeerd wordt moet ik alle teksten doorspitten om tot een volledig verhaal te komen over een 2.4D AAB motor.
Gelukkig zijn Multivan Generation en Harry ouwe bekenden... die vullen mijn missende info vaak heel prettig aan.
Maar alsnog bedankt voor de tip. Het is altijd prettig als er mensen met goeie tips komen! :yes
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Geert G »

Doe dan meteen ook de pakking van het oliepomphuis erbij.
Elring 760.384

En ook een nieuwe kleppendeksepakking:
Elring 915.580.
Deze twee zijn meestal ook gaar naar verloop van tijd.
Is het blokje weer mooi olie-dicht, tesamen met de nokkenas- & krukas keringen.

Elring is verkrijgbaar bij je lokale automaterialen zaak.
Is 1e montage OEM.

Mede weetjeweller Thomas Imac (effe kijken bij T5 projecten) kan het wel monteren & afstellen..
http://www.ths-automotive.nl/
Alleen zit die aan de Noordkant van Den-Bosch. (Utrecht-Zuid - Den Bosch :gekte mwoa is te doen)
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Banana 2punt0
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Banana 2punt0 »

Thanks Geert!! Dat waren de pakkingen waar ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht had...
Ik ga morgen beginnen.. De bus ligt al open en is onder narcose... effe checken waar alle olie vandaan komt.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Geert G »

Hoe ga je de brandstofpomp afstellen?
Al ervaring mee?
Heb je een meetkloksetje + blokeergereedschap om het inspuitbegin statisch af te stellen?

Controlewaarde: 0,93-1,07
Afstelwaarde: 1,00 ± 0,02

Koudstart knop mag niet uitgetrokken zijn, tijdens afstellen inspuitmoment.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Banana 2punt0
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Banana 2punt0 »

Nee Geert, daar heb ik geen ervaring mee.. is dat bij een 2.4D ook het geval dan? Kan ik niet alleen de poelies blokkeren en daarna de riemen vervangen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Pascal-141 »

Banana 2punt0 schreef:Nee Geert, daar heb ik geen ervaring mee.. is dat bij een 2.4D ook het geval dan? Kan ik niet alleen de poelies blokkeren en daarna de riemen vervangen?
Nee , je moet de pomp afstellen met de meetklok voor de fijnafstelling.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Geert G »

Banana 2punt0 schreef:Nee Geert, daar heb ik geen ervaring mee.. is dat bij een 2.4D ook het geval dan? Kan ik niet alleen de poelies blokkeren en daarna de riemen vervangen?
Nope, gaat niet werken :bonk
Op deze manier krijg je hem waarschijnlijk niet aan het lopen.
Door het ontspannen oude riemen & spannen van je nieuwe riemen, veranderd het inspuitmoment.
Eerst moet je distributie exact op tijd staan, daarna pas ga je brandstofpomp op het juiste inspuitmoment afstellen.
En niet andersom.

Nadat je de distributie heb afgesteld, draai je met de hand de krukas 4x 360 graden rond, ter controle om er 200% zéker van te zijn dat je géén kleppen geraakt worden door een van de zuigers
Dus goed voelen met de hand.
360graden rotatie krukas = 180graden nokkenas
Een nokkenas draait de helft van de omwentelingen t.o.v. de krukas.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Banana 2punt0
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Banana 2punt0 »

:ie :ie :ie Oké. ..oké. .. ik ga wat hulp inschakelen. Hier heb ik dus geen verstand van. Ik denk dat ik er wijs aan doe om de afstelling door een ervaren monteur te laten doen. :groteogen
Heel erg bedankt voor de info en de reacties Pascal en Geert.
:T44EVER
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Geert G »

Banana 2punt0 schreef::ie :ie :ie Oké. ..oké. .. ik ga wat hulp inschakelen. Hier heb ik dus geen verstand van. Ik denk dat ik er wijs aan doe om de afstelling door een ervaren monteur te laten doen. :groteogen
Heel erg bedankt voor de info en de reacties Pascal en Geert.
:T44EVER

Heel wijs :goodidea
Niet zelf aan beginnen, als je er geen verstand van hebt.
Je moet écht weten waar je mee bezig bent, anders loopt je motor kapot.

Loopt de motor nu nog :vraagteken :vraagteken
Laat Thomas het maar doen, dan komt het zeker goed: http://www.ths-automotive.nl/
Of heb je alles al losgemaakt/gedemonteerd? :groteogen :bonk
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Banana 2punt0
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Banana 2punt0 »

Gelukkig loopt de motor nog.. ik moet enkel even het rechterwiel er nog op zetten.
Ik had al zo'n idee dat ik dit niet zelf kon al had ik een heel einde gekomen. Het afstellen van inspuitingen en brandstof pompen e.d. is niet bekend bij mij dus laat ik dit door een bekende VW monteur doen doe en eigen garage heeft.

Heren, ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor al jullie reacties en de JUISTE informatie. Ik zal na de reparatie nog even reageren en vertellen hoe de reparatie is verlopen.

Hopelijk spreek ik jullie binnenkort persoonlijk ergens op een meeting.

Groetjes!! :zwaai
Dennis "Banana 2.0"
Banana 2punt0
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43

Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?

Bericht door Banana 2punt0 »

Hallo mannen,

Intussen een redelijk tijdje terug alweer.
Even een update van de reparatie aan mijn 2.4 AAB motor.

Tijdens het sleutelen kwamen we wel erg veel hoekjes en gaatjes tegen waaruit olie lekte. Bij nadere studie bleek het motorblok enorm veel olie te verbruiken tijdens het rijden. Dit was te wijten aan zware slijtage en was eigenlijk niet meer te verhelpen.
Om deze redenen hebben we in overleg met een professional gekozen om er een nieuwe motor in te hangen.
Gek genoeg hebben we dit zelf gedaan hier in de carport... en ja hoor... hij startte.

Nu zijn we echter aangekomen bij precies hetzelfde punt als bij de vorige motor:

Het afstellen van de distributieriem en de brandstofpomp.
Dit keer ga ik er geen vragen over stellen. De bus gaat naar de professional hier in de buurt.
Helaas niet naar Den Bosch..de bus rijdt nu niet harder dan 45 kilometer per uur ivm de afstelling die niet klopt. Ik graag even kennis gemaakt met een mede Weetjeweller die de reparatie zou voltrekken, maar het is even niet anders.

Ik wilde iedereen hartelijk bedanken voor de genomen moeite en wijsheid om mij met mijn vette tengels van de motor af te houden.
Het is duidelijk dat ik lang niet voldoende wijsheid en gereedschap heb om dit goed te kunnen oplossen.

Heren, hopelijk tot snel...maar dan met een vrolijk bericht!!

:T44EVER
Plaats reactie