Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Heren zouden jullie aub uw licht willen schijnen op onderstaand verhaal van mijn collega want wij komen er even niet meer uit.
********
Sinds een maand heb ik een probleem met mijn T4 , als ik de bus koud start en daarna met vol gas wegrij valt de motor uit en kan daarna niet gestart worden . Het klinkt dan alsof er geen compressie is in de motor , na lang doorstarten gaan langzaam alle cilinders weer werken en rookt de bus als een malle. Dit proces duurt zeker 3 minuten
Als de bus een minuut warm loopt en ik er rustig mee wegrij komt het probleem er niet in , daarna kan ik weer normaal vol gas geven . Als je de motor warm start zijn er ook geen problemen
Het gaat om een 2,5 Ltr AXG motor met 280,000 KM op de teller
De volgende dingen zijn al gecontroleerd :
- EGR is afgedopt
- Brandstoffilter is vervangen
- Olie druk is gemeten bij koude motor en is 7 bar max bij 4000 tpm
- Overdruk ventiel bij de oliepomp is gecontroleerd en ziet er goed uit ( beweegt vrij )
- De motor valt ook uit als de laadluchtslang los ligt ( om aanzuigen olie uit te sluiten )
- Inlaatspruitstuk gedemonteerd , niks aan te zien
- EGR klep koolaanslag verwijderd
- Volle tank brandstof maakt geen verschil
- Geen lucht zichtbaar in de brandstof leiding
Hopelijk heeft iemand nog suggesties , het gene waar ik aan denk is een te hoge olie druk waardoor de kleppen open blijven staan . Het is veel werk om de pomp te vervangen, en best prijzig kwa onderdelen dat een second opinion mij wel slim leek.
*********
********
Sinds een maand heb ik een probleem met mijn T4 , als ik de bus koud start en daarna met vol gas wegrij valt de motor uit en kan daarna niet gestart worden . Het klinkt dan alsof er geen compressie is in de motor , na lang doorstarten gaan langzaam alle cilinders weer werken en rookt de bus als een malle. Dit proces duurt zeker 3 minuten
Als de bus een minuut warm loopt en ik er rustig mee wegrij komt het probleem er niet in , daarna kan ik weer normaal vol gas geven . Als je de motor warm start zijn er ook geen problemen
Het gaat om een 2,5 Ltr AXG motor met 280,000 KM op de teller
De volgende dingen zijn al gecontroleerd :
- EGR is afgedopt
- Brandstoffilter is vervangen
- Olie druk is gemeten bij koude motor en is 7 bar max bij 4000 tpm
- Overdruk ventiel bij de oliepomp is gecontroleerd en ziet er goed uit ( beweegt vrij )
- De motor valt ook uit als de laadluchtslang los ligt ( om aanzuigen olie uit te sluiten )
- Inlaatspruitstuk gedemonteerd , niks aan te zien
- EGR klep koolaanslag verwijderd
- Volle tank brandstof maakt geen verschil
- Geen lucht zichtbaar in de brandstof leiding
Hopelijk heeft iemand nog suggesties , het gene waar ik aan denk is een te hoge olie druk waardoor de kleppen open blijven staan . Het is veel werk om de pomp te vervangen, en best prijzig kwa onderdelen dat een second opinion mij wel slim leek.
*********
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 33715
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Smoorklep zou ik als eerste aan denken,
haal het plaatje eens tijdelijk weg, en kijk of het dan nog optreedt.
Is snel en eenvoudig te checken, om mee te beginnen.
Aanstuurklep hiervan zou ook een mogelijkheid zijn.
Geen problemen met sleutels en wegrijblokkering?
Uitleesring rondom contactslot..
haal het plaatje eens tijdelijk weg, en kijk of het dan nog optreedt.
Is snel en eenvoudig te checken, om mee te beginnen.
Aanstuurklep hiervan zou ook een mogelijkheid zijn.
Geen problemen met sleutels en wegrijblokkering?
Uitleesring rondom contactslot..
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Peter, bedankt voor je reactie, probleem zit niet in de startonderbreking immers als je alles heel langzaam/rustig doet is er geen probleem.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 33715
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Bekijk eerst mijn andere suggesties dan eens
En nog eentje, de brandstofpomp interne slijtage.
En nog eentje, de brandstofpomp interne slijtage.
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
te veel brandstof dus, en motor koud , dan heb je een zuheitzer nodig
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
wat voor motorolie zit er in en hoe oud is deze?
Groet, Oskar.
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Olie en filter net vervangen, long life.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Erdem , sorry hoor , maar als ik dat verhaal zo lees , dan heb ik alvast meteen mijn bedenkingen over jouw collega ...
1. Koude motorstart en meteen volgas wegrijden ?
2. Koude motor , dan is de oliedruk 7 bar bij 4000tr ? Dus 4000tr bij koude motor ?
echt waar ?
waarom doet hij zoiets ? Om dat blok nog sneller om zeep te helpen ?
1. Koude motorstart en meteen volgas wegrijden ?
2. Koude motor , dan is de oliedruk 7 bar bij 4000tr ? Dus 4000tr bij koude motor ?
echt waar ?
waarom doet hij zoiets ? Om dat blok nog sneller om zeep te helpen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Oke, en doet ie dit sinds de verversing of ook al daarvoor? en hoelang heeft de vorige olie er in gezeten?
7 bar koud en 4000 rpm is niet vreemd. En stationair koud?
7 bar koud en 4000 rpm is niet vreemd. En stationair koud?
Groet, Oskar.
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Onbelast een gasstoot tot 4000tr, als een motor daar niet tegen kan, er zal toch het eea gemeten moeten worden. Qua onderhoud gaat het goed, altijd netjes onderhouden en tijdig oliewissels gehad en ander filterwerk. Bus is overigens (al jaren geleden) getuned.
Waar het om gaat is, als je koud start en met een slakkengang heeeel voorzichtig rijdt gaat het goed. Als je vlotter optrekt, dus niet met rokende banden, en gas daarna loslaat slaat hij af.
Dus ook koud starten in zn vrij laten staan en even een gasstoot dan slaat hij af en dat hoort natuurlijk niet. Om hem dan aan te krijgen daarna ben je een eeuwigheid bezig.
Waar het om gaat is, als je koud start en met een slakkengang heeeel voorzichtig rijdt gaat het goed. Als je vlotter optrekt, dus niet met rokende banden, en gas daarna loslaat slaat hij af.
Dus ook koud starten in zn vrij laten staan en even een gasstoot dan slaat hij af en dat hoort natuurlijk niet. Om hem dan aan te krijgen daarna ben je een eeuwigheid bezig.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Dus: Of hij verzuipt (gaspedaal??) (koudregeling?) of de klepstoters houden onder (over) druk de kleppen iets open waardoor de compressie wegvalt.
Kan nooit veel zijn anders loopt de motor vast.
De temperatuur zender geeft die een logisch signaal af?
Kan nooit veel zijn anders loopt de motor vast.
De temperatuur zender geeft die een logisch signaal af?
Groet, Oskar.
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Ik zou zeguuh.........dump die brandstofpomp maar eens bij een Bosch Dieselcenter.
Alle schijn dat de vervroegingsregeling in de brandstofpomp niet goed werkt.
Verder zit er bovenin de pomp nog een brandstoftemperatuur sensor.
Bosch: 2 464 509 015 + pakking 1 461 015 303
VW: 028 906 040 C
Als deze defect is, klopt de inspuithoeveelheid ook niet meer.
Ook kun je de timing beïnvloeden door het pompkop te verschuiven.
Zie: http://www.vwforum.nl/golf-i-ii-iii-jet ... l#p2490735
Citaat Fedde, TDI Club:
Als de kop te ver naar links of naar rechts zet, klopt de inspuithoeveelheid niet, en zal de motor te weinig brandstof krijgen om te blijven lopen.
Als je start, dan word er heel veel brandstof gevraagd, waardoor hij wel even 800rpm wil draaien, maar dan gelijk zal uitvallen omdat de inspuiting dan word begrensd door de ECU.
Ik denk dat als je voor de auto staat, je de kop iets los moet halen en dan naar rechts moet verplaatsen om de auto wel aan het lopen te krijgen.
Kan zijn dat dan het toerental gelijk naar 2000rpm gaat, of zelfs nog hoger
Dan moet ie weer de andere kant op
Alle schijn dat de vervroegingsregeling in de brandstofpomp niet goed werkt.
Verder zit er bovenin de pomp nog een brandstoftemperatuur sensor.
Bosch: 2 464 509 015 + pakking 1 461 015 303
VW: 028 906 040 C
Als deze defect is, klopt de inspuithoeveelheid ook niet meer.
Ook kun je de timing beïnvloeden door het pompkop te verschuiven.
Zie: http://www.vwforum.nl/golf-i-ii-iii-jet ... l#p2490735
Citaat Fedde, TDI Club:
Als de kop te ver naar links of naar rechts zet, klopt de inspuithoeveelheid niet, en zal de motor te weinig brandstof krijgen om te blijven lopen.
Als je start, dan word er heel veel brandstof gevraagd, waardoor hij wel even 800rpm wil draaien, maar dan gelijk zal uitvallen omdat de inspuiting dan word begrensd door de ECU.
Ik denk dat als je voor de auto staat, je de kop iets los moet halen en dan naar rechts moet verplaatsen om de auto wel aan het lopen te krijgen.
Kan zijn dat dan het toerental gelijk naar 2000rpm gaat, of zelfs nog hoger
Dan moet ie weer de andere kant op
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 33715
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
@ Erdem,
is het elektronisch gaspedaal trouwens getest en nog okee?
is het elektronisch gaspedaal trouwens getest en nog okee?
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Allemaal bedankt voor het meedenken, super! Ik zal het morgen eens bespreken met hem.
Toch is het vreemd dat de motor na het afslaan en opnieuw willen starten hoorbaar geen compressie heeft. Ken je dat gevoel van starten zonder bougies erin, zo klinkt het dan!
Na lang doorstarten pakt hij langzaam op tot bijna aanslaan en als hij eenmaal loopt om 3-4 pitten en rijden dan komt de 5e erbij en alles weer goed.
Toch is het vreemd dat de motor na het afslaan en opnieuw willen starten hoorbaar geen compressie heeft. Ken je dat gevoel van starten zonder bougies erin, zo klinkt het dan!
Na lang doorstarten pakt hij langzaam op tot bijna aanslaan en als hij eenmaal loopt om 3-4 pitten en rijden dan komt de 5e erbij en alles weer goed.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Probleem T4 AXG, uitvalllen koude motor
Het compressieloos starten komt voornamelijk voor bij koude motoren, en wordt veroorzaakt door vervuiling van de klepstoters ondanks regelmatig onderhoud en olie verversing.
Kan ontstaan na gewoon een nacht of dag stil staan en dan direct bij starten, of na kort lopen en dan afslaan omdat de stoters niet voldoende op druk komen.
Ook kool afzetting op de klepstelen is iets wat regelmatig voor dergelijke problemen kan zorgen.
Zijn ze eenmaal op temperatuur lopen ze als nieuw.
Sluit eerst alle elektrische/elektronische oorzaken uit, dit is het makkelijkste.
Kan ontstaan na gewoon een nacht of dag stil staan en dan direct bij starten, of na kort lopen en dan afslaan omdat de stoters niet voldoende op druk komen.
Ook kool afzetting op de klepstelen is iets wat regelmatig voor dergelijke problemen kan zorgen.
Zijn ze eenmaal op temperatuur lopen ze als nieuw.
Sluit eerst alle elektrische/elektronische oorzaken uit, dit is het makkelijkste.
Groet, Oskar.