Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DSG 132 KW

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DSG 132 KW

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:@Leendert,

Andere optie:
Je kunt er nog altijd een turbo van een 2.7 of 3.0l V6 TDI common rail, uit een Tourec Audi A4/A6/Q7 op laten bouwen. :yes
Jos is er inmiddels aardig in bedreven.
Dit zijn Garrets, van de laatste generatie, die elektronisch aangestuurd worden, i.p.v. vacuüm.
Dan is het olieprobleem (denk ik) ook opgelost, veroorzaakt door de KKK Bi-Turbo.

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Haha! Geert! Dat is waar, ik zit een kwartiertje bij Jos vandaan, binnenkort maar eens een bakkie doen en informeren naar zo'n dikke föhn!

Over de olieconsumptie: dat was voornamelijk een zuigerverenprobleem toch?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DSG 132 KW

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:@ Geert,
bedoel je dan 2 turbo's laten vervallen en één enkele Garett terug plaatsen?
Dan wél weer de 'schop in de rug' terug... :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: DSG 132 KW

Bericht door Multivan Generation »

heemskerk schreef:
Multivan Generation schreef:@ Geert,
bedoel je dan 2 turbo's laten vervallen en één enkele Garett terug plaatsen?
Dan wél weer de 'schop in de rug' terug... :knipoog
Dat hoeft niet toch? Is dat is geen kwestie van software programmatie..?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:@ Geert,
bedoel je dan 2 turbo's laten vervallen en één enkele Garett terug plaatsen?
Yepp, inderdaad.....de nieuwe hedendaagse (Hybride) turbo's schijnen veel rapper op te spoelen, t.o.v. de oude turbotechniek van 10 jaar gelden.

Bi-turbo T5 GP is een KKK
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

heemskerk schreef:
Geert G schreef:@Leendert,

Andere optie:
Je kunt er nog altijd een turbo van een 2.7 of 3.0l V6 TDI common rail, uit een Tourec Audi A4/A6/Q7 op laten bouwen. :yes
Jos is er inmiddels aardig in bedreven.
Dit zijn Garrets, van de laatste generatie, die elektronisch aangestuurd worden, i.p.v. vacuüm.
Dan is het olieprobleem (denk ik) ook opgelost, veroorzaakt door de KKK Bi-Turbo.

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Haha! Geert! Dat is waar, ik zit een kwartiertje bij Jos vandaan, binnenkort maar eens een bakkie doen en informeren naar zo'n dikke föhn!

Over de olieconsumptie: dat was voornamelijk een zuigerverenprobleem toch?
Weet je nog dat je dit hebt geschreven in het topic: "bromvlieg en olieverbruik bitd?"
Zou maar zo kunnen. Ik stond een tijd geleden belangstellend bij een Gp (132kW) te kijken die in de (garantie)reparatie was bij Jos. Bleek óók een grootverbruiker van motorolie, complete blok vervangen, nog steeds hetzelfde probleem... Inderdaad, de biturbo. :alarm

Vandaar ook mijn gedachte richting een Garret turbo uit een Tourec / Q7 V6 TDI CR

Volgens ETKA zijn de zuigerveren (en zowat de gehele rompmotor) hetzelfde voor zowel de 140PK als de 180 versie.
De 140pk motor, met een single Garret is redelijk probleemloos, terwijl vele 180pk motoren met een KKK Bi-Turbo olieboten zijn.
Trek je conclusie........weglekken inwendig via de turbo is dan de eerste gedachte, toch?
Dan lijkt mij de turbotechniek van de nieuwe grotere V6 TDI CR Audi's een mooi alternatief om dezelfde performance te bewerkstelligen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: DSG 132 KW

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:
heemskerk schreef:
Geert G schreef:@Leendert,

Andere optie:
Je kunt er nog altijd een turbo van een 2.7 of 3.0l V6 TDI common rail, uit een Tourec Audi A4/A6/Q7 op laten bouwen. :yes
Jos is er inmiddels aardig in bedreven.
Dit zijn Garrets, van de laatste generatie, die elektronisch aangestuurd worden, i.p.v. vacuüm.
Dan is het olieprobleem (denk ik) ook opgelost, veroorzaakt door de KKK Bi-Turbo.

http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... uator.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Haha! Geert! Dat is waar, ik zit een kwartiertje bij Jos vandaan, binnenkort maar eens een bakkie doen en informeren naar zo'n dikke föhn!

Over de olieconsumptie: dat was voornamelijk een zuigerverenprobleem toch?
Weet je nog dat je dit hebt geschreven in het topic: "bromvlieg en olieverbruik bitd?"
Zou maar zo kunnen. Ik stond een tijd geleden belangstellend bij een Gp (132kW) te kijken die in de (garantie)reparatie was bij Jos. Bleek óók een grootverbruiker van motorolie, complete blok vervangen, nog steeds hetzelfde probleem... Inderdaad, de biturbo. :alarm

Vandaar ook mijn gedachte richting een Garret turbo uit een Tourec / Q7 V6 TDI CR

Volgens ETKA zijn de zuigerveren (en zowat de gehele rompmotor) hetzelfde voor zowel de 140PK als de 180 versie.
De 140pk motor, met een single Garret is redelijk probleemloos, terwijl vele 180pk motoren met een KKK Bi-Turbo olieboten zijn.
Trek je conclusie........weglekken inwendig via de turbo is dan de eerste gedachte, toch?
Dan lijkt mij de turbotechniek van de nieuwe grotere V6 TDI CR Audi's een mooi alternatief om dezelfde performance te bewerkstelligen.
Ja die weet ik mij te herinneren, de moeilijkheid is dat ik niet weet te onderscheiden wat een incident is en wat een meer structureel/constructieve aangelegenheid is. Het zou verhelderend zijn om eens een kijkje in de statistieken van PON te mogen hebben. Ik zal Ben 'ns mailen.. :knipoog
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

heemskerk schreef:
Volentuv schreef:Ik wilde graag een DSG automaat hebben. En de 140 of 180 boeide me in 1e instantie niet zoveel. Zo kwam ik in eerste instantie op een 140 pk DSG.

Ik zou dan als de 140 pk niet afdoende zou zijn die laten chippen. Maar omdat ik erg veel mensen gesproken heb die de 140 tegen vonden vallen begon de eerste twijfel.

Die werd weggenomen omdat ik hier las dat de DSG te snel naar zijn 7 schakelt, en dus geen gevoel van 'kracht' laat blijken. Een aanpassing aan de DSG zou een oplossing zijn.

Daarna hoorde ik dat een DSG niet geschikt zou zijn voor beladen busjes, aanhangers en ander zwaarder werk dan naar de supermarkt. De verhalen hierin verschilden nogal.

Toen poste ik dit topic alhier.

Een telefoontje naar Jos leerde dat de DSG die nu in de bussen zit een heel wat nieuwer type is dan de eerste bakken. De eerste verwarring was de 6 traps 'normale' automaat. Dat is geen DSG.

De eerste DSG bakken die problemen gaven zaten in het type nummer iets met een Q 200 ofzo.
De nieuwe iets met Q500, die bakken krijg je volgens Jos niet stuk met het 2 literblokje wat in de nieuwe T5 zit. Het enige probleem hiermee is dat de bak te snel naar zijn 7 schakelt. Je zit dan met een heel laag toerental op lage snelheid, als je dan een aanhanger trekt of veel lading hebt gaat de motor/bak 'brommen en schokken' Dat zou problemen kunnen geven aan aandrijfstangen. ( correct me if i am wrong) Datzelfde brommen en schokken als je nu in zijn 6 zit met 80 km per uur.

Als de bak word aangepast zodat hij wat later schakelt en dus wat hoger in toeren loopt is dat probleem ook weg, dan reste alleen nog het chippen als ik de motor vond tegenvallen. Maar als ik voor 180 pk zou kiezen en de baksoftware liet aanpassen zou ik een klaar zijn. Ik zou dan een heerlijk rijdend en zuinigere motor hebben dan af fabriek.

Mijn garage is geen dealer en spreekt dus over 'horen zeggen', garantie komt uiteindelijk nooit op zijn brug te staan. De dealer zei eerlijk, ik heb vooralsnog niets in de regio gehoord over DSG- problemen waar jij het over hebt. ( achteraf wel over trillende aandrijfstangen)

En JB zei dan ook. Ik durf te wedden dat de dealer en je eigen garage nog geen kapotte Q 500 bak gehad hebben. Die kan niet stuk gaan van de 180 pk 2 liter motor. Ze verwarren de internetverhalen en verschillende bakken.

Toen ik voor keuze stond heb ik de 140 alsnog verruild voor de 180. Ik kon dan geen spijt krijgen van een te lichte motor. En tenslotte wil ik heel wat kilometers met plezier rijden.

Mocht de aankoop waardeloos zijn weet ik dat dan uit ervaring en niet van verhalen op internet.

VolenTuv

Heb je het inmddels vermaarde olieverbruik van specifiek de 180pk ook meegenomen in je afweging of in ieder geval voorgelegd aan de dealer of andere deskundigen? Ik heb begrepen dat dit ook een 'hot topic' is binnen de VW gelederen.
Neen, dat heb ik niet. Ik had niet gedacht dat het olieverbruik bij alle bussen zou zijn. Als mijn bus, die er overigens nog steeds niet is, dat probleem heeft.....dan is dat pech.

Voorlopig heb ik alle vertrouwen in een goede afloop. Ik zal in ieder geval straks op vakantie naar Italie een kannetje achterin zetten. :werkaanT4

Tuv.
stukie-stukadoors
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:49

Re: DSG 132 KW

Bericht door stukie-stukadoors »

rij met een (door jd-engeneering) aangepaste 238,8pk T5GP L2H1 DC en daar zit een geweldige DSG-bak in, tot nu toe 76.000km zonder enig dsg probleem !
Teamlid van het "www.Dutchmodballteam.nl" Like us op facebook :-)
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

Ha heren VW,

Bus inmiddels 9,5 maanden in bezit. Ik ben geen kilometervreter dus nog maar 15.000 op de teller.

De DSG had ik bij mijn vorige al hebben moeten....maarja achteraf.... Wat rijd dat lekker. Het is inderdaad wel zo dat de bus bij rustig optrekken ( en dat doe ik vaak) heel snel overschakeld en daardoor te snel in zijn 7 zit met als gevolg dat hij gaat trillen. Vooral omdat ik altijd beladen ben incl imperaal op dak. Die ook voor weerstand zorgt.

Ik twijfel nog even of ik de versnellingsbak laat tunen bij oom Jos. De garantie word daarna natuurlijk zeuren in geval van calamiteit. Ik heb gevraagd bij de dealer of ze dat niet meer deden, maar helaas is VW er mee gestopt. Hij kon me diverse andere namen noemen die het wel deden..... Best raar eigenlijk....

Mijn olieverbruik is tot nu toe nul. Misschien krijg ik die pech nog, maar tot op heden geen troubels.
Het brandstofverbruik ligt gemiddeld op 1-9,4 Met soms een uitschietertje 1-10 De maagden-vakantierit was gemiddeld 1-11. Maar ik heb toen heel kalmpjes gereden. Onder de 1-9 nog niet geweest. Geen klagen tot zover.

Ik heb geen ervaring met 180 pk motoren en vind hem dus heerlijk wegtrekken. Gezien ik met een bus vol ijzer en koper incl rek op dak niet van plan was hem dagelijks naar de 190 km te persen ben ik dus dik tevreden.

Enig nadeel wat ik ondervind tov mijn oude Trafic is dat de bus in bochten op snelwegen erg snel uit zijn spoor is. Dat moest heel erg wennen. Voor mijn gevoel lag de Trafic vaster in de bocht. Wat wegligging, vering geluid en zitcomfort wint de VW met stip.

Ik heb wel verzwaarde of hulpveren er onder zitten. Omdat al het gewicht natuurlijk achterop ligt.

Dus voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe of gebruikte bus met bovengenoemde specs en op dit topic uitkomt.

Ik ben heel blij met me bussie. :jumpklap

Tuv
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: DSG 132 KW

Bericht door Anno »

TS,
Je schrijft dat je 1 op 11 rijdt tijdens de vakantie waarbij je kalmpjes gereden hebt. Hoe zwaar beladen was je bus toen? Wanneer ik met mijn gechipte 140 Pk + DSG rijd dan haal ik 1 op 14.

De wegligging kan je verbeteren door bv verlaagde vering toe te passen. Scheelt slop op borrel. En een dikkere stabilisatie stang is de 2e slok.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
dyselinck
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:13

Re: DSG 132 KW

Bericht door dyselinck »

Heb met veel intresse dit topique gelezen.

Ik liep al met de gedachte van een turbo upgrade ( +- 240 pk) van mijn T5 GP 140.

Heeft er iemand dit al gedaan en heeft hij of zij ervaringen?

Ik dacht aan dit : upgrade intercooler, egr en dpf weg, binnen bij Jos voor de turbo, binnen bij JD voor de chip.

Groetjes
T5 SWB 2010 GP "naomi": 186 PK - Xenon - Plastidipped - 19 inch - frontspoiler
Wishlist: - DRL - 40 mm verlaging - DPF OFF
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: DSG 132 KW

Bericht door Anno »

Zo ver ben ik niet gegaan. Gewoon eenvoudig laten chippen, zwel motor als DSG bak, + verlagen + zwaardere stabilisatie stang achter. Meer koppel / vermogen hoeft voor mij niet. Zo vaak zit ik niet in Duitsland.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

Verlagen word niks, denk ik. Als ik een dakklus heb en de auto vol rollen zet hangt ie enorm achterover. De bus is standaard al stevig beladen, met de rollen erbij is de ruimte in de wielkast aardig klein. Dit met al zwaardere veren eronder.

Van stangen heb ik nog niets gelezen of gehoord. Is dat een standaard VW garage ding of is dat iets voor een tunings-bedrijf?

Met de vakantie is de standaard belading eruit. Dan alleen 4 personen en de nodige bagage. Ik had begrepen dat de 180 pk DSG een stevige drinker was. Ik vind mijn huidige gemiddelde in vergelijk met mijn Trafic meevallen. Misschien dat een tuning van de bak en/of motor de auto zuiniger maakt.

Tuv
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: DSG 132 KW

Bericht door Anno »

Ik weet niet of de 180 pk versie onzuiniger is dan de 140 pk. Bedenk wel, vermogen gebruiken kost gewoon dieselolie.

Standaard is de stang achter 19 mm dik. Er zit nu 25 mm onder. Ik zou niet meer zonder willen!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DSG 132 KW

Bericht door alfagek »

Ik heb ook een DSG 132 biturbo.

Nu 58000km verder en geen last zoals er is vermeld van olie verbruik.

Deze 184pk biturbo bevalt mij beter dan mijn vorige T5 automaat 174 pk
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Plaats reactie