Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achteraf originele t5 standkachel inbouwen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen

Bericht door heemskerk »

De koelmiddelverwarmer komt onder de onder die kap aan de (linker)onderzijde, ter hoogte van de bestuurdersstoel. Het andere geval is een luchtverwarmer, niet van toepassing in wat jij wenst. Het pompje onder de auto is het nalooppompje. Gebruik de zoekfunctie maar even om je daar in te verdiepen.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen

Bericht door ronald tdi »

Bij was de dealer om te kijken of het via canbus kon maar de standkachel niet in het systeem opgenomen.
Ben toen bij dealer geweest en het kon wel maar........duur duur duur

Klokje kan je instellen op tijd, stel je gaat iedere dag op 7 uur rijden dan zet je het om 6:30 of zo in en om 7 uur is ie warm.
Stel je vergeet het dan kan je na het starten de kachel ook inschakelen (gewoon druk op de knop), dan is hij best snel warm.
Dat doe ik ook ook als ik ineens weg moet.
Klokje past op een afdekplaatje op je dash, stel dat het weg moet dan hoef je enkel dat plaatje te vervangen en heb je geen gaten oid.

Afstand bediening kan maar kost al gauw 200 euro.
En als je steeds op de zelfde tijd weg gaat is de tijd klok prima.

Ik heb overgens het naloop pompje laten zitten.
Lees maar eens de topic door dan weet je hoe ik het gedaan heb.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen

Bericht door heemskerk »

Zoals Ronald het heeft kan het natuurlijk ook. Dat was het dilemma waar ik destijds tegen aanliep; Wanneer het systeem integraal is dan wordt dat éne pompje op twee manieren aangestuurd; enerzijds als nalooppomp bij hoge motor- en omgevingstemperaturen (in de zomer bijvoorbeeld) bij uitgezette motor en, als circulatiepomp voor de vloeistofkachel (standkachel) wanneer deze in gebruik is.

Ronald heeft nu dus twee pompjes in serie die, separaat aangestuurd worden; de naloop door het motormanagement en de circulatiepomp door de (stand-alone) Webasto. Nadeel in mijn beleving is dat er een soort van (misschien te verwaarlozen) mate van weerstand in het koelmiddelcircuit wordt gecreëerd door de serieschakeling. In het achterhoofd nog de gedachte dat ze niet tegengesteld zouden moeten draaien wanneer ze op deze manier geïnstalleerd worden, al is de kans dat beide -los van elkaar- tegelijkertijd ingeschakeld zouden worden nihil, immers, tijdens een eventuele naloop is het onwaarschijnlijk dat óók de standkachel actief zou zijn. Bij de originele configuratie (af-fabriek-modus) is die tegenstelling sowieso niet mogelijk, vandaar mijn voorkeur destijds.

Dilemma is dat de naloop (na uitzetten van de motor) ook geactiveerd kán worden bij zware motorbelasting (aanhanger, zware lading, bergrit, etc) en niet alleen maar tijdens een hete zomerdag. Wanneer dan de retrofit standkachel op dat moment wordt of is geactiveerd werkt het één het ander tegen. Daarom zit er origineel ook een klep in het koelmiddelcircuit zodat alleen de kachelradiateur verwarmd wordt en niet het complete systeem (motorblok).

Het zal in de praktijk allemaal wel meevallen maar het is meer voor de begripsvorming hoe het een en ander werkt.
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen

Bericht door VWMAC »

:nuts Ik heb direct achter het nalooppompje de kachel geplaatst en het draait al meerdere jaren tot tevredenheid. Dus geen Beren op de weg gaan zien die er niet zijn. :lach
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Achteraf originele t5 standkachel inbouwen

Bericht door ronald tdi »

Ik heb ook y koppelingen gebruikt om de pompje te behouden en het werkt goed.
De kachel en pompje zullen eigenlijk nooit gelijk draaien de een is om te verwarmen de ander om te koelen.
daarnaast sluit je de leidingen aan op de juiste aan/afvoer leiding van de kachel & pomp.

De klep gaat open als de verwarming circuit warm genoeg is en dan gaat de rest van het water ook verwarmen.
lijkt mij een voordeel.

maar zoals je al schreef het wad meer ter info over hoe het werkt.

in praktijk werkt prima :toppie
Plaats reactie