Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RVS uitlaat systeem.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: RVS uitlaat systeem.

Bericht door Bertel388 »

Ik heb alles in RVS 2,5" uitgevoerd (zelfbouw) en daarbij de dempers gekocht bij http://www.skytune.com/nl/

Huidige configuarie: Originele downpipe - katalysator - 1e demper - middendemper - 2 x einddemper uitmondend in 2 x 2 uitlaatpijpen. Alleen in de 1e demper zit een geluidsreducerende trechter, verder is elke demper volledig open, dus geen dempingsschotten of iets dergelijks.

RVS buis en bochten etc. gekocht bij een gerenommeerde staalboer met verstand van RVS. Zit er al 10 jaar onder en is nog in prima staat.

Verwacht niet dat RVS nooit roest. Het is niet Roest Vrij Staal maar Roest Vast Staal. Eigenlijk is RVS een staallegering met een oxidelaagje (dus eigenlijk een roestlaagje) wat er voor zorgt dat het staal beschermd wordt. Als je er aan last en dit vervolgens niet behandeld (beitst), gaat het wel degelijk roesten. Zo is RVS ook niet bestand tegen bloed en gaat het ook roesten als het daarmee in aanraking komt, bijv. bij RVS ziekenhuisapparatuur is dit aan de orde.

Skytune gaf mij indertijd goed advies en hanteerde nette prijzen.

Ik heb de katalysator in eerste instantie vervangen maar door de grote buisdiameter van 2,5" was het uitlaatlawaai wat daardoor vrijer spel had, te groot. Daarom heb ik de katalysator teruggeplaatst en een extra (1e) demper direct achter de katalysator geplaatst. Wel jammer dat dat moest, het verschil in vermogen was nl. goed merkbaar.
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: RVS uitlaat systeem.

Bericht door RichardK »

Daarom word in ziekenhuizen ook vaak een andere legering gebruikt zeker bij implantaten ;)

oa:

Protasul® een titaan aluminium legering (aluminium titanium legering)

Roestvast chroomnikkel staal (AISI 316L)

Roestvast chroomnikkel staal (AISI 440 B)
Life's What You Make it...
Plaats reactie