Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

vragen over de T5
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

Bedankt voor het advies.

Heb al even contact gehad. Ik ga binnenkort langs voor een afspraak.

Mochten er nog andere suggesties zijn hoor ik dat graag.
Ik ben namelijk nog steeds benieuwd naar mijn lichtelijk verhoogde toerental en verhoogt brandstofverbruik bij een koude start.

Hebben andere 2.5 TDI's dat ook ? Anders kan dat misschien ook wel aan de software liggen?
drosttechniek
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2013, 21:01

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door drosttechniek »

Hallo jesper

Ik heb zelf een 2.5 130 pk axd automaat 2005 en denk dat wij de zelfde brom hebben klinkt het zelfde
Heb hem gekocht met 180.000 gekocht toen had hij het gebrom al
heb met 255. 000 de automaat laten reviseren omdat hij versleten was
gebrom niet weg helaas ook heb ik al twee keer de afdichtingen van de verstuivers vervangen omdat hij slecht starte
heeft ook niet geholpen voor het gebrom heb twee weken geleden de egr klep dicht gezet en roetfilter e uit gehaald heb het gevoel
dat het iets beter is geworden motor loopt iets rustiger iets minder toeren maar nog lang niet weg

Hoop dat je iets kunt vinden word er wel een beetje dol van onderhand ben erg benieuwd

Ik kom uit marknesse misschien een keer afspreken om ons probleem te verifiëren kijken of we over het zelfde hebben

Gr harwin
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

Harwin,

Dit is voor het eerst dat ik lees dat iemand hetzelfde 'probleem' als mij heeft.

Mijn idee is om op korte termijn een keer langs JB Autoservice te gaan, misschien dat we daar wat tegenkomen qua software, timing nokkenas etc.

Bij mij is het uit het niets gekomen. Kort (ong. 1000km) voordat het bij mij optrad heb ik ook mijn roetfilter leeggehaald en egr + roetfilter laten dicht zetten.
Misschien dat daar toch wat mee is ? Maar het vreemde is dan weer, ik heb mijn software weer op origineel laten zetten en daarbij bleef het probleem.

Ik wil het volgende nog gaan testen / proberen.

- Motorsteunen zien er goed uit, maar zijn inmiddels wel 200.000 km oud, dus minder goed als nieuw. De voorste steun is vervangen.
Ik wil de oude voorste steun weer terug zetten om te zien of er verschil op treed.

- Het flexibele uitlaat deel wil ik los maken en vervolgens de auto starten om het resultaat te bekijken.
Ik heb me wel eens laten vertellen, dat een flexibel uitlaat deel wat slecht / kapot is voor een brom kan zorgen.

Tevens heb ik nog een andere ontdekking gedaan waarbij het brommende geluid optreed.
Het gebeurt in ieder geval in de D en R stand en in de P en N stand niet. Echter zodra ik de auto in P stand heb staan, kan je de auto een paar centimeter naar voren en achter bewegen. Dit komt door het kantelen van het motorblok in de motorsteunen.
Als de motor loopt en ik beweeg de auto van voor naar achteren, dan hoor ik op de uiterste standen (dus meest naar voren gedrukt en meest naar achter gedrukt) de 'BROM"
Vandaar dat mijn idee nu nog even uitgaat naar de oude motorsteun terug zetten en het flexibele uitlaat deel.. Deze onderdelen bewegen namelijk bij het kantelen van het motorblok...
Gebruikersavatar
didrickydo
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door didrickydo »

Hoe is dit afgelopen ? Ik heb zelf ook met mijn 174pk automaat uit 2007 dat die bij een koude start smorgens nergens last van heeft in de d stand met de rem erop.
Maar als de auto warm is en ik sta voor een stoplicht, dan heb ik ook een soort van resunatie door de auto . Zet ik de bak in neutraal is dit weg ...
Gebruikersavatar
vVo
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door vVo »

Toen ik mijn auto kocht 1 maand geleden (126.500 km) was net de auto maat gereviseerd. Wij hoorde de resonantie ook en de veranderde als je aan het stuur zat. Garage baalde want uiteindelijk is de motor er weer uit geweest en is een bus een een van de distrubutietandwielen vervangen/ Gelukkig nog in de garantie
Dirk
Ron-T5
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2013, 01:50

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Ron-T5 »

Ik las net dit bericht. Ik heb een 2007 automaat (103pk, km.stand 68.000!) en vrijwel dezelfde ervaring. Bij mij is het ook ontstaan NADAT ik een chiptuning heb laten doen. Dat is ong. 8.000 km geleden gedaan bij TVS Engineering/DSG Doctor (resultaat is 140 pk, 380 Nm). Daarbij is tevens mijn EGR softwarematig dichtgezet.
Na een verloop van tijd begon het op te vallen dat in D er iets meer trilling waarneembaar was geluid en gevoel, dusdanig dat ik vaker zelf de N koos bij een stoplicht. Mijn idee was dat dit ws is ontstaan door de tuning, waarbij het stationair toerental net iets lager/te laag lijkt te zijn afgesteld. Ik was van plan om hier nog een keer voor terug te gaan en te laten aanpassen.
Nu ik echter jouw ervaring lees denk ik aan de EGR klep als mogelijke oorzaak. Zou dat het verschil kunnen zijn? Bij een gewone bak zal je dit verschil dus NIET ervaren lijkt me.
Gebruikersavatar
didrickydo
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door didrickydo »

Mijn egr is niet afgedopt en ik heb ook meer trilling en resonatie in de D stand voor een stoplicht. Sochtends bij een koude starts nergens last van . En als ik zeg maar een 200
Km non-stop snelweg gereden heb en kom dan bij een stoplicht is er ook niks aan de hand....
Bij het volgende stoplicht word die dan Weer wel erger ...
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

Ik heb inmiddels nog steeds de 'brom' in de D en R stand bij stilstand.. Inmiddels 20.000 km verder.

@vVo: is hier wat meer over bekend? Of mogelijk door mij / u op te vragen bij de dealer.. Ben wel benieuwd eerlijk gezegd. Want dan haal ik hem gewoon een keer los.

@ron T5: waarom vermoed je de EGR klep ?

Het zal toch mooi zijn als dit ooit een keer opgelost kan worden!
Gebruikersavatar
didrickydo
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door didrickydo »

Jesper schreef:Ik heb inmiddels nog steeds de 'brom' in de D en R stand bij stilstand.. Inmiddels 20.000 km verder.

@vVo: is hier wat meer over bekend? Of mogelijk door mij / u op te vragen bij de dealer.. Ben wel benieuwd eerlijk gezegd. Want dan haal ik hem gewoon een keer los.

@ron T5: waarom vermoed je de EGR klep ?

Het zal toch mooi zijn als dit ooit een keer opgelost kan worden!

is er bij jou ook verschil of het smorgens met een ijskoude motor niet is ?
of de ene keer wat erger lijkt als de andere keer ?
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

Ik heb het altijd. De ene keer wel meer als de andere keer. Warmte of kou maakt niet zoveel uit.

Is het bij jullie ook zo, dat als je de auto in de D of R stand zet en de brom dus te horen is, dat de wielen/banden/aandrijfassen mee resoneren?
Gebruikersavatar
didrickydo
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door didrickydo »

ik voel de trilling wel in mijn stuur. ook merk ik wel dat me rug lekker gemasseerd word.

is er iemand die weet of de koppelomver met olie gevult is of niet ?
dacht dat er verschillen in zaten ?

of zal dit het probleem niet zijn....
dirk
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:36
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door dirk »

De mijne gromt ook regelmatig ook 2007 aut 130pk.Dacht eerst dat de uitlaat lek was ,niet dus garage weet het ook niet geen fout in uitlezing.Heeft t dus in neutraal ook ,liep er omheen met draaiende motor en hoorde het .Iemand dit ook al eens gehad?
Dirk
Plaats reactie