Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Passen deze audi velgen?

vragen over de T4
Plaats reactie
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Passen deze audi velgen?

Bericht door japser »

Hoi,

Ik ga morgen normaalgezien achter velgen.
16inch 5x112 audi velgen. Ze zijn afkomstig van een audi 100 en daarna op een a6 gezeten.
Banden 205/55 R16 91V UNIROYAL

Ze lijken verdacht veel op deze velgen: http://www.original-felgen.com/8d0601025cz17.html

Dus als mijn gok klopt, zijn ze dus ook et45.

Zou dit passen onder mijn bus? '99 swb, niet verlaagd ..

Dit zijn ze:

Afbeelding

Grts!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door J vd Pal »

Hoi Japser,

Als het dezelfde zijn dan kunnen ze NIET onder een T4. Het draagvermogen per velg is slechts 580 kg en dat is niet voldoende!!

Daarnaast zijn de banden te klein waardoor je een sterke afwijking op de km teller krijgt. Onder een T4 hoort een 205 65 16.

Als laatste is ook het draagvermogen van de banden met 91 te laag, het moet ongeveer 100 zijn!

Groet

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door japser »

die afwijking op de teller, is die zooo veel? Er zijn toch heel veel t4's met 55 banden?
Nu, mijn t4 heeft slechts een klein bedje en een klein kastje, en meer komt daar niet in.. Kan die draagkracht van de banden dan niet oké zijn? Ik vraag vlug nog even na voor de load index, als die idd te klein is zal het niet doorgaan..
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door matje86 »

kan wel maar moet je voor elke apk ff banden wisselen :werkaanT4 :jump :jump :jump
en natuurlijk geen ongeluk krijgen :T4politie ook de verzekering wil dan geld zien
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door Pascal-141 »

J vd Pal schreef:Hoi Japser,

Als het dezelfde zijn dan kunnen ze NIET onder een T4. Het draagvermogen per velg is slechts 580 kg en dat is niet voldoende!!

Daarnaast zijn de banden te klein waardoor je een sterke afwijking op de km teller krijgt. Onder een T4 hoort een 205 65 16.

Als laatste is ook het draagvermogen van de banden met 91 te laag, het moet ongeveer 100 zijn!

Groet

Jasper
Een T4 heeft 205 65 R15 , niet R16 :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door Pascal-141 »

japser schreef:Hoi,

Ik ga morgen normaalgezien achter velgen.
16inch 5x112 audi velgen. Ze zijn afkomstig van een audi 100 en daarna op een a6 gezeten.
Banden 205/55 R16 91V UNIROYAL

Ze lijken verdacht veel op deze velgen: http://www.original-felgen.com/8d0601025cz17.html

Dus als mijn gok klopt, zijn ze dus ook et45.

Zou dit passen onder mijn bus? '99 swb, niet verlaagd ..

Dit zijn ze:

Afbeelding

Grts!
Die velgen passen inderdaad gewoon zo onder je T4 , en ik zie ze wel vaker onder een T4 , maar het draagvermogen is officieel inderdaad te weinig.
Als je de velgen toch wil ondef je T4 , dan zou ik wel de banden vervangen voor banden met de correcte maat en voldoende draagvermogen . (225/55R16)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door japser »

Oké, het is niet dat ik plots door mijn velgen ga zakken en dat ze in stukken springen ofzo hé? :knipoog
Eigenaar stuurde me net dat dit op de velgen ook staat : 7jx16h2et45
Het zijn een beetje voorlopige velgen, mijn stalen zijn roest en wil ik geen geld insteken om te coaten, en met de tijd ga ik als er wat geld op overschot is eens kijken voor mooie nieuwe 17inchers ofzo. Bedankt alleszins!

Trouwens net een interessante tabel gevonden voor wie ze kan gebruiken! Kg naar li

http://www.goca.be/upload/AKCT/BELASTINGSINDEX_NL.JPG
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door MrMillion »

Heb/had ze ook op de blaauwe bus. Staan fraai maar niet te overdreven. Banden heb je ivm laadvermogen idd niks aan.

Loadindex van de velg is officieel te weinig. (570kg) Maar ze testen die velgen vaak niet verder dan nodig is voor het model inclusief de nodige marges. Die velgen zijn 1 bonk alluminium en van goede kwaliteit. Ik heb nooit met angst gereden ;)
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door repelsteeltje »

toch mee oppassen!

bij onze oosterburen heb je bij een ongeval, jouw schuld of niet, vaker te maken met een technisch onderzoek dan bij ons.

Als uit dat technisch onderzoek blijkt dat er onderdelen (velgen in dit geval die als cruciaal gezien worden) aan de auto zitten die geen TUV vrijgave van de fabrikant voor jouw auto hebben dan ben je bij voorbaat deels of volledig schuldig aan het ongeval. Ook al hebben je velgen/ banden er niets mee te maken.....

Als je bij de gemiddeld bandenboer langs gaat en vraagt naar gescheurde aluminium velgen dan hebben ze meestal wel wat in de oudmetaalbak liggen. en lang niet allemaal door stoeprandschade.

Ofwel zorg gewoon dat je op dit vlak goed zit. Door de fabrikant voor jouw auto vrijgegeven velgen, met juiste loadindex en ET waarde, met uiteraard de juiste banden er op.

er op bezuinigen is het beste vergelijkbaar met russische roulette :muur
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door japser »

hoi,

Heb de velgen gisteren toch opgehaald, mijn busje word praktisch niet beladen, dus het zal wel meevallen voor de korte tijd dat ze er maar moeten onderzitten. Nu die banden, kan ik daar even mee rijden tot wanneer ik de nieuwe banden heb?
Of is dit levensgevaarlijk en laat ik hem beter nog even stilstaan tot dan?
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door arjanzevenaar »

Hoi Japser,

91 vind ik wel een beetje aan de lichte kant. Banden zullen zeker warm worden omdat ze voor hun doen 100% belast worden. Ik spreek uit ervaring....ook het weggedrag is slecht ondanks dat je bus leeg is. Spaar nog even door of kijk of je een setje 2e hands te koop ziet. Ik heb ook 16 inch vw velgen en rij met 195 65 16. Op 7j velgen zou ik niet breder gaan dan 215. Ik had problemen met uitlijning bij bredere banden.
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door japser »

Ben aan het kijken welke banden ik erop ga steken!
Nu zit ik wel met een probleem, ik weet niet welke wielbouten ik moet hebben..
Ze zaten er niet bij.. Ik kom hier alsmaar tegenstrijdige dingen tegen.. ene zegt conisch, andere bol-conisch, ..
Origineel bol-conisch, aftermarket conisch, ..

Het zijn originele audi velgen die o.a. op een a4 gezeten hebben enz enz..
( en welke lengte moet 'k dan hebben? ) Ik weet ondertussen dat 't 14x1.5 moet zijn..
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door chv »

Hallo Jasper,

Als je de adviezen die je krijgt toch in de wind gooit, waarom vraag je er dan om?
:nuts :muur

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
japser
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 nov 2014, 12:51

Re: Passen deze audi velgen?

Bericht door japser »

Omdat ze er maar tijdelijk op komen.
Het zit zo, ik ben nog maar 21 jaar en mijn budget is daardoor momenteel nog redelijk krap.
Sinds gisteren heb ik hem aan de kant gezet om er alleen nog maar aan te werken en ombouwen en pas als hij af is terug
mee te rijden. Ik ben aan het kijken voor nieuwe banden, maar alles moet op zijn tijd wegens budget.
Als ik weet dat het niet zoooo veel kwaad kan, dan weet 'k dat als ik hem even nodig heb om bv iets op te halen dat ik dat wel kan doen. Ermee blijven rondrijden doe ik dus sowieso niet. :nuts

Het was als ik 'm kocht een lelijke witte bestelbus, nieuwe cardanhoezen moeten steken, nieuwe remleidingen, nieuwe flensjes moeten steken voor mijn water circuit, ondertussen de binnenkant geisoleerd en opnieuw betimmerd,
houten vloer gelegd, kastjes beginnen maken, een lycksele bed aan 't aanpassen als zetel/bed, nieuwe boxen en versterker,
windschermpjes, witte pinkers, parkeersensoren, bullbar,... Daarmee dat ik 't nu wat rustiger aan moet doen qua budget, en alles op zijn tijd moet kopen én daardoor staat hij dus wel degelijk stil. :)
Plaats reactie