Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roest bij deurgreep schuifdeur

vragen over de T5
Gebruikersavatar
pipodeclown
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 feb 2014, 10:57

Re: roest bij deurgreep schuifdeur

Bericht door pipodeclown »

hoi Jacob,

bedankt voor je reactie.
met foto's bedoelde eigenlijk de binnenkant van de deur om te zien hoe je hem losmaakt, ik heb dat een keer geprobeerd
maar zonder succes.
bij mij zit er niet zoveel ruimte dat ik ertussen kan met schuurpapier en ik begrijp ook niet dat de voordeuren het probleem niet hebben en de schuifdeur wel.

maar evengoed bedankt voor de tip
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: roest bij deurgreep schuifdeur

Bericht door Jakob G »

pipodeclown schreef:hoi Jacob,

bedankt voor je reactie.
met foto's bedoelde eigenlijk de binnenkant van de deur om te zien hoe je hem losmaakt, ik heb dat een keer geprobeerd
maar zonder succes.
bij mij zit er niet zoveel ruimte dat ik ertussen kan met schuurpapier en ik begrijp ook niet dat de voordeuren het probleem niet hebben en de schuifdeur wel.

maar evengoed bedankt voor de tip
Hoi Pip

Wat is wel voor je kan doen is van de deur handvat binnen en foto maken, dat kapje die er op zit moet ook weer op een speciale manier los gemaakt worden, ander is het stuk, toen wij de bus kochten zat die al los, waarschijnlijk door het verkeerd los maken, ik heb het zelf vast gezet met twee smalle tyraps, als ik even niets te doen heb knip ik ze wel door om wat foto's te maken van het kapje en de handvat dan kun je zien hoe ze wel los te maken zonder schade.
Om de bekleding los te maken van de deur, daar hebben garages vaak bepaalde tangen voor die de deur en bekleding van elkaar drukt zodat de kunstof propjes uit het metaal gedrukt word, dat zit geloof ik om de 15/20 cm.

Mooi dat je direct kon reageren, moet je nog veel aan de bus doen, waar gebruik je hem voor, ga je het ook nog vanbinnen verbouwen tot camper, dan als je het dat laat keuren kan je in aanmerking komen voor het Kwarttarief camper, op het forum staan ook veel goede tips om het tegen diefstal te beveiligen, waar van de Bearlook ook een goed is, verdien je ook weer terug door premie korting op je verzekering, en met de juiste camper verzekering kun je ook nog eens veel voordelen uit halen, wij hebben ook geen aparte wegenwacht abonnement meer. (wij zitten bij https://www.camperverzekerd.nl/)
Doe ook wat met de anti diefstal tips er worden veel VW busjes gestolen. :muur :muur :bonk :politie :ie

Vele andere forum leden zijn met zeer goede tips gekomen, doe je voordeel er mee, en voeg ook waardevolle tips toe en foto's zijn we gek op. :happy :sjaal

Groet,
Jakob. :werkaanT4
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: roest bij deurgreep schuifdeur

Bericht door freek »

Ik heb bij ABC bussen een deurgreep in de goede kleur kunnen krijgen (en het nieuwste type) en heb gisteren de boel maar eens gedemonteerd bij de Multivan. Je begint met de handgreep-omlijsting aan de binnenzijde. Die zit met een inbusboutje vast en hierna moet je hem loswippen en naar boven toe verwijderen. Vervolgens verwijder je de raamomlijsting. Die zit met metalen klemmetjes vast. Het zit allemaal erg vast en je moet veel kracht gebruiken (maar toch met beleid). Dan moet je de deurbekleding loswerken. Die zit met 12 plastic clips vast. ( en ook weer erg vast...). Ik heb meteen maar een set kunststof wiggen gekocht speciaal om interieurdelen te verwijderen. Dat werkt ideaal.
Als je de deurbekleding verwijderd hebt ben je er bijna: het rechter deel van de deurgreep (dat niet beweegt) zit vast met een torx boutje. ALs je dit deel eruit getrokken hebt kan je de deurgreep naar achteren schuiven en heb je hem eruit.
En wat blijkt: de nieuwe deurgreep heeft inderdaad een iets andere vorm: hij heeft geen vlakke onderkant maar deze loopt iets gebogen waardoor hij op de kopse kant verder van de deurplaat af zit. Zie de foto's.
Maar je kan de oude dus ook makkelijk aanpassen door er een stukje af te vijlen.
Monteren gaat in de omgekeerde volgorde. Voor het monteren van de deurgreep moet je alleen even aan de binnenzijde een palletje met een schroevendraaier opzij duwen.
Bijlagen
de nieuwe
de nieuwe
de oude
de oude
links de nieuwe; rechts de oude
links de nieuwe; rechts de oude
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
StefBE
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2014, 01:39

Re: roest bij deurgreep schuifdeur

Bericht door StefBE »

Hey,

ik heb ook hetzelfde roestprobleem...
Graag wi ik meteen de kruk vervangen, alleen heb ik geen idee hoe ik deze moet verwijderen?? Is dit van Binnenuit?? Moet de binnenbekleding er uit?

gegroet

Stefan
jordydereus

Re: roest bij deurgreep schuifdeur

Bericht door jordydereus »

heb dit ook te harte genomen

en vandaag de greep eruit gesloopt van binnen uit.... :gekte

het blijft flink pielen ...

maar ja , voor het goede doel...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie