Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

vragen over de T5
Plaats reactie
Herman-mj³
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2015, 10:25

DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door Herman-mj³ »

Ik heb een T5 180pk DSG7 4mo 09/2013
Nu heb ik mijn 60k onderhoud pas achter de rug. Ik rij er mee rond en nu hoor ik krakend geluid (tandwiel geknars) dit bij zeer geleidelijk optrekken rond de 70km/h de overgang van 4-5 heeft ie gemaakt en zet nu de 6 klaar, volgens mij was het het klaarzetten van de 6 dat het krakend geluid maakte. Blijkbaar ben ik niet de enige, want er stonden nog 3 T5 180pk met dsg problemen.
Terug naar garage gebracht, na 2 weken uiteindelijk een nieuwe bak gekregen en blijkbaar nieuwe software: dwz HIJ ONTKOPPELD BIJ LOSLATEN VAN HET GASPEDAAL????? (mededeling van de garage: dit is normaal, was ervoor ook al: niet dus he)
Dit ben ik absoluut niet gewoon en volgens mij verslijt je de koppeling enorm.
ALs je gewoon laat uitbollen zonder ontkoppelen verbruik je toch minder dan telkens te ontkoppelen???
NU heb ik ff gekeken op internet, en blijkbaar zit dit nu ook op de nieuwe modellen van VW?

Wat is hier de filosofie achter? Of is dit een vorm van de tandwielen te sparen en de koppeling als eerst te laten flessen?
Als dit normaal moest blijken, wat soort rijstijl moet je hier dan aanhouden?

TNX voor eventuele antwoorden :driveT5
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door VWMAC »

:driveT5 En als je hem in de "S" zet :nuts
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door fiddler »

Herman-mj³ schreef:Ik heb een T5 180pk DSG7 4mo 09/2013 ......Terug naar garage gebracht, na 2 weken uiteindelijk een nieuwe bak gekregen en blijkbaar nieuwe software: dwz HIJ ONTKOPPELD BIJ LOSLATEN VAN HET GASPEDAAL????? (mededeling van de garage: dit is normaal, was ervoor ook al: niet dus he) ...... Wat is hier de filosofie achter? Of is dit een vorm van de tandwielen te sparen en de koppeling als eerst te laten flessen?
Als dit normaal moest blijken, wat soort rijstijl moet je hier dan aanhouden? ...


Heb een 140 PK standaard DSG, eind 2013 besteld, kenteken feb 2014. Heb de neiging om de auto in z'n N te zetten als ik de auto lang uit wil laten rollen, zoals bij een lange flauwe helling omlaag enzo. Bij het weer terug zetten in z'n D schakelt de DSG de motor netjes en soepel weer in, zonder schokken enzo, en zonder tussengas te hoeven geven zoals bij een handgeschakelde bak. Dit lijkt geen problemen te geven, maar ik vraag me alleen wel eens af of dit toch nadelig is voor e.a. ??

NB ik vindt wel dat tussen 4 en 5 bij helling omhoog rijden de bak wat te vroeg naar 5 doorschakelt, en dus motorkracht vraagt bij een m.i. relatief laag toerental. Maar je mag niet even naar Jos voor het bijstellen van de schakelmomenten, vanwege garanties en "coulance". - F
Herman-mj³
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2015, 10:25

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door Herman-mj³ »

In "s" is goed om ff voorbij te steken of als je wilt doortrekken, maar om hem in de file te gebruiken? Daar is ie net te gewelddadig voor ;)

Herprogrammeren heb ik ook al aan gedacht, maar idd de garantie he...

Maar ik zou willen weten wat hier de bedoeling van is vanuit VW? Brandstof besparend? Of eerder tandwiel besparend?
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door mettesboy »

vrijloop zit tegenwoordig bij in het bluemotionpakket als je een dsg met bluemotion neemt,
dus ik denk dat het enkel voor verbruik te minderen is (en de kosten omhoog ;-))
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door fietsensloper »

Dus het is voor het verbruik beter om hem vrij uit te laten rollen waarbij de motor brandstof gebruikt om stationair te draaien? Rare beredenering daar hoor haha.
Ik laat hem zelf altijd veel afremmen op de motor, want het hele stuk dat ik dan geen gas geef verbruikt hij ook 0,0 liter diesel. Hij hoeft immers ook niet stationair te draaien op dat moment.
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door Anno »

Ik heb een T5 SWB 140 PK DSG. Zowel motor als DSG bak laten chippen. De bak schakelt nu later en wat sneller. Zeer aan te bevelen!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Herman-mj³
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2015, 10:25

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door Herman-mj³ »

Idd van dat remmen op motor, zo heb ik leren rijden en zo heb ik mijn rijstijl ontwikkeld, de remmen niet teveel belasten en de koppeling mooi laten zitten. (ipv om de x-tig keer te ontkoppelen zoals nu)

Chippen, ja maar... garantie?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door heemskerk »

De vrijloop kan je in het menu instellingen (MFA) uit of aan zetten volgens de gebruiksaanwijzing. Ik heb even door mijn menu gelopen; bij mij zit ie er niet op. Mogelijk alleen bij de Blue motion?

Misschien is deze optie in de software te activeren/ programmeren zodat je 'm zelf kunt aan of uit zetten in de MFA, iemand die dit weet en/of gedaan heeft?
Herman-mj³
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2015, 10:25

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door Herman-mj³ »

Okeeee, er zijn mensen die echt wel de handleidingen lezen. Ik dus niet.
Het is idd een instelling, er staat vrij leesbaar "VRIJLOOP" met of zonder vinkje...
Nu is ie weer zoals ik wil...

Dank u wel!!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door heemskerk »

Herman-mj³ schreef:Okeeee, er zijn mensen die echt wel de handleidingen lezen. Ik dus niet.
Het is idd een instelling, er staat vrij leesbaar "VRIJLOOP" met of zonder vinkje...
Nu is ie weer zoals ik wil...

Dank u wel!!

Graag gedaan. Nu de hamvraag: heb jij een Blue-motion uitvoering?
Herman-mj³
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2015, 10:25

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door Herman-mj³ »

Ik heb idd de blue motion tech als optie genomen , ik vond/vind het start stop systeem interessant.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door heemskerk »

Herman-mj³ schreef:Ik heb idd de blue motion tech als optie genomen , ik vond/vind het start stop systeem interessant.

Oké. Interessant is het zeker. Bedankt voor de respons.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: DSG7 met nieuwe software: dwz in vrijloop bij loslaten gas

Bericht door Multivan Generation »

Lees maar eens op internet op "Segel Funktion" :knipoog
Plaats reactie