Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
juiste tools.distributie wissel
juiste tools.distributie wissel
Hallo ik heb een vraag is dit de juiste tools.distributie voor distributie wissel van een t4 2.5 tdi acv.
http://www.vdhtools.nl/9412307/weber-to ... di-wt-2052
En wat moet ik aan onderdelen bestellen.
Riem
Waterpomp
Rollen
Keerringen krukas ?
Trillingsdemper.
Zie wel kitjes van febi redelijk gunstig geprijsd is dat een beetje goeie kwaliteit.
Zal vast allemaal wel eens besproken zijn.
Kan ik zo niet vinden..
Mvgr barelds
http://www.vdhtools.nl/9412307/weber-to ... di-wt-2052
En wat moet ik aan onderdelen bestellen.
Riem
Waterpomp
Rollen
Keerringen krukas ?
Trillingsdemper.
Zie wel kitjes van febi redelijk gunstig geprijsd is dat een beetje goeie kwaliteit.
Zal vast allemaal wel eens besproken zijn.
Kan ik zo niet vinden..
Mvgr barelds
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: juiste tools.distributie wissel
yemmo schreef:Hallo ik heb een vraag is dit de juiste tools.distributie voor distributie wissel van een t4 2.5 tdi acv.
http://www.vdhtools.nl/9412307/weber-to ... di-wt-2052
Dan mis je nog een speciale sleutel om de spanrol op te spannen,
en je hebt ook setjes voor zowat hetzelfde geld waar meteen een meetklokje bij in zit.
Wil je alleen distributie zijde doen of ook de brandstofzijde?
Als je beide zijden wilt doen, dan adviseer ik je om een kant per keer te doen en NIET allebei tegelijk.
En wat moet ik aan onderdelen bestellen.
Riem
Waterpomp
Rollen
Keerringen krukas ?
Trillingsdemper.
Koop voor de riemen etc meteen een complete set.
Zie wel kitjes van febi redelijk gunstig geprijsd is dat een beetje goeie kwaliteit.
Zou ik niet aanraden, ik zou persoonlijk voor een originele VW set gaan.
Ik was daarvoor op ebay.de 249 euro incl waterpomp voor kwijt.
Zal vast allemaal wel eens besproken zijn.
Kan ik zo niet vinden..
Er zijn niet veel mensen die het zelf doen, is best wel tricky namelijk als je het nog nooit zelf hebt gedaan..
zie ook eens hier: viewtopic.php?f=12&t=11209&start=975 en op pagina 67 voor een lijstje met onderdelen.
Mvgr barelds
Re: juiste tools.distributie wissel
Heel mooi.
Zal dat eens doorlezen.
Ik heb al menige alfa motoren ook de v6 24v distributie vervangen. Maar dan met speciaal gereedschap en micrometer meter voor het bdp.
Diesel techniek is voor mij nieuw.
En al zeker vw..
Gebruiken volgens mij voor elk wisse wasjes speciaal gereedschap
Zal dat eens doorlezen.
Ik heb al menige alfa motoren ook de v6 24v distributie vervangen. Maar dan met speciaal gereedschap en micrometer meter voor het bdp.
Diesel techniek is voor mij nieuw.
En al zeker vw..
Gebruiken volgens mij voor elk wisse wasjes speciaal gereedschap
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: juiste tools.distributie wissel
Heb je een werkplaats handboek?
Of heb je T4-wiki al goed doorgespit?
Heb je een lijst met aanhaal momenten?
Of heb je T4-wiki al goed doorgespit?
Heb je een lijst met aanhaal momenten?
Re: juiste tools.distributie wissel
Heb een vraagbaak.
Staat naar mijn idee best veel info in.
Maar of de die link de juiste tool is heb ik nog geen antwoord op.
En heb idd een en ander doorgespit op uk forum.
Staat ook veel info.
Staat naar mijn idee best veel info in.
Maar of de die link de juiste tool is heb ik nog geen antwoord op.
En heb idd een en ander doorgespit op uk forum.
Staat ook veel info.
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: juiste tools.distributie wissel
Tools kun je gebruiken, met die voelermaatjes niet het handigste setje wat te krijgen is.
Ik heb liever een echt goed passende set.
Mijn advies: neem je tijd en lees je in op T4-wiki
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zahnriemen_%28Wechsel_TDI%29
Vraagbaak is best okee, maar heb ik zelf niet gebruikt, vind Elsawin toch echt beter.
Veel succes met de werkzaamheden en laat je even weten als het gelukt is?
Ik heb liever een echt goed passende set.
Mijn advies: neem je tijd en lees je in op T4-wiki
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zahnriemen_%28Wechsel_TDI%29
Vraagbaak is best okee, maar heb ik zelf niet gebruikt, vind Elsawin toch echt beter.
Veel succes met de werkzaamheden en laat je even weten als het gelukt is?
Re: juiste tools.distributie wissel
Komt goed.
Blok zou als goed is vrijdag vrijkomen uit de sloop bus.
Dan eerst de riem wissel doen en dan weer inbouwen.
Blok zou als het klopt 160 dkm gelopen hebben.
Neem een beetje aan dat de verstuivers en turbo nog wel effe meekunnen.
Blok zou als goed is vrijdag vrijkomen uit de sloop bus.
Dan eerst de riem wissel doen en dan weer inbouwen.
Blok zou als het klopt 160 dkm gelopen hebben.
Neem een beetje aan dat de verstuivers en turbo nog wel effe meekunnen.
Re: juiste tools.distributie wissel
Hoi PeterMultivan Generation schreef:Tools kun je gebruiken, met die voelermaatjes niet het handigste setje wat te krijgen is.
Ik heb liever een echt goed passende set.
Mijn advies: neem je tijd en lees je in op T4-wiki
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zahnriemen_%28Wechsel_TDI%29
Vraagbaak is best okee, maar heb ik zelf niet gebruikt, vind Elsawin toch echt beter.
Veel succes met de werkzaamheden en laat je even weten als het gelukt is?
Je schrijft nu wel dat je Elsawin beter vind, maar geef dan ook aan waar dit te verkrijgen is. Lijkt me wel zo prettig als je iets beter vind dan de vraagbaak.
Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Re: juiste tools.distributie wissel
Vind die blokkeertooltjes altijd wat overgewaardeerd. Leuk als je 10 per dag doet. Maar voor de hobbyist niet echt nodig bij een T4 . Sommige auto's hebben spieloze nokkenastandwielen, dan is dat wel aan te raden als ze los moete .
Ikzelf zet hem via de merktekens goed en zet er dan nog 1 of 2 strepen bij.
Enige gereedschap wat in mijn ogenhandig kan zijn is de krukasblokkeer tool en een spanrol sleutel. Beide zijn zelf te maken. Voor de spanrol kun je ook een flinke baco gebruiken.
Ikzelf zet hem via de merktekens goed en zet er dan nog 1 of 2 strepen bij.
Enige gereedschap wat in mijn ogenhandig kan zijn is de krukasblokkeer tool en een spanrol sleutel. Beide zijn zelf te maken. Voor de spanrol kun je ook een flinke baco gebruiken.
Re: juiste tools.distributie wissel
Dat klinkt goed he.
Moet wel zeggen voor die 5 tientjes
Heb je in ieder geval dat blokkeer tool voor de krukas.
En de rest leuk voor erbij.
Maar zoals ik op de t4 wiki lees.
Nodig riemen kit inclusief waterpomp.
Krukas keering.
Bout plus diamant ring
En 4 boutjes voor die demper..
Waterpomp nog voorkeur merk?
Aangezien dat blijkbaar de reden was om de eerste serie tdi ditributie te vervangen om de 60 dkm.
En nog effe iets freubelen voor die ludieke uitlaatklemmen(zat te denken oude veerspanners verbouwen)
Ik weet heeft niks met distributie te maken maar komt een donor blok in..
Mvgr barelds
Moet wel zeggen voor die 5 tientjes
Heb je in ieder geval dat blokkeer tool voor de krukas.
En de rest leuk voor erbij.
Maar zoals ik op de t4 wiki lees.
Nodig riemen kit inclusief waterpomp.
Krukas keering.
Bout plus diamant ring
En 4 boutjes voor die demper..
Waterpomp nog voorkeur merk?
Aangezien dat blijkbaar de reden was om de eerste serie tdi ditributie te vervangen om de 60 dkm.
En nog effe iets freubelen voor die ludieke uitlaatklemmen(zat te denken oude veerspanners verbouwen)
Ik weet heeft niks met distributie te maken maar komt een donor blok in..
Mvgr barelds
Re: juiste tools.distributie wissel
Ik heb destijds een conti setje gemonteerd. Mijn ervaring met febi is opzich prima. Maar ik merk dat zij ook wel eens wat onderdelen van anderen in een febi doosje stoppen.
Vacuumpomp bijvoorbeeld van febi gekocht, zat gewoon een vacutech pomp in het doosje.
Over die uitlaat... Bij mijn golf 1 heb ik ze opengetrokken met de motortakel. Opzij trekken en langzaam de takel laten zakken. Bij het monteren opengedrukt met de bankschroef en er een bout tussengezet. Nog steeds een gepruts :).
Bij de t4 heb ik eens de turbo vervangen. Ipv de klemmen los te halen heb ik de uitlaatzijde van de turbo losgedraaid. Dit deel heeft geen effect op de turbo zelf. Zie het als een soort spruitstukje. Deze zit met een paar boutjes vast doe goed bereikbaar zijn.
Vacuumpomp bijvoorbeeld van febi gekocht, zat gewoon een vacutech pomp in het doosje.
Over die uitlaat... Bij mijn golf 1 heb ik ze opengetrokken met de motortakel. Opzij trekken en langzaam de takel laten zakken. Bij het monteren opengedrukt met de bankschroef en er een bout tussengezet. Nog steeds een gepruts :).
Bij de t4 heb ik eens de turbo vervangen. Ipv de klemmen los te halen heb ik de uitlaatzijde van de turbo losgedraaid. Dit deel heeft geen effect op de turbo zelf. Zie het als een soort spruitstukje. Deze zit met een paar boutjes vast doe goed bereikbaar zijn.
Re: juiste tools.distributie wissel
Das idd ook goeie optie om klein te demonteren.
Afmonteren met banden lichter gedaan.
Maar dat monteren klinkt ook wel goed.
Jij bedoelt neem ik aan turbo flens.
2x dop 17
En eenmaal een veeltand 13..
Mvgr
Afmonteren met banden lichter gedaan.
Maar dat monteren klinkt ook wel goed.
Jij bedoelt neem ik aan turbo flens.
2x dop 17
En eenmaal een veeltand 13..
Mvgr
Re: juiste tools.distributie wissel
Even een plaatje bij het praatje...
Het deel waar de 2 gele pijlen beginnen. Dus van de turbo, het meest linkse (roestige bocht) deel. Deze zit volgens mij met 4x m8 vast. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Die laat je dan lekker zitten en bout je dan weer vast aan je 'nieuwe' turbo. Dit ging sneller dan dat ik een manier kon verzinnen om die rotveren los te krijgen.
Het deel waar de 2 gele pijlen beginnen. Dus van de turbo, het meest linkse (roestige bocht) deel. Deze zit volgens mij met 4x m8 vast. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Die laat je dan lekker zitten en bout je dan weer vast aan je 'nieuwe' turbo. Dit ging sneller dan dat ik een manier kon verzinnen om die rotveren los te krijgen.
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: juiste tools.distributie wissel
Die zou ik origineel VW nemenyemmo schreef:
Waterpomp nog voorkeur merk?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: juiste tools.distributie wissel
Dat is nog beter ;). Welke pompen heeft vw eigenlijk in de doosjes zitten? Conti, skf, febi....?Pascal-141 schreef:Die zou ik origineel VW nemenyemmo schreef:
Waterpomp nog voorkeur merk?