Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandenspanning 195/70 R 15C

vragen over de T4
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door Clarisse »

Oh, ja, dat klink eigenlijk heel slim en logisch... om een oude band op je reservewiel te laten zetten, niet aan gedacht en mijn garage ook niet, vorig jaar zijn allevier de banden vervangen...
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door Pascal-141 »

GoodOldDiesel schreef:. Ik hou liever aan het advies wat op de band staat, dan in een boekje of sticker...

Kort om, kijk op je band.
De druk die vermeld staat op de band , is de MAXIMALE druk die de band mag hebben , dat heeft niks te maken met de bandendruk die nodig is voor een T4 , of met wat VW aangeeft hoeveel druk je T4 banden nodig hebben. Zij geven die aanbeveling niet voor niks....
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door matje86 »

hoezo klap band?
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
jadatis
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013, 12:21

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door jadatis »

Ik kan het voor je uitrekenen als je gewichten op de banden of assen kunt geven. Ook de snelheid waar je geen minuut in je gebruik overheen gaat.
Ook dan van de banden de maximum load of loadindex, soort band ( hier 6pr of 8pr) om de AT-druk te bepalen , wat niet de maximum druk is van de band, en de snelheidscode.
Geef dit alles en ik reken het voor je uit en geef een plaatje van mijn ingevulde spreadsheet.

Groeten van een zelf benoemd bandendruk-specialist
( ja dat is ) Peter
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door GoodOldDiesel »

Zijn zelfde banden als ahw. Staat gewoon op X kg laadvermogen bij X druk.

Oh ja klapband krijg je door te weinig lucht, dan wordt de band warm en klapt door de hitte
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door Pascal-141 »

GoodOldDiesel schreef:Zijn zelfde banden als ahw. Staat gewoon op X kg laadvermogen bij X druk.

Oh ja klapband krijg je door te weinig lucht, dan wordt de band warm en klapt door de hitte
Wil je even een foto plaatsen van je T4/T5 ? Dan weet ik waar ik moet naar uitkijken als ik doorheen NL rijd , want ik wil liever niet in de buurt rijden als jij met 4,5bar onder je T4 rondrijd :bifun

Bestelwagenbanden + veel te hoge bandendruk en dat bij bvb regenweer : grip op de weg = 0,0 ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door GoodOldDiesel »

Als je al mijn post goed leest, is er een duidelijke onderbouwing. Spijtig genoeg meen jij dat je me in mij gezicht moet uitlachen en zelfs aan de schandpaal moet nagelen. Zonder enige vorm van onderbouwing.
Gr.

Evert M
edwardfotografie
Berichten: 267
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door edwardfotografie »

jadatis schreef:Ik kan het voor je uitrekenen als je gewichten op de banden of assen kunt geven. Ook de snelheid waar je geen minuut in je gebruik overheen gaat.
Ook dan van de banden de maximum load of loadindex, soort band ( hier 6pr of 8pr) om de AT-druk te bepalen , wat niet de maximum druk is van de band, en de snelheidscode.
Geef dit alles en ik reken het voor je uit en geef een plaatje van mijn ingevulde spreadsheet.

Groeten van een zelf benoemd bandendruk-specialist
( ja dat is ) Peter
Kun je hier iets mee?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door Pascal-141 »

GoodOldDiesel schreef:Als je al mijn post goed leest, is er een duidelijke onderbouwing. Spijtig genoeg meen jij dat je me in mij gezicht moet uitlachen en zelfs aan de schandpaal moet nagelen. Zonder enige vorm van onderbouwing.
Last van lange tenen ?
Haha... "aan de schandpaal nagelen" ? Nee hoor , helemaal niet . Als ik dat zou willen doen , dan zul je het wel geweten hebben . Mij gaat het er om om correcte info trachten door te geven aan de vraagsteller

.

onderbouwing? De topicstarter vroeg wat de correcte bandendruk was voor de standaardbanden onder een California. Het antwoord werd al gegeven : 3,5 /3,8bar . Dat is ook zo opgegeven door VW . Dat was het antwoord op de vraag.
Dat een band misschien een maximale druk aankan van 4,5 bar , wil ook niet zeggen dat die band dan ook 4,5bar moet bevatten om het maximale laadvermogen van een T4 aan te kunnen , want bij een T4 heb je dus voldoende aan die 3,8bar om het volle laadvermogen van de T4 te benutten , en dat is dus niet hetzelfde ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door matje86 »

GoodOldDiesel schreef:Oh ja reserve wiel vervang je door een matige huidige band eronder te leggen als je twee nieuwe banden laat monteren..
dat is handig als je alleen in nederland :driveT4
als je naar winterlanden :driveT4 is een goede winterband als reserve wel zo prettig, in de sneeuw glij je ook wel eens tegen een stoeprand aan
en als je daar door een klapband krijgt is het wel handig dat je er een reserve hebt
en nu is een band wissel in de sneeuw niet mijn hobby , maar om er dan een half gare zomer band op te zetten, lijkt mij niet handig
Laatst gewijzigd door matje86 op 03 feb 2015, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door GoodOldDiesel »

Alleen zijn winterbanden richting gevoelig...
Gr.

Evert M
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door GoodOldDiesel »

TS gaat er vanuit dat hij of zei de standaard band heeft. Wat de standaard band is, dat staat op dezelfde sticker, als waar de bandenspanning op staat.

Ik heb geen lange tenen, maar het feit dat je twee uitspraken doet die geen enkele onderbouwing hebben en mensen juist in verwarring brengt stoort mij wel. Zeker als je dit ook nog onderbouwd met een van het lachen rollende emotion.
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door Pascal-141 »

GoodOldDiesel schreef:TS gaat er vanuit dat hij of zei de standaard band heeft. Wat de standaard band is, dat staat op dezelfde sticker, als waar de bandenspanning op staat.

Ik heb geen lange tenen, maar het feit dat je twee uitspraken doet die geen enkele onderbouwing hebben en mensen juist in verwarring brengt stoort mij wel. Zeker als je dit ook nog onderbouwd met een van het lachen rollende emotion.

Kijk , wat betreft "mensen in verwarring brengen " , zal ik mijn vorige reply nog even herhalen (want misschien had je dat niet goed gelezen) :
De topicstarter vroeg wat de correcte bandendruk was voor de standaardbanden onder een California. Het antwoord werd al gegeven : 3,5 /3,8bar . Dat is ook zo opgegeven door VW . Dat was het antwoord op de vraag.
De topicstarter had dus zijn antwoord al gekregen.
Als jij dan begint over max.bandendruk 4,5bar , en max.laadvermogen bij max. bandendruk , en aanhangwagen banden enz , wie brengt wie dan in verwarring ?

En mijn reply :
Wil je even een foto plaatsen van je T4/T5 ? Dan weet ik waar ik moet naar uitkijken als ik doorheen NL rijd , want ik wil liever niet in de buurt rijden als jij met 4,5bar onder je T4 rondrijd :bifun
Daar staat een smiley bij . Ken jij de betekenis van zo'n smiley ? Iets schrijven /antwoord geven op een internetforum komt vaak heel anders over , dan tijdens een conversatie face to face , daarom worden dus smiley's gebruikt ...
Die reply was dus lachend bedoeld , maar wel met een ondertoon van waarheid : want het IS wel zo : een bestelwagenband (195/70R15C) is vrij hard , wat betekend dat die wel lang meegaan , maar dat die bij nat wegdek weinig grip bieden. Reken daar nog bij het feit dat jij die (voor een T4) veel te hard gaat oppompen tot 4,5bar , dan heb je 2 factoren die er toe leiden dat de wegligging (lees : grip) bijna onbestaande word .
Ben je niet overtuigd ? Geen probleem , ik wil samen met jou gerust de test proefondervindelijk doen hoor .

En kijk , hier komt er weer eentje : :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door matje86 »

GoodOldDiesel schreef:Zijn zelfde banden als ahw. Staat gewoon op X kg laadvermogen bij X druk.

Oh ja klapband krijg je door te weinig lucht, dan wordt de band warm en klapt door de hitte
en wat gebeurt er als je band op druk staat, 4.5 bij een buiten temperatuur van 0 graden, en je gaat rijden dan wordt de band warm en zet de lucht uit, kom ik weer die stoeprand tegen :nuts


bij een transporter is de druk op de vooras meestal meer door gewicht motor, dus voor iets minder druk(bv 3.5)achter is minder gewicht dus (3.8) aan gezien ik vaak achter veel lading heb hou ik het achter ook op 3.5 en heb ik geen omkijken naar veranderen druk
zelfs de reserve band heeft die druk zodat ik na een banden wissel normaal kan door :driveT4

ps ik kom eigenlijk veel te veel stoepranden tegen, ze zouden die dingen moeten verbieden :bonk
wie loopt er nog op de stoep :bonk :bonk :bonk
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Bandenspanning 195/70 R 15C

Bericht door GoodOldDiesel »

Klapbanden door (teveel) stoepranden komen door beschadigen van de band zelf.
Kan ook zijn dat er lucht ontsnapt tijdens het raken van de stoeprand, dan wordt de band te warm en klapt deze daarom.

Nogmaals je krijgt geen klapband door de max druk die op de band staat toe te passen in een gezonde band. De max druk die een autoband kan hebben en op afgetest is, is vele malen hoger.

Ik geef alleen dat dat TS duidelijk op zijn band moet kijken wat erop staat. Als daar inderdaad max load bij 4 bar staat, dan klopt de 3,8 wel. En wees eerlijk, 3,8 of 4 valt nog in de toleranties van de meeste bandenspanningspompen. Ik heb er nu een serie banden onder, die echter de max load bij 4,5 bar haalt, als je daar dan 3,8 in doet, dan is het een beetje weinig.

@ Matje, jouw theorie kan ik niet volgen, je hebt achter veel lading dus verlaag je bandenspanning van 3,8 naar 3,5???
Gr.

Evert M
Plaats reactie