Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

vragen over de T4
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door whizzi »

Om meteen maar heel direct te zijn, ik ben niet van het kamperen. Alleen als tourende muzikant (en vooral in de UK) kom ik er vaak niet onder uit om toch te kamperen (mede omdat de rest van de band dit wel helemaal te gek vind). Ik heb dit dus ook al een paar keer gedaan en het begint te wennen (vaak helpt een aantal alcoholische slaapdrankjes ook wel heel erg).

Toch ben ik nog niet overtuigd van hetgeen en gezien ik de trotse eigenaar ben van de bandbus vind ik dat ik deze ook mag gebruiken om hier een ietwat meer comfortabele slaapplek van te maken.

Dan denk je, ruimte zat toch? Vooral in de verlengde T4 zoals ik hem heb en met mijn 1m72 lengte kan ik makkelijk achterin liggen (desnoods op een stretcher). Klopt, alleen ligt dat gedeelte dus helemaal vol met muziekinstrumenten waardoor ik er dus gewoon niet meer bij pas. Dus het alternatief is de bank achter ..

Afbeelding

De bank is an sich breed genoeg voor mij, alleen is het wel een hoop gebobbel en niet comfortabel om op te slapen zonder te eindigen met rugpijn. Dus ik hoop dat hier mensen ideeën hebben om dat op te lossen.

Verder zal ik de ramen moeten voorzien van zonwering/gordijnen waar ik nog het minst zorgen om maak.

Het gaat mij niet om de kou (yay dekens) maar eens zoveel om licht en geluid. Oordopjes heb ik standaard in, maar een tent in de buurt met zatte schreeuwende mensen worden niet tegengehouden door die dopjes. Tuurlijk is de bus ook niet geluiddicht van binnen, maar altijd beter dan een tent-doek ;). Ook het 'om 7 uur wakker worden omdat de tent van binnen kookt omdat de zon erop staat' is ook mijn minst favoriete gedeelte.

Om het nog uitdagender te maken, het moet wel weer makkelijk op te ruimen zijn omdat anders 2 bandleden niet meer kunnen zitten :nuts

Ik hoor graag jullie ideeën om deze non-kampeerder op de goede weg te helpen.

Overigens, ik heb wel:
- Tent
- Stretcher
- Self-inflating matrasje
- Echte schapenwollen dekens
- Thermo slaapzak
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door Erwin L »

Interessante vraag :-)

Vergeet tent en stretcher, beide mogelijkheden sluit je in je eigen verhaal al uit. De rest kun je wel gebruiken.

Wat mij het gemakkelijkst in gebruik lijkt is een extra kussen dat je op de zittingen van de achterbank legt, en na gebruik in de laadruimte stopt. Op dat kussen kan je met dekens en slaapzak een comfortabele slaapplek maken. Als je een stuk polyether (SG 30 of 40) op maat laat snijden en je laat daarbij de onderkant schuin maken volgens de vorm van de zittingen ben je van de hobbels af en lig je mooi recht.
Mocht het bed te smal zijn kun je nog overwegen om van hout een soort bankje te maken met opklapbare steunen (zoiets als van een biertafel set) om de ruimte tussen voorstoelen en bank op te vullen.

Voor de cabineramen zijn mooie kant-en-klare isolatie/verduisterings setjes te koop die met zuignapjes op de ramen geplakt worden. Soms zie je ze ook wel eens compleet met extra delen voor de achterste zijruiten.

Voor de broodnodige ventilatie tegen zuurstofgebrek en condens kun je speciale roosters kopen die in de opening van de portierruiten geklemd worden.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door Erwin L »

Als je handig met hout bent kun je misschien ook nog een plank maken die met klossen op het diepste punt van de achterbank rust en met scharnierende poten op de vloer. Daarop je zelfopblazende matje en klaar.

Ik slaap zelf met een 7 cm zuigmatje op een plaat underlayment en dat gaat prima.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door matje86 »

volgens mij heb jij een 2 zits en een stoel staan als dc bank, de stoel die er in staat zal je kunnen vervangen door een klapkiepstoel
dan kan je de rugleuning van de stoel en de bank plat leggen zodat je een vlak geheel hebt, een matrasje er op en klaar :werkaanT4
voorbeeld klapkiepstoel http://www.ebay.de/itm/VW-T4-Klappsitz- ... 3ce9f42ff5 Let op bij aankoop stoel dat er een dikke kunststof kap aan de rechterkant zit, dus niet zo een die je nu hebt, jou rugleung van de stoel kan je niet plat leggen
en je kan de voorbank ff los schroeven en omgekeerd neer zetten, heb je wat meer ruimte :werkaanT4 :knipoog
Laatst gewijzigd door matje86 op 04 feb 2015, 08:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door Pascal-141 »

Om de ramen te verduisteren zou je bvb een setje van die isolerende matjes kunnen kopen , die specaiaal op maat gemaakt zijn voor de ramen van een T4 . Vooral in de camper winkels verkrijgbaar . Die hangen dan met zuignapjes aan de binnenkant van de ramen.
Of je zou misschien ook een setje gordijnen van een California kunnen gebruiken . Dan moet je wel de "drukknopjes" in je cabine bevestigen op de correcte plaatsen .

Om op de achterbank te slapen zou je kunnen gebruik maken van een plank . Als die plank past tussen de rugleuning van de stoelen vooraan en de leuning van de achterbank , dan kun je ook niet van het zitvlak afdonderen als je s'nachts even gaat draaien. :lach De plank kun je op de achterbank leggen , en aan de B-stijlen zou je een bevestiging kunnen maken (soort van winkelhaakje bvb) waar je een plankje kan bevestigen (bvb met 2 schroefjes) , op dat plankje kun je dan de grote plank laten rusten .
Bij niet gebruik , kun je de plank achteraan in de koffer wel ergens op zijn kant recht zetten , dat schuift vast wel ergens weg tussen de rest . Dan blijft de achterbank vrij om personen te vervoeren .
:driveT4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou inschrijven voor een cursus inpakken voor gevorderden,
en nadien slapen in de laadruimte ,
waarbij je een vloertje van 60 cm boven de laadruimte kunt creëren door roadie koffers,
daaroverheen een slaapmatje en een slaapzak en je bent al een stuk verder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door whizzi »

@Multivan, die cursus heb ik al gehad, anders past het nooit :nuts
Afbeelding

Dit is alleen mijn drumstel (verreweg het meeste ruimte), 2 gitaren (van de 7 totaal), 1 versterker, partij kabels en een deel van de merchandise.

Incl kampeerspullen is het propvol en dan gebruiken we ook nog de ruimte onder de bank van de DC :-P

Ik zie wel een aantal goede ideeën die ik ga proberen. Onder andere met kussens is denk ik wel haalbaar. Ik heb inderdaad 1 enkele en 2 dubbele achterbank (is een andere DC dan normaal). Ik kan ook de stoel neerklappen alleen komt ie never nooit niet plat te liggen omdat deze tegen de voorbank aan komt :nuts

Aankomende mei staan we weer ergens in de UK en dan zal ik het eens proberen. Dank voor de ideeën !
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door Multivan Generation »

Dat is een duidelijke foto,
dus moet gemakkelijk kunnen als je sommige spullen,
alleen voor het slapen tegen de linker zijwand zet en het vastzet met een bandje tegen omvallen.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door whizzi »

Ok, bij deze dan een foto zoals het er uit ziet voor een optreden. Dit spul moet dus in de bus liggen als deze op de camping staat. Hier zitten de slaapspullen nog niet eens in. Zo rijden we dus naar Engeland, Duitsland etc..

Afbeelding

Dus nee, even opstapelen aan de zijkant werkt niet. De bassdrum is al een goede 70cm breed (incl koffer). Als ik deze anders zou plaatsen (waardoor er niks meer boven op gezet kan worden), dan is deze ongeveer 60cm breed, nog steeds te breed om er enigszins comfortabel langs te liggen (zoals op de foto hier boven, heb ik kastjes om de wielen heen (die op hun beurt weer vol zitten met reparatiemateriaal voor zowel de bus als de instrumenten)

Dus geloof mij, ik kan daar echt niet meer slapen. De meeste ruimte heb ik op de achterbank of op de voorbank, alleen zit daar zo'n pook in het midden wat ook niet heel erg fijn slaapt (los van of dit wel of niet aan te raden is voor de pook an sich), dus achterbank it is.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door GoodOldDiesel »

Bank eruit, op eigen frame iets maken met schuimrubber oid. Als je zitvlak en rugleuning kort houdun je er een rock n roll bed van maken.

Bovenste deel rugleuning aan de achterkant vast maken
Anders wordt het een lange zit met korte leuning.

Voordeel dat je ook meer zooi onder de bank kwijt kan
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door Multivan Generation »

Nee, die 2de foto maakt je qua slapen in de laadruimte behoorlijk kansloos..
In de breedte van de auto slapen is hooguit 1 meter 45 breed, dus ik weet niet hoe lang je bent,
maar met mijn lengte (1 meter92) zou ik dat niet eens overwegen.

Succes met de keuze en oplossing
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door matje86 »

je kan ook je bijrijdersbank vervangen door de oude versie, die met heupgordel(of een t5 bank welke ingekort is als je toch je 3 puntsgordel wilt behouden), daar kan de rugleuning van kiepen dus kan je met bijrijdersbank en 2 zits 2 de rij een bedmaken van bijna 2 meter
Bijlagen
Naamloos.png
Laatst gewijzigd door matje86 op 05 feb 2015, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door whizzi »

goed idee matje. Mijn voorbank is sowieso al 'minder APK geschikt' omdat ik geen werkende gordel heb in het midden, dus ik zou deze kunnen vervangen door een klapbare waardoor ik ook ineens de enkele stoel achter zou kunnen platleggen waardoor ik dus 2&3 zomaar eens aan elkaar zou kunnen krijgen.

En ben jij dit toevallig? Zo ja, dan heb je een koper voor deze ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door matje86 »

kopen :ie ruilen wil ik wel :wjw
ik maak dat bankje van jou wel weer in orde :werkaanT4

kan zaterdag na 16 uur

ps je stoel kan niet plat hoor, maar als je gaat slapen kan je hem er ff uit halen en / of in geklapte staat op de bestuurder neer legge :gekte
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ideeën nodig, achterbank DC als slaapplek

Bericht door whizzi »

Ik stuur wel even een PM, anders wordt het hier zo vol ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie