Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het is weer zo'n dag.../pomptiming

vragen over de T4
Plaats reactie
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion »

Na erg blij te zijn met mijn nieuwe bus kon ik hem vandaag wel verbranden....

Starte wat zwaar dus ik dacht pleur er een nieuwe accu in. Hielp niet erg veel. Nu was dus de aansluiting op de startmotor helemaal gaar.

Sleutel 13 erbij en en en krak! Hele hoek uit de startmotor gebroken. Hier werd ik behoorlijk aggressief :). Vriendin kom even kijken en spreekt de helpende woorden 'jij hebt ook altijd wat he?' Fijn.... Hou ook van jou.

Dat werd dus startmotor demonteren. Alles ging mooi los. Totdat.. Drup drup drup. De stalen kvs leiding had ik het laatste zetje gegeven :s.

Nu hadden ze op de lokale sloop een startmotor gelukkig, kabel gefixed en een stuk slang, tixophalt en slangenklemmen om de lekkage houden de lekkage minimaal.

Na deze heerlijke dag ging ik de pomptiming checken aangezien hij nogal rauw klinkt en rookt bij stationair. Pendelt rond de 250! Das wel erg ver van de norm. Kan ik dit afstellen met de rollen en vagcom (vaker gedaan) of is dit simpelweg te veel?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door sgsdebruijn »

dat kan je gewoon afstellen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door René »

Vermoed dat je die waarde niet goed krijgt zonder de nokkenas verstelling te gebruiken.
Is iets meer werk, maar resultaat zal zeker een stukje plezier geven.

Grtzzz René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door Multivan Generation »

Zoals René al schreef,
de waarde van 250 is de maximale waarde die vagcom kan aangeven.
Dus de daadwerkelijke waarde kan ook richting de 300 of meer zijn.

Je zit dicht tegen het punt aan, dat hij daarop niet meer wil starten..

Succes met de werkzaamheden..
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door sgsdebruijn »

Die van mij stond ook op die waarde in het verleden, via de spanrol goed kunnen afstellen.
Maar verhaal van Rene en Peter klinkt aannemelijk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion »

Welke kant moest ik de spanrol ook al weer opdraaien om hem vroeger te zetten? Dan weet ik dat alvast aangezien ik dus niet kan zien dat ik hem later draai..

Morgen eerst de koelwaterpijp maar lassen, die lekt nog iets teveel.

En of er nog niet genoeg fout ging... Sleutel van de blauwe (die van het weeken weggaat) brak af. Ik was er stellig van overtuigd dat de reservesleutel in de auto lag. Dus dc ruit eruit gewipt. Geen sleutel. Zat nog in een oude broek.... Wederom wees mijn vriendin me daar op
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door Multivan Generation »

vroeger is richting schutboard
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion »

Helaas niet aan de pomp toegekomen. Had eerst een offerte en daarna aan de buis begonnen.

Zaten 2 gaatjes in maar na goed onroesten kwamen er nog 4 te voorschijn. Precies onder de klemmen voor de kabelboom. Goed ontroest en er plaatjes op gelast. Niet ideaal maar had geen tijd om een nieuwe te bestellen. Eerste nieuwe gereedschap word een tang voor de slangenklemmen. Wat een ruzie had ik daar weer mee.

Verder heb ik nog ergens een lekstroom vermoed ik. Eergisteren een nieuwe accu gemonteerd maar die was na 2 nachtjes weer leeg. Multimeter moet een nieuwe zekering dus kan niet ff snel ampere's gaan meten maar met verwijderde radio en een 4w lampje tussen -pool en -kabel brand er niets. 'Hopelijk' zit het in mijn radio
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion »

Vandaag de pomptiming geprobeerd af te stellen.. Ze hadden de spanrol (nieuw) verkeerd gemonteerd. Het pennetje die hem op zijn plek houd zat niet in het groefje....

Na juist monteren gekeken maar krijg hem met de rollen niet lager dan 200 helaas.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door jos_br »

MrMillion schreef:Vandaag de pomptiming geprobeerd af te stellen.. Ze hadden de spanrol (nieuw) verkeerd gemonteerd. Het pennetje die hem op zijn plek houd zat niet in het groefje....

Na juist monteren gekeken maar krijg hem met de rollen niet lager dan 200 helaas.
Tandwiel op de nokkenas verzetten.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door MrMillion »

Daar dacht ik ook nog even aan maar de babyfoon begon alweer te knipperen :). Hoeveel tandjes denk je dat ik hem moet verzetten?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Het is weer zo'n dag.../pomptiming

Bericht door René »

Je moet hem geen tandjes verzetten, maar het nokkenastandwiel ten opzichte van de nokkenas verdraaien.
Dan moet het goed komen.
Makkelijste is met twee man, een houdt de pomp poelie vast en de ander ff met luchtsleutel nokkenas bout los maken.
Brandstofpomp poelie iets verdraaien (wel de goede kant op) en nokkenastandwiel weer vast zetten.
Zo kun je hem mooi op tijd zetten.

Grtzzz Rene
Plaats reactie