Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik

vragen over de T5
Plaats reactie
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik

Bericht door GertjanvD »

Voor mijn VW T5 4motion bj 2012 overweeg ik een imperiaal/roofrack aan te schaffen. Als ik op reis ben wil ik hier oa. mijn reservewiel op bevestigen, eventueel een aluminium kist met spullen en aan de zijkant een luifel. Ik denk aan een Frontrunner slimline roofrack en een luifel van hetzelfde merk. Het roofrack wil ik inkorten tot circa 220cm, waardoor het aan de voorzijde niet veel verder komt dan het voorste bevestigingspunt.
Hoewel ik nooit hard rij en het roofrack alleen tijdens vakantie wil monteren, vrees ik het brandstofverbruik. Zijn er ervaringsdeskundigen die iets kunnen zeggen over het méérverbruik? Met de zoekfunctie heb ik hierover niets kunnen vinden.
En om de vraag mbt reservewiel op het dak voor te zijn: een wiel met bandenmaat 235/70R16, zoals onder mijn auto zitten, past niet in de reservewiel houder. Tenzij je een dure Seikel aanpassing doet en vervolgens vermindert de band de bodemvrijheid. Groet, Gertjan.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik

Bericht door Pascal-141 »

Je verbruik zal zowieso omhoog gaan met die hele handel op je dak .
En wind geruis krijg je er gratis bij :knipoog

Maar als het alleen maar is tijdens vakantie , maakt het dan veel uit ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik

Bericht door heemskerk »

Je hebt dan wel de garantie dat je sowieso fluitend op vakantie gaat. Wat er ook gebeurt... :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik

Bericht door Anno »

Ik denk, maar dat is geen antwoord op een gestelde vraag, dat de wegligging kan gaan veranderen door verhoging zwaartepunt.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik

Bericht door matje86 »

bij een t4 lange ging het verbruik van 1:13 bij 125km naar 1:8 bij 90 km let wel dit is uit ervaring leeg heeen en bus geheel gevuld met bodemplaten op het dak

Afbeelding
en wat geeft zo,n fluitje nu, dan zet je gewooon de radio wat harder

Afbeelding
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik

Bericht door ron philippo »

Hallo Gert-jan,

Een beetje late reactie.
De 235-70-16 past er onder.
Ik laat de lucht eruit lopen, en plaats het reservewiel.
Daarna een beetje lucht erin om afdichting te krijgen.
(zodat er geen vuil tussen velg en band komt).
Moet er wel een compressortje aan boord zijn voor als je lek rijd.
Maar die zul je toch wel hebben voor als je het zand ingaat.

Gr. Ron
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Imperiaal/roofrack en brandstofverbruik

Bericht door RobS »

Mooi roof rack!

Voor vierkante kisten ed moet je rekenen dat je brandstof verbruik 1:1 toeneemt met het toegevoegde frontale oppervlak. Best om het frontale oppervlak te minimaliseren. Plaats je objecten daarom zoveel mogelijk achter elkaar. Gestroomlijnde, langwerpige objecten zijn gunstiger. (Skikoffer?) De toename van het verbruik tgv dak-bagage kan beperkt blijven; ik vervoer met name 3.5m lange race kajaks op simpele J-bars op een T4 en merk een toename van een slechts een paar procent per sigaar.

Zo'n uitgebreid roofrack zou wel eens een heel orkest kunnen zijn. Elke extra ligger geeft extra geruis. Lichtgewicht aluminium dempt van zichzelf niet zo geweldig. Wellicht ook een optie: http://www.zoelzer.de/content.php?sessi ... rubrik=185
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Plaats reactie