Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kachel slaat niet aan door lege accu?

vragen over de T4
edwardfotografie
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door edwardfotografie »

Weer terug na een weekend weg (vrijdag, zaterdag, zondag).
Vrijdagavond een hapje gaan eten en bij terugkomst de kachel lekker aangezet.

De kachel echter kwam niet op gang. In het display werd het "kachel aan" symbool getoond, maar de kachel deed niets.
De camperaccu is helemaal "dood" en moet vervangen worden, dat wist ik. We hadden echter stroom (220V) en ik dacht dat de kachel het daarop gewoon zou doen.
Ik heb de bus gestart en na een aantal minuten begon de kachel te werken. Toen de bus uitgezet en de kachel bleef het gewoon doen op de stroom.

Is dit normaal?
Komt het door een lege accu of heb ik een ander probleem?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door Multivan Generation »

Standkachel heeft een minimaal voltage nodig, dus dat die niet opstart bij een lege accu is normaal.
edwardfotografie
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door edwardfotografie »

Multivan Generation schreef:Standkachel heeft een minimaal voltage nodig, dus dat die niet opstart bij een lege accu is normaal.
Dank voor het snelle antwoord. Puur voor mijn eigen interesse...220 Volt (stroom op de camping) is dan niet voldoende?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door Multivan Generation »

Lucht standkachel pakt stroom van de huishoudaccu..
Dus je kunt de bus aan 220V hangen maar als je huishoud accu een te lage spanning heeft,
dan zal die niet opstarten.

Wat je goed zou moeten controleren is of de lader van 220V ---> huishoud accu nog wel goed werkt.
Die willen nog wel eens de geest geven.
edwardfotografie
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door edwardfotografie »

Dan begrijp ik dus dat de huishoudaccu nodig is om de kachel op te starten. Zodra deze eenmaal is opgestart kan 220V de rest doen...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door Multivan Generation »

Nee,
die luchtstandkachel werkt echt alleen op 12 V.
edwardfotografie
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door edwardfotografie »

Hmmm...terwijl deze op gang was, heb ik de motor uitgezet en is de kachel gewoon blijven draaien...de hele nacht...
Ik neem aan dat dat toch op 220V was?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door Pascal-141 »

Als je huishoudbatterij volledig leeg is , zal de standkachel inderdaad niet opstarten .
Het opstarten vereist namelijk heel wat stroom , en dat kan volgens mij de 220V lader alleen niet aan . En om die niet te overbelasten zal de kachel waarschijnlijk niet aanslaan .
Eens de kachel werkt en op temp is , verbruikt deze niet veel stroom meer , en dat zal de 220V lader wel aankunnen.
Je hebt dus wel degelijk een batterij nodig voor de opstart .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door bvddobb »

Precies zoals Pascal schrijft, gaat het bij onze bus (T5 Cali) ook. Overigens doet de kachel het ook niet als de diesel onder een bepaald niveau komt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door Multivan Generation »

Zet je bus eens een week aan de lader,
accu zou dan vol moeten zijn.
Stekker er uit en standkachel aanschakelen.
Meet dan ook eens hoe snel de de accu in capaciteit naar beneden gaat.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door bvddobb »

Iemand trouwens een idee wat de 'grenswaarden' zijn waarboven de kachel wél en waaronder de kachel niet meer werkt?

Wij hebben nog nooit problemen met de kachel gehad, behalve die ene keer dat we niet genoeg diesel hadden, en later lazen dat de kachel dan uitgaat om te voorkomen dat 'ie de tank leegstookt.
Starten doet 'ie altijd, en als we aan de paal hangen gaat hij dan verder onbeperkt door, blijkbaar dus tot bijv. de diesel onder de grenswaarde komt.

Maar nu staan we niet aan de paal, en de kachel stopt ermee terwijl het display nog 12,4 V en 90% aangeeft. We kunnen hem wel starten, en dan loopt 'ie even, en dan stopt 'ie toch al weer gauw, eerst na zo'n 30 min gelopen te hebben, nu al na zo'n minuut. Niet omdat het al warm genoeg is (op 'Stufe 7' gaat 'ie al net zo snel uit). Is 12,4V/90% inderdaad een ondergrens?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door Multivan Generation »

Ik weet niet hoe het bij een T5 zit,
maar bij een T4 Eberspächer kun je het storings geheugen wissen door de zekering er even uit te halen..
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door bvddobb »

Dat is een tip, Peter. Ik weet natuurlijk niet of we echt een storing hebben... Of gewoon te weinig krachtige huishoudaccu's. Ze zitten er al even in!

Ik kan alleen in de gewone T5 Multivan-handleiding vinden dat daar de standkachel op de startaccu zou lopen, en bij duurbedrijf de kachel afslaat als de spanning onder de 10,4 V dreigt te komen.

Nou zit'ie bij ons zeker weten op het huishoudcircuit, en we hebben nog 12,4 V. Even de motor laten lopen, dan komt de spanning weer snel boven de 13 V, dan loopt de kachel weer een langere tijd, maar nadat de spanning dan weer even een tijdje op 12,4 V is gekomen slaat 'ie weer af. Daar lijkt toch een grens te zitten, die me dan knap hoog lijkt te liggen!

Zouden die grenswaarden in de boordsoftware in te stellen zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door Multivan Generation »

Lijkt me in de kachel software te zitten, die instellingen.
Misschien is de kachel uit te lezen?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: kachel slaat niet aan door lege accu?

Bericht door bvddobb »

Er zit inderdaad een grenswaarde ingesteld in de software. Ik lees op het Duitse Cali-forum:
"Im Januar 2006 wurde mit einer Softwareänderung des Heizgerätes auch noch der Schwellenwert für die automatische Abschaltung der Luftstandheizung nach oben korrigiert. Dies hat zur Folge, dass die Heizung kaum noch länger wie ein paar Stunden läuft.
Im Adaptionskanal 07 Luftheizung ist ab Januar ein Wert von 234 (entspricht Abschaltspannung während der Heizphase von 11,34V) eingestellt. Bis 12/2005 war dort ein Wert von 153 eingestellt (entspricht Abschaltspannung 10,53V). Mit diesem Wert gab es nur Probleme, wenn sich die Verschraubungen am Shunt gelöst hatten.
In allen übrigen T5´s (Multivan, Trapo, Shuttel, Caravelle) funktionieren die Luftheizungen tadellos. Aber dieser Messshunt ist ja auch nur im California verbaut."

D.h. dazu brauchst du VCDS, dann ist es ein Kinderspiel. Du mußt dort in das Steuergerät 0B (Luftstandheizung) und dort auf der rechten Seite in die Anpassung der Kanäle und den Kanal 07 auf 153 verändern.
Er is een instelling 0B/07 waar de uitschakelwaarde voor de kachel staat. Zou bij ons (bouwjaar na 2006) af-fabriek op 234 staan, wat betekent dat de kachel bij 9,0 + 2,34 = 11,34 V afslaat. Maar hij slaat al af bij 12,4 V... Het kan natuurlijk zijn dat de voltmeting in de Camperunit niet helemaal nauwkeurig is en de echte spanning dus al lager ligt, zo rond 11,34 V, of dat er een nog hoger waarde ingesteld staat. Ik lees dat veel mensen hem terug op de 'oude' waarde van 153 zetten (uitschakelen bij 9,0 + 1,53 = 10,53 V) om de kachel langer te laten doorlopen.
Ik zou dat bij ons wel eens willen bekijken. Is er een weetjeweller bij ons in de buurt (Utrecht) die onze computer kan uitlezen?
Plaats reactie