Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hoog koelvloeistof verbruik
Hoog koelvloeistof verbruik
Goedemorgen,
Nu had ik een heel verhaal getypt, alles weg (telefoon...). Anyway. Sinds het buiten kouder is geworden is het koelvloeistof verbruik erg hoog. Om de 200 km moet ik er zeker een halve liter bijgooien. Ik zie geen zichtbaar lek. Geen gekke geur. Wel witte rook, de eerste 10-15 seconden nadat ik de auto heb gestart. Ik las dat het kan duiden op een lekke koppaking of iets met de waterpomp. Beide zijn echter een 2000/3000 km geleden vervangen.
Wat is het advies?
Vriendelijk bedankt,
Groetjes,
Kusjes,
Veel liefs,
Een flauwe T4 2.4D 1993 eigenaar
Nu had ik een heel verhaal getypt, alles weg (telefoon...). Anyway. Sinds het buiten kouder is geworden is het koelvloeistof verbruik erg hoog. Om de 200 km moet ik er zeker een halve liter bijgooien. Ik zie geen zichtbaar lek. Geen gekke geur. Wel witte rook, de eerste 10-15 seconden nadat ik de auto heb gestart. Ik las dat het kan duiden op een lekke koppaking of iets met de waterpomp. Beide zijn echter een 2000/3000 km geleden vervangen.
Wat is het advies?
Vriendelijk bedankt,
Groetjes,
Kusjes,
Veel liefs,
Een flauwe T4 2.4D 1993 eigenaar
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Probeer eens een andere stop op het expansietankje. Klepje kan kapot zijn en dan stoom je je circuit gewoon leeg.
- Multivan Generation
- Berichten: 33805
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
@ Sinja,
eerst de bovenstaande tip bekijken,
is dit okee, dan teruggaan naar de garage waar je de reparaties hebt laten doen.
eerst de bovenstaande tip bekijken,
is dit okee, dan teruggaan naar de garage waar je de reparaties hebt laten doen.
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Hoi. Ik had van Harry vorig jaar een ander dopje gekregen. Toen was er een soort gelijk scenario. Dit dopje moet ik met een waterpomptang open draaien omdat die zo stevig zit. Kan er dan evengoed vocht ontsnappen?
Ik moet vandaag en morgen naar DE, eigenlijk niet zoveel tijd om naar de garage te gaan. Wat denken jullie, kan ik het voor nu afdoen met bijvullen?
Ik moet vandaag en morgen naar DE, eigenlijk niet zoveel tijd om naar de garage te gaan. Wat denken jullie, kan ik het voor nu afdoen met bijvullen?
- Multivan Generation
- Berichten: 33805
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Dop met waterpomp tang open draaien is een teken dat je hem te vast draait of dat de dop niet goed meer is.
Ter referentie:
Dit is vast genoeg:
Misschien heb je er wat aan..?
Groeten en sterkte van:
Ter referentie:
Dit is vast genoeg:
Misschien heb je er wat aan..?
Groeten en sterkte van:
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
zou toch maar ff de beschermbak er af halen, kijken of er water in ligt, een lekkende radiateur? of een stukkende slang
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Zijn twee verschillende doppen in omloop, qua openingsdruk:
1,4 Bar = tot 9/2000
2.0 Bar = vanaf 10/2000
1,4 Bar = tot 9/2000
2.0 Bar = vanaf 10/2000
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Blij dat ik toch even naar de garage ben geweest. Hij was toch wel aan het lekken. De 'opvoerpomp' van de koelvloeistof was de boosdoener. Die laag schuim in de beschermbak kan een boel vloeistof dragen. Ze zouden van hetzelfde spul keukenrol moeten maken.
Nu snel op pad. Thanks allemaal.
Nu snel op pad. Thanks allemaal.
- Multivan Generation
- Berichten: 33805
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Wat was er mis met de waterpomp?
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Die dop heb ik helemaal niet aangedraaid!!!
ik rij al een paar jaar drukloos.
waarom zou ik druk op dat systeem willen hebben??
misschien verdampt we een klein beetje G12 (1 bekertje per jaar??) dat schud ik wel bij...
met druk op het systeem is de kans veel groter dat er een slang knapt (zeker bij de al wat oudere T4's)
of een zwakke plek kan het net niet meer aan. heb geen zin om eventueel zwakke plekken in het systeem onnodig te gaan belasten.
En die motor loopt echt nooit heet!!!! zelfs met 35 graden
nog niet want dat koelsysteem is zeer royaal overbemeten bij de TDI's
ik rij al een paar jaar drukloos.
waarom zou ik druk op dat systeem willen hebben??
misschien verdampt we een klein beetje G12 (1 bekertje per jaar??) dat schud ik wel bij...
met druk op het systeem is de kans veel groter dat er een slang knapt (zeker bij de al wat oudere T4's)
of een zwakke plek kan het net niet meer aan. heb geen zin om eventueel zwakke plekken in het systeem onnodig te gaan belasten.
En die motor loopt echt nooit heet!!!! zelfs met 35 graden
nog niet want dat koelsysteem is zeer royaal overbemeten bij de TDI's
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Is dat hetzelfde Peter? Indien ja, deze was lek. Dat is alles wat ik er van weet.
- Multivan Generation
- Berichten: 33805
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Lek? Na 2000 tot 3000 km?
Klinkt mij meer in de oren als een montage fout.
Maar gelukkig kun je weer rijden
Klinkt mij meer in de oren als een montage fout.
Maar gelukkig kun je weer rijden
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Was het de waterpomp , of de nalooppomp ?Icebox schreef:Is dat hetzelfde Peter? Indien ja, deze was lek. Dat is alles wat ik er van weet.
De waterpomp zit achter de distributieriem , en is dus niet zomaar eventjes op een halfuurtje te vervangen .
De nalooppomp is een elektrisch pompje dat tussen de koelwaterslangen gemonteerd zit onder de radiator ongeveer. (Dat is dus wel snel en (vrij) goedkoop te vervangen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Het is de nalooppomp geweest
Thanks voor de uitleg Pascal.
Thanks voor de uitleg Pascal.
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hoog koelvloeistof verbruik
Icebox schreef:Het is de nalooppomp geweest
Thanks voor de uitleg Pascal.
Ik dacht al zoiets
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper