Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden in de bergen met 2.4AAB

vragen over de T4
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door jornk »

Goedemiddag!

Over een maand of 2 vertrek ik met mijn California (1991, 2.4 AAB) voor een paar weken vakantie. Nu heb ik met mijn bus alleen nog maar in NL gereden (ik heb hem pas net).

Ik ga ga op weg naar Albanië onder meer door Montenegro. Daar heb ik een paar mooie routes gezien om te rijden, alleen zijn het wel stijgingspercentages van 15-20%. Is dit aan te raden (ik heb absoluut geen haast :ikrij )? Wat is jullie ervaring?

Groet!
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door deejoe »

Het is in ieder geval goed dat je geen haast hebt :)
Het wordt veel schakelen :ikrij
Mijn ervaring is dat de 2.4D niet echt een berg geitje is.
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Multivan Generation »

Zorg er voor dat je remmen maar zeker ook je koelsysteem heel goed op orde zijn..
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Hella »

Heb zelf ook een 2.4 AAB, ben niet gerust op de werking van het koelsysteem bij (zeer) warm weer in de bergen.
Heb ooit eens een VW Passat gehad met de 1.9 diesel. Absoluut geen PK-monster die het vaak ook vaak Spaans benauwd kreeg.
Ooit kreeg ik een tip van de Zwitserse wegenwacht toen we weer eens op een parkeerplaats stil stonden om de motor te laten afkoelen: zet een schakelaar tussen de ventilator van het koelsysteem zodat je die ook van binnen uit, buiten de thermostaat om, kunt aanzetten.
Dat heb ik gedaan en de jaren daarop geen enkel probleem meer.
Vlak voor dat je aan de stijging begint de schakelaar omzetten zodat de ventilator aan staat en de temperatuur bleef keurig in het midden van de meter.
Die schakelaar ga ik dus ook in de California monteren (als het weer een beetje beter = warmer wordt)
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door jornk »

De remmen zijn helemaal goed (eind vorig jaar zijn alle versleten onderdelen vervangen).
Koelsysteem is ook 'gewoon' in orde.

Nu ben ik niet van plan uren en uren door deze zeer steile bergpassen te rijden, maar kleine stukjes in mei (nog niet erg warm)...

Maar alvast dank voor de tips!

Het zal waarschijnlijk al iets soepeler gaan dan in de 1.6 TD in de T3 die ik 2 jaar geleden mee had naar Frankrijk...of zie ik dat verkeerd :bonk
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door GoodOldDiesel »

Als je de versnelling aanhoud die je gebruikt om naar boven te komen ook voor naar beneden gebruikt, dan rem je al flink op de motor en draai je een mooi toerental voor de koelwater flow. Af en toe flink bij remmen, niet met het poot op het pedaal, want dan wordt alles warm.

Nooit problemen met AAB, gewoon de tijd nemen, je komt er vanzelf wel.

Oh ja, ik denk dat een T3 met een 1.6 TD niet veel verschil is...
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Joris 407 »

Zelf heb ik ook met deze motor in een hoogdak T4 camper door de bergen gereden en moet zeggen dat de motor gevoelig is voor temperatuur stijging. Regelmatig op de meter kijken. En rustig aan doen inderdaad.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Pascal-141 »

jornk schreef:Goedemiddag!

Over een maand of 2 vertrek ik met mijn California (1991, 2.4 AAB) voor een paar weken vakantie. Nu heb ik met mijn bus alleen nog maar in NL gereden (ik heb hem pas net).

Ik ga ga op weg naar Albanië onder meer door Montenegro. Daar heb ik een paar mooie routes gezien om te rijden, alleen zijn het wel stijgingspercentages van 15-20%. Is dit aan te raden (ik heb absoluut geen haast :ikrij )? Wat is jullie ervaring?

Groet!
De 2.4D is een temperatuurgevoelige motor bij belasting . Als je in de bergen gaat rijden , dan zou ik het hele koelsysteem alvast eens nakijken /vervangen waar nodig .
Het eerste zwakke punt = de verstelbare lamellen van de ventilatoren . Die komen (door de ouderdom) vaak vast te zitten , en willen dan niet meer helemaal open . Daarmee begint de het vaakst de ellende bij een heetlopende 2.4d . Die verstelbare lamellen kun je manueel helemaal open zetten waardoor je optimale luchtdoorstroom door de radiator krijgt . Je haalt het bi-metaal weg (2 schroefjes) die de lamellen aansturen , draait de lamellen open , en fixeert ze met een paar tie-ribs .
Het tweede zwakke punt = een oude radiator . Door de ouderdom gaat de aluminium radiator vaak vol met oxidatie , en allerlei straatvuil en vliegen en stof enz enz zitten , waardoor de koelribben vol komen te zitten (vaak zie je dat nauwelijk aan de voorkant van de radiator, het krijgt er gewoon in) . Een nieuwe radiator (kost niet zo veel) voorkomt veel koel-problemen .
Derde punt = zekering van de ventilatoren : die worden "zwak" door de ouderdom , neem een reserve zekering mee voor onderweg .
Vierde punt = koelwater nalooppompje : controleer of deze nog naar behoren werkt . Het is absoluut nodig bij de 2.4D dat dit pompje goed werkt . Waarom ? Omdat wanneer je na een stevige rit in de bergen bvb even stopt en je zet de motor af , dan pas begint het pompje zijn werk te doen : koelwater rondpompen om verdere verhitting van het blok te voorkomen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door jornk »

Dank Pascal! Al wordt dat voor mij als niet techneut allemaal wel lastig controleren :nuts
Lambiek
Berichten: 404
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Lambiek »

jornk schreef:Dank Pascal! Al wordt dat voor mij als niet techneut allemaal wel lastig controleren :nuts
Zijn toch adviezen die je "snel" door een handig iemand kan laten uitvoeren.
Zonder veel kosten.
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door RichardK »

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie reacties omtrent de zelfde uitvoering en bouwjaar maar dan met een 5cyl Benzine motor. Ik verneem graag jullie reacties....


@ Jornk (Als je vindt dat ik je topic vervuil wil ik desnoods wel een nieuwe aanmaken)
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door matje86 »

RichardK schreef:Ik ben wel eens benieuwd naar jullie reacties omtrent de zelfde uitvoering en bouwjaar maar dan met een 5cyl Benzine motor. Ik verneem graag jullie reacties....


@ Jornk (Als je vindt dat ik je topic vervuil wil ik desnoods wel een nieuwe aanmaken)
goed idee :T44EVER er zijn niet zo veel benzine uitvoeringen op :wjw
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door GoodOldDiesel »

Liet de motor gewoon even nalopen.
Mocht je het niet vertrouwen, kachel vol open en fan op hoogste stand, ook soort naloop.

Nooit problemen gehad, de meeste die problemen hebben, onafhankelijk van de motor zijn de mensen die het nieuwe rijden erop na houden in de bergen...

En degene die sneller de heuvel af wilde als op
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Olaf »

Kijk eens hoe oud je radiateur is. Aan de buitenkant ziet hij er misschien nog wel goed uit, maar van binnen ?
Zie voor foto's viewtopic.php?f=2&t=43492
Ik heb geen last van warm lopen met de nieuwe radiateur, en rij toch flink (voor zover mogelijk met een aab) Door.

Groeten Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Multivan Generation »

Zoals ik al schreef, zorg dat je koeling in orde is..
Ik vermeldde het niet voor niets..

Ondanks dat je wellicht nu geen problemen hebt,
kun je preventief toch wat dingen vervangen gezien de leeftijd en km-stand..
Je vergoelijkte meteen je bus,
maar op vakantie komt pech nooit goed uit.. :knipoog

Vandaar mijn advies.. en ook het advies van anderen in die richting..
Plaats reactie