Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

vragen over de T4
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door matje86 »

groen en paars zitten niet in een korte wiel basis,je zal hem dan tussen de wielkasten moeten zetten, dus op de plek van de 3 zitsbank bevestiging
dat is waar de streepjes staan :kus
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door LAYCA »

matje86 schreef:groen en paars zitten niet in een korte wiel basis,je zal hem dan tussen de wielkasten moeten zetten, dus op de plek van de 3 zitsbank bevestiging
dat is waar de streepjes staan :kus
Hoi Jan ik heb een laaaaaannnnggeeee wielbasis :jump

Dan klopt het verhaal van ENDEBENDEBUS (ook een lange) op de plek paars/groen wel aangezien deze is goedgekeurd.
Of is er inmiddels weer iets gewijzigd tussen 2012 & 2014?

Groetjes Wim :T5cruisin
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door Endebendebus »

Ahum...Ik heb geen lange bus...Het frame wat ik heb gemaakt is bevestigd op de punten van de achterbank. Mijn tussenbank is weer aan het frame bevestigd. Ik denk idd op de streepjes . De RDW keek er naar bij de keuring en vroeg of de originele bevestigingspunten zijn gebruikt. Dat is weliswaar met een "adapter" ertussen. Dat hebben ze goedgekeurd. Soms moet je het erop wagen. :zwaai
Bijlagen
Geel is origineel
Geel is origineel
IMG_0564-1.jpg (32.31 KiB) 1589 keer bekeken
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door LAYCA »

Endebendebus schreef:Ahum...Ik heb geen lange bus...Het frame wat ik heb gemaakt is bevestigd op de punten van de achterbank. Mijn tussenbank is weer aan het frame bevestigd. Ik denk idd op de streepjes . De RDW keek er naar bij de keuring en vroeg of de originele bevestigingspunten zijn gebruikt. Dat is weliswaar met een "adapter" ertussen. Dat hebben ze goedgekeurd. Soms moet je het erop wagen. :zwaai
Bedankt Thomas nu is het helemaal duidelijk.
Sorry zat fout met foto van de "SANDMAN" bodemplaatfoto dat is een lange heb ik begrepen. :muur

Groeten Wim :T5cruisin
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door LAYCA »

Ineke is op zoek geweest bij de RDW
En kwam met deze link: https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 202014.pdf

Dit is een PDF file met alle gegevens en keuringseisen van voertuigen en is te downloaden.
Hierin wordt ook duidelijk dat de eisen van 1998 t/m 2006 lager zijn dan na die datum.

Mijn bus en dus ook van de meeste weetjewellers valt in de klasse M

kampeerwagen is een voertuig van categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste bestaat uit de volgende uitrustingen :

- zitplaatsen en een tafel,
- slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
- kookgelegenheid,
- en opbergfaciliteiten.
Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is. (gewijzigd 1 mei 2003)


Dit weten de meeste wel maar dan is het verhaal kompleet.

Groeten Wim :T5cruisin
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door matje86 »

wil je zitplaatsen op kenteken dan moet ze op orginele bevestigings punten staan(RDW),
wil je een kampeerwagen met maar 3 persoons dan volstaat een getimmert kistje waar je met 18 man op kan
maar gebeurt er wat, dan ben je als bestuurder aansprakelijk(lees heleboel euries betalen)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door Clarisse »

Interessant topic!
1) Is paars precies in het midden (dus evenver van beide zijkanten)?
2) En mag je ook zitplaatsen op kenteken creëren als je geen dubbelcabine hebt? Mijn bus was oorspronkelijk een bedrijfswagen, open bestelbus hoog dak en verlengde wielbasis. Nu kampeerbus met dus maar twee zitplaatsen op kenteken. Mijn bank staat even ver naar achter als de paarse puntjes en in het midden, maar is van hout en heb ik met lullige hoekijzers aan het betonplex vastgemaakt. Mag je überhaupt extra zitplaatsen creëren in mijn bus (officiëel op kenteken te zetten)?
3) En gaat het erom dat de gordels correct aan het chassis worden bevestigd (heupgordels?) of de bank (met metalen constructie neem ik aan)? Of zowel gordel als bank?
4) Mag je zelf een metalen constructie hiervoor maken of moet het een standaardbankje zijn?

PS: Als ik mijn mond niet voorbij had gepraat had de keurder bij de RDW hem als vijf zitplaatsen op kenteken gezet, want die had in z'n hoofd dat achterin geen gordels hoefden (wat voor hele oude auto's geldt.. Waarmee het mij dus ook wel opviel dat het erg afhangt van wie je daar treft, niet iedereen is even scherp zeg maar..., dus daar kun je ook je voordeel mee doen, maar ik wil sowieso dat het veilig is.
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door matje86 »

1: mogelijkheid bevestigings punten bij t4 DC uitvoering 2 zits bank+ enkelzits of 3 enkelzits , voor de 2zits bank in het midden, zal je een frame mogen maken zoals endenbus Zie ook ombouw theo the sandman

2 als je dc ombouwt krijg je alleen goedkeuring op 2 de rij dus 3 zitter of 2+1 of 2 enkel of bankje enkel

3: heupgordels zitten altijd aan zitplaats, 3 punters aan de bus(geldt niet voor stoelen die voorzien zijn van 3 punters zie multivan)

4: een bank is een bank(als het voor RDW maar deugdelijk is )als bestuurder ben je verantwoordelijk voor je passagiers(die moeten veilig zitten en die wil je bij een noodstop niet met bank en al voorbij zien komen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door Clarisse »

Hoi Matje,

Dankjewel voor je antwoorden. Antwoorden 3 & 4 zijn duidelijk, maar 1&2 niet. Ik heb geen dubbelcabine toch? Het is origineel een open bedrijfswagen volgens mij, alleen voor twee stoelen en dat je binnendoor naar achter kan, en hoe zit het dan met meer zitplaatsen mogen creëren?

Groeten,

Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door Multivan Generation »

Neem eens contact op met Njacks zou ik je adviseren en kijk ook eens in zijn ombouw topic.

En voor Matje,
misschien is het beter om niet alles helder en open op het forum te kwakken? :knipoog
Je snapt wel waarom, denk ik....
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door matje86 »

ik zet geen dingen neer die niet mogen, alles volgens de wet

mocht 1-2 niet duidelijk zijn of niet van toepassing op je bus ga dan gewoon ff bij de rdw langs en vraag wat er wel of niet mag(maak een tekening wat je wil, en leg het voor rdw net als the sandman gedaan heeft)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door slopelrijder »

matje, vraag; zo'n achterbank in een dc,zijn daar 3 stoel versie's van? of 2 zitbank &1"platklapbare"stoel versie van?
en kun je de achterbank (oele??) zoals ik heb, daarmee uitwisselen??
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door matje86 »

slopelrijder schreef:matje, vraag; zo'n achterbank in een dc,zijn daar 3 stoel versie's van? of 2 zitbank &1"platklapbare"stoel versie van?
en kun je de achterbank (oele??) zoals ik heb, daarmee uitwisselen??
ja maar dan moet je de complete dc uit wisselen kijk maar eens op whizzy zijn verhaal viewtopic.php?f=2&t=48499
die heeft een schot en een bank en een stoel, de stoel en de bank zijn uit wisselbaar door 3 stoelen , maar dan heb je wel 2 schuifdeurmodellenstoel nodig en 1 middenstoel
dit soort voor rechts http://www.ebay.de/itm/VW-T4-Klappsitz- ... 3ce9f42ff5, is in duitsland te koop, dit soort voor links in engeland , middenstoel in .nl en .de
is er ook met armleuningen en tafelfunctie http://www.ebay.de/itm/Sitz-hinten-nebe ... 3cd605583a
er is ook een bank met armleuningen met tafel funcie

let wel ik heb niks meer van dat spul, het wordt er niet goedkoper op
bij zoeken op ebay gebruik langerradstand- caravelle sitze
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door LAYCA »

Ik heb wat los gemaakt :ie
Maar mogelijk heb ik aan alle reacties best wel iets.

Ik kies de veilige weg, maak foto,s en een tekening en ga buurten bij de RDW :knipoog
Groeten Wim :T5cruisin
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: MAG DIT ??? keuring RDW bankje achter

Bericht door LAYCA »

Clarisse schreef:Interessant topic!
1) Is paars precies in het midden (dus evenver van beide zijkanten)?
2) En mag je ook zitplaatsen op kenteken creëren als je geen dubbelcabine hebt? Mijn bus was oorspronkelijk een bedrijfswagen, open bestelbus hoog dak en verlengde wielbasis. Nu kampeerbus met dus maar twee zitplaatsen op kenteken. Mijn bank staat even ver naar achter als de paarse puntjes en in het midden, maar is van hout en heb ik met lullige hoekijzers aan het betonplex vastgemaakt. Mag je überhaupt extra zitplaatsen creëren in mijn bus (officiëel op kenteken te zetten)?
3) En gaat het erom dat de gordels correct aan het chassis worden bevestigd (heupgordels?) of de bank (met metalen constructie neem ik aan)? Of zowel gordel als bank?
4) Mag je zelf een metalen constructie hiervoor maken of moet het een standaardbankje zijn?

PS: Als ik mijn mond niet voorbij had gepraat had de keurder bij de RDW hem als vijf zitplaatsen op kenteken gezet, want die had in z'n hoofd dat achterin geen gordels hoefden (wat voor hele oude auto's geldt.. Waarmee het mij dus ook wel opviel dat het erg afhangt van wie je daar treft, niet iedereen is even scherp zeg maar..., dus daar kun je ook je voordeel mee doen, maar ik wil sowieso dat het veilig is.
Hoi Clarisse

Paars is niet helemaal in het midden (iets naar rechts in de rijrichting gezien)
Maar het bankje 2e rij past er niet echt lekker als je hem rechtstreeks op de bodem bevestigd.
Maar er moet ook een bodemplaat onder met isolatie samen goed voor ongeveer 20 mm.
Dan kom je al snel aan een subframe zoals dat van ENDEBUS.
Maar garantie krijg je niet dus eerst vragen bij de RDW.
En er op zitten mag altijd als je er maar geen personen op hebt tijdens rijden :zwaai

Groeten Wim :T5cruisin
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie