Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.

Bericht door JanP »

Mijn bus begon steeds slechter te starten (warme en koude motor, maar vooral bij koud weer), alsof de accu niet goed meer was.
(vorige winter een nieuwe gemonteerd...)

Ik had eerder al gemerkt dat de standkachel het niet goed deed.
Bleek dat de elektrische waterpomp niet loopt als de standkachel aan is (daarvan krijg je geen foutmeldingen in VCDS trouwens).
Als de motor loopt wordt de kachel-warmte nog een beetje rondgepompt, maar wanneer de standkachel alleen aan staat wordt hij snel te heet en kan zijn warmte niet kwijt.
Voor de zekerheid (en bescherming kachel) heb ik de zekering v.d. standkachel eruit gehaald. Hierdoor start de standkachel niet meer, en kan hij niet verbranden.

Zonder de zekering van de standkachel start de bus ook weer een stuk beter (accu wordt weer beter geladen).
Ik zal binnenkort op ebay een nieuwe waterpomp scoren en dan zal alles wel weer normaal zijn hoop ik.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.

Bericht door heemskerk »

Is het een af-fabriek standkachel Jan?
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.

Bericht door JanP »

Is een standaard bijverwarmer Zuheizer / ThermoTop C (achteraf uitgerust met afstandsbediening T91).
De pomp daarvan (Umwälzpumpe) gaat wel vaker stuk.
In het verleden werden ze gemaakt door Bühler, tegenwoordig door Pierburg en Bosch.
Het schijnt dat de latere types borstelloos zijn. Bij de oudere moesten de koolborstels worden gecontroleerd / vervangen.

Ik vermoed dat er bij mij een koolborstel-probleem in zit, waardoor er een soort kortsluiting optreedt.
Voor de koeling van de ThermoTop C wordt de pomp steeds ingeschakeld.
Maar als de pomp niet loopt koelt dat voor geen meter. Dus wordt hij vaker en langer ingeschakeld.
Het extra stroomverbruik zorgt ervoor dat de accu niet meer goed wordt geladen.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.

Bericht door heemskerk »

JanP schreef:Is een standaard bijverwarmer Zuheizer / ThermoTop C (achteraf uitgerust met afstandsbediening T91).
De pomp daarvan (Umwälzpumpe) gaat wel vaker stuk.
In het verleden werden ze gemaakt door Bühler, tegenwoordig door Pierburg en Bosch.
Het schijnt dat de latere types borstelloos zijn. Bij de oudere moesten de koolborstels worden gecontroleerd / vervangen.

Ik vermoed dat er bij mij een koolborstel-probleem in zit, waardoor er een soort kortsluiting optreedt.
Voor de koeling van de ThermoTop C wordt de pomp steeds ingeschakeld.
Maar als de pomp niet loopt koelt dat voor geen meter. Dus wordt hij vaker en langer ingeschakeld.
Het extra stroomverbruik zorgt ervoor dat de accu niet meer goed wordt geladen.
Oké. Zat even te schakelen met wel/geen tweede accu icm slecht starten maar dat is na je uitleg duidelijk.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.

Bericht door Jakob G »

JanP schreef:Is een standaard bijverwarmer Zuheizer / ThermoTop C (achteraf uitgerust met afstandsbediening T91).
De pomp daarvan (Umwälzpumpe) gaat wel vaker stuk.
In het verleden werden ze gemaakt door Bühler, tegenwoordig door Pierburg en Bosch.
Het schijnt dat de latere types borstelloos zijn. Bij de oudere moesten de koolborstels worden gecontroleerd / vervangen.

Ik vermoed dat er bij mij een koolborstel-probleem in zit, waardoor er een soort kortsluiting optreedt.
Dat is op zich wel heel apart, als een koolborstel op is blijft hij hangen aan een gevlochten metaal draadje waar door de druk er af is die ontstaat door een veer, zo kan er eigenlijks geen sluiting kunnen ontstaan. :lach

Groet,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Slecht starten bij koud weer? Omlooppomp van bijverwarmer.

Bericht door heemskerk »

Jakob G schreef:
JanP schreef:Is een standaard bijverwarmer Zuheizer / ThermoTop C (achteraf uitgerust met afstandsbediening T91).
De pomp daarvan (Umwälzpumpe) gaat wel vaker stuk.
In het verleden werden ze gemaakt door Bühler, tegenwoordig door Pierburg en Bosch.
Het schijnt dat de latere types borstelloos zijn. Bij de oudere moesten de koolborstels worden gecontroleerd / vervangen.

Ik vermoed dat er bij mij een koolborstel-probleem in zit, waardoor er een soort kortsluiting optreedt.
Dat is op zich wel heel apart, als een koolborstel op is blijft hij hangen aan een gevlochten metaal draadje waar door de druk er af is die ontstaat door een veer, zo kan er eigenlijks geen sluiting kunnen ontstaan. :lach

Groet,
Jakob.
Frequent meegemaakt dat een versleten koolborstel door drukverlies een vlamboog op de lamellen trekt waardoor deze inbranden en er versmelting plaatsvindt tussen de lamellen onderling. Ook wil het hulsje waarmee het Litzedraadje in de koolborstel bevestigd zit wil nog wel eens schade aan de lamellen toebrengen wanneer de vervanging van de koolborstels te lang wordt uitgesteld met kortsluiting door oververhitting als gevolg... :knipoog :knipoog
Plaats reactie