Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuw geluid en 2e accu?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuw geluid en 2e accu?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Nu Pascal,
kom jij dan eens met een pasklare oplossing?
Een oplossing waarvoor ? Voor de muziek of het scheidingsrelais ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw geluid en 2e accu?

Bericht door Multivan Generation »

Wat dacht je van compleet?
Dus een antwoord op al zijn vragen met types, prijzen en linkjes :knipoog
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Nieuw geluid en 2e accu?

Bericht door Geert G »

Het setje wat TS voor ogen heeft heb ik erin zitten.
Pascal heeft het laatst vluchtig gezien :knipoog

2x Infinity Kappa versterkers ( 1x 4weg Quadro stereo + 1 x 2weg mono gebrugd voor de Sub-kist onder de achterbank DC)
Waarom dan klooien met een 2e accu?
Draait prima op 1 accu..... en ik heb nog steeds de 90Amp dynamo.
Precies wat Jan zegt........keep it simple. :sjaal
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuw geluid en 2e accu?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Wat dacht je van compleet?
Dus een antwoord op al zijn vragen met types, prijzen en linkjes :knipoog
Wel , een subwoofer van 1000W aansturen met een versterker van 250W lukt wel zolang je de volumeknop amper opendraaid. Maar eens je het stof eens van de sub wil afblazen , dan gaat de versterker te weinig vermogen leveren , waardoor de sub eraan gaat . Je zal heus de eerste niet zijn die dat meemaakt (en ik spreek zelf van ondervinding...)
Het is beter op een sub van 1000W een versterker van 1200W te hangen , dan eentje van 250W . Je zal de sub minder snel beschadigen met de dikke versterker dan met de te lichte... De 1200W kun je nog wat temperen op de versterker zelf , en zo tijdens te testen afstellen dat alles heel blijft en niet overbelast (of onderbelast geraakt) .

En net zoals Geert al zei :
2x Infinity Kappa versterkers ( 1x 4weg Quadro stereo + 1 x 2weg mono gebrugd voor de Sub-kist onder de achterbank DC)
Waarom dan klooien met een 2e accu?
Draait prima op 1 accu..... en ik heb nog steeds de 90Amp dynamo.
Precies wat Jan zegt........keep it simple.
Om alleen de versterker aan te sturen heb je geen tweede accu nodig . Ik had er vroeger 2 versterkers inzitten , eentje trok 40A en de andere trok 25A , en de startaccu kon dat goed aan . Je moet het muziek natuurlijk zo geen uur laten spelen op hoger volume , zonder dat de motor draaid , want dan trek je de batterij snel leeg.

Ik heb er momenteel een 800W subwoofer in , gevoed door een 800W Rockford Fosgate versterker , dat zit ook op de startaccu , en dat werkt prima .

Wat betreft het laden van een laptop : verbruikt die lader veel stroom ? Als dat bvb 40W is , dan gaat dat wel een paar uur goed op 1 batterij .
Wil je toch een tweede batterij erin , dan zoals hier al eerder werd gezegd : een scheidingsrelais gebruiken.
Ik gebruik dan zoiets : http://www.ebay.de/itm/12V-Trennrelais- ... 20d5d008d3
De eerder genoemde Cyrix zijn ook goed , maar wel eentje nemen die voldoende Amp aan kan.
En wat betreft de 2e batterij : afhankelijk van waar je ze wil plaatsen , kun je verschillende groottes nemen . Wil je ze op de originele (multivan) plaats (onder de zetel) , dan kun je alleen maar een kleine batterij gebruiken (bvb 60Ah) , zet je ze ergens achteraan , dan kun je ze zo groot nemen als je zelf wil . En zet je ze naast de startaccu , dan kun je ongeveer dezelfde grootte nemen als de startaccu . (Ja , dat kan bij een 1.9 en 2.4 , bij de TDI zit er ECU dan wat in de weg)


Een goede startaccu van 95 of 100Ah in de T4 doet ook al heel veel ( eventueel een AGM (start/stop) batterij erin zetten ). Niet zo'n lullig 74Ah of 80Ah batterijtje erin doen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: Nieuw geluid en 2e accu?

Bericht door japser »

De reden waarom ik dacht aan een 2e accu is omdat als ik eens iets vergeet uit te zetten dat aan mijn batterij hangt,
of er moet heel wat opgeladen worden, of wat dan ook, dat ik mijn startaccu nooit leeg kan trekken.
Is mijn batterij plat, pech, maar dan kan ik wel nog steeds rijden..
De bekabeling van versterker en sub enz ligt klaar, dus nu zoeken achter een zwaardere versterker.

Ik heb de 2e batterij gisteren onder mijn zetel gezet ( voor ik de nieuwe replies leesde )
en ga er dus enkel mijn woofer en wat 12v aansluitingen op aansluiten, een stuk of 3 , 2 achteraan in de bus ook, is altijd handig. 't Is wel maar eentje van 66ah, kan ik gebruiken van mijn werk, dus is gratis :toppie

Dus moet ik alleen nog de bekabeling voor de 2e accu te laten opladen leggen, een scheidingsrelay zoeken dus.
Of is dat nou héél dom wat ik aan het doen ben?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuw geluid en 2e accu?

Bericht door Pascal-141 »

japser schreef: Ik heb de 2e batterij gisteren onder mijn zetel gezet ( voor ik de nieuwe replies leesde )
en ga er dus enkel mijn woofer en wat 12v aansluitingen op aansluiten, een stuk of 3 , 2 achteraan in de bus ook, is altijd handig. 't Is wel maar eentje van 66ah, kan ik gebruiken van mijn werk, dus is gratis :toppie

Dus moet ik alleen nog de bekabeling voor de 2e accu te laten opladen leggen, een scheidingsrelay zoeken dus.
Of is dat nou héél dom wat ik aan het doen ben?
Nee hoor , is helemaal niet dom . Een 2e batterij heeft altijd het voordeel dat je de startbatterij niet leegtrekt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie