Voor mijn VW T5 4motion bj 2012 overweeg ik een imperiaal/roofrack aan te schaffen. Als ik op reis ben wil ik hier oa. mijn reservewiel op bevestigen, eventueel een aluminium kist met spullen en aan de zijkant een luifel. Ik denk aan een Frontrunner slimline roofrack en een luifel van hetzelfde merk. Het roofrack wil ik inkorten tot circa 220cm, waardoor het aan de voorzijde niet veel verder komt dan het voorste bevestigingspunt.
Hoewel ik nooit hard rij en het roofrack alleen tijdens vakantie wil monteren, vrees ik het brandstofverbruik. Zijn er ervaringsdeskundigen die iets kunnen zeggen over het méérverbruik? Met de zoekfunctie heb ik hierover niets kunnen vinden.
En om de vraag mbt reservewiel op het dak voor te zijn: een wiel met bandenmaat 235/70R16, zoals onder mijn auto zitten, past niet in de reservewiel houder. Tenzij je een dure Seikel aanpassing doet en vervolgens vermindert de band de bodemvrijheid. Groet, Gertjan.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik
Je verbruik zal zowieso omhoog gaan met die hele handel op je dak .
En wind geruis krijg je er gratis bij
Maar als het alleen maar is tijdens vakantie , maakt het dan veel uit ?
En wind geruis krijg je er gratis bij
Maar als het alleen maar is tijdens vakantie , maakt het dan veel uit ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik
Je hebt dan wel de garantie dat je sowieso fluitend op vakantie gaat. Wat er ook gebeurt...
Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik
Ik denk, maar dat is geen antwoord op een gestelde vraag, dat de wegligging kan gaan veranderen door verhoging zwaartepunt.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik
bij een t4 lange ging het verbruik van 1:13 bij 125km naar 1:8 bij 90 km let wel dit is uit ervaring leeg heeen en bus geheel gevuld met bodemplaten op het dak
en wat geeft zo,n fluitje nu, dan zet je gewooon de radio wat harder
en wat geeft zo,n fluitje nu, dan zet je gewooon de radio wat harder
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- ron philippo
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik
Hallo Gert-jan,
Een beetje late reactie.
De 235-70-16 past er onder.
Ik laat de lucht eruit lopen, en plaats het reservewiel.
Daarna een beetje lucht erin om afdichting te krijgen.
(zodat er geen vuil tussen velg en band komt).
Moet er wel een compressortje aan boord zijn voor als je lek rijd.
Maar die zul je toch wel hebben voor als je het zand ingaat.
Gr. Ron
Een beetje late reactie.
De 235-70-16 past er onder.
Ik laat de lucht eruit lopen, en plaats het reservewiel.
Daarna een beetje lucht erin om afdichting te krijgen.
(zodat er geen vuil tussen velg en band komt).
Moet er wel een compressortje aan boord zijn voor als je lek rijd.
Maar die zul je toch wel hebben voor als je het zand ingaat.
Gr. Ron
Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik
Mooi roof rack!
Voor vierkante kisten ed moet je rekenen dat je brandstof verbruik 1:1 toeneemt met het toegevoegde frontale oppervlak. Best om het frontale oppervlak te minimaliseren. Plaats je objecten daarom zoveel mogelijk achter elkaar. Gestroomlijnde, langwerpige objecten zijn gunstiger. (Skikoffer?) De toename van het verbruik tgv dak-bagage kan beperkt blijven; ik vervoer met name 3.5m lange race kajaks op simpele J-bars op een T4 en merk een toename van een slechts een paar procent per sigaar.
Zo'n uitgebreid roofrack zou wel eens een heel orkest kunnen zijn. Elke extra ligger geeft extra geruis. Lichtgewicht aluminium dempt van zichzelf niet zo geweldig. Wellicht ook een optie: http://www.zoelzer.de/content.php?sessi ... rubrik=185
Voor vierkante kisten ed moet je rekenen dat je brandstof verbruik 1:1 toeneemt met het toegevoegde frontale oppervlak. Best om het frontale oppervlak te minimaliseren. Plaats je objecten daarom zoveel mogelijk achter elkaar. Gestroomlijnde, langwerpige objecten zijn gunstiger. (Skikoffer?) De toename van het verbruik tgv dak-bagage kan beperkt blijven; ik vervoer met name 3.5m lange race kajaks op simpele J-bars op een T4 en merk een toename van een slechts een paar procent per sigaar.
Zo'n uitgebreid roofrack zou wel eens een heel orkest kunnen zijn. Elke extra ligger geeft extra geruis. Lichtgewicht aluminium dempt van zichzelf niet zo geweldig. Wellicht ook een optie: http://www.zoelzer.de/content.php?sessi ... rubrik=185
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷