Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

idioot probleem: start niet warm

vragen over de T4
BrunoP
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mar 2015, 12:57

Re: idioot probleem: start niet warm

Bericht door BrunoP »

Heb gegevens Ismet gevonden hier op het forum, zal hem hoe dan ook opslaan en bezoeken. Is immers ook nog redelijk in de buurt!
Zoek ook nog handgreep T4 en wat andere kleine onderdelen.
Dank voor die tip! :toppie

Bruno
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: idioot probleem: start niet warm

Bericht door repelsteeltje »

Voor je dorpsgarage:

eerst de hallgever controleren, (voedingspanning aanwezig tijdens het voorkomen van het probleem). Garage heeft als het goed is een scoop, uitgaand signaal controleren.

Ontstekingmodule (transistor) wil ook wel eens, maar gaat een stuk minder vaak. dan heb je dus wel een knap signaal van de hallgever maar gebeurt er verder niets meer.

Nog een fijne die best wel vaak voorkomt, ding is niet te starten met de sleutel, duw je de wagen aan dan loopt ie binnen de seconde. Dat probleem zit altijd!! in de schakelaar van het contactslot. Contacten zijn dan ingebrand. Draai je de sleutel in de startstand valt de spanning op een van de overige stroomkringen gewoon weg.
Google even op golf2 en contactslotschakelaar en er gaat een wereld voor je open... (zelfde onderdelen als de T4)

Ten slotte, ook één keer meegemaakt: relais van de elektrische benzinepomp ingebrand. gaf ook dit soort klachten, maar dan met een random factor.


Wat je zelf nog even kunt proberen, als je een toerenteller in het dasboard hebt: rijd de wagen warm totdat de klacht voorkomt. Start daarna, komt de toerenteller naald uit de hoek tijdens het starten?
zo nee, dan geen ontstekingspuls. Hallgever overleden..... Ding vervangen is een kwartier werk, kosten voor het onderdeel ca 5 tientjes.
BrunoP
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mar 2015, 12:57

Re: idioot probleem: start niet warm

Bericht door BrunoP »

Hoi Bobv en repelsteeltje,
Ik ben (naast technisch) ook nog es niet handig in forums en dat soort dingen, weet bijv niet goed hoe ik directer kan reageren naar iemand toe.
maar goed: de auto is op dit moment niet bij ons, dus ik kan even niets over de technische dingen zeggen of fotograferen. Maar dat komt dan na de pasen een keer. De T4 is uit 1991 maar stamt uit Duitsland (ingevoerd via RDW etc in 2003 maar daar hebben we hulp bij gehad, wij zelf hebben 'm sindsdien). Ik neem aan dat de motor plus onderdelen dan ook nog allemal uit die tijd zijn.
BrunoP
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mar 2015, 12:57

Re: idioot probleem: start niet warm

Bericht door BrunoP »

@repelsteeltje, je klinkt als een uitermate handig en ervaren iemand. Echt heel geweldig dat je meedenkt!
vwb contactslot heb je hoe dan ook een punt: die is inmiddels vervangen inmiddels (bleek idd 'slecht', terugkijkend haperde hij idd ook wel eens bij omdraaien sleutel (nu niet meer). Maar de warmstart-problemen bleven desondanks.
Ik ga het allemaal met de dorpsgarage overleggen/doorgeven. Hier MOET toch iets zinnigs uit komen!
Een van de wegenwachters die langskwamen bij de 'warmte-niet-start-pech-gevallen' opperde trouwens ook nog om er een sterkere accu dan nodig in te zetten. Waarom snap ik niet, starrtmotor draait even hard rond koud als warm... Daar gaat de garage nu toch ook nog even iets mee proberen: starten met andere accu als ie warm is, je weet nooit.

Groet, BrunoP
BrunoP
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mar 2015, 12:57

Re: idioot probleem: start niet warm

Bericht door BrunoP »

Dag meedenkenden,

Inmiddels hebben we foto's gemaakt van de motor (wist niet wat ik moest fotograferen overigens)
Maar intussen ook heeft de garage van 't dorp inderdaad wat ge-experimenteerd met een (veel) sterkere accu. Daar verwachtte nieand echt its van.
De onze is doorgemeten (was nog niet zo oud) en lijkt nog steeds goed. Desondanks, niemand wet exact hoe het kan... hebben we nu al bijna 10 testritten gemaakt en elke keer als ie fiks warm is, even uitstaat, en weer wordt gestart.... LUKT HET gewoon!
Dat was dus het afgelopen half jaar huilen en een uur wachten....
We zien dit maar als een paaswonder of zoiets en hopen vooral dat het blijft!
Die sterke (voor diesels) accu blijft erin natuurlijk.

Veel dank voor het meedenken, ik heb alles opgeslagen en uitgeprint en deels ook doorgegeven. Dit voor het geval het toch weer terugkomt.
Maar op dit moment lijkt het op wonderbaarlijke manier opgelost.

[zonde van het geld naar de VW dealer en anderen, behalve natuurlijk onze locale garage. Die verdient een pluim]
En we gaan ook binnenkort eens kijken bij de genoemde experts nabij Rottepolderplein, voor onderdelen en zo.

Iedereen dank!

BrunoP
Plaats reactie