Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

deur bediening werkt niet

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beer
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 okt 2014, 20:19
Locatie: Deurne

deur bediening werkt niet

Bericht door beer »

Beste mensen,

al sinds vorig jaar werkt de deurbediening vanuit de binnenkant van de bestuurdersdeur niet. Steeds weer schiet het hendeltje om de deur te openen eruit. Daarom rij ik al een jaar rond zonder hendeltje en bediening ik met mijn vinger het stangetje wat in de deur zit en verbonden is met het slot.

Echter moet het zaakje voor de APK wel werken dus heb ik een nieuwe besteld.Maar ook deze maakt de deur niet open. Het hendeltje wil het stangetje wat naar het slot gaat niet voldoende opzij bewegen om hem te openen.

Ik heb al geprobeerd het stangetje iets te verstellen, maar dat helpt niet. De hendel maakt eerst een vrije slag voor die het stangetje raakt, maar dat doet de andere kant ook en die kant geeft geen probleem. Nu heb ik dus het slot maar eens eruit gehaald, maar ook daar lijkt niets mee aan de hand te zijn.

Wie herkent dit probleem of heeft wellicht een goede tip om dit op te lossen...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: deur bediening werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Zit je deurpaneel er wel goed in en vooral strak tegen de "buiten"deur
Gebruikersavatar
beer
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 okt 2014, 20:19
Locatie: Deurne

Re: deur bediening werkt niet

Bericht door beer »

bekleding zit gewoon goed tegen de deur. Ga nu proberen met tape het stangetje wat dikker te maken om te zien of ik de vrij slag wat kan verkleinen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: deur bediening werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Dat stangetje hoort in plastic geleiders te schuiven.
Misschien is er een van die geleiders kapot,
waardoor het stangetje te ver van de bedieningshendel komt en niet meegenomen wordt.

Dat systeem werkt met plastic en dat wordt bros en breekt af.

Afbeelding
Gebruikersavatar
beer
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 okt 2014, 20:19
Locatie: Deurne

Re: deur bediening werkt niet

Bericht door beer »

De geleiders heb ik na gekeken en zijn allemaal in tact.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: deur bediening werkt niet

Bericht door matje86 »

deur paneel los halen, en opnieuw plaatsen met de deur handel in geopende stand
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
beer
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 okt 2014, 20:19
Locatie: Deurne

Re: deur bediening werkt niet

Bericht door beer »

Zojuist nog het een en ander geprobeerd. 1 zwart geleidertje van plastic is nu kapot. Dit heb ik geprobeerd te verhelpen met wat tyraps, maar mocht niet baten dus daar moet ik een nieuwe voor bestellen.

Het slot heb ik eruit gehad. Het bevestigingsoog waar het stangetje inhaakt had veel speling. Dat is opgelost.

Na montage bleek het stangetje niet voldoende terug te komen op de begin stand. Dat is opgelost met een veer (zie foto)

Maar het voornaamste is dat de bendieningshendel als het ware het stangetje naar zich toe trekt i.p. opzij te bewegen. IK heb dat geprobeerd te verhelpen door wat extra druk te geven tegen de plastic bekleding zodat die hendel gefixeerd zou blijven, maar geen resultaat

De bedieningshendel heeft nog steeds een te grote vrije slag en beweegt niet voldoende opzij. Wat kan ik nog doen? Is er iemand die mij kan en wil helpen?
Bijlagen
slot deur.jpg
deur binnen.jpg
deur binnen.jpg (38.08 KiB) 733 keer bekeken
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: deur bediening werkt niet

Bericht door matje86 »

ps indien je deurpaneel plaatst moeten wel alle rubbers in de haak gaten zitten, anders komt de grijper van de deur opener niet goed uit
indien stangetje niet terug komt dan is zeer waarschijnlijk slotveer stuk :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
beer
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 okt 2014, 20:19
Locatie: Deurne

Re: deur bediening werkt niet

Bericht door beer »

De oorzaak van het probleem was het stangetje en mogelijk ook het slot. Mijn stangetje was nagenoeg recht met op het einde twee haaske bochten. Die van een donor had twee knikken en twee haakse bochten waardoor de lengte anders was.

Maar goed. Het werkt weer! Iedereen bedankt voor de reacties.
Plaats reactie