Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nep Westfalia hefdak verbeteren

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

Lieve ombouw-kampioenen,
In mijn aanstaande (morgen!) T4 2.5 TDI Multivan zit een nep-Westfalia hefdak. Vanaf de buitenkant lijkt het gewoon een Westfalia (zie hiernaast op de foto van de bus), maar binnenin wordt duidelijk dat het er geen is: de bedplaat is te dun en heeft geen metalen versteviging aan de voorrand; het dak sluit niet met zo'n fijne klem maar met 3 spanbandjes; en de bedplaat hangt aan een gewoon haakje aan het plafond. Wie weet waar ik dit kan laten aanpassen (zonder failliet te gaan) zodat het een volwaardig Westfalia-equivalent slaaphefdak wordt? Alvast dank voor jullie eventuele tips!
Groetjes, Diana
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Hanz »

Ik heb hier twee plaatjes van de sluiting van het hefdak en van de gebruikte materialen waarmee het Westfalia dak is opgebouwd. Dan kun je vergelijken met je nepdak en kijken of het wel simpel aan te passen is. Let wel, bij de sluiting zit een deel aan het hefdak maar ook een deel (de vanginrichting en de ontgrendeling) in de hemel boven de voorruit. Als dat deel niet in je auto zit heeft het niet veel zin om het dak aan te passen.
Hefdak.jpg
Bijlagen
Materiaal hefdak.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door koekie520 »

Het sluitmechanisme komt overigens van de motorkap van een golf 1 :zwaai
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

Dank je wel Hanz. Nee, dat deel zit er niet en dat zou ik er dus ook in willen zetten. Kan dat niet achteraf?
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

Hoi Koekie. Ik had in mijn T3 (Westfalia California) destijds weer een ander systeem. Daar moest je knijpen om het mechanisme te ontgrendelen. Het maakt me niet uit welk systeem er in komt: als het maar geen spanbandjes zijn.....
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Oskar 725 »

Gemberdraak schreef:Lieve ombouw-kampioenen,
In mijn aanstaande (morgen!) T4 2.5 TDI Multivan zit een nep-Westfalia hefdak. Vanaf de buitenkant lijkt het gewoon een Westfalia (zie hiernaast op de foto van de bus), maar binnenin wordt duidelijk dat het er geen is: de bedplaat is te dun en heeft geen metalen versteviging aan de voorrand; het dak sluit niet met zo'n fijne klem maar met 3 spanbandjes; en de bedplaat hangt aan een gewoon haakje aan het plafond. Wie weet waar ik dit kan laten aanpassen (zonder failliet te gaan) zodat het een volwaardig Westfalia-equivalent slaaphefdak wordt? Alvast dank voor jullie eventuele tips!
Groetjes, Diana
Diana ik denk dat het verstandig is om eerst maar op het camperweekeinde te kijken hoe het een en ander zit en dan een plan maken.
je hebt dan de meest complete en door ontwikkelde campers bij elkaar dus keus en voorbeelden genoeg. :toppie :campingT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

Hee hoi Oskar. Ik zal er zijn en m'n ogen uitkijken: ik verheug me erop. :-)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Hanz »

Je zou ook kunnen kijken naar de vergrendeling zoals die in de Mercedes Vito Marco Polo zit. Die heeft aan de twee zijkanten een vergrendeling met een soort clip-sluiting. Voor een plaatje kun je hier kijken:
http://www.poptopshop.nl/a-26902635/cam ... to-rechts/

Poptop kan ze blijkbaar niet meer leveren maar met een beetje zoeken op het net zijn ze waarschijnlijk nog wel te vinden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Multivan Generation »

Wat is er mis met die 3 spanbandjes?
Reimo gebruikte dat al jaren.
Wellicht zit het tussen je oren? :gekte
Voor bedplank versteviging :---> benader Heartbeat eens, die weet wel iemand die jou ermee zou kunnen helpen :knipoog

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

@Peter: Mijn huidige (oude) camper heeft een Reimo hefdak, dus ik weet er alles van. Ik vind die spanbandjes gedoe. In zo'n bus overal van die fijne luxe knopjes waarmee dingen geregeld kunnen worden (gemak dient de mens), en dan zo'n hefdak met spanbandjes.... :muur zucht :-)

Dank voor de tip: ik ga Heartbeat een berichtje sturen. Ik heb jou een e-mail gestuurd over het cruise control gebeuren.

@Hanz: Dank! Ook een slim systeem.

Groetjes, Diana
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

Zo: twee dagen busje aan het schoonmaken geweest: van het zand kan zó een derde Maasvlakte gemaakt worden...

En eindelijk wat fotos van het hefdak gemaakt. Zie hieronder. In een volgend bericht nog een paar: ik ben nog aan het leren hoe het allemaal werkt.

Er zit een stickertje van Reimo ergens, dus mogelijk is het geheel of gedeeltelijk daarvan.

Wat ik graag wil, uiteindelijk, is een hydraulisch slaaphefdak met een klemsysteem en een stevige bedplaat. Alle goeie raad - hier of op het zelfbouw-weekend - is welkom!

Suggesties over iemand die de aanpassingen zou kunnen doen (en hoeveel dat dan zou kosten) zijn ook meer dan welkom. Met duidelijke instructies kan ik het wellicht zelf ook wel...

Wederom dank.
20150322_133943-1.jpg
20150322_134451-1.jpg
20150322_134019-1.jpg
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

20150322_134516-1.jpg
20150322_134659-1.jpg
20150322_143514(0)-1.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Hanz »

Reimo heeft zelf ook een vergrendelsysteem dat lijkt op dat van de Westfalia Marco Polo (Mercedes Vito).
Zie http://www.reimo.com/de/29335-verriegel ... fdach_stk/
Op deze site staan misschien nog meer bruikbare onderdelen voor je dak, aangenomen dat het inderdaad een Reimo is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

Fijne tip: dank. Ik zie dat ze ook gasveren hebben. :kus
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door LAYCA »

Gemberdraak schreef:Zo: twee dagen busje aan het schoonmaken geweest: van het zand kan zó een derde Maasvlakte gemaakt worden...

En eindelijk wat fotos van het hefdak gemaakt. Zie hieronder. In een volgend bericht nog een paar: ik ben nog aan het leren hoe het allemaal werkt.

Er zit een stickertje van Reimo ergens, dus mogelijk is het geheel of gedeeltelijk daarvan.

Wat ik graag wil, uiteindelijk, is een hydraulisch slaaphefdak met een klemsysteem en een stevige bedplaat. Alle goeie raad - hier of op het zelfbouw-weekend - is welkom!

Suggesties over iemand die de aanpassingen zou kunnen doen (en hoeveel dat dan zou kosten) zijn ook meer dan welkom. Met duidelijke instructies kan ik het wellicht zelf ook wel...

Wederom dank.
20150322_133943-1.jpg
20150322_134451-1.jpg
20150322_134019-1.jpg
Hoi Nepper
Dit is duidelijk een dak van Reimo.
Heb ik vorige week nieuw ingebouwd.
Zo te zien is het een ouder type.
Een handgreep = nu twee
En 3 spanbanden + nu vier.(en niet zo achterlijk lang)
En het dak wordt nu met behulp van gasveren hoog gehouden.
Ik ben niet kapot van de spanbandjes maar het werkt gewoon goed.
Ik broed er nog op dit te verbeteren in een snelsluiting maar eerst de bus op de weg krijgen :ikrij
Al dit spul is gewoon te koop bij reimo ( Denk aan de gasveren/snelsluiting )
Het is niet goed zichtbaar maar aan de voorzijde zit een versterkingsframe . (eerste foto)
Aan de achterzijde moet ook een verstevigingsbalk zitten.(niet goed te zien op foto)
Ik heb de handleiding van het nieuwe type kan naar jou toe zenden.

Dus niks mis mee gewoon kwaliteit deze nepper :knipoog

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie