Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

acv motor ombouwen naar 850 TDI

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Erdem50 »

Heel spannend is het inderdaad niet als de auto van voor 1998 is. Heb iets soort gelijks gehad 3 jaar geleden.

Golf 1 1.1 van 1981 met een 1.8 16V erin dus van 50pk naar 139pk. Kreeg ook een WOK-melding aan mn broek en na een 30min controle bij de RDW in Amsterdam stond mijn nieuwe cilinder-inhoud en vermogen op de papieren. Ik had wel een kenteken mee van de auto waar de 1.8 16V motor uitkwam en daarmee had ik dus geen rollenbankuitdraai oid nodig maar hebben ze adhv kenteken alle gegevens opgehaald. Kosten 55,-.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Multivan Generation »

Dank je wel Julien voor je uitgebreide en snelle antwoord.

Hier hebben we wat aan met een heleboel mensen. :toppie
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Erdem50 schreef:Heel spannend is het inderdaad niet als de auto van voor 1998 is. Heb iets soort gelijks gehad 3 jaar geleden.

Golf 1 1.1 van 1981 met een 1.8 16V erin dus van 50pk naar 139pk. Kreeg ook een WOK-melding aan mn broek en na een 30min controle bij de RDW in Amsterdam stond mijn nieuwe cilinder-inhoud en vermogen op de papieren. Ik had wel een kenteken mee van de auto waar de 1.8 16V motor uitkwam en daarmee had ik dus geen rollenbankuitdraai oid nodig maar hebben ze adhv kenteken alle gegevens opgehaald. Kosten 55,-.
De regels zijn in de tussentijd veranderd sinds jouw keuring van je golf. De permanente regels zijn nu van toepassing.
Stel je hebt een benzine auto uit 1996 (voor 98 dus) en je zet er een ander blok in moet je wel aan de permanente milieueisen voldoen bv. Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen zijn na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde.
Trouwens nog een belangrijk punt mocht je een andere motor inbouwen dan moet je kunnen aantonen hoe je eraan komt dus aankoopbon of kentekenbewijs en het motornr. moet zichtbaar zijn.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

bobv schreef:Jullie hebben geluk gehad dat je een WOK melding hebt gehad denk ik. Als dit bij een ongeval geconstateerd was heb je kans dat de verzekering geen cent betaald en je dus voor alle kosten moet opdraaien.
Of heb ik het mis?
Nee geluk noem ik het niet want ik wilde die keuring toch al doen ik wist dat je het bij de verzekering moest melden en dat vanaf 20% meer vermogen naar het RDW moet (ik had het al bij de verzekering gemeld).
Ik vind het gewoon een naaistreek van oom agent ik kwam bij een alcoholcontrole had niks gedronken dus moest de agent maar wat anders verzinnen om te pakken.
Toen ik werd aangehouden had ik overigens net een nieuwe APK op mijn bus deze apk was uitgevoerd na mijn ombouw.
Ik had dus net nieuwe apk>politie houdt me aan>toen keuring RDW voor een APK KEURING die ik dus net nieuw had!!!!
Het was alleen op vermoeden van te weinig vermogen.... dat kan zo'n agent nooit bewijzen natuurlijk.
Als ik slecht had gewild had ik simpel door 1 diode eruit te trekken naar het RDW kunnen gaan en had ik zo'n 100 pk gehad.
Dan had ik in beklag kunnen gaan bij de politie en mogen ze alle gemaakte kosten betalen.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door powerpiep »

NIEUW FILMPJE!

:yes
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

@Bobv

Mijn verzekering was allang op de hoogte van het hogere vermogen....
Bij een ongeluk zou de verzekering dus gewoon betaald hebben, ze hadden allang deze wijziging verwerkt en daar heb ik ook gewoon bewijs van. Ik was dus niet een risico voor medeweggebruikers.
En waarom zou ik voor een apk keuring naar het rdw gaan? omdat het daar meer kost??
Ik geef de politie idd de schuld van hun manier van werken, dit was gewoon pesterij zelfs rdw medewerkers vonden dat dit nergens op sloeg en zoiets als dit zien ze daar dan ook niet vaak, er is dan ook geen goede keuringsafspraak online te maken bij het rdw voor zo'n geval. Een agent kan het vermogen van je voertuig niet zien, dat kan je alleen meten.
Ik had online afspraak gemaakt voor wijziging vermogen, toen ik bij het rdw kwam zei de keurmeester dat er een verkeerde afspraak was gepland omdat de politie er een WOK melding op had gezet.
Gelukkig hadden ze tijd om mij tussendoor ook voor die WOK melding te helpen, daarvoor moesten ze de bus keuren op permanente eisen (APK) dus. Mijn geplande kosten waren dus ook hoger dan de 55 euro die ik eerst bij de balie te horen kreeg.
Na op alle vlakken goed gekeurd te zijn vroeg ik of ze de bus ook gelijk apk konden afmelden, ze hebben hem immers gekeurd op die eisen, maar dat kon niet dan zou ik eerst de kosten moeten betalen voor een hele apk keuring (die ze net gedaan hadden).
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Oke officieel zat ik fout maar dat het niet op kenteken stond wilde niet zeggen dat de verzekering niet op de hoogte was...
Dus zonder die agent had ik geen wok melding op de bus en mocht ik gewoon rijden.
Na die agent mocht ik niet meer rijden voor de verzekering omdat de auto gekeurd moest worden.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Multivan Generation schreef:Je praat er een beetje gemakkelijk over.
Je hebt best kans dat je uitgenodigd wordt in Lelystad,
om te laten zien of het allemaal verantwoord is..
Er is natuurlijk wel veel aangepast..

Misschien kun je ook meteen vragen wat ze van je uitlaat vinden die vlak langs je tank loopt zonder hitteschild?

Zijn er aanpassingen aan remmen en onderstel uitgevoerd?


Ik zat je gehele topic nog eens door te lezen,
en je stelt dat je met een 102 pk naar JD bent gereden,
maar eigenlijk was dat technisch een 140 pk basismotor met grote interkoeler en aangepast uitlaatsysteem,
dus de waarde waar je mee binnenkwam was zo'n beetje wel te verwachten toch?

Heb je er nog over nagedacht of je een nieuwere motorcomputer zou gaan gebruiken?
Die zijn wat fijner af te regelen namelijk.

En de laatste vraag: in het begin heb je het over Rica, dat je daar langs wilde gaan,
later ben je bij JD langs geweest. Wat was de reden dat je niet meer bij Rica bent langsgegaan maar voor JD hebt gekozen?

Voor de rest heb je nu "wat tegenslag" maar ben benieuwd wat voor technisch objectief oordeel je krijgt van het RDW..

In de tussen tijd niks aangepast en RDW vond alles goed, ook de uitlaat...
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door MrMillion »

Leuk project! Jammer van dat bureaucratische gezeik weer. En voor de mensen die van alles roepen over ongevallen en verzekeringen.. Als je je ACV laat chippen ben je officieel al fout aangezien je boven de 20% toename uitkomt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Multivan Generation »

MrMillion schreef:Als je je ACV laat chippen ben je officieel al fout aangezien je boven de 20% toename uitkomt.
Inderdaad, en dat was vroeger 30%,
vandaar dat het zo goed is, dat de topic starter nu de hele procedure uitgelegd heeft,
en dat is heel waardevol voor zowel T4 als T5 rijders..
Het is nu duidelijker welke weg je moet bewandelen om meer vermogen, legaal op je kenteken te krijgen.
dennisnotebaart
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:00

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door dennisnotebaart »

erg leuk verhaal, maar nergenst een filmpje van de vinden ????
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Wat voor filmpje?
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
dennisnotebaart
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:00

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door dennisnotebaart »

nou over hoe snel het gaat ,acceleratie ofzo,of top snelheid.
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Oh dat.... zal ik van het weekend ff maken maar ik ga niet in nederland z'n topsnelheid rijden is 195 per uur in de toerenbegrezer.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Plaats reactie