Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43
2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Hallo TVriendjes,
Mijn spanrol is kapot gedraaid en daardoor is de multiriem er vanaf gelopen.
Voordat ik onderdelen ben gaan halen heb ik meteen de kilometerstand van de distributieriem bekeken en deze is over 15 duizend km. ook aan vervanging toe... dus deze ook meteen maar vervangen... dus.
Nu zat er aardig wat olie tegen het blok aan de riemenkant die dus behoorlijk nat en zwart was.
Ik ben dus ook meteen van plan de nokkenas-keerring en de krukas-keerring preventief te vervangen.
Kom ik dus bij de dealer en toon hem het kenteken en het chassisnummer, krijg ik dit te horen;
Ik heb 2 (!?) distributieriemen op mijn AAB motor lopen. Dus ik heb 2 complete sets besteld.
Ik dacht dat ik maar 1 distributieriem en 1 multisnaar had... ik bedoel.. ik heb geen airco, geen toeters of bellen.. gewoon een 2.4D.. maar goed..
Verder krijg ik vaak te horen en te lezen dat er een speciale tool moet zijn om de reparatie uit te kunnen voeren. Echter kan ik in het forum niet zoeken op 2.4D ,dus krijg ik eigenlijk alleen de tips en trucs voor het distributieverhaal van TDI´s te zien... en daar kan ik niet zoveel mee denk ik.
Nu weet ik toevallig dat de meesten hier heeeeeeel handig zijn en dat er ook nog steeds behoorlijk wat 2.4Dieseltjes rondrijden.
Mijn vraag is dus of er mensen zijn die mij tips kunnen geven over waar ik op moet letten.. het is voor mij ook voor het eerst dat ik dit ga doen namelijk.. eens moet de eerste keer zijn,
Alvast bedankt luitjes!!
Mijn spanrol is kapot gedraaid en daardoor is de multiriem er vanaf gelopen.
Voordat ik onderdelen ben gaan halen heb ik meteen de kilometerstand van de distributieriem bekeken en deze is over 15 duizend km. ook aan vervanging toe... dus deze ook meteen maar vervangen... dus.
Nu zat er aardig wat olie tegen het blok aan de riemenkant die dus behoorlijk nat en zwart was.
Ik ben dus ook meteen van plan de nokkenas-keerring en de krukas-keerring preventief te vervangen.
Kom ik dus bij de dealer en toon hem het kenteken en het chassisnummer, krijg ik dit te horen;
Ik heb 2 (!?) distributieriemen op mijn AAB motor lopen. Dus ik heb 2 complete sets besteld.
Ik dacht dat ik maar 1 distributieriem en 1 multisnaar had... ik bedoel.. ik heb geen airco, geen toeters of bellen.. gewoon een 2.4D.. maar goed..
Verder krijg ik vaak te horen en te lezen dat er een speciale tool moet zijn om de reparatie uit te kunnen voeren. Echter kan ik in het forum niet zoeken op 2.4D ,dus krijg ik eigenlijk alleen de tips en trucs voor het distributieverhaal van TDI´s te zien... en daar kan ik niet zoveel mee denk ik.
Nu weet ik toevallig dat de meesten hier heeeeeeel handig zijn en dat er ook nog steeds behoorlijk wat 2.4Dieseltjes rondrijden.
Mijn vraag is dus of er mensen zijn die mij tips kunnen geven over waar ik op moet letten.. het is voor mij ook voor het eerst dat ik dit ga doen namelijk.. eens moet de eerste keer zijn,
Alvast bedankt luitjes!!
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
De andere riem zit op de pomp,die moet ook vervangen worden...en let ook goed op de trillingsdemper...De onderste grote poelie op de krukas..
Daar kunnen ook scheurtjes inzitten..zou ik meteen mee vervangen.
Geef ook even aan waar je (ongeveer) woont...wellicht een wjw ler in de buurt die kan helpen?
grt.Harry
Daar kunnen ook scheurtjes inzitten..zou ik meteen mee vervangen.
Geef ook even aan waar je (ongeveer) woont...wellicht een wjw ler in de buurt die kan helpen?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Jeeeeeetje Harry, wat ben je er weer snel bij... maar blij toe!
Goeie tips man. Die trillingsdemper ga ik ook meteen effe bekijken.
Mocht er inderdaad iemand zijn die deze "Operatie" van dichtbij wil meemaken en trek heeft in een bakkie koffie/thee, ik woon in:
LINSCHOTEN
Das vlakbij (ten zuiden van) Utrecht.
Stuur me anders effe een PB voor de adresgegevens... en vermeld ook meteen effe welk gebak ik moet gaan halen!
....en Harry.... jij bent uiteraard ALTIJD welkom.
Goeie tips man. Die trillingsdemper ga ik ook meteen effe bekijken.
Mocht er inderdaad iemand zijn die deze "Operatie" van dichtbij wil meemaken en trek heeft in een bakkie koffie/thee, ik woon in:
LINSCHOTEN
Das vlakbij (ten zuiden van) Utrecht.
Stuur me anders effe een PB voor de adresgegevens... en vermeld ook meteen effe welk gebak ik moet gaan halen!
....en Harry.... jij bent uiteraard ALTIJD welkom.
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Zoekterm ‘‘ distributieriem ‘‘ gebruiken en dan kom je heel wat tegen zoals waterpomp ook vervangen ed
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Volkswagen California Club 1994
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Ja rradd.. dat weet ik wel. ..maar je zoekt je suf omdat bijna alle onderwerpen over TDI's gaan.. en omdat in mijn zoeken "2.4D" genegeerd wordt moet ik alle teksten doorspitten om tot een volledig verhaal te komen over een 2.4D AAB motor.
Gelukkig zijn Multivan Generation en Harry ouwe bekenden... die vullen mijn missende info vaak heel prettig aan.
Maar alsnog bedankt voor de tip. Het is altijd prettig als er mensen met goeie tips komen!
Gelukkig zijn Multivan Generation en Harry ouwe bekenden... die vullen mijn missende info vaak heel prettig aan.
Maar alsnog bedankt voor de tip. Het is altijd prettig als er mensen met goeie tips komen!
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Doe dan meteen ook de pakking van het oliepomphuis erbij.
Elring 760.384
En ook een nieuwe kleppendeksepakking:
Elring 915.580.
Deze twee zijn meestal ook gaar naar verloop van tijd.
Is het blokje weer mooi olie-dicht, tesamen met de nokkenas- & krukas keringen.
Elring is verkrijgbaar bij je lokale automaterialen zaak.
Is 1e montage OEM.
Mede weetjeweller Thomas Imac (effe kijken bij T5 projecten) kan het wel monteren & afstellen..
http://www.ths-automotive.nl/
Alleen zit die aan de Noordkant van Den-Bosch. (Utrecht-Zuid - Den Bosch mwoa is te doen)
Elring 760.384
En ook een nieuwe kleppendeksepakking:
Elring 915.580.
Deze twee zijn meestal ook gaar naar verloop van tijd.
Is het blokje weer mooi olie-dicht, tesamen met de nokkenas- & krukas keringen.
Elring is verkrijgbaar bij je lokale automaterialen zaak.
Is 1e montage OEM.
Mede weetjeweller Thomas Imac (effe kijken bij T5 projecten) kan het wel monteren & afstellen..
http://www.ths-automotive.nl/
Alleen zit die aan de Noordkant van Den-Bosch. (Utrecht-Zuid - Den Bosch mwoa is te doen)
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Thanks Geert!! Dat waren de pakkingen waar ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht had...
Ik ga morgen beginnen.. De bus ligt al open en is onder narcose... effe checken waar alle olie vandaan komt.
Ik ga morgen beginnen.. De bus ligt al open en is onder narcose... effe checken waar alle olie vandaan komt.
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Hoe ga je de brandstofpomp afstellen?
Al ervaring mee?
Heb je een meetkloksetje + blokeergereedschap om het inspuitbegin statisch af te stellen?
Controlewaarde: 0,93-1,07
Afstelwaarde: 1,00 ± 0,02
Koudstart knop mag niet uitgetrokken zijn, tijdens afstellen inspuitmoment.
Al ervaring mee?
Heb je een meetkloksetje + blokeergereedschap om het inspuitbegin statisch af te stellen?
Controlewaarde: 0,93-1,07
Afstelwaarde: 1,00 ± 0,02
Koudstart knop mag niet uitgetrokken zijn, tijdens afstellen inspuitmoment.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Nee Geert, daar heb ik geen ervaring mee.. is dat bij een 2.4D ook het geval dan? Kan ik niet alleen de poelies blokkeren en daarna de riemen vervangen?
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Nee , je moet de pomp afstellen met de meetklok voor de fijnafstelling.Banana 2punt0 schreef:Nee Geert, daar heb ik geen ervaring mee.. is dat bij een 2.4D ook het geval dan? Kan ik niet alleen de poelies blokkeren en daarna de riemen vervangen?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Nope, gaat niet werkenBanana 2punt0 schreef:Nee Geert, daar heb ik geen ervaring mee.. is dat bij een 2.4D ook het geval dan? Kan ik niet alleen de poelies blokkeren en daarna de riemen vervangen?
Op deze manier krijg je hem waarschijnlijk niet aan het lopen.
Door het ontspannen oude riemen & spannen van je nieuwe riemen, veranderd het inspuitmoment.
Eerst moet je distributie exact op tijd staan, daarna pas ga je brandstofpomp op het juiste inspuitmoment afstellen.
En niet andersom.
Nadat je de distributie heb afgesteld, draai je met de hand de krukas 4x 360 graden rond, ter controle om er 200% zéker van te zijn dat je géén kleppen geraakt worden door een van de zuigers
Dus goed voelen met de hand.
360graden rotatie krukas = 180graden nokkenas
Een nokkenas draait de helft van de omwentelingen t.o.v. de krukas.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Oké. ..oké. .. ik ga wat hulp inschakelen. Hier heb ik dus geen verstand van. Ik denk dat ik er wijs aan doe om de afstelling door een ervaren monteur te laten doen.
Heel erg bedankt voor de info en de reacties Pascal en Geert.
Heel erg bedankt voor de info en de reacties Pascal en Geert.
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Banana 2punt0 schreef: Oké. ..oké. .. ik ga wat hulp inschakelen. Hier heb ik dus geen verstand van. Ik denk dat ik er wijs aan doe om de afstelling door een ervaren monteur te laten doen.
Heel erg bedankt voor de info en de reacties Pascal en Geert.
Heel wijs
Niet zelf aan beginnen, als je er geen verstand van hebt.
Je moet écht weten waar je mee bezig bent, anders loopt je motor kapot.
Loopt de motor nu nog
Laat Thomas het maar doen, dan komt het zeker goed: http://www.ths-automotive.nl/
Of heb je alles al losgemaakt/gedemonteerd?
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Gelukkig loopt de motor nog.. ik moet enkel even het rechterwiel er nog op zetten.
Ik had al zo'n idee dat ik dit niet zelf kon al had ik een heel einde gekomen. Het afstellen van inspuitingen en brandstof pompen e.d. is niet bekend bij mij dus laat ik dit door een bekende VW monteur doen doe en eigen garage heeft.
Heren, ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor al jullie reacties en de JUISTE informatie. Ik zal na de reparatie nog even reageren en vertellen hoe de reparatie is verlopen.
Hopelijk spreek ik jullie binnenkort persoonlijk ergens op een meeting.
Groetjes!!
Dennis "Banana 2.0"
Ik had al zo'n idee dat ik dit niet zelf kon al had ik een heel einde gekomen. Het afstellen van inspuitingen en brandstof pompen e.d. is niet bekend bij mij dus laat ik dit door een bekende VW monteur doen doe en eigen garage heeft.
Heren, ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor al jullie reacties en de JUISTE informatie. Ik zal na de reparatie nog even reageren en vertellen hoe de reparatie is verlopen.
Hopelijk spreek ik jullie binnenkort persoonlijk ergens op een meeting.
Groetjes!!
Dennis "Banana 2.0"
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14 dec 2014, 17:43
Re: 2.4D Alle riemen en toebehoren vervangen: TIPS?
Hallo mannen,
Intussen een redelijk tijdje terug alweer.
Even een update van de reparatie aan mijn 2.4 AAB motor.
Tijdens het sleutelen kwamen we wel erg veel hoekjes en gaatjes tegen waaruit olie lekte. Bij nadere studie bleek het motorblok enorm veel olie te verbruiken tijdens het rijden. Dit was te wijten aan zware slijtage en was eigenlijk niet meer te verhelpen.
Om deze redenen hebben we in overleg met een professional gekozen om er een nieuwe motor in te hangen.
Gek genoeg hebben we dit zelf gedaan hier in de carport... en ja hoor... hij startte.
Nu zijn we echter aangekomen bij precies hetzelfde punt als bij de vorige motor:
Het afstellen van de distributieriem en de brandstofpomp.
Dit keer ga ik er geen vragen over stellen. De bus gaat naar de professional hier in de buurt.
Helaas niet naar Den Bosch..de bus rijdt nu niet harder dan 45 kilometer per uur ivm de afstelling die niet klopt. Ik graag even kennis gemaakt met een mede Weetjeweller die de reparatie zou voltrekken, maar het is even niet anders.
Ik wilde iedereen hartelijk bedanken voor de genomen moeite en wijsheid om mij met mijn vette tengels van de motor af te houden.
Het is duidelijk dat ik lang niet voldoende wijsheid en gereedschap heb om dit goed te kunnen oplossen.
Heren, hopelijk tot snel...maar dan met een vrolijk bericht!!
Intussen een redelijk tijdje terug alweer.
Even een update van de reparatie aan mijn 2.4 AAB motor.
Tijdens het sleutelen kwamen we wel erg veel hoekjes en gaatjes tegen waaruit olie lekte. Bij nadere studie bleek het motorblok enorm veel olie te verbruiken tijdens het rijden. Dit was te wijten aan zware slijtage en was eigenlijk niet meer te verhelpen.
Om deze redenen hebben we in overleg met een professional gekozen om er een nieuwe motor in te hangen.
Gek genoeg hebben we dit zelf gedaan hier in de carport... en ja hoor... hij startte.
Nu zijn we echter aangekomen bij precies hetzelfde punt als bij de vorige motor:
Het afstellen van de distributieriem en de brandstofpomp.
Dit keer ga ik er geen vragen over stellen. De bus gaat naar de professional hier in de buurt.
Helaas niet naar Den Bosch..de bus rijdt nu niet harder dan 45 kilometer per uur ivm de afstelling die niet klopt. Ik graag even kennis gemaakt met een mede Weetjeweller die de reparatie zou voltrekken, maar het is even niet anders.
Ik wilde iedereen hartelijk bedanken voor de genomen moeite en wijsheid om mij met mijn vette tengels van de motor af te houden.
Het is duidelijk dat ik lang niet voldoende wijsheid en gereedschap heb om dit goed te kunnen oplossen.
Heren, hopelijk tot snel...maar dan met een vrolijk bericht!!