Na 2 jaar kunnen de gloeibougies wel weer de oorzaak zijn hoor , dat hangt in grote mate af van hoe je de T4 gebruikt : doe je veel korte afstanden ?Clarisse schreef:Bij welke km stand moet je vrezen dat het je motorblok zelf is (1,9 TD)?Berrie en Rene schreef:Wat is de km stand van het tuffie, kan ook zo maar dat het blokkie aan zijn einde aan het komen is.
Compressie test is dan een goede oplossing om dat te bevestigen/ontkennen.
Mijn startbougies zijn allemaal vervangen twee jaar geleden. Toen had ik hetzelfde probleem als de vraagsteller. Inderdaad is wat ik er toen van begrepen heb het zo dat als hij met starthulp wel start en het is niet het relais dat het dan het meest wsl is dat het je voorgloeiers zijn.
Nu is het op dit moment bij mij zo dat mijn motor bij vorst niet gelijk start, ondanks gebruik hendel. Als ik dan mijn contactsleutel weer even terug draai en dan opnieuw probeer slaat hij wel gelijk aan. Dit is nu al een heel aantal keer gebeurd. Verder niet echt een probleem, behalve dat ik me dan afvraag of er iets mis is en ik iets moet doen of niet. Moet ik me dan zorgen maken over mijn motor of weet iemand een andere mogelijke verklaring aan te wijzen?
Zodra er 1 gloeibougie kapot is van de 4 , voel je dat bij een 1.9td al...
De startvervroeger (hendel) dien je altijd te gebruiken bij koude motor (om het even of het nou winter of zomer is) , dat ding zit er niet voor niks op.
Hoeveel km heeft hij al gelopen ?
De 1.9td blokken zijn op zich goede en betrouwbare blokjes , maar te licht voor de T4 , waardoor ze meestal bij pakweg vanaf de 300.000km slijtageproblemen beginnen te vertonen (turbo uitgelopen , olieverbruik , moeizaam starten door compressieverlies , enz). Er zijn ABL's die meer kilometers halen hoor , ik heb ze al gehad met 450.000km op de teller , maar dat zijn toch wel uitzonderingen. Ik heb al meerdere ABL's gehad die zelfs de 300.000km niet eens gehaald hebben .
Veel hangt ook van van de rijstijl . Rustig warmdraaien , laten uitlopen vooraleer uit te zetten , op de snelweg niet constant zitten te planken , regelmatig olie verversen , enz ...