Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef:... en de horizontale inloopkast.
2 slaapplaatsen in de bus, 2 in het hefdak en 2 in het king bed.
Beetje dollen:
Die slaapplaatsen zijn er bij mij 4,
en hij raasde er een beetje doorheen ja,
wellicht was hij die praatgrage Fries beu? :gekte :bifun :bifun
beetje grootheidswaanzin ook.. (inloopkast) :bifun
Blijft toch een korte wielbasis toch?

Hele leuke filmpjes waren het erg genoten.. :toppie :yes
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Mannen bedankt voor deze onmetelijke eer... :bifun :bifun :bifun

Ik voel mij weer helemaal :wjw

Overigens heb ik dat van die horizontale inloopkast niet zelfbedacht. Die eer is aan een journaliste van de Leeuwarder Courant. Maar ik vond hem wel goed bedacht, dus die hebben we er in gehouden. :happy

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
harrys
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:59
Locatie: Houten

Re: Van DC naar Camper

Bericht door harrys »

Mickel Moen schreef:Zoiets heb ik in mijn zelfgebouwde keuken thuis geplaatst.

Niet geschikt voor in mijn camperbusje.
Het ging mij er niet om of jij er iets aan zou kunnen hebben, maar ik heb dit geinstalleerd en het bevalt prima!!
Misschien heeft iemand anders er iets aan. In mijn keuken thuis heb ik ook iets anders!!!!!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Natuurlijk Harrys, helemaal :toppie
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Behzad
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2015, 21:46
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Behzad »

Hallo Mickel,
Heel erg creatief wat je met het busje gedaan hebt.Ik ben zelf ook van plan om een camperbusje te maken.
Ik las op je site dat je het busje gelijk als camper had laten inschrijven, is dat mogelijk voor dat je hem hebt omgebouwd?
Heel veel plezier met je mooie camper.

groet Behzad
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Hoi,

Ik heb de volgende reactie gegeven op jouw positings op mijn blog. Hier en daar wellicht wat dubbel.
Er zijn twee keuringen. Van de RDW en de Douane. De eisen van de RDW zijn iets anders dan die van de Douane. Zo kun je naar de RDW zonder het hefdak als je busje niet hoog genoeg is, maar moetje wel een keukentje, bed e.d hebben. Voor de Douane moet je dit soort dingen ook hebben, maar ook een minimale hoogte en dan moet je dus wel een hefdak hebben. Eerst zonder hefdak naar de RDW en daarna naar de Douane, kan uitmaken in de gewichtsklasse, want dat wordt door de RDW bepaald. Keuring door de Douane heb je nodig voor aanvraag van het kwart tarief aanvragen.

let op dit is de informatie die ik nu zo weet. Ga altijd naar de sites van de RDW en de balastingdienst voor de meest recente informatie t.a.v. de eisen en procedure.
Bedankt Behzad.

Op het moment dat je iets aan de bus verandert zodat deze in een andere belastinggroep valt, bijvoorbeeld doordat je het tussenschot van de dubbelecabine verwijdert, riskeer je een fikse boete. Je kunt een bus alleen aanbieden bij de RDW als camper, als deze aan de campereisen van de RDW voldoet. Zo kun je alleen het kwarttarief aanvragen, als je bus door de Douane gekeurd is en aan de belastingeieren voor een camper voldoet.

Hierna kun je altijd de inrichting wijzigen, zolang je er maar voor zorgt dat de bus aan de eisen van beide diensten blijft voldoen. Dit kan dus ook tussen de keuring van de RDW en de Douane. De meeste mensen bieden de bus op dezelfde dag aan bij beide diensten, twee loketten in het zelfde pand. je kunt daar echter vanaf wijken en dus eerst zonder hefdak aanbieden aan de RDW en daarna met aan de Douane.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Behzad
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2015, 21:46
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Behzad »

Mickel Moen schreef:Hoi,

Ik heb de volgende reactie gegeven op jouw positings op mijn blog. Hier en daar wellicht wat dubbel.
Er zijn twee keuringen. Van de RDW en de Douane. De eisen van de RDW zijn iets anders dan die van de Douane. Zo kun je naar de RDW zonder het hefdak als je busje niet hoog genoeg is, maar moetje wel een keukentje, bed e.d hebben. Voor de Douane moet je dit soort dingen ook hebben, maar ook een minimale hoogte en dan moet je dus wel een hefdak hebben. Eerst zonder hefdak naar de RDW en daarna naar de Douane, kan uitmaken in de gewichtsklasse, want dat wordt door de RDW bepaald. Keuring door de Douane heb je nodig voor aanvraag van het kwart tarief aanvragen.

let op dit is de informatie die ik nu zo weet. Ga altijd naar de sites van de RDW en de balastingdienst voor de meest recente informatie t.a.v. de eisen en procedure.
Bedankt Behzad.

Op het moment dat je iets aan de bus verandert zodat deze in een andere belastinggroep valt, bijvoorbeeld doordat je het tussenschot van de dubbelecabine verwijdert, riskeer je een fikse boete. Je kunt een bus alleen aanbieden bij de RDW als camper, als deze aan de campereisen van de RDW voldoet. Zo kun je alleen het kwarttarief aanvragen, als je bus door de Douane gekeurd is en aan de belastingeieren voor een camper voldoet.

Hierna kun je altijd de inrichting wijzigen, zolang je er maar voor zorgt dat de bus aan de eisen van beide diensten blijft voldoen. Dit kan dus ook tussen de keuring van de RDW en de Douane. De meeste mensen bieden de bus op dezelfde dag aan bij beide diensten, twee loketten in het zelfde pand. je kunt daar echter vanaf wijken en dus eerst zonder hefdak aanbieden aan de RDW en daarna met aan de Douane.
Hallo
De 17e ga ik naar de meeting ga je ook?
ik wil je graag een keer ontmoeten.
Grotjes behzad
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Enkele weken geleden Flat-jacks gekocht om de bus mee te levelen. Flat jacks zijn opblaasbare kussens. Ze kunnen 7500kg hebben.
Als alternatief voor de gele oprijblokken.

Afbeelding

Meteen er ook een mooi compressortje bij gekocht. Eentje met wat meer liters/minuut zodat je wat minder lang lawaai maakt op de camping. Gemiddeld, natuurlijk afhankelijk van de hoogte doet deze er 1 a twee minuten per wiel over.

Afbeelding

Afbeelding

Deze compressor een vast plekje je de bus gegeven. Vanaf deze plaats kan ik alle vier de wielen bereiken.
Ik ben zeer tevreden over de Flat Jacks en de compressor.

Afbeelding

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/search?q=flat
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Scandibus »

Ziet er prima uit, Geert! :toppie

Zelf heb ik al jaren deze https://www.conrad.nl/nl/luchtkussen-au ... 28852.html
in gebruik.

Hoofdzakelijk als krik maar als er veel grondverschil is ook als leveller.
Werkt heel simpel op uitlaatgas: de trechter op de uitlaat drukken, even stationair laten draaien en hij pompt zonder moeite
één hele kant van de bus omhoog!
Ik gebruik hem natuurlijk in combinatie met vaste steunen die ik er dan onderzet!
https://www.jasicamp.nl/camper+steunen+ ... or+34___50
Laatst gewijzigd door Scandibus op 23 jun 2016, 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Zo hee..........


Ik kom er zojuist achter, dat dit draadje inmiddels de 100.000 weergaven is gepasseerd.

Poeh he. :gekte :gekte :gekte
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Titus »

Knap, begrijpelijk en terecht :-)
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Op het Nederlandse camperforum zit iemand die iets vergelijkbaars zelfgemaakt heeft als de hierboven genoemde Flat Jacks.
In de discussie in het lopende draadje heb ik een vergelijking gemaakt. Het lijkt mij wel aardig deze vergelijking hier ook te plaatsen:
@Lotte

Ik heb even gewacht met antwoorden, omdat ik even de tijd wilde nemen voor een goede vergelijking.

Laat ik nogmaals stellen, dat ik jouw Airbagleveler (AL) een hele mooie oplossing vind. Goed gevonden en prachtig uitgevoerd. Ten tweede is het geen wedstrijd he.

Nu de vergelijking. Aangezien ik de AL nog nooit in handen heb gehad is het een vergelijking op basis van wat ik in het jouw draadje op het camperforum lees: http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.p ... e9334790aa
Voor de Flat Jack heb ik voor de vergelijking de FJ camper plus genomen. Dit is de grootste uitvoering. http://www.flat-jack.nl/flat-jack-camper-plus.html

Verder ga ik er vanuit, dat het resultaat van beide producten gelijk is. Je kunt er een camper mee levelen.

Prijs en DIY / fabrieksproduct

Het mag duidelijk zijn, dat de AL, gezien de prijs het op sprongen wint van de FJ. Voor de prijs van 1 FJ kun je 4 AL's maken.
Dat de AL zelfmaak is, is meteen het grote nadeel. Ben je niet zo handig, of heb je geen zin om al de onderdelen apart te verzamelen en te bewerken, dan valt de AL af.
Daar staat tegenover, dat als je de AL zelf maakt, dit heel veel voldoening geeft. Daar kan geen fabrieksproduct tegenop. Ik heb mijn eigen camper ingebouwd en veel onderdelen zelf ontworpen. In de contacten met medekampeerders is het altijd kicken bij de waardering die je krijgt.

Maatvoering

AL: 600mm x 320mm x(±15mm?) gewicht?
FJ: 660mm x 430mm x 2mm; 0,6kg

De AL is in oppervlakte wat kleiner dan de FJ. Voor het opbergen is dit wellicht een voordeel. Voor het levelen geef ik hier het voordeel aan de FJ. Met name bij het oprijden en bij wat bredere banden geeft een wat grotere breedte meer speling.

Het gewicht van de AL heb ik niet kunnen ontdekken, maar gezien de metalen onderdelen, is de FJ hier denk ik ruim in het voordeel.

Vormgeving / uitvoering.

De FJ is specifiek gemaakt voor banden. In opgepompte toestand is de FJ rechthoekiger en met de ribben geeft dit een meer toegepast gevoel. De AL is in beginsel een cilinder. Het is psychologisch, maar de FJ geeft bij mij een vertrouwder gevoel.
Daar staat tegenover, dat de uitvoering van de AL dermate robuust overkomt, dat dat in levensduur wellicht meer vertrouwen geeft. Ik veronderstel dat de wand van de AL dikker is dan die van de FJ dus in het geval van lekprikken door steentjes geeft de AL weer meer vertrouwen.
Echter bij beide zou ik indien van toepassing en altijd iets onder leggen.

Een voordeel van de FJ acht ik het makkelijker schoonmaken. Rondom de boutjes en de metalen strips zal zich makkelijker vuil, aarde verzamelen helemaal bij natte omstandigheden. De FJ is dan makkelijker te reinigen.

Oppompen

Ik veronderstel dat de AL qua inhoud kleiner is. De AL zal dan iets sneller oppompen met hetzelfde resultaat.
Qua maximaal te levelen hoogte zijn beide gelijkwaardig. Voor de FJ is dit 14cm. Voor de AL wordt 13 cm genoemd als maximum. In de praktijk acht ik ze gelijkwaardig.
Een voordeel van de FJ vind ik de twee ventielen, waarbij overigens het uitstroomventiel ventielloos is. Voordeel van de twee ventielen is dat je met aangekoppelde pomp/compressor, makkelijk weer wat lucht weg kunt laten lopen.

Ook veronderstel ik, dat bij het leeg laten lopen de FJ het hier in tijd en gemak wint.

Opbergen

De FJ kun je 1 keer dubbelvouwen en is dan (ventielhoogte niet meegerekend) minder dan 1 cm hoog. Makkelijk plat op te bergen. Ik schuif ze zo onder de lastenbodem van het bed. Een ruimte die ik verder niet gebruik. De FJ neemt bij mij dus geen extra ruimte in.

Het voordeel van de AL is, dat je deze kunt oprollen. Heb je wel plaats voor een opgerolde AL en is een dubbelgevouwen FJ in jouw situatie weer minder handig, is de AL in het voordeel.
Een nadeel van de AL vind ik wel de metalen strips en boutjes. Bij het opbergen behoeft dit wel aandacht.

Conclusie.

Beide systemen hebben hun voor en nadelen. Welke eigenschappen de doorslag geven is persoonlijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 7#p1536407
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Scandibus »

Hallo Geert,

Zoals gebruikelijk heb je weer heel veel tijd en moeite gestoken in het onderbouwen van jouw keus.
Knap gedaan, respect.!

Maar het grootste en gemeenschappelijke nadeel van beide beschreven systemen vind ik nog dit:
Je moet er nog steeds oprijden. De plek waar je wilt gaan staan ligt dus altijd minstens een halve meter verderop :groteogen .
Met een apparaat (kussen op uitlaatgas) waarmee je de camper op dezelfde plek waar hij staat kunt optillen, is dit niet zo.
Je kunt zelfs heel extreme hoogteverschillen meesteren en dat per wiel!
En dat zonder gebruik te maken van een compressor.

Nu nog een oplossing voor de tweede (diesel-)uitlaatpijp :bifun
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Die halve meter klopt niet.

Om exact te zijn: 33cm, want dit is de helft van de Flat Jack.

Verder vind ik het nadeel van jouw opblaaskussen, dat het nogal wat groter is dan een Flat Jack. Zeker ook met die uitlaatslang. En om een beetje te kunnen levelen heb je toch wel 2 nodig.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Scandibus »

Afbeelding
.
Groter? Nauwelijks! :zwaai
.
Twee nodig om te levelen? :nuts
Vòòr omhoog, achter omhoog, links omhoog of rechts omhoog méér opties zijn er toch niet?
Tenzij je de auto voor en achter of links en rechts tegelijk wilt optillen :bonk , heb je aan één Airjack ruimschoots genoeg.
Bij een niveauverschil van 10-15 cm (het maximum van jouw systeem), is het vaak zelfs voldoende
om de auto alleen 'uit de veren' te tillen, dus blijven de wielen op de grond omdat alleen de carosserie omhoog gaat!
Makkelijker kan echt niet! :yes
En dan te bedenken dat het ook nog een echte krik is! De VW-krik mag dan thuisblijven, op die plek zit nu mijn Airjack!
Over de bruikbaarheid in een "moddersituatie" is al eens eerder gesproken, geloof ik.
(hieronder zie je foto's van een spruitstuk-vervanging 'in het veld' bij een van onze 2CVkitcars)

AfbeeldingAfbeelding

p.s. ik heb geen banden met de verkoper of fabrikant, ben alleen al sinds jaren een enthousiaste gebruiker.
Laatst gewijzigd door Scandibus op 12 jul 2016, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie