Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

vragen over de T4
Plaats reactie
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door kimisinnl »

Mogelijk ga ik morgen een Syncro kopen :gekte . Waar kan ik het beste op letten en welke testjes kan ik er mee doen? En heeft iemand een idee van de levensduur van de viscose koppelingen etc.? De bus is een ACV ex-overheid dus ik verwacht dat bij de beurtjes er netjes naar gekeken is. De bus heeft geen sper volgens mij, er zit geen knopje onder het dashboard voor de aandrijving.

Wat ik kon vinden rondom Syncro:
- Is de uitlaat in orde, vanwege de extra bochten etc. over de aandrijfassen een duurder exemplaar dan de standaard volgens mij?
- Zijn er lekkages te zien op de aandrijflijn, waar moet ik precies kijken, de uitgaande assen bij alles wat anders is dan een voorwiel aangedreven?
- Hoe zit het met speling, waar mag dat absoluut niet op zitten en welke punten zijn hier zwak?
- Er schijnen mensen met problemen te hebben bij het in achteruit rijden, hoe kan ik dit controleren of waar kan ik het aan merken?
- Ook schijnt er heea met een vacuum te worden aangestuurd, is dit bij alle Syncro's zo en waar zitten hier mogelijk problemen?
- Zijn de onderdelen van de Syncro nou goed of eigenlijk niet goed te reviseren, ik hoor wisselende verhalen en prijsindicaties?
- Doe wat testjes, zie hieronder die ik eventjes kon bedenken/vinden...

* Bus met de achterwielen op een rollenbank zetten en kijken of de achterwielen aangedreven worden, dan zou bij juist boven stationair toerental de bus door de voorwielen uit de rollenbank getrokken moeten worden.
* Idem test maar dan andersom? (Indien je geen rollenbank hebt, dan zou het ook kunnen met een zware krik op wieltjes onder de ophanging van de achterwielen toch?)
* Bij het kort draaien mogen de wielen niet gaan happen.
* Met de achterwielen vrij van de grond, moeten ze dan vrij te draaien zijn met de hand, moet dan het wiel aan de andere kant tegengesteld draaien bijvoorbeeld?
* Ook zoiets met voorwielen? Of misschien zelfs met alle wielen van de grond en dan een wiel tegenhouden?
* Is er nog een test waar je bijvoorbeeld 1 voorwiel en 1 achterwiel los van de grond houdt, moet de auto dan blijven staan als je gas geeft?

Hebben jullie nog iets aan te vullen? Zijn er 'standaard' onderdelen die redelijk goedkoop en goed aan te komen zijn voor een T4 maar die lastig zijn met een Syncro? De motorbeschermplaat mist alvast dat ik zag, is dat gewoon een standaard onderdeel bijvoorbeeld?

Ik wil er wel een soort van howto van maken, dat is vast makkelijk voor naslag op wjw.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door autocaravana »

Misschien ter geruststelling, mijn 16 jaar oude T4 Syncro heeft in de 14 jaar dat ik hem heb, nog nooit een enkel probleem gegeven met de aandrijving. Eerlijk gezegd heb ik de laatste jaren niet meer gecontroleerd of de syncro nog wat doet.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door kimisinnl »

Hehe ok, naja schijnt dat VW zelf wel vindt dat na 120d km de viscose koppelingen vervangen mogen worden, dus ga er vanuit dat er best wel wat kapot kan gaan. Na wat verder lezen lijkt dat het meest 'kwetsbare' van heel het Syncro verhaal als ik het goed begrijp? Kokende silicone olie die er voor zorgt dat de koppelingen barsten of veroudering waardoor er platen en vingers in het apparaat slijten... Nu ga ik er wel mee naar een garage die ik redelijk vertrouw, maar altijd goed om zelf nog beter voorbereid voor de dag te komen natuurlijk :knipoog . Tips welkom!
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
freek
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door freek »

wij hebben een tdi syncro uit 2003, gekocht in 2006 met 55.000 km en die nu 460.000 km heeft gereden. Het is een AXL motor. Ik heb dus alles zelf in de hand gehad en kan alleen maar concluderen dat de syncro techniek even onverwoestbaar is als de rest van de t4.
Maar..... Het hangt volledig af van hoe je ermee om gaat. Dus: altijd zorgen dat je bandenspanning bij alle 4 de wielen in orde is, altijd alle 4 de banden tegelijk vernieuwen als er band kapot is, altijd met exact dezelfde banden rijden.
Probleem met een oudere tweedehandse is dat je niet weet hoe er mee omgegaan is. En ik vrees dat de meeste auto-eigenaren vrij nochalant met banden omgaan en je zou zomaar een vorige eigenaar kunnen treffen die niet eens op de hoogte was hoe ermee omgegaan moet worden.
Als je doorrijdt met een kapotte siliconenkoppeling dan gaat de aandrijflijn wringen en gaan je differentieels en misschien wel de bak eraan. En dat zijn natuurlijk hele dure reparaties die al gauw de waarde van de bus overstijgen.
Je kan de toestand van de syncro aandrijving bepalen door met een flinke snelheid zeer scherp te draaien; de wielen moeten dan inderdaad niet happen. Verder moeten de achterwielen inderdaad worden aangedreven als de voorwielen geen grip hebben zoals op een vrijdraaiende rollenbank.
Bedenk wel dat het brandstofverbruik hoger is dan bij een normale tdi. Wij rijden 1:11 - 1:11,5 (vrijwel allemaal snelwegkms).
In engeland heeft een syncro eigenaar een hele studie naar de koppeling gedaan en de resultaten op internet gezet: http://www.vwt4forum.co.uk/forumdisplay.php?f=288 en zoeken naar forumlid ianjenn. Hij levert ook setjes om te reviseren en reviseert ook voor een paar honderd euro in opdracht. Maar zoals gezegd: ik geloof niet dat ik dat ooit nodig zal hebben.
Kan je wat meer vertellen over de leeftijd en km stand van de auto?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door kimisinnl »

Hi freek, ja die thread op het Engelse forum had ik helemaal doorgenomen. Dat is nog een soort van geruststellend dat het niet veel duurder hoeft uit te pakken dan het vervangen van slijtagedelen aan remmerij etc.

De bus heeft 190d op de klok, is van 1999 tot 2008 bij brandweer Barneveld als personen/materieel voertuig gebruikt en vanaf 2008 door gemeente Barneveld voor 'iets', maar dat kan ik niet precies achterhalen. Vraag is natuurlijk wel hoe goed het brandweer verhaal geweest is voor de techniek, ze zullen er vast niet zo mee hebben geraced als de tankautospuit, maargoed, dat weet ik verder ook niet...

De banden zagen er vergelijkbaar uit en ook de bandenspanning+onderhoud is hopelijk netjes gedaan.

Roest etc. kon ik niet vinden behalve in de wielkasten (incl. de modder die er aan de binnenkant in is beland).

Het verbruik is wel vrij fors meer zie ik, ik rij 1 op 12,5 - 14 afhankelijk van snelweg/lokaal.


Alle banden moeten vervangen is nogal kostbaar lijkt me, ik neem aan dat ze ook niet allemaal gelijk slijten?!
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
freek
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door freek »

Brandweer lijkt mij positief voor de aandrijving: ik zou denken dat net als bij het leger het materieel goed wordt onderhouden volgens vaste procedures. Of het goed is voor de motor is wel de vraag met al die korte stukjes. Rustig warm rijden is er natuurlijk niet bij..
Banden slijten inderdaad regelmatig (als het profiel dus verschilt is er ook iets aan de hand) met bijkomend voordeel dat je lang met je voorbanden doet. Maar onder de streep is het natuurlijk het zelfde. Vervelend is alleen als je een goede band kapot rijdt.
Wielkasten is natuurlijk een bekend probleem bij de T4. Bij mijn bus is dat echter oppervlakkig en kan het makkelijk hersteld worden.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door koekie520 »

Bij een syncro kan het een en ander wringen bij ongelijke bandenslijtage. Wissel regelmatig je banden en zorg voor een wisselpatroon waarbij je het reservewiel bij betrekt.
Om de aandrijving te testen krik je best de achteras even op, of 1 achterwiel. Als je aan een wiel draait hoort de andere kant andersom te draaien. Als je dan de achteras spert, of 1 wiel terug op de grond zet, zou je de weerstand van de visco moeten voelen.
Heb al enkele syncros proefgereden en er was toch telkens een fusee ofzo kapot door de spanningen in de aandrijflijn.
:yes
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door kimisinnl »

Was door drukte even vergeten te reageren!

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik heb wel het idee dat deze info goed kan helpen bij die een Syncro overwegen te kopen.

In mijn geval had ik een aankoopkeuring bij mijn garagist afgesproken, maar dit was zo'n 100km van de verkopende partij. Dus vooraf automatisch een wat 'langere' proefrit gedaan, bij daglicht gekeken op een parkeerplaats, en halverwege omgedraaid.

Waarom het hem voor mij niet is geworden:

- Laatste 100d km een 'vaag' verhaal van de verkoper dat hij in eigen beheer onderhouden is bij de brandweer, terwijl hij van de gemeente Barneveld af kwam...
- Versnellingsbak kostte nogal een flink langere slag om hem in zijn 5 te krijgen.
- Uitlaat was op alle lassen een heel eind op en op paar plekken al wat opgelast.
- Banden voor en achter ongelijk.
- Versnellingspook en pedalen veel optische slijtage.
- Veel motorische bijgeluiden die ik zelfs bij mijn huidige (met bijna 100d km meer op de teller) niet hoorde (tijdens gas geven flink nagelen wat je normaal alleen bij koude motor hoort, wat gesis uit het vooronder bij het met constante snelheid rijden, etc.)
- Diverse kleine dingetjes die aandacht nodig hadden of niet werkten (ontbreken motorbeschermkap, niet werkende koelwatertemperatuur meter, etc.)
- Veel van de wat grotere dempers/rubbers op de aandrijflijn hadden op het zicht al speling of waren links en rechts niet gelijk.
- Zware bediening stuur en koppeling.
- Diverse beschadigingen die mits technisch helemaal ok, geen probleem waren, maar nu toch ook wel mee gingen wegen.

Verder had ik het gevoel dat de Syncro wel werkte, maar geen vertrouwen in dat deze goed behandeld of onderhouden is de laatste 7 jaar.

In het algemeen mankeerde er voor mij veel te veel kleine dingen aan, waarbij ik het gevoel kreeg dat de kans dat er 1 of meerdere een duur mankement aan het licht brachten veel te groot werd voor de vraagprijs.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door koekie520 »

Moest je, of iemand anders, zin hebben om een goeie t4 om te bouwen naar syncro. Ik weet nog 1tje stilstaan die in onderdelen weg moet. 94er 2.5 benzine met hefdak! :alarm
freek
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 Syncro aankoop, wat te controleren en waar op te letten

Bericht door freek »

Juiste beslissing als ik dit zo lees. Mocht je een goede vinden: uitlaatdelen hoeven niet veel geld te kosten als je ze via ebay uit duitsland haalt. Mijn achterste demper en middendemper heb ik zo gekocht voor ongeveer 40,- per stuk inclusief verzenden. Zit er nu ruim een jaar onder en bevalt prima. Je snapt niet hoe het kan voor die prijs.
Banden wissel ik alleen van zomer naar winterbanden en dan neem ik de banden met het meeste profiel voor de voorbanden. Maar het verschil in profieldiepte is nauwelijks meetbaar bij een syncro.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie