Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pronleem met koude start

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Pascal-141 »

Clarisse schreef:
Berrie en Rene schreef:Wat is de km stand van het tuffie, kan ook zo maar dat het blokkie aan zijn einde aan het komen is.
Compressie test is dan een goede oplossing om dat te bevestigen/ontkennen.
Bij welke km stand moet je vrezen dat het je motorblok zelf is (1,9 TD)?
Mijn startbougies zijn allemaal vervangen twee jaar geleden. Toen had ik hetzelfde probleem als de vraagsteller. Inderdaad is wat ik er toen van begrepen heb het zo dat als hij met starthulp wel start en het is niet het relais dat het dan het meest wsl is dat het je voorgloeiers zijn.
Nu is het op dit moment bij mij zo dat mijn motor bij vorst niet gelijk start, ondanks gebruik hendel. Als ik dan mijn contactsleutel weer even terug draai en dan opnieuw probeer slaat hij wel gelijk aan. Dit is nu al een heel aantal keer gebeurd. Verder niet echt een probleem, behalve dat ik me dan afvraag of er iets mis is en ik iets moet doen of niet. Moet ik me dan zorgen maken over mijn motor of weet iemand een andere mogelijke verklaring aan te wijzen?
Na 2 jaar kunnen de gloeibougies wel weer de oorzaak zijn hoor , dat hangt in grote mate af van hoe je de T4 gebruikt : doe je veel korte afstanden ?
Zodra er 1 gloeibougie kapot is van de 4 , voel je dat bij een 1.9td al...
De startvervroeger (hendel) dien je altijd te gebruiken bij koude motor (om het even of het nou winter of zomer is) , dat ding zit er niet voor niks op.
Hoeveel km heeft hij al gelopen ?
De 1.9td blokken zijn op zich goede en betrouwbare blokjes , maar te licht voor de T4 , waardoor ze meestal bij pakweg vanaf de 300.000km slijtageproblemen beginnen te vertonen (turbo uitgelopen , olieverbruik , moeizaam starten door compressieverlies , enz). Er zijn ABL's die meer kilometers halen hoor , ik heb ze al gehad met 450.000km op de teller , maar dat zijn toch wel uitzonderingen. Ik heb al meerdere ABL's gehad die zelfs de 300.000km niet eens gehaald hebben .
Veel hangt ook van van de rijstijl . Rustig warmdraaien , laten uitlopen vooraleer uit te zetten , op de snelweg niet constant zitten te planken , regelmatig olie verversen , enz ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jordydereus

Re: Pronleem met koude start

Bericht door jordydereus »

mijn 1.9TD reed ik altijd rustig als hij koud was.
en niet meteen uit als ik stil stond.

ik heb hem verkocht met een km stand boven de 400.000 km...
en reed en starten nog perfect.

ik heb in 6 jaar tijd 1 keer alle gloeispiralen vervangen..

en gebruikte iedere dag de koudstart hendel..
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Clarisse »

Goh, nou, weer van alles geleerd hier!

Blijkbaar mishandel ik al jaren mijn bus... Kan iemand me uitleggen wat er technisch dan mis gaat als je respectievelijk zonder hendel start bij koude start en hem gelijk uitzet na het rijden?

En hoe langzaam is en duurt langzaam wegrijden als hij nog koud is?

Gaan jullie me nu ook vertellen dat ik wel mijn motor stationair warm moet laten draaien terwijl ik bij mijn rijbewijs halen heb geleerd dat dit onzin is...?

Hij heeft trouwens maar 238 duizend km op de teller, dus dat stelt me enigszins gerust. Misschien is de accu ook gewoon weer minder aan het worden (nu drie jaar oud), want het lijkt alsof hij lastiger/niet start als ik eerst mijn lampen aanzet voor ik start.

Is het met die gloeibougies zo dat als er één stuk zou zijn dat je die eigenlijk gelijk moet laten vervangen omdat daardoor de andere sneller doorbranden, zoals met je voor- en achterlicht op de fiets (bij ouderwetse dynamo)?

Ik rijd wel tamelijk veel korte afstanden ja. Nouja, ik weet eigenlijk niet echt wat je kort noemt... maar als je elke keer koud starten meeneemt, dan doet ie dat relatief vaak, want ik rijd er niet altijd gelijk mee naar Zuid-Frankrijk, aan de andere kant gebruik ik hem niet dagelijks.

Groetjes,

Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Pascal-141 »

Clarisse schreef:Goh, nou, weer van alles geleerd hier!

Blijkbaar mishandel ik al jaren mijn bus... Kan iemand me uitleggen wat er technisch dan mis gaat als je respectievelijk zonder hendel start bij koude start en hem gelijk uitzet na het rijden?

En hoe langzaam is en duurt langzaam wegrijden als hij nog koud is?



Clarisse
Heb je dan zelf nog niet ondervonden dat de motor bij koude start , en zonder de startvervroeger (hendel) uit te trekken , wat "moeilijker" draait en start ? Zonder de hendel te trekken zal de motor niet zo mooi rond lopen , en misschien ook wat meer roken . Door de hendel te gebruiken bij koude start word de inspuiting net ietsje bijgeregeld . De motor zal stationair ook ietsje hoger in toeren draaien als je de hendel uit trekt .
Wanneer de hendel terug induwen ? Als je bvb bij jou de straat uitrijd , en je duwt de hendel in en de motor loopt dan mooi rond, dan is het OK om de hendel ingeduwd te laten. Een beetje proefondervindelijk dus, zeg maar .

En wat betreft wegrijden met koude motor : het is niet nodig langzaam te rijden , maar het is bij een koude turbodiesel aangeradenom na het starten niet meteen veel gas te gaan geven of veel toeren te maken , gewoon rustig aan wegrijden en op tijd schakelen om hoge toerentallen te vermijden . Laat de motor rustig warm worden .
En wat ook van belang is (voor de levensduur van je turbo ) : de motor even laten nadraaien na bvb een snelwegrit , zodat de turbo kan uitlopen vooraleer je de motor uitschakeld en dus ook de smering vd turbo uitschakeld. Net door het meteen stilleggen van de motor overlijden veel turbo's...

Korte ritten : iedere keer dat jij de bestuurdersdeur opent en het contact aanzet , zijn de gloeibougies al aan het werk . Doe je veel korte ritten (bvb in de stad) , en stop je bvb vaak voordat de motor volledig op bedrijfstemperatuur is , dan gaan de gloeiers iedere keer weer aan het werk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Clarisse »

Dank je Pascal.. dus als ik het goed begrijp die hendel dus pas weer indrukken als de motor goed klinkt op gehoor? Mag ik mijn gehoor gaan trainen, want een motor die mooi 'rond loopt' is voor mij abracadabra.. (Hoewel ik wel altijd hoor als er iets niet normaal klinkt..) Of moet hij eigenlijk gloeien tot de motor echt op temperatuur is, wat in de winter wel iets verder is dan de straat uit (tenzij je een erg lange straat hebt :knipoog ). En of hij op temperatuur is, is dat gewoon wanneer je van (of ven?) warm wordt? Ik rijd doorgaans wel zo'n eind dat mijn motor warm is, maar ja als je dan pas uren later terug of verder rijdt is ie al weer koud en moet je weer gloeien..

'k Zet hem echt altijd gelijk uit als ik stop, dus mijn turbo heeft veel te verduren gehad. Hoelang moet je 'm dan stationair laten draaien, echt een paar minuten? En moet dit altijd of alleen als hij het zwaar heeft gehad door uren snelweg? :ikrij
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Pascal-141 »

Clarisse schreef:Dank je Pascal.. dus als ik het goed begrijp die hendel dus pas weer indrukken als de motor goed klinkt op gehoor? Mag ik mijn gehoor gaan trainen, want een motor die mooi 'rond loopt' is voor mij abracadabra.. (Hoewel ik wel altijd hoor als er iets niet normaal klinkt..) Of moet hij eigenlijk gloeien tot de motor echt op temperatuur is, wat in de winter wel iets verder is dan de straat uit (tenzij je een erg lange straat hebt :knipoog ). En of hij op temperatuur is, is dat gewoon wanneer je van (of ven?) warm wordt? Ik rijd doorgaans wel zo'n eind dat mijn motor warm is, maar ja als je dan pas uren later terug of verder rijdt is ie al weer koud en moet je weer gloeien..

'k Zet hem echt altijd gelijk uit als ik stop, dus mijn turbo heeft veel te verduren gehad. Hoelang moet je 'm dan stationair laten draaien, echt een paar minuten? En moet dit altijd of alleen als hij het zwaar heeft gehad door uren snelweg? :ikrij
Ik denk dat je een en ander verward : de startvervroeger (hendel) heeft niks met voorgloeien te maken hoor . Dat werkt totaal onafhankelijk van elkaar .
Door de hendel uit te trekken wijzig je de instelling van de inspuitpomp , dus dat is een mechanisch iets . Na pakweg 1 km mag je die hendel zeker al terug induwen .
Het voorgloeien is een elektrisch gebeuren . Dat voorgloeien start zodra je de bestuurdersdeur opent en schakeld automatisch uit na bvb 1 minuut .

Voorgloeien gebeurt geheel automatisch , de startvervroeger dien je manueel te bedienen .

De turbo laten uitlopen : hoe lang ? Dat hangt er een beetje vanaf , na een rustige rit hoeft dat niet lang te duren , enkele seconden is voldoende . Maar wanneer je goed doorgereden hebt , en de motor dus ook hogere toeren gedraaid heeft , dan toch best even wachten . Hoeft niet langer te zijn dan bvb 30-40sec . Dan geef je de turbo de tijd om uit te lopen (bijna tot stilstand te komen ) . Een turbo draait onder belasting makkelijk +80.000tr/min en haalt vaak +700° , zodra jij de motor uitzet , valt ook de oliedruk weg , welke zorgt voor de smering van de turbo . Als de turbo op dat moment nog draait , dan loopt hij even zonder smering (er zitten geen lagers in een turbo , smering gebeurt alleen door een dunne oliefilm )en net dat resulteert dus in overmatige slijtage van de turbo . (Wat dan later weer olieverbruik gaat opleveren )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Pronleem met koude start

Bericht door slopelrijder »

Clarrise, het uitlopen is belangrijk na langere ritten....ga jij van de snelweg af, een parkeerplaats op, dan is even (zeg minuutje)stationair laten lopen van levensbelang voor de turbo.
hij koelt relatief snel af!
heb jij echter al 3 km of meer in de stad of minder/ rond 2000omw/min gereden, kun je hem zo uit zetten, het "kersrood" is dan wel van de turbo af....
lees overigens in de beschrijving of hier op het forum op welk toerengebied je turbo werkt!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Clarisse »

Bedankt voor de info, ik snap het, niet gelijk na de snelweg abrupt je motor stoppen. Ik sta trouwens richting huis altijd wel een minuutje voor het stoplicht als ik van de snelweg afkom en naar de paarden rijd ik het laatste stuk ook 30 over een dijk, dus dat zit wel goed. Maar voor als je inderdaad een parkeerplaats pakt langs de snelweg is het een goeie tip!

Ik heb alleen geen toerenteller, maar aan mijn motor te horen denk ik dat dit (200 toeren of minder) alles is wat je in z'n 4 of lagere versnelling rijdt, dus t/m 45 km/uur ofzo en wsl ook rustig in z'n 5 rijden, dus 80 km/u of minder.

Hoop trouwens dat de topic-starter inmiddels zijn probleem gevonden en gefixt heeft..
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Clarisse »

Oh, ik had het bericht van Pascal even niet gezien net, maar de uitleg over hoe dat werkt met die smering van de turbo is duidelijk, bedankt.

Ik dacht inderdaad dat die startvervroeghendel het voorgloeien veroorzaakte, maar blijkbaar is dat niet zo. Als het voorgloeien door het openen van de bestuurdersdeur wordt getriggerd (dus nog los van sleutel in het contact stoppen, dan verslijt je dus ook je bougies elke keer als je daar iets uit je auto pakt...? En stap ik in via mijn schuifdeur, loop naar voren en wil wegrijden (of na een nachtje kamperen) dan gloeit ie dus niet voor, omdat ik mijn portier niet heb aangeraakt? En als ik instap, een kwartier iemand aan de telefoon heb en dan weg wil rijden, dan zou ik om lekker te starten dus ook mijn portier weer open en dicht moeten doen?

Dan nog een andere vraag: toen ik mijn bus kocht, zat er tussen mijn stuur en de regeling van de verwarming/ventilatie een uittrekbaar/indrukbaar 'pookje' waarbij dan een rood lampje ging branden. Niemand wist waarvoor het diende. Ondertussen doet het lampje het niet meer en zit het (geloof ik altijd ingedrukt) en ik ga ervan uit dat het niks doet. Kan dat een soort initiator van het voorgloeien zijn geweest die iemand erin heeft gezet om uit te trekken i.p.v. het open en dichtdoen van je voordeur? Zoja, dan moet ik het wellicht in ere laten herstellen of uitproberen of hij nog lijkt te werken, ook zonder rood lampje..
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Clarisse »

Sorry, drie berichtjes achter elkaar...

Maar gaat gloeien echt altijd via je bestuurdersdeur? En waarom hebben mensen het dan in het topic 'Gloeien' van Johan Hans (2012) (sorry weet niet hoe je een link binnen dit forum moet plaatsen) het er dan over dat gloeien niet nodig is of dat ze het twee keer doen..?
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Plaats reactie