Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden in de bergen met 2.4AAB

vragen over de T4
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door jornk »

Dank voor alle tips!!
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Icebox »

Mijn ervaring is; langzaam (omdat de bus gewoonweg niet sneller kan en om niet teveel schade op te lopen doordat je een gat in de weg/dier naast/op de weg niet bijtijds hebt opgemerkt) en heerlijk genieten van de mooie uitzichten.

Heel veel plezier!
jornk
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 sep 2014, 11:20

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door jornk »

Pascal-141 schreef:
jornk schreef:Goedemiddag!

Over een maand of 2 vertrek ik met mijn California (1991, 2.4 AAB) voor een paar weken vakantie. Nu heb ik met mijn bus alleen nog maar in NL gereden (ik heb hem pas net).

Ik ga ga op weg naar Albanië onder meer door Montenegro. Daar heb ik een paar mooie routes gezien om te rijden, alleen zijn het wel stijgingspercentages van 15-20%. Is dit aan te raden (ik heb absoluut geen haast :ikrij )? Wat is jullie ervaring?

Groet!
De 2.4D is een temperatuurgevoelige motor bij belasting . Als je in de bergen gaat rijden , dan zou ik het hele koelsysteem alvast eens nakijken /vervangen waar nodig .
Het eerste zwakke punt = de verstelbare lamellen van de ventilatoren . Die komen (door de ouderdom) vaak vast te zitten , en willen dan niet meer helemaal open . Daarmee begint de het vaakst de ellende bij een heetlopende 2.4d . Die verstelbare lamellen kun je manueel helemaal open zetten waardoor je optimale luchtdoorstroom door de radiator krijgt . Je haalt het bi-metaal weg (2 schroefjes) die de lamellen aansturen , draait de lamellen open , en fixeert ze met een paar tie-ribs .
Het tweede zwakke punt = een oude radiator . Door de ouderdom gaat de aluminium radiator vaak vol met oxidatie , en allerlei straatvuil en vliegen en stof enz enz zitten , waardoor de koelribben vol komen te zitten (vaak zie je dat nauwelijk aan de voorkant van de radiator, het krijgt er gewoon in) . Een nieuwe radiator (kost niet zo veel) voorkomt veel koel-problemen .
Derde punt = zekering van de ventilatoren : die worden "zwak" door de ouderdom , neem een reserve zekering mee voor onderweg .
Vierde punt = koelwater nalooppompje : controleer of deze nog naar behoren werkt . Het is absoluut nodig bij de 2.4D dat dit pompje goed werkt . Waarom ? Omdat wanneer je na een stevige rit in de bergen bvb even stopt en je zet de motor af , dan pas begint het pompje zijn werk te doen : koelwater rondpompen om verdere verhitting van het blok te voorkomen .
Alles laten controleren en alles functioneert. Klaar voor de vakantie dus! :driveT4
Gebruikersavatar
andreetje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2013, 13:29

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door andreetje »

Niet bang zijn om toeren te maken. Dit advies kreeg ik van iemand en ik heb nooit problemen in de bergen gehad. Motoren van vw schijnen heel veel aan te kunnen.

Andre
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 242
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Blue Moon »

jornk schreef:Goedemiddag!

Over een maand of 2 vertrek ik met mijn California (1991, 2.4 AAB) voor een paar weken vakantie. Nu heb ik met mijn bus alleen nog maar in NL gereden (ik heb hem pas net).

Ik ga ga op weg naar Albanië onder meer door Montenegro. Daar heb ik een paar mooie routes gezien om te rijden, alleen zijn het wel stijgingspercentages van 15-20%. Is dit aan te raden (ik heb absoluut geen haast :ikrij )? Wat is jullie ervaring?

Groet!
Hoi Jornk,
Ben je al vertrokken? Indien niet, hier enkele foto's van onze trip door Montenegro: https://picasaweb.google.com/1090812729 ... slideshow/
Als je ons reisverslag wilt lezen, ga je naar de weetjewel reisverhalen ("Met de Calif: Hongarije, Servië, Montenegro, Bosnië, Kroatië").
Indien je terug bent, zijn we happig naar je reisverslag en foto's.
Grtz!
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Endebendebus »

Col du Lautaret met caravan en tropische omstandigheden kachel volaan op z'n heetst en rustig aan naar boven..geen haast :lach
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door RobS »

Leuk, Albanië! Ik lees het nu pas omdat ik niet triggerde op "bergen en AAB". Je bent vast al vertrokken (al terug?).

Heb 2 jaar terug een trip door Albanië gemaakt. Geen AAB, maar een licht beladen 1.9td. Geen problemen gehad tgv gebrek aan koppel of koeling, wat met een 1.9td ook niet helemaal ondenkbeeldig is. Ik verwacht dat je ervaart dat de kwaliteit van het Albanese wegdek hogere eisen aan je wagen zal stellen dan het hellingspercentage en de koeling. Je kunt er, behoudens enkele tientallen km snelweg, nergens hard rijden, want banden en onderstel krijgen het te verduren. Zeker igv een zware Cali. Sappige anekdote: ik vroeg een local naar de kwaliteit van de hoofdweg Korce-Elbasan. Antwoord in gebroken Engels: "good road, asfalt normal". Nou, dat hebben we geweten: dertig kilometer stapvoets in de 1e versnelling en resulteerde in een gebroken achterveer en een losgetrild motorblok. NB dat was een nationale hoofdweg! Een maatje had op een vergelijkbaar traject 3 kapotte banden. Het was wel een geweldig leuke trip, ik ga beslist terug.

Ik ben benieuwd naar je verhaal.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Glekke
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:38
Locatie: België

Re: Rijden in de bergen met 2.4AAB

Bericht door Glekke »

Wij zijn 2 jaar geleden, 3 weken op vakantie geweest met de california.
Vanuit België, door het zwarte woud, door oostenrijk, villach enz, naar slovenië, hele soca rivier afgereden dan richting bled en ljubljana en dan naar croatie...
We hebben autostrade gereden tot in het zwarte woud, en van daaruit gewone binnenwegen... tot op 60 km van villach, hebben we noodgedwongen een vignet gekocht en die laatste km's ook maar autostrade gedaan.
op bergpassen van 20% is het gewoon niet leuk meer... Een volgeladen T4 california met een 2.4d motortje... in 2de versnelling een berg op die 8 km lang is... Wij hadden ook absoluut geen haast, maar als je tot 5 x toe aan de kant moet om een lange rij auto's te laten passeren is de fun er ook wat af.
Dus voortaan plannen we onze trip wat nauwkeuriger om die steile en voral lange bergen te vermijden :).
Plaats reactie