Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Revisie t4 2400D California
Revisie t4 2400D California
Dag allen op deze goede vrijdag!
Ik zit met een dilemma:
Mijn oude trouwe T4 California uit '91 (2400cc 5cl diesel AAB) lijkt op zijn laatste loodjes te rijden.
De rook komt uit de pakking en de olievuldop wordt omhoog geblazen als hij los zit. Naar ik begreep is dit een geval van versleten motor.
Nu overweeg ik een revisiemotor waarvoor de kosten al snel oplopen tot ca 3500eu.
Afgelopen jaar is oa de koppeling en distributieriem vervangen en dus de nodige kosten gemaakt.
Ik heb de volgende vragen om te komen tot een afweging:
-Wat zou een Westfallia, niet helemaal piekgaaf qua roest, 305000km met een motor in deze staat nog opleveren voor inruil (verder wel veel zaken vervangen, interieur netjes (excl koelkast) groot onderhoud uitgevoerd en APK tot maart 2016)?
-Zijn er nog alternatieven ipv een revisie?
-Wie weet een goed adres voor revisie omgeving den Haag?
Alle input is welkom!
Fijne paasdagen!
Tijmen
Ik zit met een dilemma:
Mijn oude trouwe T4 California uit '91 (2400cc 5cl diesel AAB) lijkt op zijn laatste loodjes te rijden.
De rook komt uit de pakking en de olievuldop wordt omhoog geblazen als hij los zit. Naar ik begreep is dit een geval van versleten motor.
Nu overweeg ik een revisiemotor waarvoor de kosten al snel oplopen tot ca 3500eu.
Afgelopen jaar is oa de koppeling en distributieriem vervangen en dus de nodige kosten gemaakt.
Ik heb de volgende vragen om te komen tot een afweging:
-Wat zou een Westfallia, niet helemaal piekgaaf qua roest, 305000km met een motor in deze staat nog opleveren voor inruil (verder wel veel zaken vervangen, interieur netjes (excl koelkast) groot onderhoud uitgevoerd en APK tot maart 2016)?
-Zijn er nog alternatieven ipv een revisie?
-Wie weet een goed adres voor revisie omgeving den Haag?
Alle input is welkom!
Fijne paasdagen!
Tijmen
Re: Revisie t4 2400D California
Hallo Tijmen,
Uit welke pakking komt rook ?
Is de Carter ontluchting al eens schoon gemaakt ?
Wat is het olieverbruik ?
Groeten Olaf
Uit welke pakking komt rook ?
Is de Carter ontluchting al eens schoon gemaakt ?
Wat is het olieverbruik ?
Groeten Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: Revisie t4 2400D California
Ha Olaf,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb in het najaar de bovenste pakking laten vervangen, die zweette nogal.
Sindsdien is het zweten overgegaan in lekken... nu met name in de pakking daaronder waarbij de rook er met stoten uitkomt en alles onder de olie zit (waaronder de dynamo). Ook komt er flink rook/stoom uit de olievulpijp.
Bij het vervangen van de pakking hebben ze alle andere pakkingen ook nagelopen, ik kan me voorstellen dat de carterontluchting toen ook is gecontroleerd. (waar vind ik die op de carter? Kan ik dat controleren zonder de bodemplaat te verwijderen?)
Olieverbruik was erg hoog, zeker 1l per 200km, momenteel moeilijk in te schatten omdat ik de auto even laat staan totdat ik weet wat ik er mee aanmoet. Maar verwacht dat dit niet veel beter is geworden...
Groet,
Tijmen
Bedankt voor je reactie.
Ik heb in het najaar de bovenste pakking laten vervangen, die zweette nogal.
Sindsdien is het zweten overgegaan in lekken... nu met name in de pakking daaronder waarbij de rook er met stoten uitkomt en alles onder de olie zit (waaronder de dynamo). Ook komt er flink rook/stoom uit de olievulpijp.
Bij het vervangen van de pakking hebben ze alle andere pakkingen ook nagelopen, ik kan me voorstellen dat de carterontluchting toen ook is gecontroleerd. (waar vind ik die op de carter? Kan ik dat controleren zonder de bodemplaat te verwijderen?)
Olieverbruik was erg hoog, zeker 1l per 200km, momenteel moeilijk in te schatten omdat ik de auto even laat staan totdat ik weet wat ik er mee aanmoet. Maar verwacht dat dit niet veel beter is geworden...
Groet,
Tijmen
Re: Revisie t4 2400D California
Is het niet misschien mogelijk om de auto om te bouwen naar een tdi.
Heb je een motor met wat meer vermogen en zal ook een waarde vermeerdering opleveren.
Tevens kun je er dan nog jaren plezier van hebben.
Staan genoeg tdi's op marktplaats.
Kun je gewoon alles ombouwen.
Heb je een motor met wat meer vermogen en zal ook een waarde vermeerdering opleveren.
Tevens kun je er dan nog jaren plezier van hebben.
Staan genoeg tdi's op marktplaats.
Kun je gewoon alles ombouwen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Revisie t4 2400D California
Ook over nagedacht.
Maar betekent dat niet dat ook koppeling en koelsysteem aanpassing nodig hebben?
Maar betekent dat niet dat ook koppeling en koelsysteem aanpassing nodig hebben?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Revisie t4 2400D California
en versnellingsbak , en remmen , en motor electronica mee overzetten (... maar het rijd wel aangenamer dan een 2.4d)TijmenO schreef:Ook over nagedacht.
Maar betekent dat niet dat ook koppeling en koelsysteem aanpassing nodig hebben?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Revisie t4 2400D California
Tijmen,je hebt
grt.Harry

grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Revisie t4 2400D California
Harry bedankt!
Ga ik zeker gebruik van maken!
Ga ik zeker gebruik van maken!

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Revisie t4 2400D California
Ik zou je adviseren om geen 2400 dieselblok er in te zetten en je huidige blok ook niet te laten reviseren.
Zonde van de kosten ook al lijkt het wellicht aantrekkelijk.
Er zijn een aantal mensen op het forum,
die hun bus omgebouwd hebben naar een 2,5 TDI en die blokken hebben heel veel minder moeite om een zware camper op snelheid te brengen en te houden.
Ik zou je adviseren om een nieuwere bus met TDI motor te kopen/zoeken en je huidige spullen van de camper over te bouwen.
Zonde van de kosten ook al lijkt het wellicht aantrekkelijk.
Er zijn een aantal mensen op het forum,
die hun bus omgebouwd hebben naar een 2,5 TDI en die blokken hebben heel veel minder moeite om een zware camper op snelheid te brengen en te houden.
Ik zou je adviseren om een nieuwere bus met TDI motor te kopen/zoeken en je huidige spullen van de camper over te bouwen.
Re: Revisie t4 2400D California
Tja, makkelijker gezegd dan gedaan ben ik bang...Multivan Generation schreef:Ik zou je adviseren om geen 2400 dieselblok er in te zetten en je huidige blok ook niet te laten reviseren.
Zonde van de kosten ook al lijkt het wellicht aantrekkelijk.
Er zijn een aantal mensen op het forum,
die hun bus omgebouwd hebben naar een 2,5 TDI en die blokken hebben heel veel minder moeite om een zware camper op snelheid te brengen en te houden.
Ik zou je adviseren om een nieuwere bus met TDI motor te kopen/zoeken en je huidige spullen van de camper over te bouwen.
Ten eerste moet ik wel wat terug krijgen voor mn huidige bus om n nieuwe te kunnen kopen.
Ten tweede kost het goed ombouwen van n gewone t4 tdi naar volledige westfalia ook nog wel de nodige tijd en moeite (of kosten).
Dus als iemand n idee heeft van een inkoper van t4 campers die er een goeie prijs voor over heeft? Dan graag! ;-)
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Revisie t4 2400D California
Waarom leg je er niet gewoon een 2de hands 2.4d blok in ?
Kost je een paar honderd euro , plus wat werkuren , en klaar .
Kost je een paar honderd euro , plus wat werkuren , en klaar .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Revisie t4 2400D California
Het klopt dat het 'vernieuwen' van een 2.4 blok niet duur hoeft te zijn. Toen ik mijn camper kocht gevraagd wat dat zou kosten (want hij stond al op 300.000 km).
Antwoord: zo rond de € 1.250,-- all in.
Antwoord: zo rond de € 1.250,-- all in.
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Revisie t4 2400D California
Er staat nu een 2400 AAB motor te koop bij t4 onderdelen te koop op deze site.600euro.




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: Revisie t4 2400D California
Bedankt voor de tip!
Heb hem n bericht gestuurd.
Vind t wel wat tricky om mijn motor met 305k op de teller te vervangen voor een met >3ton...
Morgen langs bij Ismet. Kijken wat hij er van zegt!
Heb hem n bericht gestuurd.
Vind t wel wat tricky om mijn motor met 305k op de teller te vervangen voor een met >3ton...
Morgen langs bij Ismet. Kijken wat hij er van zegt!
Re: Revisie t4 2400D California
Als je twijfelt over een revisie, zeg ik gewoon doen! Als je je bus vertroetelt, en hij is voor de rest nog in orde...
Een andere motor met x-aantal km, weet je niet waar je staat. Beetje extra sparen, door die zure appel bijten en weer jaren
Een andere motor met x-aantal km, weet je niet waar je staat. Beetje extra sparen, door die zure appel bijten en weer jaren
