Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bus verlaagd, vraagje over het sturen
- arjanzevenaar
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
bus verlaagd, vraagje over het sturen
heren,
Ik heb de bus verlaagd met Eibachs pro, er was een veer gebroken. Omdat de bus is afgekeurd kan ik er nog niet mee rijden, echter gisterenavond even klein stukje door de wijk gereden om te zien of alles goed gemonteerd was en afgesteld was. Ik heb de voorste veren ook laten zakken, niet evenveel. 1 cm links en 1,5 cm rechts, de bus stond 1 cm "scheef".
Wat mij opviel was dat de bus erg strak stuurde maar ook best wel zwaar.Is dat normaal na een verlaging ? Komt dit omdat het zwaartepunt nu verder naar beneden ligt (tenminste dat zeggen ze bij Eibach op de site) tevens liggen er ook nieuwe banden op de velgen, echt nieuwe, nog geen kilometer mee gereden. Of heeft het te maken met de afstelling van de voorste veren ?
dus, klopt het dat de bus dan zwaarder, directer gaat sturen ?
hier een foto van het resultaat.
Ik heb de bus verlaagd met Eibachs pro, er was een veer gebroken. Omdat de bus is afgekeurd kan ik er nog niet mee rijden, echter gisterenavond even klein stukje door de wijk gereden om te zien of alles goed gemonteerd was en afgesteld was. Ik heb de voorste veren ook laten zakken, niet evenveel. 1 cm links en 1,5 cm rechts, de bus stond 1 cm "scheef".
Wat mij opviel was dat de bus erg strak stuurde maar ook best wel zwaar.Is dat normaal na een verlaging ? Komt dit omdat het zwaartepunt nu verder naar beneden ligt (tenminste dat zeggen ze bij Eibach op de site) tevens liggen er ook nieuwe banden op de velgen, echt nieuwe, nog geen kilometer mee gereden. Of heeft het te maken met de afstelling van de voorste veren ?
dus, klopt het dat de bus dan zwaarder, directer gaat sturen ?
hier een foto van het resultaat.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Welke bandenmaat en op welke spanning staan ze?
- arjanzevenaar
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
continental vanco 4 season (195 65 16) lucht 3,2 bar. Het vermelden waard dat de stuurkogel ook nog vervangen moet worden, ook afkeur.
Vorige week naar de APK gereden met dezelfde banden toen stuurde hij nog "licht".
Vorige week naar de APK gereden met dezelfde banden toen stuurde hij nog "licht".
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
bandenmaat is wel een rare maat:
is het 195-70-15 dan zou ik met 3.8 rondrijden
Iedere maat groter is ongeveer 0.2 bar minder..
is het 195-70-15 dan zou ik met 3.8 rondrijden
Iedere maat groter is ongeveer 0.2 bar minder..
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Door het verlagen , kan je bus niet zwaarder gaan sturen .
Als hij nu ineens zwaarder stuurd zal dat een andere oorzaak hebben. (Bvb door slechte stuurgewrichten )
Als hij nu ineens zwaarder stuurd zal dat een andere oorzaak hebben. (Bvb door slechte stuurgewrichten )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Misschien eens laten uitlijnen.. Of is dat geen pre bij een t4 als je verlaagd?
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Nee , bij een T4 is uitlijnen niet nodig na het verlagen . Je wijzigt immers niks aan de ophangpunten , je wijzigt alleen de spanning op de torsiestaven .MrMillion schreef:Misschien eens laten uitlijnen.. Of is dat geen pre bij een t4 als je verlaagd?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- arjanzevenaar
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Ik kan er nog niet mee rijden. Ik wacht dat even af en vraag gelijk aan de garage of ze de stuurspeling willen controleren en de scharnierpunten. Misschien voel ik het wel verkeerd.
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Je verandert wel degelijk iets aan de stand van de wielen, de draagarmen staan immer rechter of misschien wel iets omhoog waardoor de wielvlucht verandert. Uitlijnen is dus wel heel belangrijk, vooral omdat op de foto zichtbaar de auto behoorlijk naar beneden is gekomen. ben benieuwd of je het fijn vindt rijden aangezien de voorkant toch al de neiging heeft door te slaan bij drempels en dit nu nog sneller gebeurt.Pascal-141 schreef:Nee , bij een T4 is uitlijnen niet nodig na het verlagen . Je wijzigt immers niks aan de ophangpunten , je wijzigt alleen de spanning op de torsiestaven .MrMillion schreef:Misschien eens laten uitlijnen.. Of is dat geen pre bij een t4 als je verlaagd?
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Ik verlaag al 14jaar T4 bussen , en nog nooit een gehad die na het verlagen schuin trok of waarvan de banden schuin afsleten . Wanneer de verlaging beperkt is (pakweg -6a7cm) , zal er geen enkel probleem zijn en zullen de banden mooi gelijk afslijten .jos_br schreef:Je verandert wel degelijk iets aan de stand van de wielen, de draagarmen staan immer rechter of misschien wel iets omhoog waardoor de wielvlucht verandert. Uitlijnen is dus wel heel belangrijk, vooral omdat op de foto zichtbaar de auto behoorlijk naar beneden is gekomen. ben benieuwd of je het fijn vindt rijden aangezien de voorkant toch al de neiging heeft door te slaan bij drempels en dit nu nog sneller gebeurt.Pascal-141 schreef:Nee , bij een T4 is uitlijnen niet nodig na het verlagen . Je wijzigt immers niks aan de ophangpunten , je wijzigt alleen de spanning op de torsiestaven .MrMillion schreef:Misschien eens laten uitlijnen.. Of is dat geen pre bij een t4 als je verlaagd?
Jos.
Ik heb dat zelfs een paar keer getest : na het verlagen op de uitlijnbank , en alles stond nog steeds binnen de toleranties.
Enkel bij een paar extreme gevallen (dan spreek ik van écht plat , waarbij zelfs de bumpstops weggehaald zijn , en waarbij de draagarm het chassis raakt ) slijten de banden aan de binnenzijde af . Maar ze trekken ook dan niet scheef . Maar comfortabel rijden is er dan zeker niet meer bij
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Wanneer je de T4 op een uitlijnbank zet die verlaagt is zul je zien dat zowel de wielvlucht als de sporing verandert is, dit verklaard het zwaardere sturen namelijk. Het zou alleen fijn wanneer er ook andere (torsie)veren zouden zijn die zwaarder/dikker zijn zodat de wagen niet zo doorslaat. Heb al verschillende dempers geprobeerd, helpen ook niet echt, zelfs de zwaardere.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Welke heb je al geprobeerd Jos?jos_br schreef: Heb al verschillende dempers geprobeerd, helpen ook niet echt, zelfs de zwaardere.
Jos.
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Van alles, van Monroe, Sachs tot Bilstein aan toe, ook de verwaarde uitvoeringen. Nadeel van dempers is dat je er geen vering mee kan opvangen, hooguit wat (extra) dempen tijdens een ingaande slag.
De verzwaarde dempers rijden helemaal voor geen meter, deze passen dan niet meer bij de slappe veer voor.
Jos.
De verzwaarde dempers rijden helemaal voor geen meter, deze passen dan niet meer bij de slappe veer voor.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
@ Jos,
je antwoord is iets te algemeen.
Welke merken en types van de schokdempers heb je gereden?
En welke kleur van de torsiestaven heb je?
je antwoord is iets te algemeen.
Welke merken en types van de schokdempers heb je gereden?
En welke kleur van de torsiestaven heb je?
Re: bus verlaagd, vraagje over het sturen
Ik ken ze niet uit mijn hoofd, weet wel dat ik er de torsiestaven van de 150pk multivan onder een ACV gezet heb incl. een demper van Bilstein, dit ging het beste. Verlagen van deze set vond ik nog teveel doorslaan en dit voelde oncomfortabel aan. De laatste tijd hebben we de T4 veel minder dan 10jr terug, had toen een klant die die handelde in deze auto's en deze ook compleet verbouwde door verschillende complete subframes incl. de ophanging over te bouwen. De uitlijning deden wij dan weer.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM