Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door whizzi »

Ik heb mijn 1996 T4 2.5TDi (verlengd) naar de garage gebracht voor de APK. Buiten dat door personeelstekort van de garage + onfortuinlijk ongeluk met mijn achterklep heeft de bus daar ±3 maanden mogen overnachten en heb ik zelfs een compleet weekend een 2-tal shows moeten doen met de bus van het garagebedrijf (is niet doorberekend).

De originele offerte was rond de €700 voor Fusiekogel rechtsvoor (boven), remblokken voor, remschijven voor, olielekkage (vermoeden dat deze uit het oliefilterhuis kwam waar dus nieuwe pakkingen op zouden komen) en 2 gaten in de uitlaat dichtlassen, dit was inclusief arbeid.

Het bleek dat de geoffreerde remschijven niet de juiste waren (omdat ik een verlengde heb) dus deze waren al duurder dan de offerte. Er kwam uiteindelijk nog veel meer boven water zoals dat de achterrem (links) compleet was afgesleten door een remtang die vastgeroest was en dat de olielekkage niet alleen olie was, maar ook koelvloeistof.

De volledige lijst:
- Fuseekogel RV boven
- Fuseekogelhoes RV onder
- Remblokken vooras
- Remschijven vooras
- Pakkingen olie filterhuis
- Remblokken achteras
- Remtang LA
- Aandrijfashoes
- Carterventilatie
- Carterplug
- Koelvloeistofhuis
- Pakking
- Motorolie (2 liter)
- Koelvloeistof (3 liter)
- APK/Roetmeting
- lampje

Totaal zit ik op €696,02 aan onderdelen, €29,52 aan vloeistoffen en er is 5,5 uur arbeid genoteerd. Duurste onderdelen zijn de remtang (€180,75), de remschijven voor (€175) en remblokken voor (€116,90)

Klopt het dat op een verlengde T4 2.5TDi duurdere remschijven zitten dan op een standaard T4 (al vraag ik mij af wat ze met een standaard T4 precies bedoelen) ?

Zelf denk ik dat dit hele redelijke prijzen zijn en relatief weinig uren genoteerd voor hetgeen wat er aan gedaan is. De bus remt in ieder geval weer goed en lekt geen vloeistoffen meer, dus dat heb ik al wel gewonnen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door Pascal-141 »

whizzi schreef:
Totaal zit ik op €696,02 aan onderdelen, €29,52 aan vloeistoffen en er is 5,5 uur arbeid genoteerd. Duurste onderdelen zijn de remtang (€180,75), de remschijven voor (€175) en remblokken voor (€116,90)

Klopt het dat op een verlengde T4 2.5TDi duurdere remschijven zitten dan op een standaard T4 (al vraag ik mij af wat ze met een standaard T4 precies bedoelen) ?
Nee, dat klopt helemaal niet .
Een LWB T4 heeft dezelfde remmen als een KWB T4 .

En wat betreft de modellen vanaf '96 , zoals die van u , zijn de remmen gelijk , of het nou een 1.9td of een 2.5tdi betreft , kort of lang . Alleen de "dikke" motoren (111KW en VR6) hebben grotere remmen .
Bij de "oude" modellen (voor '96) had je ook nog onderscheid tussen de geventileerde schijven (vooraan) en volle schijven (voor '96 hadden die ook trommelremmen achter) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door matje86 »

ik heb ook wat laten doen, incl distributie
Bijlagen
mini.jpg
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door René »

Wat een prijzen, ben al blij dat ik het allemaal zelf doe.
Remmen zijn idd zoals Pascal al schrijft hetzelfde.
Wat hebben ze gedaan voor carterventilatie?

René
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door sgsdebruijn »

Vanwaar de vraag of de kosten redelijk zijn?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door Oviivo »

Maar 2 liter olie?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef:
whizzi schreef:
Totaal zit ik op €696,02 aan onderdelen, €29,52 aan vloeistoffen en er is 5,5 uur arbeid genoteerd. Duurste onderdelen zijn de remtang (€180,75), de remschijven voor (€175) en remblokken voor (€116,90)

Klopt het dat op een verlengde T4 2.5TDi duurdere remschijven zitten dan op een standaard T4 (al vraag ik mij af wat ze met een standaard T4 precies bedoelen) ?
Nee, dat klopt helemaal niet .
Een LWB T4 heeft dezelfde remmen als een KWB T4 .

En wat betreft de modellen vanaf '96 , zoals die van u , zijn de remmen gelijk , of het nou een 1.9td of een 2.5tdi betreft , kort of lang . Alleen de "dikke" motoren (111KW en VR6) hebben grotere remmen .
Bij de "oude" modellen (voor '96) had je ook nog onderscheid tussen de geventileerde schijven (vooraan) en volle schijven (voor '96 hadden die ook trommelremmen achter) .
de remschijven en blokken vindt ik veel te duur
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=bre ... I&_sacat=0
zitten groter prijs verschillen in die spullen maar geen enkel set voor de vooras (schijven EN blokken) gaat boven de 150 euro samen

Pascal
bij de modellen vanaf '96 zijn de remmen niet gelijk buiten de 151 pk versie:
de 1.9TD van 1999 had op de vooras geen geventileerde schijven en de 2.5 TDI van 2002 wel
verder zijn er nog die 2 systemen blokken
http://www.ebay.de/itm/ATE-VW-T4-Bremsb ... 3cf4dce54c

http://www.ebay.de/itm/Bremsklotze-fur- ... 48602f4917
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door whizzi »

Berrie en Rene schreef:Wat een prijzen, ben al blij dat ik het allemaal zelf doe.
Remmen zijn idd zoals Pascal al schrijft hetzelfde.
Ik heb helaas de offerte niet meer, maar deze set was totaal 'maar' €100 duurder dan de andere set, beetje apart dus. Ik zal eens vragen of ik echt een specificatie kan krijgen welke onderdelen er op zijn gegaan.
Wat hebben ze gedaan voor carterventilatie?
René
Geen idee, er zat sowieso een verkeerde carterplug in die men er bijna niet meer uit kreeg, hier kwam ook een deel van de lekkage vandaan. Verder zat er ook iets behoorlijk los (als in, maar 1 slag vast gedraaid) wat ook met de olie te maken had en waar ook een deel van de lekkage vandaan kwam. Alles waren maar kleine druppeltjes, maar vele druppels maken behoorlijke vlekken onder de auto.

Totaal kom de rekening op net iets boven de €1000 excl BTW (1295 incl BTW) wat nogal meer is dan de oorspronkelijke 700 incl BTW.
sgsdebruijn schreef:Vanwaar de vraag of de kosten redelijk zijn?
Kijken of deze garage mij niet een oor probeert aan te naaien met name.
Oviivo schreef:Maar 2 liter olie?
Aangezien het oliefilter recentelijk vervangen is en toen de olie al is aangevuld, hebben ze tijdens het losmaken van de carter plug de olie (proberen) op te vangen. Grotendeels gelukt, plus het feit dat er wel olie lekte voor de reparatie ben ik dus ook een deel daar kwijt geraakt ;)
jan2009 schreef:
Oviivo schreef:Maar 2 liter olie?
Het gaat er toch om of die garagist zijn vak verstaat en jij er een goed gevoel bij hebt.
Plus aanvullende service zoals een bus in bruikleen.

Er bestaan er ook die veel zaken niet direct nodig vinden of zogenaamd besparen in het voordeel van de klant.
Met als resultaat dat je daar een maand later weer staat , of je daar nu zo blij van wordt?
:nuts
Vergelijkingsmateriaal is niks mis mee toch? Ik heb een goed gevoel bij deze garage qua persoon, al twijfel ik soms over kennis van de T4. Deze garage heeft mijn distriwissel / waterpomp / krukaspoelie / krukas ook gedaan in het begin en ik heb daar nog 2x terug moeten komen vanwege het bij een warme motor niet aanslaan van de motor bij het starten (brandstofpomp). Ze hebben toen een computer moeten lenen van een collega-bedrijf om deze instelling te wijzigen.

Verder zit deze garage hier letterlijk om de hoek, dus dat scheelt weer een hoop gedoe met terugkomen naar huis.

Zijn instelling is dan ook dat ie mij liever in 1x goed helpt, dan in 2x om geld te besparen. Dus op zich ben ik zeer tevreden over deze garage, al heb ik dus het idee dat de T4-kennis daar wat minder is.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef:
Pascal-141 schreef:
whizzi schreef: bij de modellen vanaf '96 zijn de remmen niet gelijk buiten de 151 pk versie:
de 1.9TD van 1999 had op de vooras geen geventileerde schijven en de 2.5 TDI van 2002 wel
verder zijn er nog die 2 systemen blokken
http://www.ebay.de/itm/ATE-VW-T4-Bremsb ... 3cf4dce54c

http://www.ebay.de/itm/Bremsklotze-fur- ... 48602f4917


Die tweede link , de remblokken met 2 pennetjes , komen eigenlijk alleen voor bij de oude modellen.

de volle schijven bij de 1.9td na 96 bestaan , maar zijn zo zelden gebruikt dat het amper vermelden waard is , ik heb al tientallen T4 voorzien van nieuwe remmen , en bijna altijd de geventileerde . De volle schijven heb ik alleen nog maar gemonteerd op de oude versies.
Van de 8 T4 dat ik momenteel staan heb , is er maar eentje bij die volle schijven heeft .
Ik bedoel maar , een garagehouder die wat ervaring met T4 heeft , die weet welke remblokken en schijven hij moet aanrekenen . Een prijsopgave maken voor de goedkoopste schijven/blokken is goed om de klant te lokken , en dan later de hogere prijs aanrekenen met een flauw excuus vind ik maar een spijtige zaak.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef:
Pascal-141 schreef:
whizzi schreef:


Pascal
bij de modellen vanaf '96 zijn de remmen niet gelijk buiten de 151 pk versie:
de 1.9TD van 1999 had op de vooras geen geventileerde schijven en de 2.5 TDI van 2002 wel
verder zijn er nog die 2 systemen blokken
Ik heb zelf 2 T4 met 1.9td gehad , eentje van 96 en eentje van 97 , en die hadden de geventileerde schijven , identiek aan mijn tdi versies van 2000 en 2002
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door sgsdebruijn »

Denk niet dat we ebay.de moeten vergelijken met de prijzen hier bij de auto onderdelen clubs.

Vond het ook wel wat prijzig maar hij zal er ook wel na inkoop weer marge overheen gooien, zonder btw lijkt dat minder dan met btw :ie
Best pittige kosten maar er is ook best wat gedaan.

Over wat voor uurtarief praten we incl btw?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
GoodOldDiesel
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 dec 2013, 06:15

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door GoodOldDiesel »

Als een bus 3 maanden staat bij een garage, je een leenbus zonder zeuren mee krijgt als compensatie bla bla.
Dan zou ik vooral niet gaan zoeken naar de laatste euro in je factuur alleen al uit fatsoen.

Vertrouwen moet van twee kanten komen. Mijn ervaring is dat een bus gemiddeld 2000 euro per jaar aan onderhoud vreet. Dit op basis van ca 30dkm jaar....
Gr.

Evert M
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door whizzi »

Even voor de duidelijkheid, ik vertrouw deze garage en ga deze rekening echt zonder morren betalen en dat er _wat_ marge op onderdelen zit, snap ik ook gewoon. Mijn vraag is of er niet overdreven veel wordt gerekend (wegens gebrek aan kennis) en of het verhaal van die remmen klopt (wat mij inmiddels duidelijk is).

En ja, ik ben hem eeuwig dankbaar dat ik 2 dagen zijn bus mee kreeg (zonder kosten) en dat hij behoorlijk wat uren niet heeft opgeschreven.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Zijn deze reparatieprijzen redelijk ?

Bericht door rick_k »

Hele normale prijzen inderdaad.

Ik had het niet goedkoper gedaan.

mvg Rick
Plaats reactie