Mijn bus begon steeds slechter te starten (warme en koude motor, maar vooral bij koud weer), alsof de accu niet goed meer was.
(vorige winter een nieuwe gemonteerd...)
Ik had eerder al gemerkt dat de standkachel het niet goed deed.
Bleek dat de elektrische waterpomp niet loopt als de standkachel aan is (daarvan krijg je geen foutmeldingen in VCDS trouwens).
Als de motor loopt wordt de kachel-warmte nog een beetje rondgepompt, maar wanneer de standkachel alleen aan staat wordt hij snel te heet en kan zijn warmte niet kwijt.
Voor de zekerheid (en bescherming kachel) heb ik de zekering v.d. standkachel eruit gehaald. Hierdoor start de standkachel niet meer, en kan hij niet verbranden.
Zonder de zekering van de standkachel start de bus ook weer een stuk beter (accu wordt weer beter geladen).
Ik zal binnenkort op ebay een nieuwe waterpomp scoren en dan zal alles wel weer normaal zijn hoop ik.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.
Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.
Is het een af-fabriek standkachel Jan?
Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.
Is een standaard bijverwarmer Zuheizer / ThermoTop C (achteraf uitgerust met afstandsbediening T91).
De pomp daarvan (Umwälzpumpe) gaat wel vaker stuk.
In het verleden werden ze gemaakt door Bühler, tegenwoordig door Pierburg en Bosch.
Het schijnt dat de latere types borstelloos zijn. Bij de oudere moesten de koolborstels worden gecontroleerd / vervangen.
Ik vermoed dat er bij mij een koolborstel-probleem in zit, waardoor er een soort kortsluiting optreedt.
Voor de koeling van de ThermoTop C wordt de pomp steeds ingeschakeld.
Maar als de pomp niet loopt koelt dat voor geen meter. Dus wordt hij vaker en langer ingeschakeld.
Het extra stroomverbruik zorgt ervoor dat de accu niet meer goed wordt geladen.
De pomp daarvan (Umwälzpumpe) gaat wel vaker stuk.
In het verleden werden ze gemaakt door Bühler, tegenwoordig door Pierburg en Bosch.
Het schijnt dat de latere types borstelloos zijn. Bij de oudere moesten de koolborstels worden gecontroleerd / vervangen.
Ik vermoed dat er bij mij een koolborstel-probleem in zit, waardoor er een soort kortsluiting optreedt.
Voor de koeling van de ThermoTop C wordt de pomp steeds ingeschakeld.
Maar als de pomp niet loopt koelt dat voor geen meter. Dus wordt hij vaker en langer ingeschakeld.
Het extra stroomverbruik zorgt ervoor dat de accu niet meer goed wordt geladen.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.
Oké. Zat even te schakelen met wel/geen tweede accu icm slecht starten maar dat is na je uitleg duidelijk.JanP schreef:Is een standaard bijverwarmer Zuheizer / ThermoTop C (achteraf uitgerust met afstandsbediening T91).
De pomp daarvan (Umwälzpumpe) gaat wel vaker stuk.
In het verleden werden ze gemaakt door Bühler, tegenwoordig door Pierburg en Bosch.
Het schijnt dat de latere types borstelloos zijn. Bij de oudere moesten de koolborstels worden gecontroleerd / vervangen.
Ik vermoed dat er bij mij een koolborstel-probleem in zit, waardoor er een soort kortsluiting optreedt.
Voor de koeling van de ThermoTop C wordt de pomp steeds ingeschakeld.
Maar als de pomp niet loopt koelt dat voor geen meter. Dus wordt hij vaker en langer ingeschakeld.
Het extra stroomverbruik zorgt ervoor dat de accu niet meer goed wordt geladen.
Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.
Dat is op zich wel heel apart, als een koolborstel op is blijft hij hangen aan een gevlochten metaal draadje waar door de druk er af is die ontstaat door een veer, zo kan er eigenlijks geen sluiting kunnen ontstaan.JanP schreef:Is een standaard bijverwarmer Zuheizer / ThermoTop C (achteraf uitgerust met afstandsbediening T91).
De pomp daarvan (Umwälzpumpe) gaat wel vaker stuk.
In het verleden werden ze gemaakt door Bühler, tegenwoordig door Pierburg en Bosch.
Het schijnt dat de latere types borstelloos zijn. Bij de oudere moesten de koolborstels worden gecontroleerd / vervangen.
Ik vermoed dat er bij mij een koolborstel-probleem in zit, waardoor er een soort kortsluiting optreedt.
Groet,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.
Frequent meegemaakt dat een versleten koolborstel door drukverlies een vlamboog op de lamellen trekt waardoor deze inbranden en er versmelting plaatsvindt tussen de lamellen onderling. Ook wil het hulsje waarmee het Litzedraadje in de koolborstel bevestigd zit wil nog wel eens schade aan de lamellen toebrengen wanneer de vervanging van de koolborstels te lang wordt uitgesteld met kortsluiting door oververhitting als gevolg...Jakob G schreef:Dat is op zich wel heel apart, als een koolborstel op is blijft hij hangen aan een gevlochten metaal draadje waar door de druk er af is die ontstaat door een veer, zo kan er eigenlijks geen sluiting kunnen ontstaan.JanP schreef:Is een standaard bijverwarmer Zuheizer / ThermoTop C (achteraf uitgerust met afstandsbediening T91).
De pomp daarvan (Umwälzpumpe) gaat wel vaker stuk.
In het verleden werden ze gemaakt door Bühler, tegenwoordig door Pierburg en Bosch.
Het schijnt dat de latere types borstelloos zijn. Bij de oudere moesten de koolborstels worden gecontroleerd / vervangen.
Ik vermoed dat er bij mij een koolborstel-probleem in zit, waardoor er een soort kortsluiting optreedt.
Groet,
Jakob.