Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nep Westfalia hefdak verbeteren

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Multivan Generation »

Gemberdraak schreef:Wat ik graag wil, uiteindelijk, is een hydraulisch slaaphefdak met een klemsysteem en een stevige bedplaat.
Dan had je een T5 moeten kiezen, die heeft die mogelijkheid wel..
Of ombouwen naar gasdrukveren zoals reeds genoemd..(als het je gaat om het dak eenvoudig naar boven te krijgen).
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door heartbeat »

He Rotterdamert leuk dat er weer een streek genot bij is

Zelf heb ik een originele Westfalia maar weet dat Tweety uit Rozenburg zelf zijn camper gebouwd heeft en ook een reimo slaapdak met gasveren heeft dus misschien wel een idee om met eens contact op te nemen daar kan je s avonds gewoon langs rijden om eens te kijken gewoon lekker in de buurt

evt wij gaan met een groep naar een camping met pasen bij Beek Bergen camping het liederholt
staan daar met 6 campertjes zeker dus kan je a hem lekker uit proberen en evt eens afkijken bij origineel of misschien komen er nog anderen met een reimo dak
in ieder geval gezellig en zoals wij zeggen allemaal poptop dakjes
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij had Tweety een SCA hefdak...
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

@Wim: Dank je wel. Dat geeft de burger moed. Reimo is idd ook een prima dak. Ik ga gewoon de snelsluiting en de gasveren bestellen. Dan rest alleen nog de bed-plaat. Wat er nu in zit te echt heel raar: een halve plaat met een opstaande rand en een losse tweede halve plank die eigenlijk te dun is. Die opstaande rand zit dus in het midden: je hoeft geen prinses op de erwt te zijn om daar niet lekker op te liggen.... en ik zou op plaat van die dikte zonder versteviging überhaupt niet durven liggen. Met een scan of kopie van jouw handleiding zou ik heel gelukkig zijn. Nogmaals dank!

@Rob: Zeker leuk: mede Rotterdammerts! Dank voor de suggesties en het PBtje. Ik ga Tweety een berichtje sturen: misschien heeft hij suggesties voor de bedplaat. Met Pasen kan ik er helaas niet bij zijn. Het weekend van 11-12 heb ik examens en ik moet nog zwaar leren (ja, ja: ik zit nu ook niet te leren...). Dat moet even voor gaan. Maar ik ben er met het zelfbouw weekend wel bij en dacht gezien te hebben dat jullie ook komen: leuk.

Groetjes allemaal,
Diana
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door LAYCA »

Gemberdraak schreef:@Wim: Dank je wel. Dat geeft de burger moed. Reimo is idd ook een prima dak. Ik ga gewoon de snelsluiting en de gasveren bestellen. Dan rest alleen nog de bed-plaat. Wat er nu in zit te echt heel raar: een halve plaat met een opstaande rand en een losse tweede halve plank die eigenlijk te dun is. Die opstaande rand zit dus in het midden: je hoeft geen prinses op de erwt te zijn om daar niet lekker op te liggen.... en ik zou op plaat van die dikte zonder versteviging überhaupt niet durven liggen. Met een scan of kopie van jouw handleiding zou ik heel gelukkig zijn. Nogmaals dank!

@Rob: Zeker leuk: mede Rotterdammerts! Dank voor de suggesties en het PBtje. Ik ga Tweety een berichtje sturen: misschien heeft hij suggesties voor de bedplaat. Met Pasen kan ik er helaas niet bij zijn. Het weekend van 11-12 heb ik examens en ik moet nog zwaar leren (ja, ja: ik zit nu ook niet te leren...). Dat moet even voor gaan. Maar ik ben er met het zelfbouw weekend wel bij en dacht gezien te hebben dat jullie ook komen: leuk.

Groetjes allemaal,
Diana
Ik weet niet hoe handig jullie zijn.
Maar ik heb het originele bedje ook niet gekocht.
Maar met 15 mm watervast multiplex en een paar buis/U profieltjes is dit zo opgelost.
Gasveren zijn er ook voor het bedje.
Ga ik zelf ook zo doen.
Komt goed met jullie busje :zwaai

Groeten Wim :T5cruisin
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Hanz »

Het lijkt erop dat de planken door de vorige eigenaar alleen zijn gebruikt voor opbergruimte. Zoals je het nu beschrijft kun je er inderdaad niet op slapen. De opstaande rand aan de achterste plaat kun je natuurlijk vervangen door een aluminium of stalen U-profiel dat om de plaatrand heen valt. Net zo sterk en geen hobbel in je bed.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

@Wim: Dank, ook voor de gebruiksaanwijzing. Ik ga van de week eens bij een autosloperij naar gasveren zoeken (fijne tip).
@Hanz:. Ook dank. Ik ga ook een paar U-profielen halen. Die kan ik er makkelijk zelf op zetten.

Ik zal ook nog even kijken hoe dik de plaat die er in zit is. Is 15 mm dik genoeg om (met een U-profiel ter versteviging) in elk geval 1, maar mogelijk zelfs 2 volwassenen te dragen?

Weet iemand of 1 van deze mooie vergrendelingen (Zie http://www.reimo.com/de/29335-verriegel ... fdach_stk/) genoeg is? Of horen ze aan weerszijde?

Groetjes, Diana

Ja: Het ziet er naar uit dat het helemaal goed komt! Wat zijn jullie toch allemaal fijne lui!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Hanz »

In mijn Westfalia California is de bedplaat ook ongeveer 15 mm dik maar aan de voor- en achterzijde zit wel een vrij zwaar stalen profiel. Ook aan de voorzijde van de achterste vaste plaat zit een zwaar stalen profiel waar het profiel van de voorste plaat inhaakt en op rust. De houten plaat moet naar mijn mening dus aan weerszijden flink verstevigd worden met metalen profielen.
Voor de vergrendeling zou ik altijd twee stuks nemen, aan elke zijkant één. Zo zit het ook in de Vito Marco Polo. Met een hefdak nooit vertrouwen op 1 enkelvoudige vergrendeling. Het Westfalia hefdak heeft ook een hoofdvergrendeling en nog een extra veiligheidsvanghaak, dus ook tweevoudige zekerheid. Ik denk dat twee stuks ook de bedoeling is hoewel ik dit op de site van Reimo nergens kan vinden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door LAYCA »

Gemberdraak schreef:@Wim: Dank, ook voor de gebruiksaanwijzing. Ik ga van de week eens bij een autosloperij naar gasveren zoeken (fijne tip).
@Hanz:. Ook dank. Ik ga ook een paar U-profielen halen. Die kan ik er makkelijk zelf op zetten.

Ik zal ook nog even kijken hoe dik de plaat die er in zit is. Is 15 mm dik genoeg om (met een U-profiel ter versteviging) in elk geval 1, maar mogelijk zelfs 2 volwassenen te dragen?

Weet iemand of 1 van deze mooie vergrendelingen (Zie http://www.reimo.com/de/29335-verriegel ... fdach_stk/) genoeg is? Of horen ze aan weerszijde?

Groetjes, Diana

Ja: Het ziet er naar uit dat het helemaal goed komt! Wat zijn jullie toch allemaal fijne lui!
Hoi Diana

Aan voor en achterzijde bedplank bewegend deel een metalen U profiel om de plank plaatsen.
Op het vaste deel alleen aan de voorzijde.
bijvoorbeeld koud gewalst U profiel 20x20x2 dus 3 maal (breedte bedplank)
Bedplanken multplex watervast 15 mm dik.
Ook nog een piano scharnier maar dan het zware model.(ook breedte bed)
Vergrendeling op alle oude punten behouden bij jullie dus 3 x

Maak ik zelf ook zo.

Groetjes Wim :campingT4
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door koekie520 »

Ik zou ze dikker maken, 18mm of meer. Zeker als er 2 volwassenen op moeten. Je kan ook betonplex nemen, is iets steviger, afgewerkt met een epoxylaag en in verschillende kleuren beschikbaar. Wel moeilijker te bewerken.
Het profiel dat aan het vast gedeelte zit bij een california zou je kunnen namaken door van een H-profiel een beentje af te laten frezen. Pianoscharnier kan ook, maar ik vind het wel handig dat die plaat er vlot uit kan.
:yes
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

Hartstikke bedankt weer, allebei. Ik ga dit weekend weer e.e.a. bestellen/vinden/regelen. Leuk! Groetjes, Diana
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Multivan Generation »

Hoe dikker de plank,
des te minder die doorbuigt,
en des te oncomfortabeler het is.
Ook voeg je daarmee extra gewicht bovenin de auto toe,
wat de wegligging nadelig beïnvloed door een hoger zwaartepunt van de auto.

En vraag jezelf even af: hoe vaak ga je boven slapen als je met zijn 2-en bent?
De meeste mensen die met zijn 2-en gaan camperen, laten de voorste bedplank thuis en gebruiken de achterste bedplank als legboord.
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

Dank Peter. Helder. Het wordt 15mm omdat ik dat al heb, met 2 U profielen (conform suggestie Hanz) en 1 afgefreesd H profile (conform suggestie Koekie). Met z'n twee-en is niet altijd met je partner, in mijn geval. En dan is 2 separate bedden heel fijn (maar dan dus maar met 1 persoon per bed :-)).
Groetjes, Diana
Gebruikersavatar
Gemberdraak
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:59
Locatie: Rotterdam

Re: nep Westfalia hefdak verbeteren

Bericht door Gemberdraak »

Gemberdraak schreef:Dank Peter. Helder. Het wordt 15mm omdat ik dat al heb, met 2 U profielen (conform suggestie Hanz) en 1 afgefreesd H profile (conform suggestie Koekie). Met z'n twee-en is niet altijd met je partner, in mijn geval. En dan is 2 separate bedden heel fijn (maar dan dus maar met 1 persoon per bed :-)).
Groetjes, Diana
Herstel: 2 U profielen conform suggestie Hanz en Wim. :-)
Plaats reactie