Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tweetaktolie bijmengen bij de diesl

vragen over de T5
Plaats reactie
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Tweetaktolie bijmengen bij de diesl

Bericht door Fransoos »

In mijn vorige camper een Fiat 2.8 idTD mengde ik 150 ml tweetaktolie op een tank van 60 ltr. Hij liep daar erg mooi op: vooral stiller. Gezien het verminderde zwavelgehalte van de diesel, waardoor schralere brandstof en de pompverstuivers van de T5 2.5 TD, 2003, dichte EGR, overweeg ik om dit ook in mijn T5 te gaan doen. Iemand hier al ervaring daarmee?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tweetaktolie bijmengen bij de diesl

Bericht door heemskerk »

Ben je bekend met het toevoegen van (een minimale en gebalanceerde) hoeveelheid aceton aan de dieselolie? schijnt aardig rendement op te leveren en een veel schonere verbranding? een en ander heeft te maken met de oppervlaktespanning van de brandstof die door de toevoeging van de dimethylketon wezenlijk veranderd waardoor een betere verneveling plaatsvind? Daar wordt het rendement behaald? Bijkomend voordeel -zegt men - is dat door de geoptimaliseerde verneveling - en daardoor verbranding - de motorolie veel langer gevrijwaard wordt van verschraling wat raakt aan jou vraag?
Laatst gewijzigd door heemskerk op 30 jan 2015, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweetaktolie bijmengen bij de diesl

Bericht door Multivan Generation »

Pompverstuivers zijn erg gevoelige dingen en ook zeer prijzig.
Ik zou je derhalve willen afraden om hiermee te experimenteren.

Mocht je het toch willen doen,
calculeer dan ook in , voor de zekerheid, een paar duizend euro voor andere verstuivers...als ze defect zouden raken.
Want over dit soort bedragen spreek je bij een T5, helaas.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Tweetaktolie bijmengen bij de diesl

Bericht door Pascal-141 »

heemskerk schreef:Ben je bekend met het toevoegen van (een minimale en gebalanceerde) hoeveelheid aceton aan de dieselolie?
l

Sorry hoor , maar dat is nou de beste tip die je aan iemand kunt geven (vooral dan met een 2.5 TDI T5 blok) ... om die motor om zeep te helpen...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tweetaktolie bijmengen bij de diesl

Bericht door heemskerk »

Pascal-141 schreef:
heemskerk schreef:Ben je bekend met het toevoegen van (een minimale en gebalanceerde) hoeveelheid aceton aan de dieselolie?
l

Sorry hoor , maar dat is nou de beste tip die je aan iemand kunt geven (vooral dan met een 2.5 TDI T5 blok) ... om die motor om zeep te helpen...

De oplettende lezer had vermoedelijk al begrepen dat het niet zozeer om een een 'warme aanbeveling' ging? Daarom ook de termen 'bekend met', 'het schijnt dat', 'en men zegt', en afsluitend; 'of dat raakt aan de gestelde vraag?' gebruikt..

Disclaimer: ik heb voor de zekerheid nóg een paar vraagtekens aan de oorspronkelijke text toegevoegd om verdere misinterpretaties voor te zijn... :toppie :toppie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Tweetaktolie bijmengen bij de diesl

Bericht door Mickel Moen »

Hebben jullie dat nu ook? Op gezette tijden komen er weer dit soort berichten langs over bepaalde toevoegingen aan diesel enz, maar ook over bepaalde wonderapparaten van een paar tientjes die je bijna rijk maken als je ze gebruikt. Ik denk dan altijd, dat als het echt zo zou helpen, de oliemaatschappijen of de autofabrikanten dit echt wel commercieel gemaakt hadden. Ze hebben dure laboratoria en zijn voortdurend op zoek naar nieuwe technieken.

Bij oldtimers kan ik mij voorstellen, dat een en ander nog wel eens iets kan uitmaken, maar bij moderne autotechniek?

Ik denk dat dit soort oplossingen eerder kwaad dan goed doen.

Het enigste waar ik nog wel in enigszins in geloof, zijn de motorreinigingsmiddelen van merken als bijvoorbeeld Wynss en Forte.
Middelen die voor specifieke of periodieke toepassingen/reinigingen bedoeld zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Tweetaktolie bijmengen bij de diesl

Bericht door matje86 »

ik voeg tegenwoordig de brandweer toe aan mijn bussie
hij gaat er een stuk harder door
Bijlagen
als je spiegel er af gereden wordt  minder  lucht stroom
als je spiegel er af gereden wordt minder lucht stroom
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie