Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wie kan onze vragen beantwoorden?

vragen over de T4
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Hella »

Wij zijn sedert 22-11-2014 trotse bezitters van een witte T4 bouwjaar 04-1991 2.4 diesel California uitvoering :ikrij .

Voor zijn leeftijd is het echt nog een plaatje, gekocht bij Josh Schippers in Dalfsen. De gehele onderhoudshistorie (w.o. koppeling, cilinderkop, trouw alle beurten elke 10.000 km en recent nog de distributie) vanaf het moment dat de auto in NL op kenteken is gezet (april 1994) zit er bij. De motor heeft 300.000 km gelopen en verbruikt ongeveer 1 liter olie op 2500 km (heb er zelf inmiddels al 3500 km mee gereden). Lijkt mij nog heel netjes.
Ook alle originele boekjes van Westfalia en documentatie van alle nadien gemonteerde accessoires zijn er bij.

Waar ik, ondanks dat de (summiere) beschrijving er bij is, nog niet uit ben is hoe het Philips alarm werkt. Er zit een slotje in het dashboard om het aan en uit te zetten en er is een bewegingsmelder op het dashboard gemonteerd. Alleen gaan de lampjes van de bewegingsmelder niet branden als ik de sleutel in het slotje omdraai. Ook gebeurt er niets als ik bijv. 1 minuut heb gewacht en dan een portier open. Misschien toch de zaak maar even doormeten?

Verder heeft het slot van de achterklep een rare draai. Linksom dan open je de achterklep en kun je de sleutel uitnemen, maar rechtsom kan ik de sleutel een kwartslag draaien maar de sleutel niet uitnemen; dat lijkt geen functie te hebben. Wel zie ik in de onderhoudshistorie dat er ooit eens aan het slot is gewerkt.
Zou het kunnen zijn dat eventueel daarmee het alarm wordt geactiveerd?

Ook is de auto roestvrij althans is zo op het oog nergens (niet op de carrosserie noch op het chassis aan de onderzijde) roest te ontdekken. Maar goed, dat schijnt niet veel te zeggen als ik alle 'roestverhalen' op dit forum zo doorlees :ie .
Ik heb ergens (Duits forum ?) gelezen dat de 1e serie van de T4 zou zijn gemaakt bij Audi en dat daar de totale carrosserie / chassis zou zijn verzinkt (net als bij alle Audi's gebruikelijk was). De eerste serie zou te herkennen zijn aan het hooggeplaatste VW embleem op de achterklep; en dat is bij de onze het geval.
Is dit inderdaad zo of slechts een 'broodje aap' verhaal' ?

De T4 is voorzien van (demontabele) dak dragers en een fietsenrek met 3 goten. De bevestigingspunten voor de dak dragers zijn gemonteerd op het hefdak.
Zijn er zaken waar ik op moet letten indien ik die dragers zou willen gebruiken?
Verder vraag ik mij af of op het fietsenrek een elektrische fiets + normale fiets kunnen worden vervoerd.
Of wordt dat te zwaar?

De tijd dat ik zo'n beetje alle onderhoud zelf aan auto's deed heb ik gehad. Zin daarin is weg.
Ik zoek dan ook nog een goede garage in/rond Oldenzaal waar ik de T4 met goed vertrouwen in onderhoud kan geven.
Zijn er leden die mij daarvoor een tip kunnen geven?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Pascal-141 »

Wat betreft het alarm : een 25 jaar oud alarm kon misschien best wel eens kuren gaan vertonen (zoals bvb loos alarm geven) , en misschien is het gewoon helemaal uitgeschakeld ?

Het achterklepslot : dat heeft 3 standen . links(plat) , rechtop , en het kwartslag naar rechts.

De T4 is voor zover ik weet nooit bij Audi gemaakt hoor , de T4's zijn gemaakt in Hannover en in Polen . En verzinkt zoals de Audi's zijn ze al helemaal niet , was dat maar zo ! De meeste "oude" T4's zijn eerder verrot dan verzinkt . Als je er eentje gevonden hebt die nog (bijna) roestvrij is , dan heb je héél veel geluk. En meestal zit het ergste roest weggestoken , je ziet het vaak niet tot je begint te demonteren...

Een T4 kan 100kg hebben op de trekhaak , dus 2 (elektrische) fietsen is helemaal geen probleem .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Hella »

Hallo Pascal,

Zie onderstaande tekst mbt de carrosserie en roestbestendigheid:

Karosserie

Allgemeine Informationen und Schwachstellen:
Die besser ausgestatteten Modelle Multivan und Caravelle wurden ab MJ1996 nur noch mit langem Vorderwagen ausgeliefert. Allerdings gibt es auch Transporter (insbesondere Exportmodelle), die mit langem Vorderwagen ausgeliefert wurden.
Bei allen Baujahren war auch immer ein Optikpaket verfügbar, bei dem zumindest Stoßfänger und Außenspiegel in Wagenfarbe lackiert waren.
Ende 1993 bis Anfang 1994 wurde der Lack auf Wasserbasis umgestellt. Dabei gab es offensichtlich zunächst einige Schwierigkeiten in der Produktion, weswegen T4 aus 1994 und 1995 überdurchschnittlich stark rosten. Betroffenen waren insbesondere T4 mit weisser Farbe wegen des dünneren Lackauftrages.
Der T4 war von einer kleinen Serie zu Beginn der Produktion nie vollverzinkt. Vielmehr wurden über die Jahre immer mehr Teile teilverzinkt, wobei der maximale Verzinkungsumfang der Karosserie außen im Wesentlichen zur großen Produktaufwertung (MJ1996) erreicht wurde.
Generell sollen die Metallic- und Perleffekt-Lacke beim T4 weniger rostanfällig sein als die einfachen Lacke. Allerdings in die Reparatur von (kleineren) Lackschäden aufwändiger.
Ein weitgehend baujahrunabhängiges Problem ist der Rost an der Innenseite der Tankklappe. Dieser tritt selbst bei den letzten T4 nach nur wenigen Jahren auf.


Bij mij in de buurt staat nog een 1991-er werkpaard van een zzp-er. Altijd buiten en die ziet er ook nog heel gaaf uit.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Pascal-141 »

De T4 is pas verzinkt vanaf 98
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Hella »

En toch staat er de volgende tekst:

Der T4 war von einer kleinen Serie zu(r) Beginn (abgesehen) der Produktion nie vollverzinkt.

Dus de allereersten klaarblijkelijk wel.
Klaarblijkelijk waren de productielijnen in Hannover en Polen toen nog niet gereed.
En als je dan voorlopig de productie elders uitbesteed dan krijg je ook de mores van die productielijn.

Verder schijnen de 1994 en 1995 T4 meer roestgevoelig te zijn ivm overstap op watergedragen lakken en zijn ze vanaf 1996 minder roestgevoelig omdat ze zijn verzinkt.

Maar goed is eigenlijk niet interessant, was alleen nieuwsgierig; onze T4 ziet er voor zijn leeftijd gewoon nog erg goed uit.
Zal er alles aan doen dat zo te houden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Pascal-141 »

Hella schreef:En toch staat er de volgende tekst:

Der T4 war von einer kleinen Serie zu(r) Beginn (abgesehen) der Produktion nie vollverzinkt.

Dus de allereersten klaarblijkelijk wel.
Klaarblijkelijk waren de productielijnen in Hannover en Polen toen nog niet gereed.
En als je dan voorlopig de productie elders uitbesteed dan krijg je ook de mores van die productielijn.

Verder schijnen de 1994 en 1995 T4 meer roestgevoelig te zijn ivm overstap op watergedragen lakken en zijn ze vanaf 1996 minder roestgevoelig omdat ze zijn verzinkt.
.

Zo , da's dan allemaal nieuwe info ... waar heb je dat verhaal gevonden ?
Dat verhaal had ik tot op heden nog nooit gehoord , maar goed , ik ben ook nog maar 15 jaar gepassioneerd met T4 bezig :nuts

ach , je moet niet alles geloven wat je op internet vind hoor :gekte
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Hella »

Zie link; tja is natuurlijk wel Wiki :winter

http://www.t4-wiki.de/wiki/Gebrauchtwag ... ine_Punkte

maar ook elders (maar kan dat even niet terugvinden) waarin wordt gewezen naar het hooggeplaatste VW embleem op de achterklep, die alleen de eerste exemplaren zouden hebben (het VW embleem is begin 1991 naar beneden op de achterklep geplaatst). En de ombouw door Westfalia nam ook tijd in beslag zodat normaal gesproken er tussen VW productiedatum en eerste toelating best een aantal maanden zit.

En Pascal, ik restaureer nog maar 45 jaar gepassioneerd oldtimers en kom toch ook nog steeds verrassingen tegen :muur

Maar misschien kun jij dit verhaal achterhalen/nalopen; kan best een broodje aap verhaal blijken te zijn hoor :peace
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door matje86 »

Der T4 war grundsätzlich nie vollverzinkt. Vielmehr wurden über die Jahre immer mehr Teile teilverzinkt, wobei der maximale Verzinkungsumfang der Karosserie außen im Wesentlichen zur großen Produktaufwertung (MJ1996) erreicht wurde. Teilverzinkt wurden mit großer Wahrscheinlichkeit in der folgenden zeitlichen Reihenfolge:

Motorhaube und Kühlerblende (1990)
Kotflügel vorne (1990)
vordere Türen und Schiebetür (1993)
Seitenteile zwischen B-, C- und D-Säule (1994)
Radläufe hinten (1995)
Heckklappe/Flügeltüren (1996)
Tankdeckel (1998)

In nicht wenigen Fällen wurden Teile zunächst nur einseitig verzinkt.
de buitenkant misschien maar de binnenzijde dus niet, en daar zit het probleem :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Pascal-141 »

De eerste T4's zijn in augustus 1990 van de band gerold , in de VW fabrieken te Hannover of Poznan , maar niet in Ingolstadt .

Dat van dat hoog geplaatst vw logo op de achterklep heb ik nog nooit gehoord of gezien , ik betwijfel ten zeerste dat vw de positie van dat logo na slechts een paar productieweken al zou aangepast hebben ,(want in 91 was het gewone logo al te vinden op de kleppen) een andere positie van het logo in de achterklep betekend dat er andere matrijzen moeten gemaakt worden op de buitenplaat van de achterklep te stanzen uit een metaalplaat. Een nieuwe matrijs maken kost hopen geld ( ik ben zelf matrijzenmaker geweest) , dus dat zullen ze bij VW niet zomaar eventjes wijzigen denk ik. Het kan altijd natuurlijk , maar ik heb er mijn twijfels over. Ik ben wel ten zeerste benieuwd naar fotos van zo'n achterklep met hoog logo .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb dat hooggeplaatste logo op de achterklep ook al eens gezien, en dat was ook iets kleiner.
Het bestaat dus wel..

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Ik heb dat hooggeplaatste logo op de achterklep ook al eens gezien, en dat was ook iets kleiner.
Het bestaat dus wel..

Afbeelding
Knap , ik had het nog niet gezien , of ik zal het anders zeggen , het was me niet opgevallen :muur ik heb onlangs nog een 91-er gesloopt , en nou vraag ik me (uit nieuwsgierigheid) wel af of die nou zo'n hoog logo in de klep had of een gewoon logo ... hmmmm , zal eens op zoek gaan of ik fotos had van die T4 , of van die achterklep.
:nuts
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Multivan Generation »

@ Pascal : :knipoog
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door matje86 »

soms kom je er een of 2 of meer tegen
:nuts http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... ORT&noec=1

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... ORT&noec=1

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... ORT&noec=1
kom ze tegen van 1/91 tot 6/91 personenuitvoeringen caravelle en kombi
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door matje86 »

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Wie kan onze vragen beantwoorden?

Bericht door Hella »

ja en ze zien er allemaal toch nog wel heel erg roestvrij uit voor hun leeftijd ................. ?

De vraag blijft of de voorserie met hoog geplaatst VW embleem op de achterklep inderdaad minder roestgevoelig zijn.
Ben benieuwd of dat nog te achterhalen is. Trouwens het embleem is niet kleiner, volgens mij is het eerder groter dan het laaggeplaatste embleem en bij mij is het niet verchroomd, maar aluminium/zwart gespoten. Zal de komende dagen eens proberen een foto te uploaden.

Maar we hadden nog meer vragen waarop we graag een antwoord zouden willen:
- kan er een elektrische fiets + normale fiets mee op de fietsendrager die 3 goten heeft en is gemonteerd op de achterklep. De elektrische fiets weegt ongeveer 30kg;
- wat is de functie van het slot van de achterklep als dat 1/4 naar rechts wordt gedraaid;
- het Philips CAS 100 alarmsysteem is voor mij nog steeds een raadsel;
- wie weet er in de omgeving een goede garage waar ik de T4 met een goed gevoel in onderhoud kan geven?

Verder heb ik vandaag 2 x een dubbele usb aansluiting gemonteerd. Met een 28 mm speedboor in het plastic van het dashboard, best eng. 1 in de middenconsole (op de hh accu) en 1 in de unit waarin de binnenverlichting (op de motoraccu) zit. De usb aansluitingen verbruiken continu ongeveer 25mA stroom (vanwege de omvormer die er in zit die de 12/24 volt boordspanning naar 5 volt brengt) dus heb ik er een schakelaar voor gezet om te voorkomen dat de accu's worden leeg getrokken.
Vanuit de binnenverlichting unit ook de kabel aangesloten voor de spiegel van de achteruitrij camera (wel erg makkelijk dat met een kwart-slag draai de gehele binnenspiegel kan worden gedemonteerd). Zo kon ik de bedrading volledig uit het zicht monteren. De camera zit al op de nummerplaat achter en de kabels weggewerkt in de achterklep (best veel werk om de bekleding te verwijderen); morgen de zender aansluiten op de achteruitrijlamp. En dan moet dat ook werken.
Ook wil ik nog een zonneband (kleur blauw) aanbrengen aan de binnenkant bovenzijde van de voorruit. Maar daarvoor moet het volgens de verpakking wel boven de 15 graden zijn. Dus dat moet nog maar even wachten.
Laatst gewijzigd door Hella op 13 feb 2015, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie