De kachel ventilator van mijn T4 bj 1996 gaat steeds vaker piepen.
Het maakt niet uit op welke snelheid hij draait.
Waar kan ik deze fan onder het dashboard vinden en is deze eenvoudig te demonteren zodat ik het asje kan smeren.
Misschien heeft iemand het al eens gedaan en kan mij op de goede weg brengen.
Jaco
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Piepende kachel ventilator.
Re: Piepende kachel ventilator.
P.Donker Metselwerken voor al uw Metsel en voegwerken
- KrausMxRacing
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 30 jul 2014, 22:24
Re: Piepende kachel ventilator.
De motor zit achter het dashboard kastje, ook kun je m zien zitten als je je interieurfilter loshaald. Of hij er zonder het dashboard te demonteren uit kan durf ik niet te zeggen, volgens mij ligt dat er aan of je wel of geen airco heb. Vaak gaat de motor piepen omdat er onbalans in zit, dus smeren kan van korte duur zijn. Mocht het een lastige klus zijn deze eruit te halen zou ik m gelijk vervangen voor een nieuwe motor.
Groet Timo
Groet Timo
Vw Transporter T4 2.5 TDI
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Piepende kachel ventilator.
Ik zou hem ook meteen vervangen.
Heb er niet voor niets een paar in voorraad liggen
Geeft die ventilator het op, met deze koude temperaturen,
dan kun je met goed fatsoen de voorruit niet meer ontwasemen,
en dus niet veilig meer rijden.
Piepen kan ook veroorzaakt worden door de lagering in een bronzen busje wat gammel wordt,
en of de koolborstels.
Ik ben met zo'n Bosch/Valeo ventilator eens langs een Bosch center geweest om ernaar te laten kijken,
en de conclusie was destijds, geen koolborstels te vervangen, en ventilatorrad niet van de as te halen zonder schade.
Heb er niet voor niets een paar in voorraad liggen
Geeft die ventilator het op, met deze koude temperaturen,
dan kun je met goed fatsoen de voorruit niet meer ontwasemen,
en dus niet veilig meer rijden.
Piepen kan ook veroorzaakt worden door de lagering in een bronzen busje wat gammel wordt,
en of de koolborstels.
Ik ben met zo'n Bosch/Valeo ventilator eens langs een Bosch center geweest om ernaar te laten kijken,
en de conclusie was destijds, geen koolborstels te vervangen, en ventilatorrad niet van de as te halen zonder schade.
Re: Piepende kachel ventilator.
Bedankt voor de reacties.
Nog even wachten wachten op wat beter weer.
Dan maar eens voor de deur de boel open maken en kijken of ik de motor er uit kan krijgen.
En gelijk maar vervangen dan door een ander exemplaar ,nog even bedenken of dit een gebruikte of nieuwe wordt.
Dan ook gelijk maar proberen de verklikker lampjes van de richting aanwijzers op het dashboard te repareren .
Als dat niet lukt probeer ik 2 12v led aan te sluiten op de richting aanwijzers zodat ik toch een verklikker lampje heb in de cabine .
Jaco
Nog even wachten wachten op wat beter weer.
Dan maar eens voor de deur de boel open maken en kijken of ik de motor er uit kan krijgen.
En gelijk maar vervangen dan door een ander exemplaar ,nog even bedenken of dit een gebruikte of nieuwe wordt.
Dan ook gelijk maar proberen de verklikker lampjes van de richting aanwijzers op het dashboard te repareren .
Als dat niet lukt probeer ik 2 12v led aan te sluiten op de richting aanwijzers zodat ik toch een verklikker lampje heb in de cabine .
Jaco
Re: Piepende kachel ventilator.
Inmiddels ook een piepende ventilator. Middels de duidelijke uitleg was dit redelijk snel gefixt en dat zonder het dashboard eruit te halen, alleen het handschoenenkastje en een klein beetje vet op de rubbers om de nieuwe motor weer op de montageplaat te plaatsen. Ik heb wel een airco en nu weer pieploos rijden